staven met harde feiten. Ik houd mij ook vast aan deze cijfers en op
basis daarvan maken we beslissingen. Dat zorgt ook zeker wel eens
voor spanningen tussen Frida en mij. Ik bekijk alles puur zakelijk,
terwijl zij ook op haar gevoel afgaat. Maar zonder wrijving geen
glans”, aldus Ric.
SAMEN STERKER
Ric mist de samenwerking onder juweliers. “Ik vind dat we in onze
branche veel meer moeten samenwerken. Whatsapp-groepen met
andere juweliers, social media-accounts met collega’s en het bezoe-
ken van NJU-bijeenkomsten is een begin en ik haal hier belangrijke
informatie vandaan. Er is geen eenheid en we leven op eilanden.
Samen zouden we veel sterker kunnen staan, bijvoorbeeld bij inko-
pen. Er zijn wel initiatieven, maar nog niet één waarvan ik zeg ‘dat
is het’. Dat is jammer, maar ik hoop dat het uiteindelijk ervan komt.
Het delen van kennis en ervaringen kan ons als ondernemers alle-
maal helpen. Hier laat de NJU veel liggen, zij zouden veel actiever
moeten zijn.”
PROFILERING
Zolang de samenwerkingsverbanden nog niet opgezet zijn, focussen
Frida en Ric zich op hun eigen winkel en hoe ze het voortbestaan
kunnen garanderen. “Het is al lang niet meer zo dat je een winkel
om 10.00 uur opent en om 18.00 uur sluit en in die tussenliggende
tijd je klanten naar de winkel komen. Er is meer nodig. Je moet
het internet op, een webshop hebben, social media-activiteiten
ontplooien om je doelgroep aan te spreken en je in het algeheel
profileren. We hebben de afgelopen jaren mindere tijden gekend,
maar we klimmen langzaamaan weer uit het dal. Vooral de toene-
mende goudverkoop is een zegen voor juweliers. We hebben ook
altijd vastgehouden aan de betere productgroepen en ons niet laten
verleiden lager in prijssegment te gaan. Daar profiteren we nu van,
doordat onze klanten weten dat we kwalitatief goede producten en
merken verkopen.”
“Zoals gezegd zijn we vrij actief op social media en houden daar
onze jongere doelgroep op de hoogte van ontwikkelingen. Om onze
‘zestig plus’ doelgroep te bereiken adverteren we nog in de lokale
media. Tot slot hebben we een webshop waar we een aantal van
onze merken online aanbieden. We hebben ons aangesloten bij
Yizz en maken gebruik van hetgeen zij aanbieden. Niet optimaal,
maar om zelf een webshop bij te houden is voor ons geen optie.
Hiermee zijn we online vindbaar voor onze klanten en het geeft ze
een platform waar ze alvast wat informatie kunnen vinden over de
producten die wij verkopen. Ik heb echt niet de illusie dat we heel
veel geld online gaan verdienen, maar het is wel een verlengstuk van
onze winkel en etalage.”
ASSORTIMENT
Omdat Juwelier Luyendijk een brede doelgroep heeft – van jong
tot oud – is het belangrijk om een divers assortiment te bieden.
Daarvoor is Frida verantwoordelijk. “We kijken heel goed naar de
vraag van onze klanten en we hebben van oudsher al een heel goed merkenpakket. Daar
veranderen we wel in. Zo hebben we onlangs het horlogemerk Bruno Söhnle opgenomen,
omdat we denken dat we in dat segment onze klanten met dit mooie merk kunnen verras-
sen. Daarnaast is het contact heel leuk met deze leverancier, zoals we met nagenoeg alle
leveranciers warme banden hebben. Er zijn in de branche ook uitzonderingen – zonder dat
ik namen wil noemen. Bedrijven die je van alles willen verplichten. Daar gaan wij niet in
mee. We kiezen zelf welke merken en producten we willen verkopen”, zegt Frida. “Weer een
reden om ons als juweliers te verenigen”, zo vult Ric aan. “Samen kunnen we ons wapenen
tegen dergelijke bedrijven die eisen stellen aan de verkoop van hun merken die in onze ogen
onredelijk zijn.”
OPVOLGING
We merken tijdens ons gesprek dat Ric en Frida heel doordacht hun winkel runnen. We vra-
gen hen naar hun visie op de eigen werkwijze. “We hebben een relatief kleine winkel, dus
maken we effectief gebruik van de ruimte die we hebben. We doen geen gekke dingen, maar
zijn reëel. Kunnen we iets niet betalen, dan doen we het niet. Dat is soms conservatief, maar
dat is voor ons de beste manier van werken. We willen ook graag onze toekomst garanderen.
We zijn trouwens nog op zoek naar opvolging. We zijn op zoek naar een jong en fris persoon
die de toekomst van dit prachtige familiebedrijf wil voortzetten. Het zou zonde zijn als we
over tien jaar besluiten te stoppen en er een einde komt aan Juwelier Luyendijk. Wellicht dat
een collega iets weet. Ook daar kunnen we elkaar bij helpen”, vertelt Ric tot slot.
“IK VIND DAT WE IN ONZE BRANCHE
VEEL MEER MOETEN SAMENWERKEN”
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6 65