C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P 918971)
Vakinformatie voor de verpakkingsindustrie in food,non-food,handel en industrie
|
December 2016
|
2e jaargang no.6
|
Prijs
€
10,50
SPECIAL:
...
pakkracht
Special
ETIKETTEREN/
CODEREN
COVERSTORY
METAL ARTS BV
NABESCHOUWING
PI2016 & ALL4PACK
P
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
3
Vakinformatie voor de verpakkings-
industrie in food, non-food, handel
en industrie
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.pakkracht.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Else Witten (hoofdredacteur)
e.witten@gpmedia.nlCharlotte Swagten (redacteur)
c.swagten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider: Gerdo van de Peppel,
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseurs:
Emiel Bruning,
e.bruning@gpmedia.nlJeroen Koebrugge,
j.koebrugge@gpmedia.nlBert de Vries,
b.devries@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever
Pakkracht besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit
te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook, die is ontstaan
als gevolg van handelingen en/of beslis-
singen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
De decembermaand is een drukke periode volgepland met de laatste verplichtingen
van 2016. Decemberstress wordt het ook wel genoemd. Daarentegen is het bij uitstek
de maand waarin verpakkingen in de schijnwerpers staan. Er moeten cadeaus gekocht
worden, die het liefst zo mooi mogelijk zijn verpakt.
Hoe leuk zou het zijn als de cadeauverpakking ook nog eens allerlei technische
snufjes bevat? Scan de verpakking met je smartphone en je hebt in een klap alle
informatie over het product. Active packaging, intelligent packaging, smart packaging,
smart labeling, allemaal begrippen die steeds belangrijker zijn geworden in de verpak-
kingsbranche. Het is dé manier geworden om awareness te creëren bij de klant. Veel
beurzen, congressen en bedrijven besteden er de laatste tijd dan ook behoorlijk wat
aandacht aan.
Zo stond ‘Active & Intelligent packaging’ centraal op het internationale AIPIA-congres
afgelopen november in Amsterdam, waar ruim dertig sprekers hun visie deelden over
de innovaties in de branche, waaronder interactieve media en virtual reality (VR).
Thorsten Wischnewski van Rako Group vatte het in zijn presentatie mooi samen:
“Tag, tap & be digital!” Tijdens All4Pack in Parijs gooide het verpakkingsbedrijf Geppia
eveneens hoge ogen met een virtual packaging-line. Met een VR-bril hoeft de klant
niet meer naar het bedrijf te komen om de machine in real life te zien. Door middel
van deze technologie is het mogelijk om alle producten uit het assortiment te zien en
het productieproces van dichtbij te ervaren.
Deze speciale editie van Pakkracht over coderen en etiketteren past mooi binnen deze
technologische verpakkingstrend. Etiketteren is niet meer zoals het is geweest. Veel
Nederlandse verpakkingsbedrijven zijn druk bezig om bij te blijven met de nieuwste
technologieën op het gebied van smart packaging en design. Een interactieve verpak-
king kan ervoor zorgen dat de consument betrokken wordt, de merkbeleving stijgt en
verhoogt de kans dat hij of zij loyaal aan het merk blijft. Daarnaast brengt het ook
voordelen voor het bedrijf zelf. Belangrijke data over het consumentengebruik kun-
nen bijvoorbeeld verzameld en geanalyseerd worden. Bovendien kan de organisatie
door alle beschikbare data efficiënter produceren en de voorraad van het product
makkelijker reguleren.
Al met al zijn er legio nieuwe mogelijkheden door de revolutie die nu in de verpak-
kingsindustrie plaatsvindt. Pakkracht zit bovenop dit nieuws en is dan ook aanwezig
bij alle belangrijke evenementen. Op naar een nieuw jaar vol technologische hoog-
standjes, nieuwe verpakkingstrends en boeiende evenementen!
Veel leesplezier gewenst met deze laatste
uitgave van Pakkracht in 2016!
Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht
e.witten@gpmedia.nlDE VISIE
Else Witten
“TAG, TAP & BE DIGITAL!”