B
E D R I J F S P R O F I E L
ONTZORGT MET
ONLINE VEILINGEN
voedings- en drankenindustrie. “Door het internet is een barrière weggeno-
men. Mensen van over de hele wereld kunnen meebieden met een veiling”,
verklaart Van Berlo. “Oudere generaties moesten daar aan wennen. Maar bel-
len kan altijd, wij vinden het leuk om uitleg te geven.”
Hoe zo’n online veiling werkt? “Je gaat naar de website; registreert je; zoekt
de machine van je keuze; plaatst een bod en hoeft ‘m – als je wint – alleen
nog maar te betalen en op te halen. In vijf stappen koop je een machine.
Allemaal vanachter je computer.”
“Wat Industrial Auctions onderscheidt van andere online veilingbedrijven?”,
herhaalt Van Berlo de vraag. “Onze specialisatie. Mensen weten: voor machi-
nes in de voedingsindustrie moet je dáár zijn. Daarnaast ontzorgen wij klan-
ten en opdrachtgevers en dat wordt zeer gewaardeerd.”
Na de vliegende start in de eerste zes jaar blijft Industrial Auctions dromen.
Van Berlo: “We willen de nummer één worden voor veilingen in de voe-
dingsindustrie. Wereldwijd.”
Meer informatie: Industrial Auctions,
Tel. 0499-872510,
www.industrial-auctions.comMACHINES KOPEN OF VERKOPEN? VROEGER GEBEURDE HET TER
PLEKKE IN EEN ZAAL MET EEN VEILINGHAMER. NU KAN ALLES
GEREGELD WORDEN MET EEN PAAR TIKKEN OP HET TOETSENBORD
EN IN DE TOEKOMST ZELFS VIA EEN SMARTPHONE-APP.
“ONTZORGEN VAN KLANT EN OPDRACHTGEVER”, NOEMT ONLINE
VEILINGBEDRIJF INDUSTRIAL AUCTIONS DAT. “EEN VAN ONZE
BELANGRIJKSTE DOELEN.”
Industrial Auctions
P
A K K R A C H T
N R
4 2 0 1 6 9
“Nee”, antwoordt John van Berlo vriendelijk op de vraag of de deur van de
interviewruimte in het Brabantse bedrijfspand gesloten moet worden. “Zo
werken we hier. Laagdrempelig zijn, vinden we belangrijk.”
Dus blijft de kamerdeur in Oirschot open en zien we tijdens het gesprek zo
nu en dan enkele van de vijftien werknemers voorbij wandelen. Geen gehei-
men. Dat is wat het online veilingbureau naar klanten en opdrachtgevers
wil uitstralen. “We zeggen waar het op staat”, legt marketingmedewerker
Van Berlo uit. “Is een klant geïnteresseerd in een veiling van een machine
waarvan wij weten dat die niet helemaal in orde is, dan draaien we daar niet
omheen. Zo bouw je wederzijds vertrouwen op.”
Dat legde het bedrijf geen windeieren. Vanuit een kantoortje bij zijn huis
bouwde eigenaar-directeur Ad van Kollenburg Industrial Auctions sinds de
start in 2010 uit tot een bedrijf met een ruime uitvalsbasis op industrie-
terrein De Stad. Het online veilinghuis mag intussen grote bedrijven als
FrieslandCampina, Nestlé en Koninklijke Peijnenburg tot zijn opdrachtgevers
rekenen. “Er waren vorig jaar maar drie landen in de wereld waar onze web-
site niet bekeken was”, vult Van Berlo aan. “Een waar geen internet was, een
in de Noordelijke IJszee en een in de Cariben.”
Veel mensen hebben al kennis gemaakt met het bedrijf dat gespecialiseerd is
in het business-to-business veilen van machines, inventaris en goederen in de
▲
Marketingmedewerker John van Berlo in een opslaghal van het bedrijf
▼
Het ruime pand van Industrial Auctions in Oirschot