Pakkracht nr1-2023 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Maart 2023 | 9 e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 COVERSTORY: GEBUNDELDE KRACHTEN VERSTERKEN BEMA PACKAGING GROUP Special EMPACK

U HEEFT NIET VEEL NODIG. ALLEEN HET JUISTE. Kent u uw besparingspotentieel bij het aanbrengen van lijm? Ons 8-punts inspectierapport biedt waardevolle gegevens voor weloverwogen beslissingen. Nu een afspraak maken: savings.robatech.com 5.–6. APRIL 2023 STAND 2.C07

PAKKRACHT NR 1 2023 3 Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Sabine Weller (hoofdredacteur) s.weller@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alleorderswordenafgeslotenenuitgevoerdconformde Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Maart 2023 | 9 e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 COVERSTORY: GEBUNDELDE KRACHTEN VERSTERKEN BEMA PACKAGING GROUP Special EMPACK Sabine Weller Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht s.weller@gpmedia.nl DE VISIE ‘Krimpflatie grote ergernis onder consumenten’, zo kopte de Consumentenbond eind februari. Minder product, voor dezelfde of misschien zelfs een hogere prijs; dat is krimpflatie. Een handige manier voor fabrikanten en supermarkten om hun productprijzen niet door het dak te laten schieten. De prijs die consumenten betalen voor een product in de supermarkt blijft (nagenoeg) hetzelfde, echter is de inhoud van de verpakking (stiekem) wel geslonken. De consument is echter ook niet gek en merkt deze krimpflatie steeds vaker op. Zeker nu er in de media ook meer en meer over wordt gesproken. De Consumentenbond kreeg klacht na klacht over deze heimelijke prijsverhogingen en roept fabrikanten en supermarkten op te communiceren over deze verkapte prijsverhogingen. Directeur Sandra Molenaar: “Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd.” Zo’n waarschuwing zal door consumenten hoogstwaarschijnlijk zeer gewaardeerd worden. Of ze het echter dermate waarderen dat ze de aan krimpflatie onderhevige producten tóch glimlachend in hun winkelmandje stoppen, valt te betwijfelen. Als je het mij vraagt is het vooral een kwestie van transparantie. Uit onderzoek (bijvoorbeeld door Ad Alliance i.s.m. Dynata juni 2021) is gebleken dat consumenten transparantie heel belangrijk vinden in communicatie vanuit fabrikanten. Ook als het gaat om duurzaamheid. Men zou zelfs bereid zijn méér te betalen wanneer er de nodige aandacht wordt besteed aan duurzaamheid. Reden te meer om de milieubelasting van uw verpakking(sproces) nogmaals onder te loep te nemen. Wellicht valt er een fikse verbeteringsslag te maken. In april vormt Empack ongetwijfeld een geschikt moment om de juiste mensen te spreken, lezingen bij te wonen en inspiratie op te doen over dit onderwerp. In deze editie van Pakkracht leest u alvast het nieuws van een greep van de Empack-exposanten, gebundeld vanaf pagina 15. Ga in april goed voorbereid op pad en kom wellicht ook even langs bij de stand van vaktijdschrift Pakkracht! In deze eerste editie van het nieuwe jaar introduceren wij ook een nieuwe columnreeks: Special Guest. Dit is een reeks waarin wij steeds een andere gastcolumnist aan het woord laten met betrekking tot de special van de uitgave. In deze Empack-special is verpakkingskundige Karen van de Stadt van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) de Special Guest. Blader gauw door naar pagina 21 om haar column te lezen. En vergeet daarnaast natuurlijk de andere interviews, beursverslagen en brancheverhalen niet. Veel leesplezier en wie weet tot ziens tijdens Empack! CONSUMENTEN VINDEN TRANSPARANTIE HEEL BELANGRIJK

PAKKRACHT NR 1 2023 4 INHOUD P. 10 TIEN JAAR KIDV In januari vierde het Kennisinstituut DuurzaamVerpakken (KIDV) haar tienjarig bestaan middels een uitgebreid Nationaal Verpakkingsdebat. Congrescentrum Amare in Den Haag vormde het decor voor deze interessante én feestelijke middag. De vele sprekers, uit allerlei hoeken van de branche, bespraken de route die we bewandelen en de kant die we in de toekomst op willen en móeten met betrekking tot duurzaam verpakken. P. 15 EMPACK 2023 Op 5 en 6 april vindt de twintigste editie van Empack plaats in Brabanthallen Den Bosch. Twintig jaar Empack, een mijlpaal die beursorganisator Easyfairs niet zomaar voorbij laat gaan. “Het wordt een bijzondere editie”, laat Content Coördinator Sharon Haans ons weten wanneer we haar vragen wat beursbezoekers dit jaar kunnen verwachten: “We staan op een toepasselijke manier stil bij het twintigjarig jubileum én zetten volop in op vernieuwing.” P. 21 NIEUWE COLUMN IN PAKKRACHT In de nieuwe columnreeks Special Guest is steeds een andere gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. In deze eerste editie heeft Karen van de Stadt, verpakkingskundige bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken de column verzorgd. “Het KIDV biedt je ondersteuning met tools, trainingen en advies op maat. Zoals we al tien jaar gewend zijn te doen. Op Empack vertellen we je er graag nog veel meer over.” P. 26 COVERSTORY BEMA PACKAGING GROUP Een succesvolle samenwerking tussen verpakkingsbedrijven met ieder hun eigen specialisme; dat is Bema Packaging Group. De redactie van vaktijdschrift Pakkracht bezocht hen in Waddinxveen en sprak daar Bernd Pröpper van familiebedrijf Bema en Michel Brander van vacuümverpakkingsspecialist Vervo. De heren vertellen over de ontwikkelingen bij de bedrijven en de waardevolle krachtenbundelingen die zijn ontstaan. 10 15 26 21

PAKKRACHT NR 1 2023 5 P. 29 DE GOUDEN NOOT OP EMPACK De tien finalisten van de 2022-editie van De Gouden Noot – de tweejaarlijkse verpakkingswedstrijd van het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) – worden in april tentoongesteld tijdens Empack. “We pakken groot uit op de bruisende Welcome Area van Empack met álle finalisten, omdat we het essentieel vinden hier te laten zien hoe innovatief de sector eigenlijk is”, aldus Corné Huijben van het NVC. P. 39 Na zes jaar weer interpack Van 4 tot en met 10 mei 2023 is Messe Düsseldorf het decor voor interpack. In achttien hallen met nieuwe speciale presentaties, gerichte tentoonstellingssegmenten en fora, toont de branche haar innovatiekracht. Rond de 2.700 exposanten van overal ter wereld – waarvan zeker honderd uit Nederland en zestig uit België – presenteren toptechnologieën en verpakkingstrends uit de hele waardeketen. P. 40 HAS FOOD EXPERIENCE 2023 De HAS Food Experience is het jaarlijkse food-evenement van HAS green academy waarop studenten innovatieve afstudeerprojecten presenteren en meedingen naar de FoodmanShip Awards. Dit jaar is de vijftiende editie en wederom zijn ook de verpakkingsinnovaties talrijk; er kwam weer van alles voorbij. Afstudeerders staan met hun packaging-gerelateerde projecten wederom in de schijnwerpers in Pakkracht. P. 48 TERUGBLIK ALL4PACK Eind november 2022 vond ALL4PACK Emballage Paris – de international vakbeurs voor duurzame verpakkingen en intralogistieke oplossingen – plaats. Gekenmerkt door een vernieuwde positionering, bracht de vakbeurs de gehele verpakkingsindustrie in informele sfeer bijeen in Paris Nord Villepinte en bevestigde daarmee opnieuw de belangrijke rol die ze speelt op het gebied van business, innovaties, inhoud en invloed van de spelers in de sector. 29 39 40 48

