C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P 918971)
Vakinformatie voor de verpakkingsindustrie in food,non-food,handel en industrie
|
September 2016
|
2e jaargang no.4
|
Prijs
€
10,50
SPECIAL:
...
pakkracht
SPECIAL
F
ACH
P
ACK
E
MPACK
COVERSTORY
BLUEPRINT AUTOMATION
THINK INTO THE BOX
INNOVATIE
PALLET VAN KOKOSAFVAL
INTERVIEW
INTRAPECS PASSIE VOOR VERPAKKINGEN EN DISPLAYS
P
A K K R A C H T
N R
4 2 0 1 6 3
Vakinformatie voor de verpakkings-
industrie in food, non-food, handel
en industrie
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.pakkracht.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Else Witten (hoofdredacteur)
e.witten@gpmedia.nlDaan Rieken (redacteur)
d.rieken@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider: Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseur: Jeroen Koebrugge,
j.koebrugge@gpmedia.nlEmiel Bruning:
e.bruning@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever
Pakkracht besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit
te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook, die is ontstaan
als gevolg van handelingen en/of beslis-
singen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
September: het is de maand van de derde dinsdag, de troonrede en de Miljoenennota.
De regering blikt terug én vooruit. Wat gaat er goed, wat moet er beter en vooral: hóe
gaan we dat doen?
Het zijn vragen die u bekend voor zullen komen. Evalueren is bewust en onbewust
een kernwoord bij bedrijven in de verpakkingsbranche. Ze stellen zich constant vra-
gen over onder meer de functionaliteit van hun product, de wensen uit de markt én
uitdagingen die de toekomst biedt. En dat doen ze niet alleen op de derde dinsdag in
september, maar het hele jaar door. Het gevolg: een constante stroom aan innovaties
en handige oplossingen, die elkaar in no time lijken op te volgen.
De Pakkracht-mailbox en deze fonkelnieuwe uitgave – nummer 4 alweer - puilen dan
ook uit van het noviteiten-nieuws. En dat is niet voor niets. Met onder meer Empack
Brussel (21 en 22 september) en de FachPack in Nürnberg (27-29 september) komen
er grote beurzen aan die de verpakkingswereld prikkelen om de laatste nieuwtjes en
trends met (potentiële) klanten te delen.
Wat opvalt in al het nieuws is de combinatie van hard werken, evalueren en inno-
veren die eraan ten grondslag ligt. Het is een cocktail die Nederlandse bedrijven
als Industrial Auctions en AVT deed groeien van kleine - in een schuurtje begonnen
ondernemingen - tot gerespecteerde specialisten op eigen vakgebied. Hun pakkende
verhalen zijn verderop in dit blad te lezen. Intrigerend is daarnaast het idee achter
CocoPallet International. Oprichter Michiel Vos constateerde vijf jaar geleden dat de
kwaliteit van Aziatisch pallethout flink te wensen overliet én dat het continent door
enorme hopen afval van kokosnootbasten met een flink milieuprobleem kampte. Twee
afzonderlijke dilemma’s, denkt u wellicht, maar Vos combineerde ze tot één oplos-
sing. In deze Pakkracht-uitgave leest u hoe de volledig biologisch afbreekbare kokos-
pallet goed is voor het milieu, de lokale Aziatische economie én de ontwikkeling van
een Nederlands bedrijf. CocoPallet International groeit immers als kool.
Hoe je van een probleem een toekomstig succes maakt: het is precies wat de regering
van de verpakkingswereld kan leren. De Nederlandse bewindslieden moeten zich na
het gepronk met de Miljoenennota voor de nodige inspiratie maar snel naar een van
de komende verpakkingsbeurzen begeven. En natuurlijk mogen ze deze uitgave van
Pakkracht er ook altijd op naslaan.
Veel leesplezier,
Hoofdredacteur Pakkracht
De Visie
Else Witten
HOE JE VAN EEN PROBLEEM EEN SUCCES
MAAKT: PRECIES WAT DE REGERING VAN DE
VERPAKKINGSWERELD KAN LEREN