Previous Page  8 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 56 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

4 2 0 1 5

8

C

O L U M N

‘De Bijenkorf bouwt een beautyparadijs’. Dit stond een tweetal weken gele-

den in de ‘beste krant van Nederland’ te lezen.

Met een cosmetica-afdeling van 1.200 m

2

wil de Bijenkorf in Amsterdam

een nieuwe standaard zetten. Louter luxe, toplijnen en nadruk op “beleven”

zijn hier de sleutelwoorden. Eén groot walhalla voor de bezoekers die zich

kunnen laten onderdompelen in beauty.

Het gaat hier niet meer alleen om verkopen van exclusieve merken, maar

ook om de beleving die merken willen uitstralen te ervaren. Dus binnenkort

kunt u een wellnessbehandeling ondergaan tijdens een bezoekje aan de

Bijenkorf, terwijl uw partner rustig op de kledingafdeling rondstruint of uw

kinderen in de speelhoek worden vermaakt.

Kosten noch moeite worden gespaard om hier het grootste beautycentrum

van Europa te bouwen. Met grote hoeveelheden marmer uit Italië voor de

muren en vloeren, kost deze verbouwing alles bij elkaar zo’n € 25 miljoen.

Een bedrag dat toch in redelijke tijd terugverdiend moet worden.

De Bijenkorf verplicht de grote merken prachtige displays te realiseren om

de beautybeleving extra te benadrukken. Daarmee wil ze alles doen om

bezoekers aan te sporen haar producten te kopen, gebruikmakend van

gigantische marketingbudgetten.

Is dit alles??

Nee, want ook Unilever wil zich meer bezig gaan houden met de branche

die om schoonheid draait. Vlak voor de mededeling dat de Bijenkorf zich

op de snelgroeiende verzorgingsmarkt stort, liet Unilever via een persbericht

het volgende weten: ‘Unilever neemt de producent van huidverzorgingsmid-

delen Dermalogica over’.

Dermalogica is volgens Unilever internationaal het toonaangevende merk

in professionele schoonheidssalons en spa’s. Het merk wordt in ruim tachtig

landen verkocht door specialisten op het gebied van huidverzorging.

Is dit alles, hoor ik u denken. Heeft dit gevolgen voor u in de salon? Wellicht

niet direct, maar deze grote bedrijven investeren niet voor niets veel geld in

cosmetica. Zij zullen de verkoop van deze producten via hun verkoopka-

nalen groots bekend maken, met vele acties, kortingen, aanbiedingen maar

ook nieuwe distributiekanalen ontwikkelen zoals andere winkelbedrijven.

Misschien dat u de producten van Dermalogica straks wel bij Douglas, ICI

Paris of gewoon bij de buurtsuper kunt vinden.

Is het beautyparadijs van de Bijenkorf voor u een bedreiging?

Juist hier heeft u mijns inziens een kans, door uw persoonlijke contact met

de klant, uw kennis van de huid en producten en de korte afstand tot uw

salon.

Nu is uw persoonlijke aandacht voor uw klant van belang. Door een goede

behandeling te geven met leuke aanbiedingen van een product dat u als

huidspecialist bewust gekozen heeft, doet u aan klantenbinding. Ook varia-

tie in behandelingen zullen uw klanten waarderen. Het gaat uiteindelijk om

beleving. Die kunt u uw klanten ook waarschijnlijk voor minder geld geven.

Maar één ding is zeker: Voor alle buitenlandse toeristen, die Amsterdam

bezoeken wordt het beautyparadijs van De Bijenkorf het absolute einde!!

Wilt u reageren op deze column?

Stuur dan een e-mail naar

s.vos@gpmedia.nl

Is dit het einde? Deze kreet behoeft nadere toelichting. Er zijn de nodige

veranderingen in cosmeticaland opgetreden. Grote bedrijven bemoeien zich

meer en meer met de beautyindustrie. Het is een markt waarin veel geld

omgaat en die in de Westerse wereld groeiende is. Maar ook een tak van sport

waarin u uw dagelijkse boterham mee verdient. Een bedreiging of een kans...

‘Is dit het einde

?

Conne van Groningen