C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5 3
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
COVERSTORY
EYEZEN:ONTSPANNEN ZICHT
IN EENDIGITALEWERELD
EYECATCHER
SUCCESVOLLE INTEGRATIE
COOPERVISION
EN
SAUFLON
SPECIAL
FOTOSHOOT: EENMOOIE
KINDERBRIL VOOR ELKE KLUS
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
Juni 2015
|
15e jaargang no. 3
|
Prijs
€
10,50
de opticien
KINDER-
BRILLEN EN
INSTRUMENTEN
S
PECIAL
Voor u ligt de derde editie van het jaar en het zal u niet ontgaan zijn dat deze uitgave
voorzien is van een nieuwe ‘look and feel’. De vertrouwde rubrieken, artikelen en
columns – alleen dan in een vernieuwd en moderner jasje. Ik hoop dat u er net zo
enthousiast over bent als ikzelf!
Naast een nieuwe lay-out besteden we in deze editie extra veel aandacht aan kinder-
brillen door de nieuwste modellen te showen. Dit voorjaar was volop in het nieuws
dat steeds meer kinderen een bril dragen. Dat komt doordat ze veel voor de tv en de
computer zitten. Of met een tablet op schoot. Niet voor niets wordt er al gesproken
over een ‘bijziendheidsepidemie’.
Volgens wetenschappers van het Erasmus MC zijn jonge kinderen, die meer dan twee
uur per dag met computerspelletjes bezig zijn, vaker bijziend. De onderzoekers heb-
ben de ogen van vijfduizend Rotterdamse kinderen bekeken.
Dit geldt niet alleen voor Nederland. In China zijn de gevolgen al veel duidelijker
zichtbaar. Was zestig jaar geleden nog tien tot twintig procent van de Chinese bevol-
king bijziend, inmiddels is dat onder jongeren gegroeid tot negentig procent. In Seoul
ziet maar liefst 96,5 procent van de negentienjarige mannen slecht in de verte. In
Nederland, de rest van Europa en Amerika ligt het aandeel op vijftig procent. Volgens
sommige schattingen is rond 2020 één derde van de wereldpopulatie bijziend.
Een dubbel gegeven natuurlijk, want voor u als opticien/ondernemer biedt dit kansen.
Voor de gezondheid van de jongeren is het natuurlijk alles behalve goed. Toch geven
deze cijfers aan dat er een doelgroep ontstaat waar u rekening mee moet houden. De
huidige digitale wereld vraagt om nieuwe kijkoplossingen, ook voor kinderen. Tot slot
wil ik u nog wel de oplossing geven om dit ‘probleem’ te tackelen: kinderen zouden
niet langer dan een half uur achter een tablet of smartphone moeten zitten. Kortom,
buitenspelen maar!
Hoofdredacteur De Opticien
e.witten@gpmedia.nlDe Visie
Els e Wi tt en
‘Bijziendheidsepidemie’