Fietszaken nr1-2024 Online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Februari 2024 | 2e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 SPECIAL VELOFOLLIES & B2B FESTIVAL Coverstory: ‘STOER Bikes maakt de fatbike volwassen’

FIETSZAKEN NR 1 2024 3 Colofon en De Visie Na een jaar van vele beursbezoeken was Velofollies nog de ontbrekende schakel op mijn lijst. Onlangs bezocht ik deze fietsbeurs voor het eerst en het viel me direct op hoe ongelofelijk enthousiast Belgen zijn over fietsen. Waar Nederlanders tamelijk stoïcijns op een beurs kunnen rondlopen, bewonderen Belgen bijna alles wat ze op een fietsbeurs zien. Ze maken overal foto’s van, doorgronden elk detail en gaan er graag het gesprek over aan. Nederlanders doen dat minder gauw. Misschien verklaart dit waarom de combinatie van een B2B- en B2C-beurs in Nederland niet echt van de grond komt. De fietssport leeft simpelweg meer in België dan in Nederland, waar wielrenners haast als helden worden beschouwd. Bovendien lijkt fietsen daar niet slechts een activiteit, maar eerder een onderdeel van iemands levensstijl. Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Celeste Roberts (redacteur) c.roberts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche | Februari 2024 | 2e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 SPECIAL VELOFOLLIES & B2B FESTIVAL Coverstory: ‘STOER Bikes maakt de fatbike volwassen’ Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken k.fens@gpmedia.nl DE VISIE DE FIETSSPORT LEEFT SIMPELWEG MEER IN BELGIË DAN IN NEDERLAND, WAAR WIELRENNERS HAAST ALS HELDEN WORDEN BESCHOUWD Hoe dan ook: het seizoen is officieel van start gegaan met Velofollies en daarbij luiden we ook de eerste editie van 2024 van vaktijdschrift Fietszaken in. Vanaf dit jaar verschijnen we zes keer per jaar, waarbij elke editie deels in het teken staat van een special. Mocht je niet in staat zijn geweest om Velofollies bij te wonen, dan kun je de beurs in deze uitgave op je gemak alsnog beleven. Ook blikken we vooruit op het B2B Festival, dat als volgende beurs in de agenda staat omcirkeld. Vorig jaar maakte deze B2B-beurs een succesvol debuut. De vraag die nu opdoemt, is of zij ooit de combinatie van B2B en B2C tot stand gaan brengen in Nederland. Als het aan de organisatie ligt, gaat dat niet gebeuren. Ze benadrukken dat hun beurs specifiek gericht is op dealers. En terecht, lijkt me. Wanneer je zo’n eerste editie realiseert, is het logisch dat je vasthoudt aan dit concept. Al helemaal omdat de branche écht zat te wachten op een beurs als deze. In de coverstory van deze editie stelt STOER Bikes zich voor, terwijl je daarnaast meer te weten komt over de opkomst van distributeur BusyBee Bike Products. Ook vertelt fietszaakhouder Edwald van Kampen over hoe hij de brand in zijn winkel overwon en lees je meer over het innovatieve ‘driewinkelconcept’ van Brouwer Bike Store, Cargo Store en Brouwer Mobility Store. En uiteraard is al het andere dat voor de totale fietsbranche in Nederland en Vlaanderen relevant is te vinden in deze nieuwste uitgave van vaktijdschrift Fietszaken.

FIETSZAKEN NR 1 2024 4 INHOUD P. 19 NIEUWE LONGTAIL GRANVILLE Fietsenfabrikant Granville blijft de grenzen van innovatie verleggen met de introductie van de gloednieuwe longtail E-Urban LT, die op de afgelopen Velofollies is onthuld door het merk. CEO Johan Huygens van Scott Benelux, waar Granville onder valt, benadrukt dat de longtail een revolutie teweegbrengt als de nieuwe autovervanger. P. 12 INTERVIEW SPECIALIZED Dit jaar maakte Specialized zijn terugkeer op Velofollies na een bewuste afwezigheid vorig jaar, vanwege de lage voorraden. Met de voorraden nu op een gezond niveau, presenteerden ze op de beurs de vernieuwde Tarmac SL8 – het model dat door onder anderen toppers als Remco Evenepoel, Demi Vollering en Lotte Kopecky wordt gebruikt – en de Roubaix SL8. P. 15 TERUGBLIK VELOFOLLIES Velofollies 2024 heeft zijn deuren gesloten na een succesvol weekend, met een totaal van 39.716 bezoekers. Hoewel dit aantal net onder het record van bijna 41.000 gasten in 2019 ligt, kan het nog steeds worden beschouwd als een prachtig resultaat. De bezoekers bestonden uit een diverse groep, waaronder consumenten, retailers, media en vertegenwoordigers uit de fietsindustrie. P. 10 INTERVIEW BUSYBEE BIKE PRODUCTS BusyBee Bike Products is een relatief nieuwe speler in de branche, maar heeft zich in korte tijd gevestigd tussen de grote namen. We hebben het met Floris van Miert en Erik Gruyters, de drijvende krachten achter BusyBee, over hun mobiele showroom, onderscheidende producten, vraaggericht werken en hun jarenlange vriendschap die bijdraagt aan het succes van het bedrijf. 12 15 19 10

FIETSZAKEN NR 1 2024 5 P. 39 FIETSZAAK IN BEELD Drie winkelconcepten, één straat – dat is de formule van Brouwer Bike Store, Brouwer Cargo Store en Brouwer Mobility Store. Samen vormen de winkels een totaalaanbod voor iedereen die een fiets nodig heeft. De opening van de twee nieuwe winkels (de cargo store en de mobility store) werd begin december met een eigenzinnig winterfestival gevierd. P. 28 REPORTAGE VELOTO FIETSEN KOEDIJKSLANDEN De nacht van 20 juli 2023 zal voor Edwald van Kampen, eigenaar van Veloto Fietsen Koedijkslanden, voor altijd in zijn geheugen gegrift staan. Het angstaanjagende telefoontje meldde een brand in zijn fietszaak in Meppel, waarvan de oorzaak nog altijd onbekend is. Ruim een halfjaar later blikt Van Kampen in een gesprek met onze redactie terug en kan hij zelfs positief naar de situatie kijken. P. 34 VOORBESCHOUWING B2B FESTIVAL Het enthousiasme rondom het B2B Festival bereikt dit jaar nieuwe hoogten, aangezien de tweede editie al volledig is uitverkocht. De RAI Vereniging zal tijdens het festival de prestigieuze Fiets Awards 2024 uitreiken, terwijl Bovag haar jaarlijkse ledenbijeenkomst er organiseert. Het festival vindt plaats op zondag 25 en maandag 26 februari in de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch. P. 21 COVERSTORY: STOER BIKES 2-speed geïntegreerde naafversnelling en riemaandrijving zijn de toekomst van de fatbike, zo stellen de broers Joeri en Thomas Visser van STOER Bikes. De oprichters van het fatbikemerk uit Aalsmeer zetten met hun fietsen in op veiligheid, gemak en kwaliteit. “Alles aan onze fietsen moet voor de dealer én de consument kloppen. We willen ervoor zorgen dat fietsen ook écht fietsen blijft.” 21 34 28 39