PAKKRACHT NR 1 2023 6 KORT NIEUWS INSCHRIJVING AFVALFONDS VERPAKKINGEN AWARDS 2023 De verpakkingsketen verder sluiten, dat is de ambitie van Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Deze uitdaging gaat het Afvalfonds aan met de andere partijen in de keten: het bedrijfsleven, gemeenten, sorteerders en recyclers. De focus ligt op duurzaam verpakken, goede inzameling, het voorkomen van zwerfafval, innovatie in sortering en recycling én de toepassing van gerecycled materiaal. Goede initiatieven en samenwerkingen blijven hard nodig om de recycling van verpakkingen verder te ontwikkelen en de recyclingdoelstellingen te behalen. Het Afvalfonds organiseert de verkiezing samen met Nederland Schoon, Nedvang, het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en Statiegeld Nederland. Dit jaar zijn er de volgende categorieën voor het verpakkend bedrijfsleven: award voor de meest innovatieve toepassing van recyclaat in verpakkingen, award voor de best recyclebare verpakking, award voor de best herbruikbare verpakking en award voor de beste ‘rethink’ verpakking. Ook is er de publieksprijs: award voor de beste verpakkingsinnovatie van het afgelopen jaar. Inschrijven voor de Afvalfonds Verpakkingen Awards kan tot en met 14 april 2023 via www.afvalfondsverpakkingenawards.nl. De feestelijke uitreiking van de Awards is op donderdagmiddag 12 oktober 2023. OOK DIT JAAR REIKT AFVALFONDS VERPAKKINGEN WEER AWARDS UIT EN DE INSCHRIJVING IS GEOPEND. IN VIER CATEGORIEËN WORDEN DE INZENDINGEN BEOORDEELD. WAT IS DE BEST RECYCLEBARE OF DE BEST HERBRUIKBARE VERPAKKING, OF DE BESTE RETHINK-VERPAKKING OF DE VERPAKKING MET DE MEEST INNOVATIEVE TOEPASSING VAN RECYCLAAT? PREDICAAT KONINKLIJK VOOR NNZ Op 22 oktober 2022 vierde NNZ het honderdjarige bestaan. Het bedrijf telt anno 2023 260 medewerkers, die actief zijn in 24 eigen vestigingen in 18 landen. Hierbij wordt samengewerkt met een internationaal netwerk van partners in meer dan 50 landen over de hele wereld. NNZ is vooral actief in verpakkingsmaterialen voor de groente- en fruitsector en investeert sterk in industriële verpakkingsmaterialen in de Benelux, Duitsland, Polen, Zwitserland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Het verdienmodel van NNZ zit in de servicegraad als onafhankelijk adviseur, de innovatiekracht voor nieuwe producten en de grote voorraadhoudende functie in zijn internationale netwerk. Als sociaal gedreven bedrijf is NNZ een voorloper met een eigen familiestatuut – met veel waarborgen voor de inbreng van de medewerkers en de continuïteit van het bedrijf. ‘We zijn een bedrijf met een familie’ is dan ook het motto van het menselijk gedreven bedrijf. Meer informatie via www.nnz.com. TER ERE VAN HAAR HONDERDJARIG BESTAAN IS NNZ DOOR ZIJNE MAJESTEIT KONING WILLEM-ALEXANDER ONDERSCHEIDEN MET HET PREDICAAT KONINKLIJK. IN AANWEZIGHEID VAN COLLEGA’S, RELATIES EN FAMILIE NAM CEO LEN BOOT DE OORKONDE IN ONTVANGST UIT HANDEN VAN RENÉ PAAS, COMMISSARIS VAN DE KONING IN DE PROVINCIE GRONINGEN. CEO LEN BOOT, DE DERDE GENERATIE VAN HET FAMILIEBEDRIJF: “IEDEREEN BINNEN NNZ VOELT ZICH TROTS EN VEREERD DAT WE VOORTAAN DE NAAM ‘ROYAL NNZ GROUP BV’ MOGEN VOEREN. HET VOORRECHT OM HET PREDICAAT KONINKLIJK TE MOGEN VOEREN, IS EEN BEKRONING OP HONDERD JAAR FAMILIAIR ONDERNEMERSCHAP, OOG VOOR MENSEN EN DOORZETTINGSVERMOGEN OP ALLE VLAKKEN.”

PAKKRACHT NR 1 2023 7 KORT NIEUWS NIEUWE COLUMNREEKS IN PAKKRACHT: SPECIAL GUEST In deze Empack-special is verpakkingskundige Karen van de Stadt (KIDV) de Special Guest. Tijdens de beurs zijn zij en haar collega’s aanwezig op de partnervillage (stand P.V1) én in het kennistheater om hun deskundigheid op het gebied van duurzaam verpakken te delen met geïnteresseerden die de duurzaamheid van hun verpakkingen willen aanpakken. Het KIDV helpt organisaties bij het maken van onderbouwde en realistische keuzes, door middel van een uitgebreid dienstenaanbod en hun themagerichte dossiers, kennisbank en praktijkvoorbeelden. De eerste Special Guest leest u op pagina 21. PAKKRACHT INTRODUCEERT EEN NIEUWE COLUMNREEKS: SPECIAL GUEST. IN DEZE REEKS LATEN WIJ STEEDS EEN ANDERE GASTCOLUMNIST AAN HET WOORD MET BETREKKING TOT DE SPECIAL VAN DE UITGAVE. ONZE EERSTE SPECIAL GUEST IS KAREN VAN DE STADT, VERPAKKINGSKUNDIGE BIJ HET HET KENNISINSTITUUT DUURZAAM VERPAKKEN. VERPAKKINGSVRIJ SHOPPEN BIJ EKOPLAZA Kwaliteitsmanager, Steven IJzerman: “In onze zoektocht om voor 2025 niet alleen een klimaatpositieve supermarkt te zijn, maar ook een plek te zijn waar consumenten verpakking- en plasticvrij boodschappen kunnen doen, lopen we tegen een aantal dilemma’s aan. We verwachten met deze stap dat het gemak van goedgevulde statiegeldpotten in combinatie met aantrekkelijke prijzen een belangrijke incentive is voor gedragsverandering bij de klant.” DILEMMA’S IN DE ZOEKTOCH Steven: “De markt kent ons als voorvechter van plastic- en afvalvrije producten. Alleen lopen we in die ambitie tegen een aantal lastige dilemma’s aan. Zo hadden wij graag gezien dat het statiegeld op blikjes al een jaar geleden zou zijn ingevoerd. Daarom zijn we ook al jaren bezig zijn met het plastic- en afvalvrij maken van onze verpakkingen. Maar ook die stap kent de nodige uitdagingen en daarvoor zijn wij bijvoorbeeld afhankelijk van de afvalverwerkingsbedrijven. In het besluit om afvalvrij te worden, is de samenwerking met de keten HET AFVALVRIJE ASSORTIMENT VAN EKOPLAZA IS UITGEBREID MET STATIEGELDPOTTEN GEVULD MET BIOLOGISCHE BASISPRODUCTEN ZOALS ONDER MEER HAVERMOUT, MUESLI, LINZEN, KIKKERERWTEN, BONEN, RIJST EN COUSCOUS. “KLANTEN HOEVEN HIERVOOR GEEN EIGEN POTTEN MEE TE BRENGEN NAAR DE WINKEL. ZE BETALEN STATIEGELD VOOR DE POTTEN EN NA GEBRUIK LATEN WIJ ZE WASSEN EN WEER HERVULLEN.” essentieel. Een van de dilemma’s die we tegenkomen is dat afvalverwerkingsbedrijven moeite hebben om onze composteerbare verpakkingen te verwerken. Dus zijn we naar andere oplossingen gaan zoeken en ontwikkelden we het Wisselwaarconcept met statiegeld potten. Daarbij nemen we natuurlijk ook de lessen mee van onze concullega’s, zoals Albert Heijn, die ook hun uiterste best doen op dit consumentengedrag te veranderen, maar moeite hebben om de consument mee te krijgen. Daarom kiezen wij er nu voor om naast een zelftapsysteem de consument onze basisproducten ook in goedgevulde statiegeldpotten aan te bieden. Gemak dient tenslotte de mens”, aldus Steven. Meer informatie via www.ekoplaza.nl.

