Previous Page  39 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 44 Next Page
Page Background

Ook voor na deze feestdagen zie ik enorme mogelijkheden voor zakken en

pakjes. Juist ook door de toenemende e-commerce. Het zal hierdoor steeds

interessanter worden om producten te verpakken in lichte, onbreekbare en

volumetrisch efficiënte verpakkingen. Enorme kansen dus voor de uitvin-

dingen van Louis Doyen en Erik Wallenberg. De heren zijn respectievelijk

verantwoordelijk voor de Doypack en Tetra pak. We kennen deze zakken en

pakken al tientallen jaren, maar zo’n 55 jaar na de uitvinding ervan, en in

het geval van Tetra Pak bijna 75 jaar na de uitvinding, zou de grote groei van

online verkoop weleens een definitieve doorbraak kunnen betekenen. Beide

verpakkingen voldoen bij uitstek aan de transporteisen voor de thuisbezor-

ging van de dagelijkse boodschappen. Er is nog enorm veel ruimte op de

markt voor deze verpakkingen met name (en uiteraard) door de toepassing

voor producten die traditioneel niet op een van beide wijze worden verpakt.

Na de introductie van soep in een zak, nu ruim 10 jaar geleden, zijn ook

de laatste verstokte merken overgaan van blik of glas naar doypack. Als je

de gedachten even de vrije loop laat zijn er nog tientallen andere producten

te bedenken die in een stazak verpakt kunnen worden en inmiddels ook

al verpakt worden. Cereals bijvoorbeeld, niet alleen ter vervanging van de

grote kartonnen doos voor het hele gezin, maar ook in een handige zak waar

je rechtstreeks uit kunt eten, zoals onlangs geïntroduceerd door Schur. Niet

alleen handig voor online transport maar ook voor on-the-go. Ik zou me tal

van verschijningsvormen en formaten kunnen voorstellen van stazakken,

ook voor luxe producten zoals wijn en cosmetica. Een mix van formaten en

volumes zijn eenvoudig voor de online shopper te verpakken zonder risico

op breuk en met een welhaast optimale product-pack-ratio.

De pakken bieden een mooie uitkomst voor producten waar een zak mis-

schien toch net wat te onhandig is zoals sappen of waar het product toch iets

te kwetsbaar is voor een zak. Waarom zouden we chips bijvoorbeeld niet in

pakken verpakken? Ook kan het pak met zijn zelfdragende eigenschappen

een handje helpen tijdens transport waar zakken niet zelfdragend zijn en er

op dat vlak dus eisen gesteld moeten worden aan de transportverpakking.

Een mooie synergie van verpakkingsvarianten en nog steeds een breed en

divers aanbod waarmee fabrikanten zich kunnen onderscheiden in gemak

en presentatie. Zo zitten pakjes straks niet meer in zakken maar zakken in

pakjes.

WE ZITTEN NOG MIDDEN IN HET SEIZOEN VAN ZAKKEN EN PAKJES. GROTE JUTE ZAKKEN GEVULD MET ZORGVULDIG IN KLEURIG PAPIER

INGEPAKTE PAKJES, WAARMEE WITTE BEBAARDE MANNEN STAD EN LAND AFZEULEN. DIT JAAR, IS DE VERWACHTING, ZAL DE ONLINE INKOOP

DOOR DE HULPSINTERKLAZEN EN HULPKERSTMANNEN VAN DEZE PAKJES MET MOGELIJK TIENTALLEN PROCENTEN ZIJN TOEGENOMEN TEN

OPZICHTE VAN VORIG JAAR. EEN ENORME UITDAGING VOOR DE SCHIMMELS EN RENDIEREN DIE DEZE PAKJES MOETEN BEZORGEN. VEELAL

LAST MINUTE BESTELD EN TOCH GRAAG NOG VOOR AANVANG VAN HET HEERLIJK AVONDJE BEZORGD.

Zakjes en pakjes

Stefan Hermsen

P

a k k r a c h t

n r

6 2 0 1 6

39

C

o l u m n