Previous Page  40 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

1 2 0 1 6

40

O

N D E R Z O E K

All4Pack Parijs bestaat inmiddels tien jaar en is ontstaan uit een samengaan van

de beurzen Emballage en Manutention. Op de beurs komen Franse en internatio-

nale industriële gebruikers en inkopers van verpakkingen. Maar ook fabrikanten

en distributeurs van machines en equipment voor verpakking, material handling

en logistiek. Koen Rosdorff is medewerker van Promosalons, de organisatie die het

Nederlandse bedrijfsleven informeert en adviseert over deelname aan vakbeurzen

in Frankrijk. Volgens hem geeft het onderzoek een goede indicatie van internatio-

nale trends in de verpakkingsindustrie.

OPTIMISME

Van de ondervraagde inkopers en fabrikanten van verpakkingen voorziet 63 %

een productiestijging gedurende de komende drie jaar. De verwachte productie-

stijging wordt vooral voorzien door inkopers uit de distributiesector en de e-com-

merce. Ook de sectoren voedingsmiddelen en dranken vinden het vertrouwen

terug. De meerderheid van de inkopers in de industriële sector verwacht stabiliteit

of meent onvoldoende zicht te hebben op toekomstige ontwikkelingen om er een

zinnige uitspraak over te doen. Meer dan de helft van de fabrikanten en distribu-

teurs van machines en equipment voor verpakkingen, material handling en logis-

tiek is optimistisch over de nabije toekomst.

Het optimisme wordt deels ingegeven door het vertrouwen van marktspelers in

materiaalprijzen en bedrijfsmarges. Tweederde van de inkopers voorziet stabiliteit

of zelfs prijsdaling van verpakkingen. Dat pakt gunstig uit voor de winst en maakt

nieuwe investeringen mogelijk. De consequenties daarvan zullen positief zijn

voor de werkgelegenheid.

MADE IN FRANCE

Opvallend was dat een groot aantal geënquêteerden (rond de 80 % ervan), een

belangrijke ontwikkelingskans zagen in het gebruik van het label Made in France.

Koen Rosdorff zegt daar over: “Dat geldt natuurlijk vooral voor de interne Franse

markt. De Fransen zien het als een kwaliteitskeurmerk; het zegt iets over de

betrouwbaarheid. Misschien doet het ook een appél aan de Fransen om produc-

ten van eigen bodem te kopen”. De voedingsmiddelenindustrie kan er goede sier

mee maken, schat Koen Rosdorff in. Voor Franse equipmentleveranciers zou het

label minder interessant zijn. Een gevolg van het gebruik van het Made in France

label kan zijn dat inkopers zich meer op producten van Franse bodem gaan rich-

ten. Het Verenigd Koninkrijk, België en Noord-Afrika gelden als kansrijke export-

gebieden voor producten met het Made in France label.

GRONDSTOFFEN

De internationale industrie heeft de afgelopen jaren de adem ingehouden bij het

zien van de aanspraak die China doet op grondstoffen. Prijsstijgingen waren het

gevolg omdat het aanbod van grondstoffen gelijk bleef bij die groeiende vraag.

Inkopers- zo blijkt uit het onderzoek- hebben nu hun maatregelen genomen om

zich te wapenen tegen risico’s zoals het tekort aan plastic grondstoffen. Dat deden

FRANSE

VERPAKKERS

optimistisch

DE FRANSE VERPAKKINGSBRANCHE ZIET 2016 MET VERTROUWEN TEGEMOET. ER WORDT GROEI VERWACHT, ZOWEL QUA OMZET ALS QUA

WINSTMARGE. DAT BLIJKT UIT HET ONDERZOEK ONDER FRANSE EN INTERNATIONALE BEDRIJVEN DIE DEEL NAMEN AAN DE BEURS ALL4PACK

PARIS. HET ONDERZOEK, MET DE NAAM OBSERVATOIRE DE L’EMBALLAGE, IS UITGEVOERD IN SEPTEMBER 2015 EN WEERSPIEGELT DE ANT-

WOORDEN VAN 565 ONDERVRAAGDEN.

OVER

2016