eerder geneigd is om zich buiten de gebaande paden
te begeven. In de meeste gevallen zorgt dat naast extra
omzet, vaak ook voor nog meer ideeën.”
Tielen, die een HBO-opleiding Food Design &
Innovations met specialisatie Food Packaging in 2009
afrondde, heeft een breed netwerk aan specialisten.
Hierdoor kan zijn bedrijf voor bijna elke uitdaging een
passende oplossing bieden die naadloos aansluit bij de
vraag of wens van de klant: “Deze flexibele manier van
samenwerken is bijzonder efficiënt in uitvoering, resul-
taat en kosten. We vinden elke klant belangrijk en onder-
houden korte lijntjes en kunnen daardoor zeer snel en
efficiënt schakelen. Ook wanneer er bij een externe partij
iets fout dreigt te gaan, lukt het heel vaak om dit tijdig te
corrigeren. We kunnen een brede rol vervullen voor klan-
ten op het gebied van conceptontwikkeling, design en
reclame, fotografie en foodstyling, merkontwerp, verpak-
kingsontwerp en agro- en foodmarketing.”
THE BIRD FAMILY®
Naast Product Experience is Tielen in 2011 samen met
John van Helden gestart met de ontwikkeling van een
nieuw concept voor buitenvogels. Ron Tielen: “Het con-
cept is gebouwd op een aantal pijlers die ouders en kind
de natuur laten beleven en ontdekken. Na een intensief
onderzoeks- en ontwikkeltraject heeft dit in 2012 geleid
tot een nieuw bedrijf (Faunatics BV). In 2013 hebben we
vervolgens het merk The bird family® gelanceerd bin-
nen een groot aantal tuincentra en speciaalzaken. Met
deze familie ontdekt het hele gezin de natuur op een,
educatieve maar vooral leuke manier. De productie vindt
volledig plaats in Nederland, waarbij we gebruikmaken
van reststromen uit diverse sectoren en deze verwerken
tot hoogwaardige producten. Deze producten worden
voor een deel vervaardigd door sociale werkplaatsen en
zorgboerderijen. Hierbij streven we erna de zelfredzaam-
heid van deze organisaties te vergroten zodat ze minder
afhankelijk worden van gemeentelijke gelden en giften.
De uitrol van het gehele productassortiment wordt ver-
zorgd door My Seasons Home & Garden, een onderdeel
van Pokon Naturado.”
WIJ MAKEN NIEUWE KANSEN INZICHTELIJK!
“Een producent of specialist waar wij als Product Experience mee samenwerken moet
betrouwbaar, nauwkeurig en vooral efficiënt zijn. Daarnaast is flexibiliteit natuurlijk een
inkopper, maar van groot belang. Wij zijn vooral sterk in het inzichtelijk maken van nieuwe
kansen en om deze vervolgens te vertalen naar concrete doelen, producten of diensten.
Daarnaast maken we graag de vertaling naar nieuwe product-marktcombinaties met een unie-
ke vorm van communicatie, merkenbouw en verpakkingsontwerp.”
“Op korte termijn willen we onze basis breder maken en daardoor het klantenbestand verder
uitbreiden. Op de langere termijn willen we vooral aansluiting houden en het liefst voorop
lopen als het gaat om technische mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van verpak-
king, materialen en internetdiensten.
Blijven vernieuwen en ontwikkelen is een must als creatieve uitvoerders. Dat is de manier
waarop we kunnen blijven inspelen op klant specifieke vragen en wensen. Het leveren van
maatwerk wordt in de toekomst steeds belangrijker door onder andere gepersonaliseerde com-
municatie. Je ziet in onze branche al veranderingen die sneller gaan dan men over het alge-
meen denkt. Dit zijn zaken zoals digitalisering en internet of things, nieuwe materialen met
unieke eigenschappen en productietechnieken. Daarbij komen ook nog eens de veranderende
consumentenbehoeften kijken. Mooi, interessante en leuke uitdagingen dus…”
RESTSTROMEN WORDEN HOOGWAARDIGE PRODUCTEN
“Een mooi voorbeeld dat ontwikkelingen en de bijbehorende strategieën en technieken snel
gaan, is dat ik in 2011 graag reststromen van voedingsbedrijven wilde verwerken om deze te
verwerken tot hoogwaardige producten. In 2013 is dat gelukt met The bird family’. Inmiddels
staan we aan de vooravond om ook de onlinewereld daarvoor uit te rollen. Een heel nieuw
avontuur waarbij we geheel nieuwe expertises en dus samenwerkingen moeten aanboren.
Daarnaast hebben veel ontwikkelingen een duurzaam karakter. Dit kan op het gebied van
materialen, grondstoffen en productietechnieken. Consumenten verwachten in toenemende
mate transparantie van producenten en hebben behoefte aan goede informatievoorziening.
Internet zal voor veel veranderingen blijven zorgen en biedt veel kansen voor ondernemers
die daar nu nog niet actief zijn.”
HET ´EI´ GAAN WE WEER OP DE KAART ZETTEN!
“Samen met zeven consortiumpartners zijn we heel erg druk met Dutch Future Egg. Dit is een
innovatieplatform voor de legpluimveesector. Dit is zo’n voorbeeld van een stimuleringsrege-
ling die mede mogelijk gemaakt is door de provincie Noord-Brabant, OPZuid en het Europees
Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Een project waarbij we weer waarde gaan geven
aan het Nederlandse ei met producten die aansluiten bij de veranderende consumentenbe-
hoeften.”
Meer info:
Product Experience
Tel. 06-44 96 89 58
www.productexperience.nlP
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
41