PAKKRACHT NR 1 2023 8 ETIKETTEREN COWLESS MILC INVESTEERT IN EEN ETIPACK ETIKETTEERSYSTEEM Bij COWLESS milc hebben ze dit heel goed begrepen. Finn Karels is de oprichter van het jonge bedrijf en stuwende kracht achter de visie om op een ecologisch verantwoorde manier plantaardige melk te produceren. Door het planten van notenbomen bij boerderijen wordt er geen CO2 uitgestoten maar juist opgenomen, wat bijdraagt aan de reductie van CO2 in de atmosfeer. Naast de vermindering van CO2 zijn er nog vele andere voordelen; zoals het vergoten van de biodiversiteit, het dierenwelzijn en de grondkwaliteit. Begin dit jaar werd in Zeeland een eerste samenwerking aangegaan met een biologische melkveehouderij waar een duizendtal nieuwe (hazel)notenbomen gepland zijn. Over een paar jaar zullen de koeien grazen tussen de notenbomen en zal er melk uit de bomen komen. EEN UNIEK, ZELFONTWIKKELD PRODUCTIEPROCES Bij elke stap van het productieproces wordt een doordachte keuze gemaakt; de natuur en de mensen achter de productie staan altijd voorop. Voor de productie van de notenmelk werd in Nederland een volledig nieuwe productielijn samengesteld in Ouderkerk aan de Amstel. COWLESS milc is voor een uniek, zelfontwikkeld productieproces op zoek gegaan naar gespecialiseerde machinefabrikanten en voor het etiketteren van de glazen flessen is Etipack BV gecontacteerd. Na een intens traject van vormgeving, lijmsoorten ten behoeve van het etiket en lijnspecificaties, werd uiteindelijk een Etipack SYSTEM 5 geïnstalleerd. ETIPACK ETIKETTEERSYSTEEM Het SYSTEM 5 is samengesteld uit verschillende modules voor het aanbrengen van zelfklevende etiketten. Aan de invoer van het systeem worden de flessen op afstand geplaatst door middel van twee DRP zijbanden. Boven op de dop wordt een sluitetiket aangebracht wat daarna met een pneumatische rol aangedrukt wordt op de zijkant van de fles. Hierdoor wordt de dagverse kwaliteit van de melk gegarandeerd. Wanneer het sluitzegel is aangebracht wordt de fles vastgeklemd tussen een bovenband en de transportbaan. Twee Strong 200 etikettendispensers brengen aan de voor-en achterzijde een etiket aan. Op het etiket aan de achterzijde wordt eerst nog een lotnummer en productiedatum aangebracht. Aan het einde van het etiketteersysteem worden de etiketten nog eens extra aangedrukt door twee grote applicatie rollen. Etipack is al vele jaren gekend als betrouwbare partner voor etiketteerprojecten. Het uitgebreide gamma etiketteersystemen van Etipack maakt het mogelijk om met standaard systemen en modules, toch een stuk maatwerk af te leveren. De jarenlange ervaring en de persoonlijke betrokkenheid bij het vinden van de beste oplossing, zijn wederom bevestigd bij deze samenwerking met COWLESS milc. Meer informatie: Etipack Tel. +31 (0)76-5422660 | www.etipack.nl COWLESS milc | www.cowlessmilc.com NAAST MILIEU VERANTWOORD ONDERNEMEN WORDT ECOLOGIE OOK STEEDS BELANGRIJKER BIJ HET PRODUCEREN EN VERPAKKEN VAN VOEDSEL. HET BELANG VAN DE HELE PLANEET INCLUSIEF BODEM, WATER EN LUCHT WORDT HIERBIJ VOOROPGESTELD EN ER WORDT GEPROBEERD OM DE NATUURLIJKE BALANS VAN DE OMGEVING NIET TE VERSTOREN.

Fairwise bv President Kennedylaan 19 2517 JK Den Haag Tel. 070-350 1100 info@fairwise.nl _ www.fairwise.nl

