Previous Page  66 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 68 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 6

66

C

O L U M N

– A

L O N

B

E N

J

O S E P H

OMDAT IK IN EEN JUWELIERSFAMILIE GEBOREN BEN, VIND IK HET NORMAAL DAT JUWELIERSZAKEN RELATIEF GEZIEN ENORME VOORRADEN

HEBBEN EN STA IK ER EIGENLIJK NOOIT TE LANG BIJ STIL. PAS ALS IK IN GESPREK BEN MET BANKIERS OF ANDERE RETAILERS, REALISEER IK MIJ

DAT ER GEEN BRANCHE IS DIE RELATIEF GEZIEN (VOOR DE VERKOOPVLOEROPPERVLAKTE) ZO VEEL VOORRAAD(WAARDE) HEEFT ALS DE JUWE-

LIERSBRANCHE. VRIJWEL IEDEREEN ZIET VOORRADEN DAN OOK ALS EEN LAST VOOR DE ONDERNEMING EN VOOR DE BOEKHOUDKUNDIGE

BALANS, MAAR PERSOONLIJK BEN IK VAN MENING DAT VOORRADEN EEN LUST ZIJN VOOR JUWELIERS.

Voorraad: een lust of een last?

Het is de eeuwig terugkerende vraag: wat is ‘genoeg’ voorraad? Wanneer

heeft een juwelier te weinig en wanneer te veel voorraad? Uw bank en uw

boekhouder vinden waarschijnlijk dat u altijd te veel voorraad heeft en uw

leveranciers vinden zeer waarschijnlijk dat u altijd te weinig voorraad heeft.

Persoonlijk geloof ik er niet in dat ‘pure players’ (dus webshops zonder een

fysieke beleving/winkel en zonder fysieke voorraad) succesvol kunnen worden

in onze branche, tenzij ze heel hard op prijs gaan inzetten. Dus ik denk dat

grote en goede voorraden van essentieel belang zijn om een goede juwelier te

zijn, natuurlijk in combinatie met vakmanschap en kennis! De nadruk ligt dus

niet alleen op grote voorraden, maar voornamelijk op goede voorraden.

80/20

Sinds mijn studietijd ben ik helemaal gek van het Pareto-principe, beter

bekend als de 80/20-regel. In het jaar 1906 constateerde de econoom Vilfredo

Pareto dat circa 20% van de Italiaanse bevolking circa 80% van het land

bezat. Ook ontdekte hij dat deze regel een natuurverschijnsel was: 20% van

de peulen in zijn tuin zorgde voor 80% van de productie van erwten. Als wij

dit vertalen naar onze branche, dan kunnen wij stellen dat slechts 20% van

een collectie van een merk zorgt voor 80% van de omzet. Aangezien wij hier

over relatieve waarden praten, is het belangrijk om een complete collectie te

presenteren in een winkel, anders kan men geen onderscheid maken tussen de

beste 20%. Het is dus heel belangrijk om de beste 20% altijd op voorraad te

hebben. Een fout die veel juweliers en retailers maken: zij verkopen als eerste

de beste modellen van een merk uit een collectie, bestellen die niet (meteen)

na, de rest van de modellen in die collectie verkopen nog minder goed en zo

komt een merk in hun winkel in een negatieve cyclus terecht. Dus meer voor-

raad is goed en een goede voorraad is essentieel.

ROI

Een andere reden waarom ik persoonlijk van mening ben dat juweliers zo

veel mogelijk moeten investeren in hun voorraad, is dat ik momenteel niet

zou weten wat meer rendement op het geïnvesteerd vermogen kan genereren.

De meeste juweliers behalen met hun onderneming minimaal 10% ROI, dus

als dat een gegeven is, dan zou ik veel liever meer horloges, diamanten en

juwelen kopen dan bijvoorbeeld investeren in aandelen op de beurs. Tenslotte,

geld op de bank laten staan kost geld. Ja, dat leest u goed! Wij leven in een

rare tijd waar wij spreken over negatieve rente op de kapitaalmarkten. Dus het

bezit van geld levert niets op en kost zelfs geld! Een zeer bijzondere situatie

economisch gezien.

Aangezien wij in een tijd leven dat geld bezitten geld kost, kunt u beter geld

activeren en als dat op is geld ‘kopen’. Goedkoper dan dat het nu is kan bijna

niet! Des te meer reden om geld te lenen en om te investeren in uw voorraad,

want die rendeert als u het goed doet toch twee tot drie maal beter dan wat

het kost. Dus ongeacht of u genoeg saldo heeft op uw rekening courant of

niet, geen betere tijd dan deze om gelden te converteren in handelsvoorraden

lijkt mij.

WAARDEVAST

Iets wat mij altijd heel veel vertrouwen geeft om geld te investeren in juwe-

liersvoorraden is dat goederen amper devalueren. Als wij juweliers goed inko-

pen, dan stijgt de waarde van onze handelsvoorraad. Dus als u geluk heeft en

Alon Ben Joseph

horlogeleveranciers blijven prijsstijgingen doorvoeren en de diamantprijzen

blijven stijgen, dan boekt u automatisch rendement op uw voorraad zonder

er iets voor te doen. En daar komt een ‘verdubbelaar’ op: een cadeau van de

fiscus, want u mag van de belastingdienst afschrijven op de waarde van uw

voorraden. In feite wordt, fiscaal gezien, uw voorraad minder waard, waardoor

u minder belasting hoeft te betalen. Vaak blijft de waarde economisch gelijk,

en ik denk nog eerder dat de producten zelfs vaak meer waard worden.

SERVICE

Tot nu toe heb ik alleen economische redenen gegeven waarom ik een juwe-

liersvoorraad een lust vind en geen last. Graag sluit ik deze column af met

een consument georiënteerde reden om te investeren in uw voorraad: service.

Veel ondernemers onderscheiden zich met de prijs, maar ik denk dat juwe-

liers zich dienen te onderscheiden met beleving, kennis en service. Het is een

service voor een consument als ze een juwelier fysiek of digitaal bezoeken en

de goederen zijn daadwerkelijk te zien, te vergelijken en mee te nemen uit de

winkel. Luxe consumenten willen vaak ‘Instant Satisfaction’. Als ze de knoop

hebben doorgehakt om te kopen, dan willen ze het ook meteen hebben. Dat

is ze vaak veel meer waard dan korting!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy,

tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com

.