I
N T E R V I E W
Al vijftien jaar ontwerpt Jos brillen. Dat doet hij op niet onverdienstelijke wijze.
Zo werd Jos vorig jaar nog uitgenodigd op internationale fashionweek in New
York,op het Cannes fashion festival en de chic modebeurs in Shanghai. Ook
zijn de eerste stappen op de Silmo en Opti beurzen gezet worden zijn brillen
inmiddels in negen landen verkocht. Hij liep echter tegen de nodige logistieke
hindernissen aan.
STAPPEN ZETTEN
Jos: “Dit is voor mij de kans om letterlijk stappen te gaan zetten. Logistieke stap-
pen die ik alleen nooit kan maken. Ik ben een eenmansbedrijf en krijg langzaam
aan internationaale aanvragen en succes. Dat betekent ook dat je moet gaan
schakelen en dat lukt in mijn eentje simpelweg niet. Samen met Ron heb ik nu de
kans het merk Jos Eyeware verder uit te bouwen tot een niet meer weg te denken
merk in de Nederlandse en wereldwijde optiekmarkt. En zelf kan ik gewoon mijn
‘ontwerpdingetje’ blijven doen. ”
Ron daarentegen was op zoek naar een nieuwe zakelijke uitdaging. Hij vertelt
hierover: “Ik voer al enige tijd gesprekken, waarbij ik gekeken heb om een
bestaand internationaal merk over te nemen. Deze gesprekken liepen echter op
niks uit. Met Jos daarentegen was de klik gelijk daar en nu gaan we samen deze
uitdaging aan met een licentie overeenkomst met het merk “Jos”.
DE WERELD VEROVEREN
Ron vervolgt: “Ons doel is helder: met Jos Eyeware willen we de wereld veroveren
en dat doen we door origineel, eigenzinnig, anders en authentiek te zijn. We dra-
gen ons steentje bij als het gaat om Dutch design, met in het bijzonder oogmode,
wereldwijd op de kaart te zetten.”
In Nederland is Jos aardig bekend, hoewel ook een groep binnen de optiek hem
niet zal kennen. “We spreken binnen Nederland daarom ook wel van Jos 2.0,
omdat we een compleet nieuwe fase met het merk gaan inslaan. Ik hou er dan
ook niet van om de dingen half aan te pakken. Liever doe ik dat voor de volle
RON BOUWMANS VAN BOBO’S EYEWEAR EN ONTWERPER JOS BAIJENS KENNEN ELKAAR AL JAREN. DE TWEE BOSSCHENAREN WERKTEN AL
NAUW SAMEN VOOR DE INRICHTING VAN HET BOBO’S PAND IN DEN BOSCH. VANAF SEPTEMBER DIT JAAR GAAT DE SAMENWERKING TUSSEN
DE TWEE HEREN ECHTER EEN STAP VERDER. EEN BEHOORLIJKE STAP VERDER. ZO IS JOS 2.0 GEBOREN EN WEL ONDER DE NAAM JOS EYEWARE.
EN NEE DIT IS GEEN TYPEFOUT, MAAR EEN WELOVERWOGEN KEUZE. HET MERK ‘JOS EYEWARE’ ZAL DOOR BOBO’S EYEWEAR IN DE MARKT
GEZET WORDEN EN WERELDWIJD GEDISTRIBUEERD WORDEN. DAARMEE MAKEN BEIDE HEREN HUN AMBITIE EN DROMEN WAAR. JOS KAN
ZIJN ONTWERPVISIE VERDER UITDRAGEN EN BOBO’S EYEWEAR HEEFT DE BESCHIKKING OVER EEN NL MERK DAT MEN INTERNATIONAAL OP DE
KAART GAAT ZETTEN. BOVENDIEN IS DIT EEN VERHAAL OVER LEF, DURF, PIONIEREN, ZAKELIJKE VRIENDSCHAP EN DE NODIGE BESCHEIDENHEID.
D
E
O
P T I C I E N
N R
4 2 0 1 6
10
Wereldwijde primeur van
Bobo’s Eyewear en Jos Baijens:
JOS 2.0
OFTEWEL
JOS EYEWARE