PAKKRACHT NR 1 2023 10 EVENT NATIONAAL VERPAKKINGSDEBAT TER ERE VAN TIEN JAAR KIDV IN JANUARI VIERDE HET KENNISINSTITUUT DUURZAAM VERPAKKEN (KIDV) HAAR TIENJARIG BESTAAN MIDDELS EEN UITGEBREID NATIONAAL VERPAKKINGSDEBAT. CONGRESCENTRUM AMARE IN DEN HAAG VORMDE HET DECOR VOOR DEZE INFORMATIEVE ÉN FEESTELIJKE MIDDAG. DE VELE SPREKERS, UIT ALLERLEI HOEKEN VAN DE BRANCHE, BESPRAKEN DE ROUTE DIE WE BEWANDELEN EN DE KANT DIE WE IN DE TOEKOMST OP WILLEN EN MÓETEN MET BETREKKING TOT DUURZAAM VERPAKKEN. Dagvoorzitter Wouter Kurpershoek, voormalig NOS-correspondent, heet de honderden (zowel fysiek als online) aanwezigen welkom, en geeft het woord aan staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen. Zij blikt kort terug op tien jaar KIDV en het betekenisvolle werk van de organisatie: “Met concrete campagnes zijn dankzij het KIDV concrete resultaten behaald.” Als voorbeeld haalt zij de ‘Mag het een tasje minder zijn?’-campagne aan en benadrukt hoe belangrijk dit soort acties zijn qua directe milieuwinst, maar ook qua bewustwording bij het publiek. “Inmiddels is duurzaamheid ook bij hen top of mind, met name op het gebied van verpakkingen”, aldus Heijnen. Ze vervolgt met de aankomende wetgeving omtrent wegwerp- of herbruikbare verpakkingen. “Hoe raar is het eigenlijk dat we wegwerp zo normaal zijn gaan vinden. Het is niet houdbaar voor de lange termijn. Lineair verpakken is net als een lineair businessmodel niet toekomstbestendig: circulair is de toekomst!” Ook Cees de Mol van Otterloo, Voorzitter Raad van Toezicht KIDV, blikt terug op het afgelopen decennium en voornamelijk het ontstaan van het kennisinstituut. In 2013 werd een set afspraken vastgelegd en werd er een centraal aanspreekpunt opgezet voor alles omtrent recyclingdoelstellingen. “Dat werd de Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Hieruit kwam ook het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken voort. Een belangrijke ontwikkeling”, verklaart hij, waarna hij het woord geeft aan Hester Klein Lankhorst, directeur van het Afvalfonds. Zij benadrukt nogmaals het belang van objectieve informatie voor de branche: “Het KIDV voorziet de verpakkingsindustrie van onpartijdige kennis omtrent duurzaamheid.” HET DEBAT Dan is het tijd om te debatteren. Chris Bruijnes, directeur van het KIDV, bedankt het panel en de sprekers voor hun aanwezigheid, deskundigheid en deelname aan het debat. De stellingen worden steeds door een ander tweetal beargumenteerd, waarna ook een panel mag reageren. Dit panel wordt gevormd door Kiki Hagen (Tweede Kamerlid D66), Roland ten Klooster (professor Universiteit Twente), Jaap Vandehoek (CEO Umincorp), Hester Klein Lankhorst (directeur Afvalfonds Verpakkingen) en Jan Paul van Soest (De Gemeynt). WIE BETAALT WAARVOOR? De eerste stelling behelst het idee van ‘true pricing’ en luidt: ‘Het is te goedkoop om niet-duurzaam te verpakken’. In de zaal werden vrijwel alleen groene bordjes (betekenis: eens met de stelling) omhoog gestoken en ook sprekers Sandra Molenaar, CEO Consumentenbond, en Debora van der Zee van Unilever zijn het eens met de stelling. Iedereen krijgt de kans te onderbouwen hóe er naar true pricing moet worden bewogen. Molenaar stelt, vanuit het oogpunt van de Consumentenbond, dat materiaal inderdaad te goedkoop is “want consumenten kopen geregeld producten waar slechts de helft van de verpakking gevuld is. Dat geeft scheve blikken en bewijst dat het voor die producenten weinig uitmaakt hoeveel verpakkingsmateriaal er wordt gebruikt. Dan is het kennelijk te goedkoop.” Van der Zee draait de stelling liever om: ‘Het is te duur om duurzaam te verpakken’. “Het moet aantrekkelijker worden gemaakt om duurzaam te verpakken, bijvoorbeeld via de tarieven die bedrijven aan het Afvalfonds moeten betalen.” Klein Lankhorst reageert direct: “We zijn inderdaad bezig met fiksere tariefdifferentiatie ten gunste van gerecycled materiaal. Daarin zijn we de eerste in Europa.“ Vandehoek valt haar bij: “We moeten belasten op niet-gerecycled materiaal in plaats van proberen het gebruik van wel-gerecycled materiaal te stimuleren.” Van Soest roept luisteraars op: “Denk eens na over het internaliseren van de kosten die je maakt met het verpakken.” WIE VOERT DE REGIE EN HOE? De tweede stelling betreft de regievoering: ‘Er wordt in Nederland nauwelijks regie gevoerd op het gebied van intrinsiek duurzaam verpakken’. Voormalig milieuminister en professor Universiteit Utrecht Jacqueline Cramer en Marlene ter Ham (directeur Thuiswinkel.org) zijn het enorm eens, en zo ook de (digitaal) aanwezigen. Oud-milieuminister Cramer beargumenteert meer regie, en dan niet enkel gericht op Single Use Plastics en recycling van verpakkingen, maar op transities op systeemniveau. “Dat hebben we nodig om de hogere R’en op de duurzaamheidsladder te bereiken, waarmee we gigantische milieuwinst en grondstoffenreductie zullen maken. Maar dit realiseer je niet zomaar in eentje, daarvoor is een zogenaamde transitiemakelaar nodig”, aldus Chris Bruijnes, directeur van het KIDV aan het woord

PAKKRACHT NR 1 2023 11 voor herbruikbare verzendpakkingen te realiseren. E-commerce gaat over de grenzen heen, dus we hebben elkaar nodig!” Ook het panel reageert positief op de ambities omtrent systeemveranderingen en ketensamenwerking. Hagen: “Geef duurzame pioniers ruim baan. Daar zou ik budget voor willen reserveren.” Ten Klooster reageerde: “Bedrijven moeten dan wel weten waar ze naartoe moeten bewegen. Op fluctuerend beleid kun je geen business cases bouwen.” De doelstellingen die er zijn (zie bijvoorbeeld de Europese Green Deal of het rijksbrede programma Nederland Circulair in 2050) noemde Vandehoek ‘te ver weg doelen’. “Vertaal ze naar doestellingen halverwege en naar wat we vandaag al moeten doen om ze ooit te bereiken.” WIE BEPAALT EN HOE? Voor Diederik Samsom (kabinetschef van Europees commissaris Frans Timmermans) en Hester Duursema van Vrumona de stelling ‘Europese wetgeving moet puur richtinggevend zijn’. Samsom is helder: “In theorie is mijn reactie ‘ja’, maar in de praktijk blijkt dat onvoldoende; bij verpakkingen gaat het niet lukken met louter richtinggevende wetgeving. Helaas zijn er soms irritant gedetailleerde wetten nodig om tot de gewenste innovatie te dwingen.” Duursema reageert hierop door het aanhalen van de nieuwe wetgeving rondom doppen van frisdrankflessen die voortaan aan de fles vast moeten zitten. “Wij hadden een prima systeem, de fles en de dop zijn los van elkaar goed recyclebaar, maar nu moeten ze plotseling vast blijven zitten. Niet bevorderlijk voor de recyclebaarheid.” Samsom: “Dit is de enige manier om de doppen uit de natuur te houden, dus is het nu aan de producenten om te innoveren richting recyclebaarheid van dop én fles samen.” Duursema: “Geef innovatie een kans. Sla het niet dood door te bepalen wat duurzaam is.” D66-kamerlid Hagen oppert: “We moeten ons niet afvragen wat is wél duurzaam, maar vaststellen wat in ieder geval níet duurzaam is. Dan kunnen we dáár in ieder geval van wegblijven.” Meer informatie via www.kidv.nl. Cramer. Zij pleit voor koploperprojecten, waarin een coalitie van welwillende partijen het pad effent voor de rest.Thuiswinkel.org-directeur Marlene tenHamvindt inderdaad dat er meer sturing mag komen, maar is ook blij met bijvoorbeeld de Packaging Waste Directive, waarmee er een ambitie ligt om naartoe te werken. “Binnen ons systeem zijn we aan het optimaliseren, met als doel uiteindelijk een landelijk systeem De aanwezigen reageren op de stellingen

Duurzaam bundelen en banderolleren › Banderolleren met papier › Bundelen met banderol levert 90% besparing op t.o.v. krimpfolie › Zeer flexibele mogelijkheden dankzij modulaire techniek T +31 (0)348 431520 E info@bandall.com I bandall.com › Banderolleren met papier? Z BANDALL Advertentie Pakkracht.indd 1 22/02/2023 12:04

