Ook voor na deze feestdagen zie ik enorme mogelijkheden voor zakken en
pakjes. Juist ook door de toenemende e-commerce. Het zal hierdoor steeds
interessanter worden om producten te verpakken in lichte, onbreekbare en
volumetrisch efficiënte verpakkingen. Enorme kansen dus voor de uitvin-
dingen van Louis Doyen en Erik Wallenberg. De heren zijn respectievelijk
verantwoordelijk voor de Doypack en Tetra pak. We kennen deze zakken en
pakken al tientallen jaren, maar zo’n 55 jaar na de uitvinding ervan, en in
het geval van Tetra Pak bijna 75 jaar na de uitvinding, zou de grote groei van
online verkoop weleens een definitieve doorbraak kunnen betekenen. Beide
verpakkingen voldoen bij uitstek aan de transporteisen voor de thuisbezor-
ging van de dagelijkse boodschappen. Er is nog enorm veel ruimte op de
markt voor deze verpakkingen met name (en uiteraard) door de toepassing
voor producten die traditioneel niet op een van beide wijze worden verpakt.
Na de introductie van soep in een zak, nu ruim 10 jaar geleden, zijn ook
de laatste verstokte merken overgaan van blik of glas naar doypack. Als je
de gedachten even de vrije loop laat zijn er nog tientallen andere producten
te bedenken die in een stazak verpakt kunnen worden en inmiddels ook
al verpakt worden. Cereals bijvoorbeeld, niet alleen ter vervanging van de
grote kartonnen doos voor het hele gezin, maar ook in een handige zak waar
je rechtstreeks uit kunt eten, zoals onlangs geïntroduceerd door Schur. Niet
alleen handig voor online transport maar ook voor on-the-go. Ik zou me tal
van verschijningsvormen en formaten kunnen voorstellen van stazakken,
ook voor luxe producten zoals wijn en cosmetica. Een mix van formaten en
volumes zijn eenvoudig voor de online shopper te verpakken zonder risico
op breuk en met een welhaast optimale product-pack-ratio.
De pakken bieden een mooie uitkomst voor producten waar een zak mis-
schien toch net wat te onhandig is zoals sappen of waar het product toch iets
te kwetsbaar is voor een zak. Waarom zouden we chips bijvoorbeeld niet in
pakken verpakken? Ook kan het pak met zijn zelfdragende eigenschappen
een handje helpen tijdens transport waar zakken niet zelfdragend zijn en er
op dat vlak dus eisen gesteld moeten worden aan de transportverpakking.
Een mooie synergie van verpakkingsvarianten en nog steeds een breed en
divers aanbod waarmee fabrikanten zich kunnen onderscheiden in gemak
en presentatie. Zo zitten pakjes straks niet meer in zakken maar zakken in
pakjes.
WE ZITTEN NOG MIDDEN IN HET SEIZOEN VAN ZAKKEN EN PAKJES. GROTE JUTE ZAKKEN GEVULD MET ZORGVULDIG IN KLEURIG PAPIER
INGEPAKTE PAKJES, WAARMEE WITTE BEBAARDE MANNEN STAD EN LAND AFZEULEN. DIT JAAR, IS DE VERWACHTING, ZAL DE ONLINE INKOOP
DOOR DE HULPSINTERKLAZEN EN HULPKERSTMANNEN VAN DEZE PAKJES MET MOGELIJK TIENTALLEN PROCENTEN ZIJN TOEGENOMEN TEN
OPZICHTE VAN VORIG JAAR. EEN ENORME UITDAGING VOOR DE SCHIMMELS EN RENDIEREN DIE DEZE PAKJES MOETEN BEZORGEN. VEELAL
LAST MINUTE BESTELD EN TOCH GRAAG NOG VOOR AANVANG VAN HET HEERLIJK AVONDJE BEZORGD.
Zakjes en pakjes
Stefan Hermsen
P
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
39
C
o l u m n