Previous Page  25 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 44 Next Page
Page Background

I

n t e r v i e w

NEBAFA

WIL BROOD,

BANKET ÉN DE BAKKERSBRANCHE

IN EEN BETER DAGLICHT ZETTEN

Met 35 jaar ervaring bij Zeelandia in verschillende functies heeft Marc Cuypers een indruk-

wekkende staat van dienst. Niet geheel toevallig dat Nebafa bij hem uitkwam natuurlijk toen

Ernst Erhardt aangaf zijn taken als voorzitter neer te willen leggen. “Ik was reeds drie jaar actief

als lid van Nebafa en sinds november vorig jaar zat ik ook in het bestuur. Ik kreeg al snel de

vraag of ik me niet kandidaat wilde stellen voor het voorzitterschap van Nebafa om Ernst op te

volgen. Ik heb daar gehoor aan gegeven, maar wel met de voorwaarde dat we niet alleen gaan

roepen dat er verandering moet komen in de branche, maar dat we ook daadwerkelijk voor ver-

andering gaan zorgen.”

IMAGO

In de vorige uitgave berichtten wij al over de agenda met onderwerpen en thema’s die Marc

Cuypers had opgesteld welke hij tijdens zijn voorzitterschap aan bod wil laten komen. Één van

die onderwerpen is het voorstel voor een campagne voor brood. “Er wordt de laatste jaren van

alles over brood en banket gezegd. Ongefundeerd in veel gevallen, maar het imago van het

product én de branche is daardoor wel onder druk komen te staan. Daar moet verandering in

komen en wij willen niet lijdzaam toekijken. Onze agenda is de agenda die denk ik in de hele

branche van toepassing is. Daarom willen wij alle brancheorganisaties, instellingen en dergelij-

ke samenbrengen en verenigen. We willen samen ‘iets’ creëren”, aldus Marc.

MARC CUYPERS, COMMERCIEEL DIRECTEUR VAN ZEELANDIA NEDERLAND, WERD

BEGIN DIT JAAR VOORZITTER VAN NEBAFA, DE VERENIGING VAN DE NEDERLANDSE

FABRIKANTEN VAN BAKKERIJGRONDSTOFFEN. IN DEZE FUNCTIE HEEFT HIJ EEN DUI-

DELIJK DOEL VOOR OGEN: HET IMAGO VAN BROOD EN BANKET NAAR EEN HOGER

PLAN TILLEN. HET SLEUTELWOORD VOOR HET REALISEREN VAN DEZE DOELSTELLING IS

SAMENWERKEN. “IK HEB VOOR OGEN DAT WE MET ALLE BRANCHEORGANISATIES

ZOALS NBT, NBOV EN NVB SAMEN HET VOORTOUW NEMEN IN HET GEZAMENLIJKE

DOEL, NAMELIJK BROOD EN BANKET IN EEN BETER DAGLICHT KRIJGEN”, ZO VERTELT

MARC CUYPERS ONS ONDER MEER IN EEN GESPREK DAT WE MET HEM VOEREN.

SECTORHUIS

‘Iets’ is natuurlijk een heel breed begrip, dus vragen wij wat daarmee wordt bedoeld? “We willen een soort sec-

torhuis opzetten voor brood en banket waarin alle brancheorganisaties verenigd zijn. Dan moet je niet onmid-

dellijk aan een huis denken, dat is in deze fase veel té concreet. Nu zitten we in een fase van aftasten, elkaar

begrijpen en een gemeenschappelijke visiekaart opstellen. Nebafa wil zich niet opstellen als moraalridders en

zeggen ‘dit gaat fout en dat gaat fout’, maar we willen iets nieuws opzetten om het product brood en banket én

de branche beter in het daglicht te zetten. Er moet iets gebeuren in ieder geval en wij nemen graag het voor-

touw daarin.”

VOORBEELD

Samenwerken is dus het middel om te komen tot het doel: het verbeteren van het imago van brood en banket

én de bakkersbranche beter op de kaart zetten. “We willen op een positieve en transparante manier samenwer-

ken met onze branchegenoten. Als voorbeeld zou ik graag de samenwerking in de AGF-sector geven. Ook daar

is eerst gekeken naar de gezamenlijke agenda en wat iedereen belangrijk vond. Zodra dat op één lijn ligt, dan

kun je plannen maken. Het doel om verse groente en fruit in het dieet van mensen te krijgen is gelukt en dat

heeft te maken met de krachtenbundeling van de diverse brancheorganisaties in die sector. Dat moet ons voor-

beeld zijn”, vertelt Marc tot slot.

Meer informatie:

www.nebafa.nl

NB T M

a g a z i n e

n r

2 2 0 1 7

25