PAKKRACHT NR 1 2023 13 MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER ‘SUSTAINABLE WORK, SUSTAINABLE LIFE, AND SUSTAINABLE PACKAGING’ MARION RICHTER, OPRICHTER VAN LYTZ – THE PACKAGING RECRUITER, NEEMT JE INHAAR COLUMNMEE IN DE VERHALEN VAN MENSEN UIT DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. WANT WE STAAN VOOR EEN GROTE UITDAGING: DE TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME SECTOR. EEN DUURZAME VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT OVER MEER DAN VERPAKKINGEN, MATERIALEN EN TECHNIEK. DEZE TRANSITIE GAAT OOK - EN VOORAL - OVER MENSEN. HOE ZORG JE DAT ZIJ DIE TRANSITIE VERSNELLEN? Een maand geleden gebruikte ik voor het eerst in mijn toch al weer vijftien jaar LinkedIn-leven een poll in een post. En dat kwam zo: een paar dagen daarvoor kwam ik een artikel tegen, waarin een recruitment expert een vlammend betoog hield voor het duidelijk benoemen van het salaris al in de vacature advertentie. Zijn argumenten waren: volledige transparantie en dat je kandidaten misloopt, omdat ze zonder deze informatie niet meer reageren. De dagen daarna heb ik talloze gesprekken gevoerd over dit onderwerp met collega-recruiters, en vooral ook met kandidaten. Ik wilde er graag achter komen of een salaris in een vacaturetekst daadwerkelijk het verschil maakt en nog twijfelende kandidaten overhaalt om op een advertentie te reageren. Ik had een week vol met zeer interessante discussies en ik ben er zeker wijzer van geworden. Echter bleken de aanzichten over dit onderwerp toch zeer divers, dus lang verhaal kort: ik kreeg geen eenduidig antwoord op mijn vraag. Daarom heb ik uiteindelijk een poll op LinkedIn gezet met de vraag, op welk moment in een recruitment proces mensen graag het salaris voor een bepaalde functie te weten willen komen: ‘Direct in de advertentie’; ‘Mail van de recruiter’; ‘1e gesprek met de recruiter’; ‘Helemaal niet nodig’ Het overgrote deel van de stemmers koos voor optie 1, op de voet gevolgd door optie 3, optie 2 en 4 bleven ver achter. Ik ben me er natuurlijk van bewust, dat deze kleine enquête (170 deelnemers) geen representatieve waarde heeft. Maar het resultaat en ook alle discussies eromheen, alle commentaren en mails die ik als reacties ontving, hebben me zeker aan het denken gezet. En mij werd vooral weer duidelijk: er is geen eenvoudig antwoord op de vraag. Het is zeker belangrijk, om het salaris zo vroeg mogelijk in de zoektocht naar nieuwe medewerkers te communiceren. Zo hoor ik nog steeds verhalen van kandidaten, die na vier interviews met verschillende managers van een bedrijf uiteindelijk in gesprek met HR het salaris genoemd kregen en moesten vaststellen, dat het zoveel lager was dan hun huidige, dat ook een onderhandeling geen zin meer had. Energie- en tijdsverspilling voor beide partijen. Maar ik zie het salaris nog steeds als één criterium van velen om de overstap naar een andere werkgever te maken. En als het al in de advertentie (vast)staat, verschuift de focus daarop en wordt het een soort omgedraaide markt: kandidaten solliciteren alleen bij de hoogste bieder. Uit onderzoek blijkt, dat mensen een baan willen hebben, waarin ze vrijheid en voldoende uitdaging krijgen en waar ze de wereld een stukje beter kunnen maken. Als een van deze drie pijlers – autonomy, mastery, purpose – weg valt, dan blijven ze ook niet voor een hoger salaris. “Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.” zei Albert Einstein al in de vorige eeuw. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. MONEY MAKES THE WORLD GO ROUND Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X)

Stand D.04 (hal 7)

PAKKRACHT NR 1 2023 15 EMPACK 2023 WAT U KUNT VERWACHTEN VAN DE JUBILEUMEDITIE VAN EMPACK DIT VOORJAAR – OP 5 EN 6 APRIL – VINDT DE TWINTIGSTE EDITIE VAN EMPACK PLAATS IN BRABANTHALLEN DEN BOSCH. TWINTIG JAAR EMPACK, EEN MIJLPAAL DIE BEURSORGANISATOR EASYFAIRS NIET ZOMAAR VOORBIJ LAAT GAAN. “HET WORDT EEN BIJZONDERE EDITIE”, LAAT CONTENT COÖRDINATOR SHARON HAANS ONS WETEN WANNEER WE HAAR VRAGEN WAT BEURSBEZOEKERS DIT JAAR KUNNEN VERWACHTEN: “WE STAAN OP EEN TOEPASSELIJKE MANIER STIL BIJ HET TWINTIGJARIG JUBILEUM ÉN ZETTEN VOLOP IN OP VERNIEUWING.” Empack wordt dit jaar gecombineerd met de vakbeurzen Packaging Innovations (PI) en Automation4Packaging. Het Bossche beurscomplex Brabanthallen vormt op 5 en 6 april dus het decor voor alle noviteiten op het gebied van materiaalgebruik, technologie, consumentenverpakkingen, robotica en automatisering. “Zo vatten we alle aspecten van de verpakkingsindustrie in één evenement”, licht Sharon toe. “Ze krijgen alle drie een eigen beurshal, maar bezoekers kunnen gemakkelijk overlopen van de ene naar de andere hal en dus van beurs naar beurs.” JUBILEUM Al jaren ligt de focus tijdens Empack op duurzaamheid en circulariteit. “Dit jaar vormt ‘closed loop’ tevens het topic van de verrassing om het jubileum van Empack samen met ons te vieren”, vertelt Sharon. “We hebben een verrassing voorbereid, waarmee ook de koffiebeleving op Empack zeker naar voren komt. Over de gehele beursvloer staan barista’s met mogelijkheden tot netwerken en op de koffietafeltjes liggen tafelkaarten met prikkelende vragen om aan medebezoekers te stellen. Alle vragen hebben betrekking op ‘de onderneming van de toekomst’ om elkaar op een leuke manier uit de dagen.” WHAT’S NEW? De Welcome Area bruist met onder meer de Gouden Nootinnovaties, het business terras met Pitch Your Product, de NL Packaging Awards en het Business Point, waar iedereen welkom is met vragen. “Bij ‘Pitch Your Product’ zullen startups vanuit Empack en PI elkaar afwisselen en hun innovatieve ideeën pitchen. Bezoekers kunnen hun verhaal aanhoren en in gesprek gaan over de projecten die hier worden gepresenteerd”, vertelt Sharon enthousiast. “Daarnaast hebben we dit jaar in samenwerking met Planet Reuse het Reuse Paviljoen opgezet in de PI-hal. Planet Reuse is een onafhankelijk platform voor herbruikbare verpakkingen op Europees niveau, waar de 350 leden hun kennis delen met elkaar. Op het Paviljoen staan een aantal leden met ieder hun eigen innovatieve oplossingen voor reuse en refill verpakkingen. Bezoekers kunnen hier inspiratie opdoen!” KENNISTHEATERS EMPACK EN PI Op de beursvloer zijn twee aparte kennistheaters te vinden, één in de Empack-hal en één in de PI-hal. “De onderwerpen die onze partners hier aansnijden, sluiten aan op de trends van vandaag de dag en geven weer genoeg stof tot nadenken voor de toekomst. Tegenover het Empack-theater is de Partnervillage, waar geïnteresseerden meer te weten kunnen komen over de onderwerpen, kunnen netwerken en extra informatie kunnen opdoen bij experts.” In het Empack-kennistheater spreken nieuwe én bekende partners, zoals PEFC over ‘plant jouw toekomst’, HelloFresh over innovatiecases op het gebied van circulair verpakken, HAS green academy in samenwerking met het KIDV over het thema goed verpakt, NRK Verpakkingen over gerecyclede kunststoffen als voedselcontactmateriaal en Brightlands Materials Center over de invloed van sealen op duurzaamheid. In het PI-theater komen trends in duurzaam verpakken aan bod, partner NowNewNext spreekt over ‘Hoe verpakt GenNow’, Unravel deelt inzichten over psychologische factoren die een redesign kunnen maken of breken en over gedragsverandering, Philips deelt haar ‘journey to sustainable packaging’ en Green Serendipity laat startups aan het woord met best practices-pitches. Bezoekers kunnen zich inschrijven voor Empack 2023 via de QR-code, met registratiecode 1212. Aanvullend exposantennieuws is beschikbaar via www.empack.nl/home-kennisbank.

