D
E
O
P T I C I E N
N R
5 2 0 1 5 3
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31(0)24 3246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31(0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708008)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
Oktober 2015
|
15e jaargang no. 5
|
Prijs
€
10,50
de opticien
TERUGBLIK:
B
EURSSEIZOEN
2015
COVERSTORY
HOC INTRODUCEERT
FIT2FASHION COMPLETE PAIR
EYECATCHER
MVO VAN MYKITA: UNIEKE BRILLEN
VOOR UNIEKE GEZICHTEN
INNOVATIE
WINIPRO 8 EN PASKAL 3D
VERNIEUWEND OP ICT-GEBIED
j
p
|
j
g g
|
j
De realiteit is dat de optiek volop in beweging is. Ontwikkelingen volgen elkaar in
sneller tempo op dan ooit tevoren. Filiaalbedrijven tonen veel communicatiekracht
door direct te communiceren met de consument en nieuwkomers betreden de markt
met goed doordachte concepten. Bovendien heeft het aureool van de para-medische
vakman aan waarde verloren. De consument is mondiger en minder loyaal aan zijn
vakman als hij in de media ‘ontdekt’ dat het ergens anders wellicht goedkoper kan.
Opticiens en zeker zelfstandige opticiens zullen op deze nieuwe werkelijkheid moe-
ten anticiperen, hun bedrijfsvoering en aanbod moeten aanscherpen en veel meer
investeren in een onderscheidende positionering en communicatie. Er moeten duide-
lijke keuzes gemaakt worden binnen al deze facetten. In onze rubriek ‘Ondernemen’
gaan we hier verder op in en laten professionals als Harry Dickhoff het belang inzien
van keuzes maken. Kiezen is volgens Harry dan ook één van de belangrijkste onder-
nemersvaardigheden.
Een ander actueel thema binnen de optiek is de verkoop van de tweede of wellicht
derde bril. Zoals net omschreven is de consument steeds mondiger geworden en
verwacht men van de specialist kijkoplossingen voor zijn levenswijze. U als specialist
weet dat tijdens het sporten andere kijkbehoeften nodig zijn dan wanneer de consu-
ment achter de computer aan het werk is. De consument is vaak niet op de hoogte
van de mogelijkheid tot een computer- of sportbril, maar heeft hier wel behoefte
aan. Hij verwacht immers oogzorg op het hoogste niveau van de vakspecialist.
Communicatie dus! Bovendien spelen ook de optiekbedrijven hier op in, en onder-
steunen zij de opticien in dit proces. Zo leest u in de ‘Coverstory’ het verhaal van Rob
van Groeningen van Holland Optical Company. Hij vertelt over de introductie van
Fit2Fashion complete pair, een concept dat een bijdrage kan zijn voor het aanbieden
van een tweede bril.
Nieuwe ontwikkelingen en trends waren natuurlijk ook te ontdekken tijdens het
afgelopen beursseizoen. In Nijkerk en Parijs vonden Centrop Sales, Hall of Frames
en Silmo plaats, waar weer genoeg te beleven was. Naast een uitgebreid fotoverslag
van beide beurzen treft u ook het uitgebreide verhaal van Mykita aan met het MVO
concept (My Very Own). Door gebruik te maken van 3D-technologie en een speciaal
ontwikkeld algoritme kan het bedrijf brillen maken die perfect aansluiten op de ken-
merken van ieder afzonderlijk gezicht.
Veel kijk- en leesplezier!
Hoofdredacteur De Opticien
De Visie
Els e Wi tt en
Durven kiezen:
een belangrijke ondernemersvaardigheid!