Previous Page  3 / 124 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 124 Next Page
Page Background

C

o l o f o n

e n

D

e

V

i s i e

Vakblad voor de optiek- en

contactlenzenbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.deopticien.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

GPmedia BV

Postbus 10000

2300 Turnhout (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Hoofdredactie:

Else Witten

e.witten@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Accountmanager:

Gerdo van de Peppel

g.peppel@gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en

uitgevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI

Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is

gegarandeerd en gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

PRinterface

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2017

Niets uit deze uitgave mag worden verveel-

voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-

del van druk, fotokopie

microfilm of welke andere wijze dan ook,

zonder voorafgaande toestemming van de

uitgever.

De Opticien besteedt de grootst

mogelijke aandacht aan de juistheid

van de informatie die in het vaktijdschrift

wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet

volledig uit te sluiten.

De uitgever en de auteurs zijn dan ook op

geen enkele wijze verantwoordelijk voor

schade, van welke aard ook,

die is ontstaan als gevolg van hande-

lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn

op de bedoelde informatie.

Het nieuwe jaar stond direct op scherp in 2017. Zo nam de Telegraaf de marges bin-

nen de optiekbranche onder de loep en dan met name de marges van de coating voor

ontspiegeling en kraswerende lagen. Chinese leveranciers stelden de fabriekswaarden

vast op slechts 1 euro. Uiteraard kwamen hier veel reacties op met voor en tegenstan-

ders. De vraag wat iets mag kosten is dan ook een actueel thema nu transparantie het

toverwoord lijkt te zijn binnen het ondernemen.

Dat het middensegment aan terrein verliest en alles of goedkoop of juist luxe moet

zijn, is een trend die al langer speelt binnen de retailwereld. Daarom heb ik ook met

veel belangstelling gekeken naar de driedelige documentaireserie ‘De prijsvechter’

van de VPRO. Daarin onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank oorzaak en gevolg

van onze goedkooplust.

Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. De ver-

leiding van de goedkope spulletjes is niet te weerstaan. Prijsvechters als Action, Big

Bazar en Flying Tiger doen goede zaken. Een cadeautje voor jezelf of de kinderen

en spulletjes die de boel meer kleur geven of gemak: ze zijn voor een spotprijs heel

gemakkelijk te vinden. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa. Hoe komen al

die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs? Zijn we van de

consumptiemaatschappij in de wegwerpmaatschappij terechtgekomen?

Belangrijkste conclusie van de eerste serie was dan ook dat we onszelf aan het uit-

hollen zijn. De laatste 25 jaar – sinds de productie naar het oosten is verplaatst – is

de middenstand qua koopkracht gelijk gebleven en groeit er een generatie op die

het financieel niet vanzelfsprekend beter heeft dan de vorige. Terwijl in China de

afgelopen jaren een middenstand is ontstaan die de welvaart hebben omarmd die

voorheen niet bestond. Door de productie naar het oosten te verplaatsen hebben we

zelf een rem gezet op de groei van de eigen middenstand. Een interessante kijk op dit

fenomeen vond ik zelf en waaruit blijkt dat ‘het goedkoop’ aanbieden van producten

op de eerste plaats aantrekkelijk lijkt, maar op de lange termijn weer andere gevolgen

heeft. Het blijkt dus allemaal niet zo eenvoudig te zijn. En dat bleek maar weer uit de

vele reacties die er waren op het artikel op de Telegraaf.

Want ja, een goedkope bril uit het Verre Oosten kan handig zijn en er goed uitzien. En

soms uitermate aantrekkelijk als je financieel even krap bij kas zit. Daarom ook zeker

een aanrader om in het assortiment op te nemen, want er is een jonge doelgroep die

zich hier door aangetrokken voelt en dat is tevens een doelgroep die je graag in de

winkel wil hebben. Maar dat redt het natuurlijk niet bij een handgemaakte acetaat bril

waar de hoogwaardige kwaliteit van af spat en die ook nog eens vanuit ambacht en

liefde gemaakt wordt. Zeker met de documentaire van de VPRO in het achterhoofd.

Kortom, genoeg uitdagingen weer zo aan het begin van 2017.

Ik ben dan ook weer benieuwd wat het nieuwe optiekjaar voor ons gaat brengen en

hoe de slag om de consument – of in dit geval de prijs – gaat lopen. Wij van vaktijd-

schrift De Opticien houden u ook dit jaar weer met veel enthousiasme op de hoogte

van het laatste optieknieuws, zowel on- als offline. Voor u ligt dan ook de eerste editie

van het nieuwe jaar! Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,

Hoofredacteur De Opticien

Els e Wi tt en

De Visie

D

e

O

p t i c i e n

n r

1 2 0 1 7

3

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)

Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche

|

Januari 2017

|

17e jaargang no. 1

|

Prijs

10,50

de opticien

Hall of Frames&

CentropSales

SPECIAL

COVERSTORY

PRODESIGN COMBINEERT

WINTER ÉN LENTE

INTERVIEW

PAJUK AL 95 JAAR LEVERANCIER

VAN BETAALBARE KWALITEIT