PAKKRACHT NR 1 2023 16 EMPACK OPTIMUM GROUP™ TOONT SCALA AAN FLEXIBELE OPLOSSINGEN Door de omvang van het machinepark van Optimum Group en diverse productielocaties kan de groep alle oplages van zeer klein tot zeer groot concurrerend aanbieden. Met een krachtige verkooporganisatie en intensieve samenwerking tussen Optimum Group™ vestigingen in binnen- en buitenland kunnen zij snel en flexibel inspelen op de leveringsbehoeften van klanten. Persoonlijke aandacht is een speerpunt binnen de organisatie. DUURZAAMHEID STAAT CENTRAAL Een verduurzamingsslag voor verpakkingen en etiketten, met flexibele totaaloplossingen en een optimale uitstraling van de producten: Optimum Group™ levert het allemaal in verschillende segmenten. De logistiek rolt door met de juiste labels. De distributie bezorgt met een correct etiket tot aan de voordeur. Gedurende het hele proces staat duurzaamheid centraal. Denk aan het gebruik van etiketten van gerecycled materiaal, duurzaam papier en milieuvriendelijke inkt. Consumenten kiezen uw producten uit de schappen dankzij de opvallende verpakkingen. Meer informatie: Optimum Group Tel. +31 (0)85-2732333 www.optimumgroup.nl Empack-stand: 1.F26 ALS INTERNATIONALE GROEP DRUKKERIJEN BIEDT DE OPTIMUM GROUP EEN TOTAALPAKKET AAN ZELFKLEVENDE ETIKETTEN EN FLEXIBELE VERPAKKINGSOPLOSSINGEN, WAARMEE DE GROEP EEN BIJDRAGE KAN LEVEREN AAN HET BEHALEN VAN DUURZAAMHEIDSDOELSTELLINGEN. DE GROEP IS DIT JAAR WEDEROM AANWEZIG OP EMPACK OM HAAR UITGEBREIDE PORTFOLIO TE PRESENTEREN EN DE BEURSBEZOEKERS TE INSPIREREN. DUURZAAM VERPAKKEN VAN VOEDINGSMIDDELEN Tijdens de vakbeurs demonstreren zij onder meer de applicaties van ‘bak naar zak’, met de high speed boxmotion flowpack machine FM500 voor het verpakken van bijvoorbeeld gehakt, hamburgers en worsten. Met de hygiënisch uitgevoerde verticale flowpack machine VTC 840 neemt ULMA de beursbezoekers mee in het verpakken van producten zoals kipfilet of kipvleugels. Hiermee kan een folie besparing tot zeventig procent worden gerealiseerd. PAPIER VAN KUNSTSTOF SCHEIDEN Aangevuld demonstreren zij een topseal machine met weg leafskin applicatie voor het skinnen van kartonnen trays. Deze duurzame verpakkingsoplossing maakt het mogelijk om het papier aandeel van het kunststof te scheiden. Meer informatie; ULMA Packaging Tel. + 31 (0)345-623800 www.ulmapackaging.nl Empack-stand: 1.B22 Met de hygiënisch uitgevoerde verticale flowpack machine VTC 840 kan een foliebesparing tot zeventig procent worden gerealiseerd ULMA PACKAGING PRESENTEERT TIJDENS EMPACK DIT JAAR HAAR OPLOSSINGEN VOOR HET DUURZAAM VERPAKKEN VAN VOEDINGSMIDDELEN.

PAKKRACHT NR 1 2023 17 EMPACK LIJMAPPLICATIESYSTEEM ROBATECH REDUCEERT ENERGIEVERBRUIK AANZIENLIJK Stijgende energieprijzen, toenemende grondstoffentekorten en zorgwekkende knelpunten in de toelevering zetten bedrijven onder druk. Iedereen heeft het over kosten- en energiebesparing. Zo ook Robatech. Maar niet alleen over hoe zij zelf kunnen besparen. Veel meer over hoe zij hun klanten kunnen helpen te besparen. In de lijmapplicatie kan met gerichte maatregelen de kosten- en duurzaamheidsbalans aanzienlijk verbeterd worden. Er is niet veel nodig om energie en lijm te besparen of om uitval en stilstand te verminderen. Gewoon de hefboom op de juiste plaats aanbrengen. In de nieuwe communicatiecampagne legt Robatech uit hoe met een eenvoudige 8-punten check het besparingspotentieel bij de lijmapplicatie voor de klant bepaald kan worden. Het individuele inspectierapport geeft gedetailleerde informatie op acht gebieden voor verbeteringen van de duurzaamheidsbalans en kostenbesparing. Op Empack in Den Bosch staan de experts van Robatech klaar om de check toe te lichten en bij interesse een afspraak te maken voor de uitgebreide individuele analyse. OP 5 EN 6 APRIL 2023 PRESENTEERT ROBATECH OP EMPACK IN DEN BOSCH EEN LIJMAPPLICATIESYSTEEM – VISION LIJMSMELTER EN PERFORMA VERWARMINGSSLANG – DAT HET ENERGIEVERBRUIK BIJ HET AANBRENGEN VAN HOTMELT OP VERPAKKINGEN MET DERTIG PROCENT OF MEER VERMINDERT. VEEL MINDER ENERGIEVERBRUIK Een Robatech-lijmsysteem voor het aanbrengen van warme lijm op verpakkingen kan het energieverbruik met dertig procent en meer verminderen. Een klant wilde het precies weten en testte Robatech’s Vision smelter en Performa verwarmde slang op hun energie-efficiëntie. Hoeveel energie bespaart het lijmapplicatiesysteem werkelijk? Gedurende twee weken werd het energie- en lijmverbruik van het bestaande applicatiesysteem verzameld. Daarna werd het systeem van Robatech veertien dagen lang getest. Met een verrassend resultaat: de Vision smelter en de Performa verwarmde slang verbruikten 48 procent minder energie dan het systeem dat deze klant tot dan toe gebruikte. ROBATECH OP EMPACK Robatech toont dit energiebesparende lijmapplicatiesysteem op de Empack in Den Bosch. Hoe vermindert het systeem met de Vision lijmsmelter en Performa verwarmingsslang het energieverbruik? Met nieuwe isolatietechnieken is Robatech erin geslaagd de warmtestraling van de smelttank en de verwarmingsslang te verminderen. Hierdoor daalt het energieverbruik voor het smelten en transporteren van de lijm. De Performa verwarmingsslang is aan de buitenkant niet meer zo heet als andere slangen. Hij is zelfs volledig geïsoleerd aan de aansluitpunten. De Volta elektrische lijmapplicatiekop zal ook te zien zijn op Empack. De nieuwe lijmspuitkop van Robatech verbruikt zestig procent minder energie dan pneumatische lijmkoppen. Hij is robuust gebouwd, rondom geïsoleerd en duurzaam met 1 miljard bedrijfscycli. Dankzij schakelfrequenties tot 200 Hz is de Volta ook geschikt voor lijmbesparende hotmelt-stitching. OVER ROBATECH Robatech optimaliseert industriële hotmelt- en koudlijmapplicatie met duurzame en innovatieve lijmapplicatiesystemen. Sinds 1975 ontwikkelt en produceert Robatech hoogwaardige controllers, lijmkoppen, smelt- en doseersystemen die het lijmproces milieuvriendelijker, veiliger en gemakkelijker. Meer informatie: Robatech Group Tel. +41 (0)56-6757700 www.robatech.com Empack-stand: 2.C07