FIETSZAKEN NR 1 2024 6 KORT NIEUWS De beoordeling van fietsen, onderdelen en accessoires gebeurt door een merk-onafhankelijke vakjury, die de producten kritisch bekijkt, beoordeelt en praktisch test. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de mate van geschiktheid voor de beoogde doelgroep. De jurering vindt plaats op basis van een zevental hoofdaspecten: techniek en constructie, ontwerp en design, innovatie, rijeigenschappen, veiligheid, prijs-kwaliteitverhouding en ‘X-factor’. Een opvallend element dit jaar is de toevoeging van nieuwe categorieën aan de Fiets Innovatie Awards, namelijk Veiligheid, Gezondheid, Duurzaamheid en Lifestyle. Deze sluiten aan bij de huidige trends en ontwikkelingen in de fietsmarkt, waarbij fabrikanten van onderdelen en accessoires worden uitgedaagd met innovatieve oplossingen te komen. FIETS AWARDS 2024: WIE WORDEN DE WINNAARS? Om de fietsindustrie te stimuleren tot productvernieuwing organiseert RAI Vereniging dit jaar voor de 37ste keer de Fiets Awards. Bijkomend doel is om nieuwe, innovatieve fietsen, accessoires en toepassingen op het gebied van fietsen extra onder de aandacht van het publiek te brengen. De climax van de competitie is tijdens het B2B Festival in de Brabanthallen 's-Hertogenbosch, waar de prijsuitreiking plaatsvindt op het horecaplein in Hal 3. De felbegeerde Fiets Awards worden dit jaar in zeven categorieën uitgereikt: • Fiets van het Jaar • E-bike van het Jaar • Speed E-bike van het Jaar • Bakfiets van het Jaar • Racefiets van het Jaar • Gravelfiets van het Jaar • Fiets Innovatie Awards (FIA) in de categorieën Veiligheid, Gezondheid, Duurzaamheid en Lifestyle Meer informatie: RAI Vereniging Tel. +31 (0)20 504 49 49 info@raivereniging.nl | www.raivereniging.nl De Child Seat Rack – met het zitje – maakt van elke fietsrit een avontuur. Het geeft de mogelijkheid om op hetzelfde niveau als je kind van de omgeving te genieten. Wanneer het zitje niet bevestigd is, kan de voordrager naar wens worden gebruikt. Met de Extender Bar-accessoire maak je de cargo nog multifunctioneler: zo kun je meer spullen én je kind vervoeren. Het product is gemaakt van hoogwaardig aluminium, met verstevigde bevestigingspunten voor extra veiligheid. Het weegt slechts 628 gram en is matzwart gelakt. Zo past hij goed bij de webbing als het kinderzitje niet is bevestigd. Het Deense merk – geboren en geïnspireerd door de fietskoerier-cultuur – maakt het fietsen op een cargo een waar genot met hun multi-inzetbare modellen. Meer informatie: OMNIUM www.omniumcargo.com OMNIUM LANCEERT VERNIEUWDE CHILD SEAT RACK Omnium heeft dé oplossing voor ouders on the go: de Child Seat Rack. Eenvoudig te installeren met een betrouwbare en veilige bevestiging voor bijna alle kinderzitjes, zoals de Yepp Nexxt 2 en Qibbel Air. Ook kinderzitjes met snelsluiting kunnen snel worden bevestigd en losgekoppeld op de voordrager. Compatibel met de Omnium Cargo- en Mini-max-fietsen.

FIETSZAKEN NR 1 2024 7 CERTIFICERING Kiwa staat wereldwijd bekend als een onafhankelijke en onpartijdige marktleider op het gebied van Testen, Inspectie en Certificering (TIC). Specifiek binnen Kiwa in Nederland vervult Kiwa SCM de rol van certificatie-instelling op het gebied van voertuigbeveiliging. Het keurmerk is ontstaan uit een samenwerking tussen fabrikanten, verzekeraars, alarmcentrales en opsporingsdiensten. Fabrikanten die hun track-en-tracesysteem willen certificeren, moeten aan twee eisen voldoen. Allereerst moet het systeem in een praktijkproef aantonen dat het gestolen fietsen binnen 48 uur kan traceren. Daarnaast moet het systeem zowel long als short range-technologie bevatten om gestolen tweewielers op grote afstand te kunnen volgen en lokaal zeer nauwkeurig te kunnen traceren. De systemen moeten niet alleen voldoen aan de verplichte Europese eisen, maar ook worden getest in verschillende weersomstandigheden, zodat de werking in alle situaties is gegarandeerd. Database Leveranciers kunnen zich aanmelden bij Kiwa om het keuringstraject te starten. Systemen die voor 15 februari worden aangeboden, ontvangen bij positief resultaat op 1 april het keurmerk Elektronische Beveiligingssystemen voor Tweewielers. Na goedkeuring kunnen de systemen, in combinatie met de fiets waarop ze gemonteerd zijn, worden geregistreerd in de database van Kiwa. Verzekeraars kunnen deze database raadplegen, zodat ze kunnen controleren of de bij hen verzekerde fietsen beschikken over een geldig certificaat en dus over een goedgekeurd track-en-tracesysteem. KIWA SCM LANCEERT KEURMERK ‘ELEKTRONISCHE BEVEILIGINGSSYSTEMEN VOOR TWEEWIELERS’ Dagelijks wordt in Nederland een groot aantal e-bikes gestolen. Door de hoge waarde en beperkte beveiliging van e-bikes zijn het aantrekkelijke doelwitten, zelfs in afgesloten ruimtes als garages en bergingen. Als reactie hierop heeft voertuigbeveiligingsspecialist Kiwa SCM het keurmerk ‘Elektronische Beveiligingssystemen voor Tweewielers’ gelanceerd. Dit keurmerk is gericht op de onafhankelijke certificering van track-en-tracesystemen voor e-bikes. Kiwa gaat zowel systemen die standaard in de fabriek zijn ingebouwd als losse zenders die aftermarket zijn verkocht goedkeuren. Een erkenningsregeling, die later wordt geïntroduceerd, bepaalt wat fietszaken moeten doen om zelf systemen rechtstreeks bij Kiwa te kunnen registreren. In het kader van het keurmerk wil Kiwa fietsen met goedgekeurde trackers monitoren en kijken of de gestolen tweewielers daadwerkelijk terugkeren na melding van diefstal. Met het keurmerk wil Kiwa een substantiële bijdrage leveren aan het verminderen van e-bikediefstallen en een nieuwe standaard stellen voor de beveiliging van e-bikes in Nederland. SYSTEMEN DIE VOOR 15 FEBRUARI WORDEN AANGEBODEN, ONTVANGEN BIJ POSITIEF RESULTAAT OP 1 APRIL HET KEURMERK ELEKTRONISCHE BEVEILIGINGSSYSTEMEN VOOR TWEEWIELERS Meer informatie: Kiwa Tel. +31 (0)88 998 44 00 info@kiwa.nl | www.kiwa.com

