ze door nieuwe grondstofbronnen aan te boren, op lange termijn te bestel-
len, te verzekeren of te experimenteren met alternatieve materialen. Ook
preventieve opslag en meer gebruik van recycling werden als mogelijkheden
genoemd om een eventueel grondstoffentekort het hoofd te bieden.
INNOVATIE
Verpakkingen evolueren voortdurend en steeds sneller. Van alle ondervraagde
inkopers werkt 63 % aan projecten voor het komend jaar. Het grootste
gedeelte betreft innovaties van verpakkingen voor luxe producten zoals par-
fums, horloges, optiek of wijnen. Ook designobjecten voor de woninginrich-
ting vragen voortdurend om vernieuwde verpakkingen. Veel ondervraagden
denken verder dan volgend jaar en plannen innovaties voor de komende
drie jaren. De gemiddelde levensduur van een verpakking bedraagt over het
algemeen twee jaar en tussen de twee en vier jaar voor distributie en e-com-
merce. De verpakking voor producten die niet rechtstreeks naar de klant ver-
stuurd worden, gaan langer dan vier jaar mee.
De verpakkers innoveren in hun eigen fabriek maar schromen niet om con-
tact te zoeken met de fabrikant van de te verpakken producten. Vorm, kleur
of het personaliseren van de verpakking worden dikwijls samen bepaald.
Ook de klant, die het product ontvangt, wordt in toenemende mate betrokken
bij innovaties.
Track en trace is ook nog steeds een motief om te innoveren. Niet alleen gaat
het daarbij om het volgen van een product, maar ook het zodanig labellen
dat via het internet productinformatie (ingrediënten, herkomst etc) te verkrij-
gen is. Labels worden ook gebruikt in de strijd tegen imitatieproducten. Dat
komt met name naar voren in de gezondheidssector.
DOELSTELLINGEN INNOVATIES
Voor 65 % van de ondervraagde inkopers staat kostenvermindering van de
verpakking voorop. Trends zijn dun, licht, stevig en toegespitst op e-commer-
ce, dat immers een steeds groter marktaandeel van de consumentenmarkt
weet te veroveren. “Er wordt nog steeds veel lucht vervoer en dat kost geld.
Verpakkers zijn er kien op om daar een efficiencyslag te maken”, meent Koen
Rosdorff.
INNOVATIETHEMA’S
De resultaten van het Franse onderzoek laten belangrijke innovatiethema’s
voor de komende twee jaar zien. Ten eerste verwachten de ondervraagden
dat er op het gebied van het gebruikersgemak nog het een en ander te win-
nen is. Ten tweede wordt het belang van design in de sectoren levensmidde-
len, drank en esthetiek genoemd. De termen ‘imagocultuur’ en ‘vernieuwde
aankoopbeleving’ vielen in dit verband. Recycling en hergebruik van mate-
rialen wordt als derde innovatiethema genoemd. Dit is het hoofdthema van
e-commerce en de distributiesector. Het belang van innovatieve materialen
werd ook genoemd. Verzendverpakkingen op eigen merknaam is een ander
thema dat in de ingevulde enquêteformulieren genoemd werd. Hier moeten
fabrikant en producent nauw samen werken om tot een mooi eindproduct te
komen. In de gezondheidssector wordt nog steeds de voorkeur gegeven aan
juist een neutrale verpakking.
Vervaldata in de gezondheidssector zijn voorts een innovatieve focus voor
verpakkingsfabrikanten. Ze zien het als hun verantwoordelijkheid om de ver-
spilling van medicijnen tegen te gaan. Productbescherming tijdens transport
en beveiliging van medicijntransport vallen onder de verantwoordelijkheid
van inkopers en leveranciers. De prioriteit gaat daarbij uit naar het voorko-
men van problemen door veilige en verantwoorde behandeling.
FOOD SUPPLY CHAIN MANAGEMENT
Bijna de helft van alle fabrikanten in de verpakkingsbranche biedt regelmatig
opslagbeheer van verpakkingen aan de klant aan. Soms gaat het om opslag
op een andere locatie.
P
A K K R A C H T
N R
1 2 0 1 6 41