Bezoek ons tijdens Empack Den Bosch 2023 bij stand 3A.27 FOLBB op de Empack: vouwkarton van zuivere vezels als alternatief voor plastic in verpakkingen Bij FOLBB produceren wij een mooi, duurzaam kwaliteitsproduct: vouwkarton uit zuivere vezels. Dit vouwkarton vormt de basis voor hoogwaardige verpakkingen in levensmiddelen, medicijnen of persoonlijke verzorging, in diverse Europese markten en biedt een waardig alternatief voor toepassingen waar nu nog plastic wordt gebruikt. Ons karton is composteerbaar en recyclebaar. Onze grootste kracht? Langdurige, persoonlijke relaties met elkaar, onze klanten en leveranciers. Meedenken en flexibiliteit kenmerkt ons. We begrijpen de markt, versterken elkaar en zetten graag die extra stap voor onze afnemers Onze missie Ons duurzame verpakkingskarton draagt dagelijks bij aan de reductie van het gebruik van plastic in verpakkingen. Kom langs op onze stand 3A.27 Peter Rokebrand Sales Director Benelux folbb.com

PAKKRACHT NR 1 2023 19 EMPACK LABEL- EN CODEEROPLOSSINGEN VOOR INDUSTRIE EN LOGISTIEK Nog nooit was de vraag vanuit de markt om slimme oplossingen van het verpakkingsproces zo groot als nu. Procesoptimalisatie zorgt ervoor dat processen efficiënter verlopen, wat uiteindelijk moet leiden tot minder uitval, minder afval en een verlaging van het energiegebruik. En juist daarmee kan Weber helpen. LABEL- EN CODEEROPLOSSINGEN Weber geeft mensen de juiste oplossingen en kennis om producten te identificeren, te branden en zorgeloos te laten bewegen door de keten. Zo komen producten met de juiste info, op het juiste moment, in de gewenste handen. Weber maakt deel uit van een grote internationale groep, de Bluhm Weber groep. Daardoor hebben ze veel slagkracht om klanten op grote schaal te ondersteunen. Door de jarenlange ervaring is Weber uitgegroeid tot een betrouwbare producent van label- en codeeroplossingen voor industrie en logistiek. Meer informatie: Weber Labeling & Coding Solutions Tel. +31 (0)36-5345254 www.webermarking.nl Empack-stand: 1.C30 PACKAGING IS EEN BELANGRIJKE SCHAKEL IN DE TOELEVERINGSKETEN. VERPAKKING IS ALS BESCHERMENDE DRAGER VAN CRUCIAAL BELANG VOOR DE PRODUCTIE, VERKOOP, MARKETING EN DISTRIBUTIE VAN PRODUCTEN OF GOEDEREN. RECYCLEBARE STROOIDOP VAN KORNELIS Door bijvoorbeeld van het gebruik van twee soorten kunststof naar één soort kunststof te gaan, wordt het productieproces en recycling eenvoudiger. Een andere ontwikkeling is dat Kornelis nu producten aanbiedt die NIR-detecteerbaar zijn. NIR-DETECTEERBAAR ZWART Een voorbeeld is de strooidop, een schroefsluiting met twee opties voor productdosering. De ene kant biedt een brede opening aan de bovenkant waardoor grotere hoeveelheden product er in één keer uit kunnen komen. De andere helft is bedoeld om te bestrooien. Hoewel een grote verscheidenheid aan kleuren mogelijk is, worden deze doppen meestal in het zwart verkocht. Zoals de verpakkingsindustrie weet, zijn de meeste zwarte en donkergekleurde kunststoffen moeilijk te sorteren in post-consumer afval, omdat ze niet zichtbaar zijn voor de optische of nabij-infrarood (NIR) detectoren, die veel worden gebruikt in recyclingfaciliteiten. Dit is de reden waarom Kornelis heeft geïnvesteerd in kleurtechnologie waarmee de zwarte kleur in de doppen NIR-detecteerbaar is. Deze zwarte NIR-detecteerbare kleur draagt bij aan de recyclebaarheid en helpt daarmee de planeet groen te houden. Kornelis denkt vanaf het begin tot aan het eind van het proces aan de verwerkbaarheid van het product. Kornelis presenteert tijdens Empack nog meer voorbeelden zoals de Xtreme cap en sluitingen van gerecycled materiaal(RPP). Onlangs heeft Kornelis het ISCC Plus certificaat ontvangen voor het gebruik van duurzame grondstoffen. Laat u tijdens de beurs informeren over de mogelijkheden. Het DE KERNTAAK BIJ KORNELIS CAPS & CLOSURES IS DOORONTWIKKELING VAN DE PRODUCTEN, DE DOPPEN EN SLUITINGEN. HET MATERIAAL EN HET GEWICHT VAN DE PRODUCTEN WORDT DOORLOPEND VERBETERD, REKENING HOUDEND MET DUURZAME ALTERNATIEVEN EN HERBRUIKBARE MATERIALEN. sales-team van Kornelis heet u van harte welkom om over deze en andere ontwikkelingen van gedachten te wisselen. Meer informatie: Kornelis caps & closures Tel. +31 (0)521-512741 | www.kornelis.com Empack-stand: 1.A22