FIETSZAKEN NR 1 2024 9 RETAILSOFTWARE Met de juiste strategieën en hulpmiddelen kun je volgens Tilroy de klantervaring drastisch verbeteren en een voorsprong nemen in de fietsbranche. Voorwaarde is daarbij wel dat een verkoop nooit aan de kassa mag eindigen. Je moet de klant leren kennen en daarop inspelen. Een efficiënte dienst na verkoop, inclusief follow-ups, promoties en onderhoudsherinneringen, zorgt ervoor dat klanten zich ook na de aankoop verzorgd voelen en blijven terugkomen naar jouw winkel. De fietsenbranche is vele malen uitdagender dan vroeger. Als je vandaag de dag een fietszaak hebt, is er meer nodig om succesvol te zijn dan enkel het verkopen van fietsen en accessoires van hoge kwaliteit. De verwachtingen van de klant op het gebied van gemak, communicatie en algehele service stijgen en jouw fietsenwinkel moet aan deze verwachtingen voldoen om te kunnen floreren. Klinkt dat uitdagend? Dat hoeft het niet te zijn, zo stelt retailsoftwareleverancier Tilroy. Inzicht krijgen in de customer journey kan hierbij helpen, aldus Tilroy. Voor wie hier niet bekend mee is: de customer journey is de reis van een klant van oriëntatie tot na de aankoop. Door deze reis te verlengen en hier extra momenten aan toe te voegen, kun je service bovendien omzetten in verkopen. Service na verkoop bevordert namelijk klantenbinding en stimuleert herhalingsaankopen. Hoe meer je na de aankoop contact houdt met klanten, hoe groter de kans dat ze trouwe klanten worden. Win-win-win De moderne consument wil volgens Tilroy één fietsenwinkel zien. Online versus offline moeten we hierbij volledig loslaten. Het maken van een afspraak voor een herstelling, bijvoorbeeld, moet eenvoudig en eenduidig zijn. Eigenlijk is dat ook win-win-win. Door te investeren in een systematische aanpak stroomlijnt je operationele proces, maak je meer tijd vrij voor interactie met de klant en verhoog je klanttevredenheid. Hoe vlotter de boeking verloopt, hoe tevredener de klant. De waarde van een fietszaak zit dan ook niet in de gevoerde producten, merken en zelfs niet in de locatie, besluit Tilroy. De waarde van je fietsenwinkel zit in de band met je klant, zowel in het aantal als de intensiteit ervan. Retailsoftware moet zorgen voor die sterke relatie met de klant en het platform bieden om te blijven voldoen aan de almaar groeiende verwachtingen van de consument. Dat resulteert in sterkere klantentrouw, meer herhaalaankopen, grotere bestellingen en dus in het geheel niet alleen in een maximale life time customer value, maar uiteindelijk ook in een grotere waarde van je fietsenwinkel. Meer informatie: Tilroy Tel. +32 (0)3 820 17 56 | +31 (0)85 002 30 66 info@tilroy.com | bike.tilroy.com DE WAARDE VAN JE FIETSZAAK ZIT IN DE BAND MET JE KLANT

FIETSZAKEN NR 1 2024 10 INTERVIEW BusyBee Bike Products, gevestigd in het voor de Benelux centrale Breda, profileert zich als een veelzijdige leverancier, distributeur en groothandel van fietsaccessoires met een onderscheidende twist. Met de inmiddels iconische rolkar, gevuld met een gevarieerd assortiment, gaat Erik de hele Benelux door om dealers kennis te laten maken met de producten van BusyBee. “We staan bekend om die rolkar”, vertelt Erik. “Dealers zijn iedere keer weer nieuwsgierig naar wat ik bij me heb.” Floris vult aan: “ In tegenstelling tot andere distributeurs die vaak met een boek of iPad werken, geloven we dat klanten de producten moeten kunnen zien en voelen. Hoewel dit uitdagender wordt naarmate het assortiment groeit, blijven we vasthouden aan deze benadering. De lades van de rolkar fungeren als mobiele showroom, waardoor we een uitgebreide selectie kunnen presenteren aan onze klanten.” ‘DOOR PERSOONLIJK CONTACT, INNOVATIE, UNIEKE PRODUCTEN EN KWALITEIT BLIJVEN WE GROEIEN’ Distributeur BusyBee Bike Products is een relatief nieuwe speler in de fietsbranche, maar heeft zich in korte tijd gevestigd tussen de grote namen. In het sfeervolle fietscafé Kamu in Breda treffen we Floris van Miert en Erik Gruyters, de drijvende krachten achter BusyBee. Met het duo hebben we het over hun mobiele showroom, onderscheidende producten, vraaggericht werken en hun jarenlange vriendschap die bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Een persoonlijke aanpak staat daarbij centraal, zo geven de mannen aan. “Net als innovatieve, unieke en hoogwaardige producten”, gaat Floris verder. “In een markt waarin de verleiding van goedkope Chinese Alibaba-producten aanwezig is, blijven we met BusyBee bewust weg van deze trend. Onze producten spreken voor zich en we zijn trots op dat we unieke items aanbieden die andere distributeurs niet hebben.” Frisse start BusyBee heeft in een paar jaar tijd een goede positie in de markt veroverd. Het avontuur begon in 2018 toen Floris besloot de Belgische firma over te nemen, destijds voornamelijk bekend als distributeur van onder andere Niner Bikes en ENVE components. “In eerste instantie was het een solo-onderneming, maar al snel bracht ik mijn goede vriend Erik aan boord, waarmee ik al dertig jaar een sterke band heb. Samen hebben we de onderneming van België naar Nederland verplaatst en tijdens een bezoek aan Eurobike hebben we de beslissing genomen om een frisse start te maken en de onderneming opnieuw vorm te geven.” De focus lag op het grondig aanpakken van de accessoires en het ontwikkelen van een vernieuwde visie. “Met slechts een handvol producten gingen we naar Eurobike en keerden terug met maar liefst zes nieuwe contracten, waaronder samenwerkingen met Ravemen en Bikeshield, die tot op heden essentieel zijn voor BusyBee”, geeft Erik aan. “Deze samenwerkingen vormen de basis van wat BusyBee vandaag de dag is. Nu – bijna zes jaar later – benaderen leveranciers óns, op zoek naar samenwerkingen, omdat ze de Benelux-markt willen betreden. Die erkenning laat zien hoe ver we al zijn gekomen sinds de herstart.” Floris van Miert (links) en Erik Gruyters zijn de drijvende krachten achter BusyBee Bike Products

