Previous Page  64 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 68 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 6

64

Net terug van een welverdiende vakantie treffen wij Ric en Frida in de knusse

winkel aan de Noordvliet in Maassluis. De winkel is zeker niet groot, zo beamen

Frida en Ric ook, maar herbergt op sieraden- en horlogegebied voor iedere klant

wat wils. In het statige pand is Juwelier Luyendijk sinds 1952 gevestigd. “Maar

Juwelier Luyendijk bestaat al sinds 1881”, zo start Ric Meeuwisse. “De overgroot-

ouders van mijn vrouw Frida startten destijds heel kleinschalig met het repareren

van klokken voor de lokale boeren die per fiets werden bediend, waarna al snel

de verkoop van trouw- en verlovingsringen en horloges op vergunning volgden.

De winkel is de afgelopen 135 jaar generatie op generatie voortgezet. Zelf ben

ik in 1980 zijdelings betrokken geraakt bij de winkel, die Frida met onze twee

winkeldames runt.”

ZAKELIJK

De verdeling tussen Frida en Ric is duidelijk: Frida staat in de winkel en richt

zich op de inkoop, Ric is verantwoordelijk voor het financiële gedeelte en doet

de zakelijke kant. “Ik kom zelf helemaal niet uit de juweliersbranche, dus kijk

met een heel ander oog naar het ondernemerschap en hoe je een winkel bestiert.

Ik ben zelf werkzaam als ‘crisis manager’ en zorg ervoor dat bedrijven optimaal

renderen en waar nodig help ik bij het reorganiseren. Ik ben dus duidelijk geen

juwelier en je moet mij ook echt niet vragen naar wat goed kan verkopen in de

winkel. Daar is Frida weer heel goed in. Ik kijk puur zakelijk naar de beslissingen

die genomen worden en of dat past in onze financiële situatie.”

WRIJVING

Juwelier Luyendijk is – zeker gezien de periode dat de winkel al in Maassluis

gevestigd is – een begrip. “We hebben een dorpsfunctie, maar zien gelukkig ook

veel klanten uit omliggende gemeentes. We weten heel goed wie onze doelgroep

is en dat is zo belangrijk voor een winkel als de onze. Je bent afhankelijk van je

doelgroep en met een relatief klein winkeloppervlak moet je zorgen dat je winst

draait. Je moet weten voor wie je inkoopt en inspelen op hun behoeften. We heb-

ben gelukkig ook veel cijfers voorhanden om onze vermoedens over verkopen te

JUWELIER LUYENDIJK

MAASSLUIS

IN DE ZOMER HEBBEN WIJ EEN OPROEP GEPLAATST VIA DIVERSE SOCIAL MEDIA-ACCOUNTS VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT VOOR JUWELIERS OM

ZICH AAN TE MELDEN VOOR ONZE RUBRIEK JUWELIER IN BEELD. WE HEBBEN DAAROP EEN GROOT AANTAL REACTIES GEKREGEN VAN ONDER-

NEMERS DIE GRAAG OVER HET REILEN EN ZEILEN VAN HUN WINKEL IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER WILDEN VERTELLEN. EERLIJK ALS WIJ ZIJN

HANTEERDEN WIJ HET PRINCIPE VAN ‘WIE HET EERST KOMT, HET EERST MAALT’. RIC EN FRIDA MEEUWISSE VAN JUWELIER LUYENDIJK REAGEER-

DEN NAGENOEG METEEN VANAF HUN VAKANTIEADRES, OMDAT ZIJ GRAAG HET VERHAAL VAN HUN FAMILIEBEDRIJF WILDEN VERTELLEN IN ONS

VAKBLAD. ZODOENDE PLANDEN WIJ EEN AFSPRAAK IN MET HET ONDERNEMERSSTEL OM ELKAAR IN DE WINKEL IN MAASSLUIS TE ONTMOETEN.

J

U W E L I E R

I N

B

E E L D