PAKKRACHT NR 1 2023 20 EMPACK THE ONE STOP PACKAGING SHOP DeTOSPS-service is speciaal voor startups en mkb’ers die op zoek zijn naar een onderscheidende en indrukwekkende verpakking. Dit kan al vanaf kleine aantallen verpakkingen, er zijn geen hoge aanloopkosten en binnen twee weken zijn de verpakkingen in huis. Met deze nieuwe service wordt de klant volledig ontzorgd in het maken van een nieuwe verpakking. Now New Next verzorgt het ontwerp tot en met de realisatie van de verpakking. DEFINE, DESIGN & DELIVER Define: In samenwerking de verpakking definiëren in het Design Center in Breukelen om te overleggen over de mogelijkheden, zoals dozen, labels, pouches, banderollen en luxe toevoegingen zoals bijvoorbeeld tissue papier. Design: De expers van Now New Next kunnen voortborduren op de bestaande huisstijl of een geheel nieuwe merkidentiteit bouwen. Ook nemen ze de materialisatie mee in de ontwerp fase, zodat dit goed aansluit op de verpakking. Er zijn tal van luxe afwerkingen mogelijk. Goud/zilver folie, Embossing, UV spot lak en Scodix, voor een hoge kwaliteit uitstraling. Deliver: Wanneer het verpakkingsontwerp finaal is, gaat het naar de productielocatie en wordt het binnen veertien dagen bij het kantoor in Breukelen geleverd. De verpakkingen kunnen hierna ook op locatie geleverd worden. Meer informatie: Now New Next Tel. +31 (0)6-47078094 | www.nownewnext.nl | Empack-stand: 7.A23 WAT ZIJN DE GROOTSTE OBSTAKELS IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE? MOQ, LEVERTIJD EN AANLOOPKOSTEN. BRAND EN PACKAGING DESIGN-BUREAU NOW NEW NEXT BIEDT HIERVOOR EEN OPLOSSING MET DE NIEUWE SERVICE: THE ONE STOP PACKAGING SHOP (TOSPS). Ariane van Mancius, het gezicht van Now New Next pitcht tijdens Empack over TOSPS. Daarnaast spreekt zij op woensdag 5 april over ‘Gen next in packaging’ en op 6 april over ‘Duurzaamheid in packaging’ VERTROUWDE PLEK VOOR LOGI LABEL OP EMPACK “Wij gaan hier de nieuwe EPSON C4000 tonen evenals de Primera LX3000e en alle overige EPSON, Afinia en Primera modellen”, laat het Logi Label-team weten. “Ook de AFINIA FP230 folieprinter staat klaar op de stand voor een demonstratie. Vraag naar ons zeer speciale aanbod.” Meer informatie over de printers is natuurlijk te vinden op de website. EMPACK NIET HAALBAAR? Is het voor u niet mogelijk om naar de Empack te komen, maar u bent wel geïnteresseerd in de printers die Logi Label aanbiedt, bezoek het bedrijf dan op een door u gewenst moment in haar showroom op het Noordeinde 78 in Hendrik-Ido-Ambacht.Empackgemistentochdeprintersnoginwerkingwillen zien?Alle getoonde printers staan in de showroomklaar omaan u te laten zien wat ze kunnen. EMPACK, DE GROOTSTE VERPAKKINGSBEURS VAN DE BENELUX, KOMT OP 5 EN 6 APRIL WEER IN DE BRABANTHALLEN. UITERAARD IS LOGI LABEL ERBIJ OP DE VERTROUWDE PLEK BIJ DE INGANG OP STAND 1.A31. WAT LATEN DE EXPERTS VAN LOGI LABEL ZIEN OP DE STAND? Meer informatie: Logi Label Tel. +31 (0)78-6816120 | www.logilabel.com | Empack-stand: 1.A31

PAKKRACHT NR 1 2023 21 IN DE COLUMNREEKS SPECIAL GUEST IS STEEDS EEN GASTCOLUMNIST AAN HET WOORD MET BETREKKING TOT DE SPECIAL VAN DE UITGAVE. DEZE KEER SCHRIJFT VERPAKKINGSKUNDIGE KAREN VAN DE STADT VAN HET KENNISINSTITUUT DUURZAAM VERPAKKEN (KIDV). EIND JANUARI VIERDENWIJ ALS KENNISINSTITUUT DUURZAAM VERPAKKENONS TIENJARIG BESTAAN MET HET NATIONAAL VERPAKKINGSDEBAT. NATUURLIJK KEKEN WE TERUG OP DE GROTE STAPPEN DIE HET VERPAKKEND BEDRIJFSLEVEN IN DIE TIJD HEEFT GEMAAKT OM HUN VERPAKKINGSPORTFOLIO TE VERDUURZAMEN. MAAR DE BLIK WAS TOCH VOORAL OP DE TOEKOMST GERICHT: WAT KUNNEN WE SAMEN IN DE VERPAKKINGSKETEN NÓG MEER EN NÓG BETER DOEN OM ‘INTRINSIEK DUURZAAM VERPAKKEN’ TE BEREIKEN? EEN NIEUWE TIJD, WAARIN VERPAKKINGEN OP GEEN ENKELE MANIER NOG NEGATIEVE IMPACT HEBBEN OP MENS EN MILIEU. Tijdens het Nationaal Verpakkingsdebat werd eens te meer duidelijk dat ‘Europa’ het bedrijfsleven daarbij flink achter de vodden gaat zitten. Eind 2022 kregen we hier al een voorproefje van, toen de Europese Commissie haar voorstel publiceerde voor de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). De nieuwe verpakkingsverordening wordt de opvolger van de Europese Verpakkingsrichtlijn uit 1994 en zal binnen zo’n twee jaar in werking treden. Op dat moment is de PPWR een Europese wet, waar elk EU-land zich direct aan heeft te houden. Dit is dus een andere koers dan we met de richtlijn gewend waren, waar elk land afzonderlijk zijn eigen invulling aan mocht geven. Positief hieraan is dat met de verordening het zo vaak gewenste level playing field in praktijk wordt gebracht. Op de verjaardag van het KIDV gaf Diederik Samsom, kabinetschef van de verantwoordelijke Eurocommissaris Frans Timmermans, een toelichting op – zoals hij het noemde – ‘de irritant gedetailleerde regelgeving’ uit de PPWR. Dat deed hij in niet mis te verstane bewoordingen: “In de verpakkingsketen worden te weinig mensen het met elkaar eens en daar zijn wij klaar mee. Normaal stelt Europa doelen en mag de markt op z’n eigen manier bepalen hoe die gehaald moeten worden. Met verpakkingen lukt dat echter niet, omdat bedrijven te afhankelijk zijn van andere partijen. Dan blijft maar één remedie over: gedetailleerde regelgeving op allerlei aspecten in de keten.” Wet- en regelgeving blijkt altijd een belangrijke reden voor bedrijven om in beweging te komen. Maar het is raadzaam om juist niet tot het laatste moment te wachten, als de nieuwe wet een feit is. Dan prijs je jezelf uit de markt. Het is ook niet nodig om te wachten. Je kunt nu al concreet aan de slag met design-for-recycling, door bij het ontwerp van een product-verpakkingscombinatie al rekening te houden met de recyclebaarheid in de afvalfase. In de PPWR is ook veel aandacht voor de inzet van recyclaat in nieuwe producten en verpakkingen en hergebruiksystemen. Het is goed om je hier alvast rekenschap van te geven en zo meteen een boost aan duurzaam verpakken te geven. Het KIDV biedt je ondersteuning met tools, trainingen en advies op maat. Zoals we al tien jaar gewend zijn te doen. Op Empack vertellen we je er graag nog veel meer over. We geven twee presentaties, nemen deel aan de kickstart en bemensen een stand (P.V1) waar je jouw vragen kwijt kunt over duurzaam verpakken. Zien we je dan? GEEF EEN BOOST AAN DUURZAAM VERPAKKEN Karen van de Stadt COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4