FIETSZAKEN NR 1 2024 11 Exclusiviteit vastgelegd BusyBee heeft momenteel een selectie van ongeveer dertig merken. De focus ligt op sportieve merken, maar ook accessoires voor stadsfietsen en e-bikes zijn vertegenwoordigd. “Neem bijvoorbeeld Ravemen, dat zich exclusief richt op verlichting en constant innoveert binnen dit vakgebied”, zegt Floris. “Het is opvallend hoeveel innovatie er nog steeds mogelijk is in de wereld van fietslampen. Met elke leverancier hebben we de exclusiviteit vastgelegd. Hierdoor kunnen we onze eigen koers varen en ons concentreren op het selecteren van hoogwaardige producten. Voor ons is het van belang om de producten zelf te testen, voordat we deze op de markt brengen. Nieuwe producten kiezen we ook wel op basis van persoonlijke interesse en toetsen we bij een aantal vaste klanten, waardoor er altijd ruimte is voor de nieuwste en meest innovatieve producten die afgestemd zijn op de behoeften van de markt.” BOXO, het merk van BusyBee dat werkplaatsproducten omvat, vormt een belangrijke pijler richting de fietsspeciaalzaken, zo geeft Erik aan. “We hebben bijvoorbeeld verschillende samenwerkingen met fietsmerken en hebben al bij een mooi aantal gerenommeerde winkels een BOXO-werkplaats mogen plaatsen. Een bijzondere recente toevoeging is de 3D-werkplaatsconfigurator van BOXO, die beschikbaar is op onze nieuwe website. Hiermee kunnen klanten zelf hun werkplaats ontwerpen en met één druk op de knop krijgen ze een voorstel van ons, waarna we samen aan de slag gaan en – als het moet – de werkplaats zelfs binnen twee weken gerealiseerd kan worden.” BusyBee gaat uiterst kritisch te werk bij het aantrekken van dealers, waarbij het creëren van wederzijdse toegevoegde waarde op het gebied van producten en marges hoog in het vaandel staat. Met momenteel ruim 350 winkels in de Benelux biedt het bedrijf dealers de mogelijkheid om zelfstandig zaken te regelen via de B2B-portal. “Dealers kunnen het volledige assortiment, inkoop- en verkoopprijzen, marges en bestellingen inzien, waardoor ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen”, vertelt Floris. “We willen het voor de dealer zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk maken en kunnen producten rechtstreeks leveren vanuit de bus bij persoonlijke bezoeken. Die persoonlijke touch wordt gewaardeerd. Belangrijk is ook dat dealers zelf beslissen hoeveel ze afnemen en ze kunnen hun specifieke werkwijze voorleggen aan ons. Onze manier van werken is eerder vraaggericht en niet in beton gegoten.” Langdurige vriendschap Nog geen zes jaar timmert BusyBee Bike Products aan de weg en de groei zet door. Floris: “We zijn trots op wat we samen opgebouwd en bereikt hebben en dat spreken we vaak naar elkaar uit. Niets is vanzelfsprekend. Onze beslissingen zijn altijd weloverwogen, waarbij Erik als de analyticus fungeert en ik als de ondernemer, waardoor we elkaar op complementaire wijze aanvullen. Onze langdurige vriendschap heeft ons geholpen elkaars sterke punten en zwaktes te begrijpen, wat essentieel is voor open communicatie en het bespreken van alles wat op ons pad komt. Laatst werden we in een artikel in één adem genoemd met de gevestigde fietsdistributeurs. Dat laat zien dat we goed bezig zijn.” Erik besluit: “We doen allebei ons ding en dat werkt gewoon goed. Je moet elkaar vertrouwen en respecteren, wat voor ons resulteert in succes. Als ik nu terugdenk aan dat we voor het eerst bij dealers met ons koffertje binnenkwamen, dan hebben we echt mooie stappen gemaakt en ben ik trots op wat we tot nu toe voor elkaar hebben gekregen.” Meer informatie: BusyBee Bike Products B.V. Tel. +31 (0)642297351 | info@busybee.nl www.busybee.nl De Ravemen FR160 is een hardloper in het assortiment van BusyBee De BOXO-werkplaats is een belangrijke pijler bij BusyBee

FIETSZAKEN NR 1 2024 12 TERUGBLIK VELOFOLLIES “Deze vernieuwde modellen waren de absolute blikvangers van het weekend”, vertelt marketeer Robert de Jong van Specialized. “Naast deze sportieve fietsen stonden ook e-bikes opgesteld. We hadden een stand gecreëerd waarin een deel van het assortiment werd gepresenteerd. De focus lag daarbij ook op equipment, met een uitgebreide weergave van helmen, schoenen en kleding. De stand van Specialized trok daarmee niet alleen veel sportliefhebbers aan, maar bood ook een uitgebreid overzicht van onze diverse productlijnen.” SPECIALIZED TERUG VAN WEGGEWEEST OP VELOFOLLIES Dit jaar maakte Specialized zijn terugkeer op Velofollies na een bewuste afwezigheid vorig jaar, vanwege de lage voorraden. Met de voorraden nu op een gezond niveau, presenteerden ze op de beurs de vernieuwde Tarmac SL8 – het model dat door onder anderen toppers als Remco Evenepoel, Demi Vollering en Lotte Kopecky wordt gebruikt – en de Roubaix SL8. De aanwezigheid van Specialized op Velofollies omvatte drie stands die gezamenlijk één geheel vormden. “Eén stand richtte zich op equipment, een andere op fietsen en frames en de derde op onze Color-Monkey-spuiterij”, gaat De Jong verder. “Color-Monkey is een zelfstandig opererend bedrijf binnen Specialized dat we afgelopen zomer hebben overgenomen. Het biedt gepersonaliseerde lakmerken aan consumenten, merken en retailers, die nu beschikbaar zijn in Vlaanderen en over de hele wereld verspreid worden. Deze service is voor veel klanten belangrijk om bijvoorbeeld bij de aankoop van een dure fiets unieke kleuren te garanderen. Dit jaar hebben we samen met Color-Monkey een speciale fiets van Evenepoel opnieuw gespoten en in een gelimiteerde oplage op de Vlaamse markt gebracht. Komend jaar gaat Color-Monkey verbouwen om in de toekomst aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.” Geen compleet nieuwe dingen Specialized vond het belangrijk om zich tijdens Velofollies te presenteren op dezelfde manier als het bedrijf bij de dealers doet. “We steken veel aandacht in de presentatie en kwaliteit van onze dealers. Dat wilden we laten terugkomen op onze stand. Bezoekers zagen geen compleet nieuwe dingen van ons. Onze focus ligt op hoogwaardige winkels met direct beschikbare voorraad. We investeren in online, retailers en eigen winkels, waarbij elk platform effectief met elkaar samenwerkt. Met 113 dealers in Nederland en Vlaanderen kiezen we bewust voor compactheid om kwaliteit te waarborgen. Door de opkomst van e-bikes kunnen we specifieke e-bike-dealers in de buurt van dealers in het sportieve segment plaatsen, waardoor beide fietszaken gedekt worden zonder concurrentie. Dealerselectie gebeurt kritisch op basis van regio en kwaliteit waarin wij geloven in onze toegevoegde waarde op het gebied van optimale service en diensten als Retül.” Meer informatie: Specialized Bicycle Components Tel. +31 (0)800 0230946 | www.specialized.com

