Previous Page  3 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 76 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

5 2 0 1 5 3

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

Vakblad voor de optiek- en

contactlenzenbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Telefoon: +31(0)24 3246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.deopticien.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Hoofdredactie:

Else Witten

e.witten@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Accountmanager:

Gerdo van de Peppel

g.peppel@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en

uitgevoerd conform de Regelingen voor

het Advertentiewezen, gedeponeerd

ter griffie van de Arrondissementsrecht-

banken en bij de Kamers van Koop-

handel.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31(0)24 3246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2015

Niets uit deze uitgave mag worden

verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie

microfilm of welke andere wijze dan

ook, zonder voorafgaande toestemming

van de uitgever.

De Opticien besteedt de grootst

mogelijke aandacht aan de juistheid

van de informatie die in het vaktijd-

schrift wordt opgenomen. Fouten zijn

echter niet volledig uit te sluiten.

De uitgever en de auteurs zijn dan ook

op geen enkele wijze verantwoordelijk

voor schade, van welke aard ook,

die is ontstaan als gevolg van hande-

lingen en/of beslissingen die gebaseerd

zijn op de bedoelde informatie.

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)

Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche

|

Oktober 2015

|

15e jaargang no. 5

|

Prijs

10,50

de opticien

TERUGBLIK:

B

EURSSEIZOEN

2015

COVERSTORY

HOC INTRODUCEERT

FIT2FASHION COMPLETE PAIR

EYECATCHER

MVO VAN MYKITA: UNIEKE BRILLEN

VOOR UNIEKE GEZICHTEN

INNOVATIE

WINIPRO 8 EN PASKAL 3D

VERNIEUWEND OP ICT-GEBIED

j

p

|

j

g g

|

j

De realiteit is dat de optiek volop in beweging is. Ontwikkelingen volgen elkaar in

sneller tempo op dan ooit tevoren. Filiaalbedrijven tonen veel communicatiekracht

door direct te communiceren met de consument en nieuwkomers betreden de markt

met goed doordachte concepten. Bovendien heeft het aureool van de para-medische

vakman aan waarde verloren. De consument is mondiger en minder loyaal aan zijn

vakman als hij in de media ‘ontdekt’ dat het ergens anders wellicht goedkoper kan.

Opticiens en zeker zelfstandige opticiens zullen op deze nieuwe werkelijkheid moe-

ten anticiperen, hun bedrijfsvoering en aanbod moeten aanscherpen en veel meer

investeren in een onderscheidende positionering en communicatie. Er moeten duide-

lijke keuzes gemaakt worden binnen al deze facetten. In onze rubriek ‘Ondernemen’

gaan we hier verder op in en laten professionals als Harry Dickhoff het belang inzien

van keuzes maken. Kiezen is volgens Harry dan ook één van de belangrijkste onder-

nemersvaardigheden.

Een ander actueel thema binnen de optiek is de verkoop van de tweede of wellicht

derde bril. Zoals net omschreven is de consument steeds mondiger geworden en

verwacht men van de specialist kijkoplossingen voor zijn levenswijze. U als specialist

weet dat tijdens het sporten andere kijkbehoeften nodig zijn dan wanneer de consu-

ment achter de computer aan het werk is. De consument is vaak niet op de hoogte

van de mogelijkheid tot een computer- of sportbril, maar heeft hier wel behoefte

aan. Hij verwacht immers oogzorg op het hoogste niveau van de vakspecialist.

Communicatie dus! Bovendien spelen ook de optiekbedrijven hier op in, en onder-

steunen zij de opticien in dit proces. Zo leest u in de ‘Coverstory’ het verhaal van Rob

van Groeningen van Holland Optical Company. Hij vertelt over de introductie van

Fit2Fashion complete pair, een concept dat een bijdrage kan zijn voor het aanbieden

van een tweede bril.

Nieuwe ontwikkelingen en trends waren natuurlijk ook te ontdekken tijdens het

afgelopen beursseizoen. In Nijkerk en Parijs vonden Centrop Sales, Hall of Frames

en Silmo plaats, waar weer genoeg te beleven was. Naast een uitgebreid fotoverslag

van beide beurzen treft u ook het uitgebreide verhaal van Mykita aan met het MVO

concept (My Very Own). Door gebruik te maken van 3D-technologie en een speciaal

ontwikkeld algoritme kan het bedrijf brillen maken die perfect aansluiten op de ken-

merken van ieder afzonderlijk gezicht.

Veel kijk- en leesplezier!

Hoofdredacteur De Opticien

De Visie

Els e Wi tt en

Durven kiezen:

een belangrijke ondernemersvaardigheid!