C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
GPmedia BV
Postbus 10000
2300 Turnhout (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
PRinterface
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2017
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
Het nieuwe jaar stond direct op scherp in 2017. Zo nam de Telegraaf de marges bin-
nen de optiekbranche onder de loep en dan met name de marges van de coating voor
ontspiegeling en kraswerende lagen. Chinese leveranciers stelden de fabriekswaarden
vast op slechts 1 euro. Uiteraard kwamen hier veel reacties op met voor en tegenstan-
ders. De vraag wat iets mag kosten is dan ook een actueel thema nu transparantie het
toverwoord lijkt te zijn binnen het ondernemen.
Dat het middensegment aan terrein verliest en alles of goedkoop of juist luxe moet
zijn, is een trend die al langer speelt binnen de retailwereld. Daarom heb ik ook met
veel belangstelling gekeken naar de driedelige documentaireserie ‘De prijsvechter’
van de VPRO. Daarin onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank oorzaak en gevolg
van onze goedkooplust.
Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. De ver-
leiding van de goedkope spulletjes is niet te weerstaan. Prijsvechters als Action, Big
Bazar en Flying Tiger doen goede zaken. Een cadeautje voor jezelf of de kinderen
en spulletjes die de boel meer kleur geven of gemak: ze zijn voor een spotprijs heel
gemakkelijk te vinden. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa. Hoe komen al
die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs? Zijn we van de
consumptiemaatschappij in de wegwerpmaatschappij terechtgekomen?
Belangrijkste conclusie van de eerste serie was dan ook dat we onszelf aan het uit-
hollen zijn. De laatste 25 jaar – sinds de productie naar het oosten is verplaatst – is
de middenstand qua koopkracht gelijk gebleven en groeit er een generatie op die
het financieel niet vanzelfsprekend beter heeft dan de vorige. Terwijl in China de
afgelopen jaren een middenstand is ontstaan die de welvaart hebben omarmd die
voorheen niet bestond. Door de productie naar het oosten te verplaatsen hebben we
zelf een rem gezet op de groei van de eigen middenstand. Een interessante kijk op dit
fenomeen vond ik zelf en waaruit blijkt dat ‘het goedkoop’ aanbieden van producten
op de eerste plaats aantrekkelijk lijkt, maar op de lange termijn weer andere gevolgen
heeft. Het blijkt dus allemaal niet zo eenvoudig te zijn. En dat bleek maar weer uit de
vele reacties die er waren op het artikel op de Telegraaf.
Want ja, een goedkope bril uit het Verre Oosten kan handig zijn en er goed uitzien. En
soms uitermate aantrekkelijk als je financieel even krap bij kas zit. Daarom ook zeker
een aanrader om in het assortiment op te nemen, want er is een jonge doelgroep die
zich hier door aangetrokken voelt en dat is tevens een doelgroep die je graag in de
winkel wil hebben. Maar dat redt het natuurlijk niet bij een handgemaakte acetaat bril
waar de hoogwaardige kwaliteit van af spat en die ook nog eens vanuit ambacht en
liefde gemaakt wordt. Zeker met de documentaire van de VPRO in het achterhoofd.
Kortom, genoeg uitdagingen weer zo aan het begin van 2017.
Ik ben dan ook weer benieuwd wat het nieuwe optiekjaar voor ons gaat brengen en
hoe de slag om de consument – of in dit geval de prijs – gaat lopen. Wij van vaktijd-
schrift De Opticien houden u ook dit jaar weer met veel enthousiasme op de hoogte
van het laatste optieknieuws, zowel on- als offline. Voor u ligt dan ook de eerste editie
van het nieuwe jaar! Veel leesplezier!
Met vriendelijke groet,
Hoofredacteur De Opticien
Els e Wi tt en
De Visie
D
e
O
p t i c i e n
n r
1 2 0 1 7
3
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
Januari 2017
|
17e jaargang no. 1
|
Prijs
€
10,50
de opticien
Hall of Frames&
CentropSales
SPECIAL
COVERSTORY
PRODESIGN COMBINEERT
WINTER ÉN LENTE
INTERVIEW
PAJUK AL 95 JAAR LEVERANCIER
VAN BETAALBARE KWALITEIT