FIETSZAKEN NR 1 2024 13 AANDRIJFSYSTEMEN Vooruitkijkend naar het komende jaar heeft Bafang plannen om zijn investering in technologie en productkwaliteit voort te zetten om zijn vastberaden en missiegedreven aanpak te handhaven. Het bedrijf zal streven naar duurzame ontwikkeling in de industrie met onwankelbaar vertrouwen, vitaliteit in de markt injecteren en met een vastberaden stap leiden. Bafang richt zich op het bieden van hoogwaardige en prestatiegerichte aandrijfsysteemoplossingen voor wereldwijde klanten, waardoor het bedrijf het vertrouwen wint van OEM’s, merkeigenaren, dealers en eindgebruikers over de hele wereld. In 2023 vierde Bafang verschillende mijlpalen, waaronder zijn eerste dealerconferentie, de eerstesteenlegging van zijn nieuwe energiefabriek, zijn 20-jarig jubileum en zijn zevende technische uitwisselingsbijeenkomst. Daarnaast toonden een reeks prestaties in batterijproductie, technische erkenning door belangrijke internationale productprijzen en de succesvolle BAFANG IN 2024: UITDAGINGEN AANGAAN EN VOORUITGANG STIMULEREN In 2023 ondervond de e-bike-industrie uitdagingen door een vertraging in de vraag als gevolg van een instabiel internationaal klimaat en hoge voorraadniveaus. Bafang, een wereldwijde leverancier van aandrijfsystemen met meer dan twintig jaar ervaring in de tweewielerindustrie, paste om die reden proactief zijn koers aan om aan marktveranderingen te voldoen. Het bedrijf verstevigde verder zijn positie in de industrie door gebruik te maken van geavanceerde producten en uitstekende diensten. implementatie van het DDS-dealerservicesysteem allemaal de bedrijfskracht en brede marktvooruitzichten van Bafang wereldwijd. Kwaliteit en garantie voorop Maatschappelijke verantwoordelijkheid en industriële missie zijn onmisbare overtuigingen op het pad van de ontwikkeling van het bedrijf. Voor de uitdagingen in de industrie gaat Bafang recht op zijn doel af en blijft het zich richten op productprestaties, kwaliteitscontrole en aftersales-service, waarbij kwaliteit en garantie vooropstaan in de focus van het bedrijf. Bafang zal meer uitgebreide ondersteuning en bescherming bieden aan elke klant door de dekking van productieautomatisering te verbeteren en de wereldwijde indeling van aftersales-service uit te breiden. Tegelijkertijd erkent Bafang dat zijn verantwoordelijkheid en missie niet alleen beperkt moeten blijven tot hoogwaardige producten en diensten, maar ook bijdragen aan de welvaart van de hele industrie. Het bedrijf is bereid actief deel te nemen aan samenwerking in de industrie, ervaringen te delen en wederzijdse voordelen te behalen. Ter gelegenheid van het nieuwe jaar wenst Bafang oprechte nieuwjaarswensen aan partners over de hele wereld en uit dankbaarheid voor de voortdurende steun. In 2024 zal het bedrijf zijn vastberaden geloof blijven handhaven, samenwerken en een gedeelde toekomst creëren. Meer informatie: Bafang Electric Motor Science-Technology B.V. Tel. +31 (0)85-2737102 | www.bafang-e.com Standnummer B2B Festival: B.15

astonic-rides.nl Mail naar info@astonic-rides.nl of bel ons op 0183 201 043. Astonic-partner worden? Veilig onderweg met onze hand made e-ride ai16980568745_2231538 Astonic - Advertentie 214x148 fietszaken.pdf 1 23-10-2023 12:27 BREX. EENVOUDIG VEILIGER. NIEUW VOOR EEN E-BIKE! ECHT REMLICHT MET NOODREMSIGNAAL. De Brex-Sensor herkent betrouwbaar iedere remactie: Helder rood licht waarschuwt het achterliggende verkeer. Bij een noodremactie zelfs opvallend fel pulserend. Eindelijk een volgens de nieuwe StVZO goedgekeurd remlicht. Ervaar meer op bumm.de/nl

FIETSZAKEN NR 1 2024 15 TERUGBLIK VELOFOLLIES ZO ZAG VELOFOLLIES 2024 ERUIT Wat belangrijker was dan de pure bezoekersaantallen was de algemene stemming onder de deelnemers, die unaniem positief was. Deze positieve sfeer geeft de fietsindustrie het broodnodige vertrouwen voor het komende fietsseizoen. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden is de interesse van consumenten in fietsen zeker niet afgenomen. Bezoekers stonden alle drie de dagen al in grote aantallen te wachten om 10.00 uur 's ochtends, eager om zich te laten informeren over de nieuwste modellen en innovaties die werden tentoongesteld in de zes grote hallen. De beurs, een ware speeltuin voor fietsliefhebbers, presenteerde een uitgebreid scala aan de nieuwste fietsen, waaronder racefietsen, MTB's, gravelbikes, trekkingfietsen, hybrides, e-bikes, retrobikes en zelfs bakfietsen. Dit jaar lag de nadruk op de sportieve dimensie, vooral vanwege de opkomst van de gravelbike. Gravel stond centraal tijdens Velofollies, wat perfect aansluit bij de groeiende populariteit van deze discipline in België. Gravelfietsen, e-MTB's en e-longtails winnen aan terrein en zullen naar verwachting in 2024 blijven floreren. Bezoekers konden niet alleen diverse gravelfietsen bewonderen, maar ook deelnemen aan workshops over de optimale voorbereiding op een gravelrit en in gesprek gaan met (voormalige) wielrenners. Veiligheid hoog op agenda Uiteraard waren ook veel e-bikes een opvallende verschijning op Velofollies. Merken presenteerden hun nieuwste modellen op een indoor testparcours, inclusief hellingen en behendigheidszones. De vooruitgang in het integreren van motoren en batterijen in het frame viel op, met een duidelijk verschil ten opzichte van enkele jaren geleden. Veiligheid stond hoog op de agenda, met de opkomst van ABS-systemen op e-bikes. Zowel sportieve als stadsmodellen worden steeds lichter, waarbij de e-bike met riemaandrijving terrein wint vanwege het lage onderhoud en de eenvoud ervan. Duurzaamheid, elektronica en connectiviteit spelen ook een grote rol in de fietsindustrie. Fabrikanten zetten in op duurzame onderdelen, terwijl elektronica en connectiviteit de norm zijn geworden. Naast de nieuwste fietsen en accessoires bood Velofollies ook een unieke kans om in contact te komen met branche-experts. Vooraanstaande figuren en voormalige renners, waaronder Alberto Contador, Greg van Avermaet, Jan Bakelants en André Greipel waren aanwezig voor interviews en meet & greets. De bezoekers konden hun kennis vergroten tijdens trainingen met vermogensmeters en meer leren over verschillende (inspannings) testen. Met het afsluiten van Velofollies 2024 kijken zowel exposanten als bezoekers vooruit naar de volgende editie, die gepland staat op 17, 18 en 19 januari 2025. Velofollies 2024 heeft zijn deuren gesloten na een succesvol weekend, met een totaal van 39.716 bezoekers. Hoewel dit aantal net onder het record van bijna 41.000 gasten in 2019 ligt, kan het nog steeds worden beschouwd als een prachtig resultaat. De bezoekers bestonden uit een diverse groep, waaronder consumenten, retailers, media en vertegenwoordigers uit de fietsindustrie. Lees verder op de volgende pagina >>

