D
E
K
A P P E R
N R
2 2 0 1 6
64
S
A L O N
X – B
L A C K
& B
L U E
DE ÉÉN HOUDT VAN ALLES WAT MET HET
BUITENLEVEN TE MAKEN HEEFT EN DE
ANDER VAN ALLES WAT MET DENIM TE
MAKEN HEEFT. VOEG HIERAAN EEN BARBER
TOE ET VOILÀ: EEN NIEUWE CONCEPTSTORE
IN NIJMEGEN IS EEN FEIT. BARBER DJI,
OFWEL CIHAN COLAKOGLU, MAAKT HET
BLACK & BLUE-PLAATJE COMPLEET MET
EEN BARBER CORNER WAAR HIJ IEDERE
DONDERDAG EN ZATERDAG TE VINDEN IS.
“IK BEN OP MIJN VEERTIENDE BEGONNEN
IN DE BARBER SALON VAN MIJN VADER.
TONDEUSE TECHNIEKEN, HEREN KNIPPEN
EN MET CHIRURGISCHE PRECISIE BAARDEN
SCHEREN KREEG IK MET DE PAPLEPEL
INGEGOTEN.” DAARNAAST BRENGT CIHAN
ZIJN VAARDIGHEDEN OVER AAN ANDERE
KAPPERS DOOR MIDDEL VAN BARBER-
TRAININGEN.
Black & Blue opende op 22 december 2015 de deuren en gaf op 20 februari 2016
een spetterend openingsfeest. Vanaf februari kunnen klanten bij Black & Blue niet
alleen terecht voor heritage clothing, authentieke denim, barbecues en smokers, maar
kunnen ze ook plaatsnemen in de kappersstoel van Barber Dji.
ZO VADER, ZO ZOON
“Mijn vader was barbier en had een eigen salon waar ik al op jonge leeftijd vaak
kwam”, vertelt Cihan. “Op mijn dertiende mocht ik al kleine klusjes doen, maar
vanaf mijn zestiende ben ik echt in zijn salon gaan werken. Na een tijdje ben ik
toch een opleiding gaan volgen, maar kwam ik er al vrij snel achter dat deze vooral
gebaseerd was op dames. Omdat ik me eigenlijk meer wilde gaan verdiepen in het
herenvak, ben ik verder gaan leren in de salon van mijn vader. Ik heb wel cursussen
en masterclasses van andere barbiers gevolgd, omdat ik ook wilde weten hoe ande-
ren het doen. Drie jaar lang heb ik iedere keer mijn haar bij een andere kapper laten
doen om te proeven hoe het is in een andere salon.”
“Na een tijd heb ik de salon van mijn vader overgenomen. Op mijn 23ste heb ik het
tweede filiaal geopend in Den Haag en kort daarna kwam er een derde. Ik kwam
erachter dat ik te veel bezig was met het ondernemen en het organiseren van het
personeel in plaats van met de klanten. Ik heb toen besloten om twee filialen te ver-
kopen en weer terug te gaan naar de salon waar het allemaal begon. Deze salon heb
ik in 2015 verkocht. In 2008 heb ik samen met mijn vrouw in Bottendaal een dames-
en herenkapsalon opgestart. Heel leuk, maar ook hier kwam ik er weer achter dat
mijn roots echt bij het herenvak liggen.”
BLACK & BLUE
Sjors en Barry zijn de initiatiefnemers van het Black & Blue-concept. Black staat voor
de barbecues en blue staat voor denim. “De één heeft namelijk een passie voor alles
wat met het buitenleven te maken heeft en de ander heeft een passie voor kleding
met een oldschool Amerikaans karakter. Hierbij moet je vooral denken aan modellen
die gebaseerd zijn op de kledingstijl tussen 1900 en 1950. Naast het verkopen van
barbecues en kleding, verzorgen we ook barbecue- en ‘slow cooking’-workshops.”
“Alles wat we doen binnen het concept van Black & Blue staat in het teken van bele-
ving, ofwel ‘brotherhood’. Het idee is namelijk dat mensen hiernaartoe
komen om
te kunnen babbelen en zich te laten inspireren door de stijl die we hier hebben. We
hebben dan ook een bank in het midden van de zaak staan waar dit uitstekend kan.
We willen niet dat mensen Black & Blue zien als een winkel waar je iets koopt en
meteen weer weg bent.”
"MET HET
TOEVOEGEN VAN
EEN BARBER CORNER
WORDT DE SEFEER
NOG DYNAMISCHER
EN RELAXTER
"