Previous Page  76 / 78 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 78 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

6 2 0 1 5

76

B

E D R I J F S N I E U W S

Kiwa als autoriteit

De nieuwe koers die is ingezet omvat een intensiever samenwerkingsverband

met Kiwa. FOAB nam voorheen bijvoorbeeld zelf de audits onder auspiciën van

Kiwa af. Om de onafhankelijkheid verder te borgen zullen de audits nu volledig

door Kiwa worden uitgevoerd. FOAB blijft bewaker en ontwikkelaar van de norm,

onder toezicht van het college van deskundigen. Ook de operationele kant blijft

hun verantwoording, echter wel in nauwer samenwerkingsverband met Kiwa,

autoriteit op het gebied van kwaliteit en certificering.

Instapmodel voor 0e lijn

Een tweede verandering is het splitsen van het keurmerk in een basis 0e lijn en

daarnaast een 1e lijn. Het behalen van het keurmerk is hierdoor toegankelijker

gemaakt voor de optiekonderneming zonder optometrie. Dit is besloten op basis

van de ervaring van het afgelopen jaar en zal beter aansluiten bij de praktijk. Met

deze verandering dient het keurmerk zowel de optiekzaak als de extramurale

optometrie.

Certificering en de zorgverzekeraar

Het huidige bestuur ziet dat zorgverzekeraars eisen willen opstellen voor kwaliteit

van oogzorg. Zelfs in zoverre dat zorgverzekeraars aangeven een eigen keurmerk

te willen starten. Op dit moment wordt daarom door het bestuur actief onder-

scheid aangebracht in de huidige normering door de splitsing van de 0e en 1e

lijn. Bij het bepalen van de normering van de 1e lijn wordt samen met Kiwa en

de zorgverzekeraars gekeken of de kwaliteitseisen van de zorgverzekeraar geïn-

tegreerd kunnen worden.

Van de branche, voor de branche

Het keurmerk is oorspronkelijk ontstaan uit een behoefte vanuit de branche om

kwaliteit aantoonbaar te maken aan de consument. Momenteel mag iedereen een

optiekonderneming starten, een opticien hoeft niet eens gediplomeerd te zijn.

Zelfs bij de drogist kan de consument een bril laten aanmeten. En dat gebeurt

daar volgens andere normen dan in een gecertificeerd optiekbedrijf.

Aantoonbare kwaliteit

Het Kiwa keurmerk helpt de optiekonderneming kwaliteit aantoonbaar te maken,

verbetert de bedrijfsvoering en zorgt voor onderscheid ten opzichte van de con-

current. Continue bijscholing is in dit vakgebied erg belangrijk. Jaarlijkse toetsing

draagt daaraan bij. Zeker ook voor de 1e lijns optiekondernemingen met optome-

trist. Het is een vereiste dat de extramurale optometrie aan kwaliteitsborging doet

en voldoet aan de gestelde norm.

Aanmelden via

foab.nl

Optiekondernemingen die het Kiwa keurmerk willen behalen kunnen zich aan-

melden via

foab.nl.

De partijen die optiekondernemingen tot nu toe begeleid

hebben geven vooralsnog aan dit te blijven doen (Eyescan/ZIENRS). Tevens zijn er

een aantal consultants beschikbaar die optiekondernemingen kunnen ondersteu-

nen in het traject naar certificering toe. Meer informatie is te vinden op

foab.nl

.

Foab

Keurmerk wordt

Kiwa

Keurmerk

Per heden heeft het interim bestuur van FOAB het stokje overgedragen aan het

nieuwe bestuur voor de verdere continuering van het kwaliteitskeurmerk voor

optiek, optometrie en audiologie. Het voormalig interim bestuur, bestaande

uit Ton Juffermans en Henk van Bruggen, heeft duidelijke adviezen geformu-

leerd, waarmee FOAB vooruit kan om een breder draagvlak in de branche te

creëren. Het nieuwe bestuur wordt gevormd door Erik van de Langemheen

(ZIENRS), Michael van der Vlies (Kiwa) en Reyer Lafeber (Eyescan). Zij omar-

men de aangescherpte koers en kijken ernaar uit om gezamenlijk met Kiwa

het keurmerk branchebreed in de markt te zetten.