FIETSZAKEN NR 1 2024 16 TERUGBLIK VELOFOLLIES

FIETSZAKEN NR 1 2024 17 Meer informatie: Velofollies Tel. +32 (0)56 24 11 11 | velofollies@xpogroup.com www.velofollies.be

18 FIETSZAKEN NR 1 2024 VOORBESCHOUWING B2B FESTIVAL “De fietsbierpakketten van My Dear Beer zijn vooral een heel leuke toevoeging aan de winkel”, vertelt Goudriaan. “Het past helemaal bij ons en onze stijl. We bevinden ons midden in het centrum van Haarlem en hier zijn veel toeristen die het leuk vinden om te zien. Het trekt de aandacht van mensen die langslopen en het shoppende publiek waardeert zulke originele items. Vooral vrouwen die voor hun fietsende mannen een leuk cadeau willen kopen, vinden het top. De pakketten staan bij ons in een kastje in de buurt van de balie en het gemak waarmee het product zichzelf verkoopt, maakt het een waardevolle aanvulling op ons assortiment.” Het pakket bestaat uit de Velo (tripel), de Koerspret (IPA) en de Freewheel (wit/ saison). “Ik realiseer me uiteraard dat sport en alcohol niet zo goed samengaan”, vertelt My Dear Beer-oprichter Lennard Terlouw, met wie je contact kan opnemen bij interesse in een samenwerking. “Daarom zijn de drie bieren in dit pakket voor consumptie ná het fietsen. Daarbij vind ik dat je beter één bijzonder ‘MY DEAR BEERS FIETSBIERPAKKETTEN VERKOPEN ZICHZELF IN ONZE WINKEL’ Als het aan Django Goudriaan van Django’s Bike Shop ligt, zijn de fietsbierpakketten van My Dear Beer een waardevolle aanvulling op iedere fietszaak. Voor Goudriaan betekent dit niet alleen een slimme zet voor de verkoop, maar ook een perfecte match met de levendige sfeer van zijn winkel in hartje Haarlem. fietsbier kan drinken dan een paar bieren die niets met fietsen te maken hebben. Ook komen we binnenkort met een 6-pack-variant met alcoholvrije bieren en sportbieren met extra eiwitten. De pakketten vertegenwoordigen een gevoel van avontuur en natuur. Fietsers houden van nieuwe biersmaken, net zoals ze van nieuwe fietsroutes in de natuur houden. Je weet niet altijd wat je gaat proeven en soms ook niet waar je naartoe fietst. Het pakket is bedoeld voor mensen die van fietsen én bier houden. Die doelgroep is vrij groot.” Scoor een fietsbierpakket op het B2B Festival Tijdens het B2B Festival biedt vaktijdschrift Fietszaken de kans aan dealers om een fietsbierpakket van My Dear Beer te bemachtigen. Op standnummer S.07 kunnen bezoekers namelijk een gratis fietsbierpakket scoren. Wees er wel snel bij, want wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er is een beperkt aantal pakketten beschikbaar. Om dit smaakvolle pakket mee naar huis of naar je fietsenwinkel mee te nemen, hoef je alleen je gegevens achter te laten bij de stand. Mis deze kans niet om je passie voor fietsen te combineren met de verfrissende smaken van My Dear Beer. Meer informatie: My Dear Beer Tel. +31 (0)6 18537582 | info@mydearbeer.com www.mydearbeer.com Standnummer vaktijdschrift Fietszaken B2B Festival: S.07 My Dear Beer is volgens Django Goudriaan een waardevolle aanvulling voor een fietszaak

FIETSZAKEN NR 1 2024 19 TERUGBLIK VELOFOLLIES “De E-Urban LT is het resultaat van intensief werk door ons ingenieursteam, met als doel alle positieve eigenschappen in één fiets te verenigen”, aldus Huygens. “De fiets is ontworpen als een van de meest stabiele en wendbare longtails op de markt, waarbij de korte draaicirkel zorgt voor een soepele en natuurlijke rijervaring. Uitgebreide tests bevestigen de prestaties van de longtail.” Grotere voorwiel Een opvallend kenmerk van de E-Urban LT is het grotere voorwiel, waardoor het gemakkelijk is om obstakels, zoals stoepranden, te overwinnen. Huygens benadrukt het gemak van het laden van bagage achterop de fiets, met een uitschuifbare zadelpen om het opstappen te vergemakkelijken. Ook is de fiets uitgerust met een cargomotor van Bosch. “Er kan een dubbele batterij gemonteerd worden”, gaat hij verder. “Het inpluggen van de tweede batterij is heel gemakkelijk. Dat is vrij bijzonder in dat segment. De fiets is bovendien onderhoudsvriendelijk en uitgerust met een gesloten naaf voor het onderhoud en het gemak.” SEXY KLEUR, STERKE LAK: NIEUWE LONGTAIL GRANVILLE STRAALT OP VELOFOLLIES Fietsenfabrikant Granville blijft de grenzen van innovatie verleggen met de introductie van de gloednieuwe longtail E-Urban LT, die op de afgelopen Velofollies is onthuld door het merk. CEO Johan Huygens van Scott Benelux, waar Granville onder valt, benadrukt dat de longtail een revolutie teweegbrengt als de nieuwe autovervanger. Lak tien keer sterker dan gemiddeld Met het universele MIK click-systeem kunnen gebruikers moeiteloos switchen tussen fietsaccessoires. “De fiets is heel compatibel, waardoor je er verschillende zaken op kan zetten. Zo kan je achteraan kinderzitjes erop zetten, alsook de achterpak- en voorpakdrager." DE E-URBAN LT IS HET RESULTAAT VAN INTENSIEF WERK DOOR ONS INGENIEURSTEAM, MET ALS DOEL ALLE POSITIEVE EIGENSCHAPPEN IN ÉÉN FIETS TE VERENIGEN "De longtail is geïntroduceerd met een sexy kleur en een nieuw design. Onze lak is tien keer sterker dan de gemiddelde lak van een fiets. Daardoor blijft de fiets langer mooi. We hebben hiermee een longtail ontwikkeld die enorm doordacht is. Daar staat Granville voor. We hebben superbetrouwbare producten van hoge kwaliteit en daar zijn we heel trots op.” Meer informatie: Granville Bikes | www.granvillebikes.com Standnummer B2B Festival: C.15

