Previous Page  12 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

4 2 0 1 6

12

I

N T E R V I E W

XCJ (‘IK ZIE JE’) RECLAMEPRODUCTIE IS DE ORIGINELE OVERKOEPELENDE NAAM VAN EEN BUREAU MET VEEL COMMUNICATIEVE ACTIVITEITEN.

SINDS 2006 STAAT XCJ SYNONIEM VOOR SNEL, EFFECTIEF EN KRACHTIG (SAMEN)WERKEN VIA KORTE COMMUNICATIELIJNEN. DE REDEN

DAT PAKKRACHT DE ERVAREN OPRICHTER FRANK VAN DER MEULEN WILDE SPREKEN, HEEFT TE MAKEN MET DRIE SPECIFIEKE ONDERDELEN

VAN ZIJN BEDRIJF: VERPAKKINGS- EN DISPLAYONTWIKKELING EN DE DAARAAN GEKOPPELDE FULFILMENT EN HANDLING MOGELIJKHEDEN.

XCJ

WAARVOOR KUNNEN BEDRIJVEN DIE VERPAKKINGEN NODIG HEBBEN XCJ BENADEREN?

“Ze kunnen contact met ons opnemen voor de ontwikkeling én productie van display-, promotie- en ver-

pakkingsmaterialen. Wij doen dit voornamelijk voor de food, farmaceutische en cosmetische industrie. We

maken deel uit van een groot productienetwerk. In de afgelopen tien jaar bleken we beter in het aangaan van

samenwerkingsvormen dan arbeidscontracten. Ik schat in dat er dagelijks 45 mensen aan onze producties

werken. Daarbij meegerekend onze fulfilment en handling tak: XCJ Fulfilment en Handling in Hasselt. Dit

betekent dat we eigenlijk nooit ‘nee’ hoeven te zeggen op de soms extreem snelle levertijden of korte door-

looptijden. Als het technisch kan, staat er vrijwel nooit iets in de weg om het te realiseren. Door onze uitge-

kiende logistiek zijn de displays van onze opdrachtgevers, eventueel compleet met inhoud, altijd op de juiste

tijd op de juiste plaats. Dit kan zijn in een distributiecentrum of rechtstreeks bij landelijke verkooppunten.”

WAT IS DE MEERWAARDE DIE XCJ BIEDT?

“In tegenstelling tot sommige ontwerpbureaus houden wij primair al rekening met de fysieke productiemo-

gelijkheden van een verpakking of display. Na het ontwerp zijn wij namelijk óók vaak de partij die het dient

te produceren. Dat je bij het ontwerp al rekening houdt met de produceerbaarheid klinkt wel logisch, maar

wordt met grote regelmaat écht vergeten. We worden soms - bij nieuwe accounts - laat betrokken bij het

ontwikkeltraject en dan kom je soms dingen tegen die écht niet te maken zijn. Aanpassingen vergen dan vaak

een extra investering en kunnen zorgen voor onnodige vertraging. Een andere meerwaarde, die een open deur

lijkt, maar in de praktijk vaak tegenvalt, is dat we écht doen wat we beloven. Wij hebben een goed op elkaar

ingespeeld team rondom XCJ verzameld dat aan een half woord genoeg heeft. Iedereen bij ons realiseert zich

dat er één belang is en dat is onze opdrachtgever.”

HOE ZIET DE TOEKOMST VAN XCJ ER UIT?

“Onze fulfilment en handling tak gaan we fors uitbreiden én verder professionaliseren. We hopen medio

2017 GDP (Good Distribution Practices: Farmaceutische industrie) gecertificeerd te zijn. Dit is een mooie

aanvulling op het dienstenpakket van XCJ Reclameproductie & XCJ Fulfilment & Handling. Verder maak ik

eigenlijk geen planning voor de hele lange termijn. Ik realiseer me zeer goed dat het succes van vandaag,

morgen afgelopen kan zijn. In dat kader proberen we langetermijnverplichtingen tot het minimum te beper-

ken. Alhoewel er nu wel wat ontwikkelingen zijn waar we wellicht niet aan kunnen ontsnappen. We hebben

een klantengroep waar we oprecht blij mee zijn. We werken met plezier aan al onze producties en dat is

wellicht ook iets wat we uitstralen.”

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VERANDERINGEN IN DE VERPAKKINGS- EN DISPLAYBRANCHE?

“Veel van onze verpakkingen en displays hebben als eindbestemming een locatie in de retail. Daar is

natuurlijk wel het een en ander aan de hand. De afgelopen tien jaar zien we gemiddeld genomen dat onze

opdrachtgevers minder doen in aantallen en frequentie. Maar door de gestage aanwas van nieuwe opdracht-

gevers merken we dat niet in onze cijfers. Toch zie ik nog een grote rol voor retailers en voorzie ik zeker niet

dat alles online zal gaan. Volgens mij zijn de vierkante meterprijzen door speculatie het grootste probleem

wat men binnen retail op te lossen heeft. Iets wat uiteindelijk ‘natuurlijk’ gebeurd.”

WAT DENKT U DAT UW BEDRIJF BETER DOET DAN DE CONCURRENT IN DE PERCEPTIE

VAN DE KLANT?

“Ik durf oprecht te zeggen dat we het beter doen dan onze collega’s in de markt. We zijn optimaal bereikbaar

en bij XCJ draaide de wereld nét even iets sneller dan bij de rest. Bij ons geen planningsoverleg, bijna geen

vergaderingen en geen lagen in de organisatie. Mail of WhatsApp mij ‘s avond voor een prijsopgave en de

kans is groot dat je die direct ontvangt. Mail wordt tot laat beantwoord en er volgt dan geen antwoord van ‘ik

kijk er morgen naar’, maar iets waar men direct wat aan heeft. Het record van een productie van duizend dis-

plays van model tot aflevering, ligt op 24 uur. Natuurlijk is dit extreem snel en alles moet dan ook meezitten,

maar het gaat er in de basis om dat we snel en doelgericht kunnen schakelen! Onze overhead is bijna nihil.

MÉÉR DAN MEERWAARDE IN

VERPAKKINGEN

EN

DISPLAYS