D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6
66
C
O L U M N
– A
L O N
B
E N
J
O S E P H
OMDAT IK IN EEN JUWELIERSFAMILIE GEBOREN BEN, VIND IK HET NORMAAL DAT JUWELIERSZAKEN RELATIEF GEZIEN ENORME VOORRADEN
HEBBEN EN STA IK ER EIGENLIJK NOOIT TE LANG BIJ STIL. PAS ALS IK IN GESPREK BEN MET BANKIERS OF ANDERE RETAILERS, REALISEER IK MIJ
DAT ER GEEN BRANCHE IS DIE RELATIEF GEZIEN (VOOR DE VERKOOPVLOEROPPERVLAKTE) ZO VEEL VOORRAAD(WAARDE) HEEFT ALS DE JUWE-
LIERSBRANCHE. VRIJWEL IEDEREEN ZIET VOORRADEN DAN OOK ALS EEN LAST VOOR DE ONDERNEMING EN VOOR DE BOEKHOUDKUNDIGE
BALANS, MAAR PERSOONLIJK BEN IK VAN MENING DAT VOORRADEN EEN LUST ZIJN VOOR JUWELIERS.
Voorraad: een lust of een last?
Het is de eeuwig terugkerende vraag: wat is ‘genoeg’ voorraad? Wanneer
heeft een juwelier te weinig en wanneer te veel voorraad? Uw bank en uw
boekhouder vinden waarschijnlijk dat u altijd te veel voorraad heeft en uw
leveranciers vinden zeer waarschijnlijk dat u altijd te weinig voorraad heeft.
Persoonlijk geloof ik er niet in dat ‘pure players’ (dus webshops zonder een
fysieke beleving/winkel en zonder fysieke voorraad) succesvol kunnen worden
in onze branche, tenzij ze heel hard op prijs gaan inzetten. Dus ik denk dat
grote en goede voorraden van essentieel belang zijn om een goede juwelier te
zijn, natuurlijk in combinatie met vakmanschap en kennis! De nadruk ligt dus
niet alleen op grote voorraden, maar voornamelijk op goede voorraden.
80/20
Sinds mijn studietijd ben ik helemaal gek van het Pareto-principe, beter
bekend als de 80/20-regel. In het jaar 1906 constateerde de econoom Vilfredo
Pareto dat circa 20% van de Italiaanse bevolking circa 80% van het land
bezat. Ook ontdekte hij dat deze regel een natuurverschijnsel was: 20% van
de peulen in zijn tuin zorgde voor 80% van de productie van erwten. Als wij
dit vertalen naar onze branche, dan kunnen wij stellen dat slechts 20% van
een collectie van een merk zorgt voor 80% van de omzet. Aangezien wij hier
over relatieve waarden praten, is het belangrijk om een complete collectie te
presenteren in een winkel, anders kan men geen onderscheid maken tussen de
beste 20%. Het is dus heel belangrijk om de beste 20% altijd op voorraad te
hebben. Een fout die veel juweliers en retailers maken: zij verkopen als eerste
de beste modellen van een merk uit een collectie, bestellen die niet (meteen)
na, de rest van de modellen in die collectie verkopen nog minder goed en zo
komt een merk in hun winkel in een negatieve cyclus terecht. Dus meer voor-
raad is goed en een goede voorraad is essentieel.
ROI
Een andere reden waarom ik persoonlijk van mening ben dat juweliers zo
veel mogelijk moeten investeren in hun voorraad, is dat ik momenteel niet
zou weten wat meer rendement op het geïnvesteerd vermogen kan genereren.
De meeste juweliers behalen met hun onderneming minimaal 10% ROI, dus
als dat een gegeven is, dan zou ik veel liever meer horloges, diamanten en
juwelen kopen dan bijvoorbeeld investeren in aandelen op de beurs. Tenslotte,
geld op de bank laten staan kost geld. Ja, dat leest u goed! Wij leven in een
rare tijd waar wij spreken over negatieve rente op de kapitaalmarkten. Dus het
bezit van geld levert niets op en kost zelfs geld! Een zeer bijzondere situatie
economisch gezien.
Aangezien wij in een tijd leven dat geld bezitten geld kost, kunt u beter geld
activeren en als dat op is geld ‘kopen’. Goedkoper dan dat het nu is kan bijna
niet! Des te meer reden om geld te lenen en om te investeren in uw voorraad,
want die rendeert als u het goed doet toch twee tot drie maal beter dan wat
het kost. Dus ongeacht of u genoeg saldo heeft op uw rekening courant of
niet, geen betere tijd dan deze om gelden te converteren in handelsvoorraden
lijkt mij.
WAARDEVAST
Iets wat mij altijd heel veel vertrouwen geeft om geld te investeren in juwe-
liersvoorraden is dat goederen amper devalueren. Als wij juweliers goed inko-
pen, dan stijgt de waarde van onze handelsvoorraad. Dus als u geluk heeft en
Alon Ben Joseph
horlogeleveranciers blijven prijsstijgingen doorvoeren en de diamantprijzen
blijven stijgen, dan boekt u automatisch rendement op uw voorraad zonder
er iets voor te doen. En daar komt een ‘verdubbelaar’ op: een cadeau van de
fiscus, want u mag van de belastingdienst afschrijven op de waarde van uw
voorraden. In feite wordt, fiscaal gezien, uw voorraad minder waard, waardoor
u minder belasting hoeft te betalen. Vaak blijft de waarde economisch gelijk,
en ik denk nog eerder dat de producten zelfs vaak meer waard worden.
SERVICE
Tot nu toe heb ik alleen economische redenen gegeven waarom ik een juwe-
liersvoorraad een lust vind en geen last. Graag sluit ik deze column af met
een consument georiënteerde reden om te investeren in uw voorraad: service.
Veel ondernemers onderscheiden zich met de prijs, maar ik denk dat juwe-
liers zich dienen te onderscheiden met beleving, kennis en service. Het is een
service voor een consument als ze een juwelier fysiek of digitaal bezoeken en
de goederen zijn daadwerkelijk te zien, te vergelijken en mee te nemen uit de
winkel. Luxe consumenten willen vaak ‘Instant Satisfaction’. Als ze de knoop
hebben doorgehakt om te kopen, dan willen ze het ook meteen hebben. Dat
is ze vaak veel meer waard dan korting!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
alon@oakconsultancy.comof te bellen naar Oak Consultancy,
tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
OakConsultancy.com.