DENSITY LEGS CAN LET YOU DOWN DENSITY Ultralicht. Aanpasbare pasvorm van de pootjes. Oversized. Onze Density zonnebril vindt performance met flair opnieuw uit. Essentieel om te zien en gezien te worden, ze zijn radicaal onconventioneel. Durf jij hem te dragen? REACTIV FOTOCHROMATISCHE LENS OP MAAT TE MAKEN POOTJES SUPER LICHTGEWICHT STYLE WON’T. #MOREWAYSTORIDE Industrieweg 156B | 5683 CG Best Nederland Telefoon 040-2986912 | Email: info@hendries.nl www.hendries.nl Cycplus A2 Pro Elektrische fietspomp Model 2024/2025 ☑ Krachtig en nauwkeurig oppompen ☑ Oplaadbaar en multifunctioneel ☑ Duurzaam en draagbaar 20% KORTING VOOR LEZERS FIETSZAKEN T/M 31 MAART 2024 | KORTINGSCODE: FIETSZAKEN2024 Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de fietsbranche? Meld je aan voor de nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen. Voor dagelijkse berichtgeving ga je naar www.fietszaken.biz of volg ons op LinkedIn via Vaktijdschrift Fietszaken. Bezoek onze stand (S.07) op het B2B Festival op 25 en 26 februari 2024 +31 (0)24-3246146 www.fietszaken.biz

FIETSZAKEN NR 1 2024 21 COVERSTORY: STOER BIKES ‘STOER BIKES MAAKT DE FATBIKE VOLWASSEN’ 2-speed geïntegreerde naafversnelling en riemaandrijving zijn de toekomst van de fatbike, zo stellen de broers Joeri en Thomas Visser van STOER Bikes. De oprichters van het fatbikemerk uit Aalsmeer zetten met hun fietsen in op veiligheid, gemak en kwaliteit. “Alles aan onze fietsen moet voor de dealer én de consument kloppen. We willen ervoor zorgen dat fietsen ook écht fietsen blijft.” STOER Bikes ontstond in 2022 doordat Joeri een gebrek aan kwalitatieve fatbikes op de markt constateerde. Het bedrijf was wereldwijd de eerste producent van kettingloze fatbikes. “Ik kwam met het idee en heb Thomas meteen gevraagd om me te helpen”, vertelt Joeri. “Ik houd me vooral bezig met de creatieve kant en productontwikkeling, terwijl Thomas administratieve en financiële deskundigheid inbrengt. Samen met de rest van ons team hebben we nu alle facetten in huis. We begonnen met onze eigen financiële middelen en recente investeringen stellen ons in staat om serieuze groei te realiseren en naar aanzienlijke productievolumes te gaan.” Thomas benadrukt het belang van een duidelijke taakverdeling. “Je moet niet twee kapiteins op het schip hebben”, zegt hij. “We vullen elkaar perfect aan. Onze eerste fiets werd gelanceerd in de zomer van 2022 en in het begin van 2023 begonnen we met de verkoop via dealers. We zijn dus nog helemaal niet zo lang bezig, terwijl we al wel flinke stappen maken.” Het merk onderscheidt zich op verschillende vlakken met de eigenschappen van hun fatbikes. “We gebruiken bijvoorbeeld alleen maar hoogwaardige materialen, zoals titanium legering voor pedaalbouten”, zegt Joeri. “In tegenstelling tot het gangbare gebruik van staal, wat snel kan roesten, biedt titanium een duurzame oplossing. Deze keuze resulteert in een zeer onderhoudsvrije ervaring voor de gebruiker, aangezien zowel de frames en de onderdelen als de standaard riemaandrijving niet vatbaar zijn voor roest. We positioneren ons daarmee als een van de fatbikemerken met de minste onderhoudsbehoefte op de markt.” Lees verder op de volgende pagina >>

FIETSZAKEN NR 1 2024 22 COVERSTORY: STOER BIKES Samenwerking met Bafang, Tracefy en ABUS Daarnaast is een belangrijk kenmerk van de fietsen het gebruik van het volledige Bafang-systeem. “Met componenten als de trapassensor, controller, display en bekabeling van Bafang bieden we een geïntegreerde en efficiënte oplossing", vertelt Joeri. "Het Bafang-systeem wordt nog verder versterkt door de beschikbaarheid van een uitleestool, waarmee dealers snel en gemakkelijk de status van de fiets kunnen zien. Deze technologische benadering draagt bij aan een verbeterde service-ervaring voor zowel dealers als eindgebruikers.” Ook op het gebied van veiligheid en diefstalgevoeligheid timmert STOER hard aan de weg. Naast startonderbreking zit een GPS-tracker van Tracefy in alle fatbikes. Hiermee kunnen gebruikers hun fiets eenvoudig tracken en geofencen. Zo zijn ze altijd op de hoogte van de locatie van hun fiets en als-ie gestolen wordt, gaat het opsporingsteam van Tracefy erachteraan. STOER werkt daarnaast met ABUS aan een ‘one key solution’. Dit betekent dat met één sleutel meerdere sloten, waaronder het accuslot, vouwslot en extra slot, geopend kunnen worden met een specifieke code. Breder publiek aanspreken Het allereerste model van STOER Bikes, de Ultimate S1, is sinds kort vergezeld door de Ultimate S1 Plus, die de nieuwe standaard wordt met 2-speed geïntegreerde naafversnelling, Gates CDX riemaandrijving, GPS en uitneembare accu. Het UrbanX-model verkeert momenteel in de afrondingsfase en richt zich op het lagere prijssegment, met behoud van essentiële componenten. “Dit model is ontworpen om een breder publiek aan te spreken, zonder concessies te doen aan de kwaliteit”, geeft Joeri aan. “Hij heeft alle componenten die op de Ultimate zitten, alleen heeft die geen achtervering en heeft de in het frame verwerkte accu een minder groot bereik.” Voor wie op zoek is naar een mix van de ervaring van een fiets en het gemak van een scooter, introduceert STOER later dit jaar de CityX. Ook staat in de zomer de lancering van een bakfiets, de CargoX, gepland. STOER gaat voor een gestage uitbreiding van hun dealernetwerk, waarbij ze zich richten op een totaal van ongeveer vijftig dealers voor de start van het aankomende fietsseizoen. Thomas: “We leveren complete fietsen en schuiven geen dozen. Deze persoonlijke werkwijze zorgt niet alleen voor een perfecte assemblage van de fiets, maar levert ook positieve reacties op. We hebben regelmatig contact met dealers, bezoeken hen vaak en we bieden voldoende ondersteuning. WE WILLEN NIET ALLEEN MEER DEALERS AAN ONS BINDEN, MAAR OOK VOOROPLOPEN IN DE ONTWIKKELING VAN FATBIKES Oprichters Thomas (links) en Joeri Visser van STOER Bikes

FIETSZAKEN NR 1 2024 23 We kijken zelfs samen met dealers naar de accessoires die zij nodig hebben en maken aanpassingen op basis van hun behoeften. Bovendien maken we geen gebruik van transportbedrijven, wat betekent dat dealers altijd rechtstreeks contact hebben met iemand van ons. Een belangrijk aspect van onze dealerondersteuning is het hebben van voldoende onderdelen op voorraad, waardoor we direct aan de behoeften van de dealers kunnen voldoen.” Honderd dealers in 2024 Tegen het einde van dit jaar wil STOER Bikes een netwerk van ongeveer honderd aangesloten dealers hebben. Volgens Joeri is dat absoluut haalbaar. “Er is enorm groeipotentieel in de markt en wij willen een van de grootste mobiliteitsaanbieders van Europa worden, waarbij de combinatie van een scooter en een fiets als een ideale mix wordt gezien.” Thomas besluit: “We willen niet alleen meer dealers aan ons binden, maar ook vooroplopen in de ontwikkeling van fatbikes. De fatbike is nog in de beginfase van zijn ontwikkeling en wij willen dit type fiets volwassen maken.” Meer informatie: STOER Bikes Tel. +31 (0)20 2157199 | info@stoerbikes.com www.stoerbikes.com Standnummer B2B Festival: H.15 Later in het jaar komt de STOER CityX uit

FIETSZAKEN NR 1 2024 24 BRANCHENIEUWS Met het vernieuwde assortiment richt het merk zich op een brede doelgroep. Van gravel tot bikepacking, van race tot mountainbike en van urban tot lifestyle commuting. Selle San Marco heeft klassieke modellen, zoals de Regal, verbeterd. Deze is nu ook verkrijgbaar in een kortere variant. Ook zijn er een aantal nieuwe modellen, zoals de 3D Shortfit, geïntroduceerd. ICC is al geruime tijd een betrouwbaar steunpunt voor de Italiaanse merken Campagnolo, Deda Elementi en Selle Italia in de Benelux. Het toevoegen van Selle San Marco aan het merkenportefeuille is dan ook een logische stap. ICC zal de zadels van Selle San Marco via een hybride model op de markt brengen. Het complete assortiment van Selle San Marco is door dealers eenvoudig te bestellen via het bestelplatform van ICC. Dealers zijn daarbij niet afhankelijk van SELLE SAN MARCO TOEGEVOEGD AAN ICC’S MERKENPORTFOLIO International Cycle Connection bv (ICC) kondigt met trots aan dat vanaf heden zadelmerk Selle San Marco wordt toegevoegd aan zijn portefeuille van Italiaanse merken. Het merk, met meer dan 85 jaar ervaring in het ontwikkelen van hoogwaardige zadels, heeft na de recente overname door Selle Italia een nieuw elan gekregen. een minimale ordergrootte en kunnen de zadels de volgende dag in huis hebben. Voor grotere orders kunnen dealers hun zadels rechtstreeks in Italië bestellen, waarbij uiteraard betere inkoopcondities gelden. Nieuw leven inblazen Eigenaar Francis Pollet (ICC) is blij met de toevoeging van het merk. “Selle San Marco is een merk met een rijke historie, maar is de laatste jaren wat in de vergetelheid geraakt”, zegt hij. “Door inzet van de juiste marketingactiviteiten, het activeren van een nieuw dealernetwerk en onze servicegerichte aanpak hopen we het merk nieuw leven in te blazen.” Om dit te onderstrepen, waren de producten van Selle San Marco ook zichtbaar op de stand van ICC tijdens Velofollies. Tijdens de beurs presenteerde het bedrijf uit Terneuzen ook de producten van de Italiaanse topmerken Campagnolo, Deda Elementi en Selle Italia. Bezoekers kregen daarbij ook de mogelijkheid om de nieuwe draadloze groepset van Campagnolo te testen. Meer informatie: International Cycle Connection Tel. +31 (0)115 649321 | info@i-c-c.nl www.i-c-c.nl

FIETSZAKEN NR 1 2024 25 EUROBIKE Bij de laatste twee edities van Eurobike stond de verhuizing naar Frankfurt bovenaan de agenda, gevolgd in 2023 door uitbreiding, groei en optimalisatie. Wat betreft 2024 wijzen de signalen op verdere uitbreiding en oriëntatie op de toekomst van de fiets- en lichte elektrische mobiliteitsindustrie. De onderwerpen energie en mobiliteitstransitie zijn alomtegenwoordig, onvermijdelijk en toekomstige wereldwijde actieterreinen. De Europese markt leidt de weg in hun ontwikkeling, gebruik en relevantie. “We zijn zeer verheugd dat, ondanks de huidige uitdagende marktomgeving, we deze overweldigende oproep tot actie hebben vanuit de industrie, zodat toekomstige onderwerpen centraal kunnen staan bij Eurobike 2024”, legt Stefan Reisinger, Managing Director van de Eurobike-organisator fairnamic GmbH, uit. “De huidige marktsituatie creëert veel behoefte aan discussie, druk om te handelen en de noodzaak tot herpositionering, wat ons ten goede komt.” EUROBIKE 2024: NIEUWE NAMEN EN POP-UP-KANTOOR De 32ste Eurobike breidt verder uit als een wereldwijd platform voor de fiets- en toekomstige mobiliteitsindustrie. Tot nu toe zijn er veel stands voor komende zomer geboekt, met veel nieuwe registraties en de verdere uitbreiding van het netwerk met een pop-up-kantoor in Frankfurt, evenals de lancering van nieuwe evenementen in Istanbul en Jakarta. Veel nieuw geregistreerde exposanten Als toonaangevende vakbeurs is Eurobike in 2024 opnieuw het platform voor spelers in de industrie om meningen uit te wisselen over economische, sociale en politieke ontwikkelingen, en om hun innovaties te presenteren. De vele nieuw geregistreerde exposanten, afkomstig van over de hele wereld, vertegenwoordigen het volledige spectrum van de fiets- en licht elektrische voertuigen-industrie. Met de aangekondigde formats Asiabike Jakarta en Eurobike Istanbul zijn er verdere synergie-effecten en toekomstige marktkansen voor de exposanten en het publiek. Trouw aan het motto ‘Denk wereldwijd, handel lokaal’ staan de verdere uitbreiding van activiteiten en aanwezigheid in Frankfurt en het Rijn-Maingebied ook hoog op de prioriteitenlijst dit jaar. Naast het hoofdkantoor van fairnamic GmbH in Friedrichshafen heeft het Eurobike-team een pop-up-kantoor in Frankfurt geopend, waardoor er een nog nauwere verbinding is met de regionale culturele evenementen. Het tijdelijke kantoor is medio januari geopend in het creatieve centrum en de locatie Massif Central. Reisinger legt deze stap uit: “Ons doel is om Eurobike nog zichtbaarder te maken in Frankfurt, om netwerken uit te breiden en partnerschappen aan te gaan met andere evenementen, evenals verenigingen, werkgevers en opinieleiders in de scene. Het Massif Central biedt ons precies deze mogelijkheden.” Meer informatie: fairnamic GmbH Tel. +49 7541 95995-0 | www.eurobike.com | www.fairnamic.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4