Previous Page  4 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 52 Next Page
Page Background

I

N H O U D

16

P. 16 Wereldprimeur: de eerste kilo bioplastic uit rioolwater

Drie waterschappen en partners hebben op eind oktober de eerste kilo PHA getoond die met bacteriën uit rioolwater

is gemaakt. PHA is een volledig biologisch afbreekbaar plastic dat onder natuurlijke omstandigheden snel afbreekt.

Slib, het restproduct dat ontstaat door het zuiveren van rioolwater wordt zo omgezet in een duurzaam product. De

proef laat zien dat het mogelijk is om rioolwater te gebruiken als bron voor nieuwe duurzame grondstoffen. De

proef vindt plaats op de rioolwaterzuivering in Bath. De primeur daarentegen werd gepresenteerd bij het innovatieve

Oerlemans Plastics in Genderen, die de ontwikkeling met open armen heeft ontvangen.

P. 26 Coverstory

I

nnovatief, flexibel en betrouwbaar – dat zijn de kernwoorden van Automator uit Rotterdam. Automator is leveran- cier van codeeroplossingen. Eigenaar Jan Willem Mantel vertelt: “Wij coderen, markeren en labelen. Daarin zijn wij al meer dan vijftig jaar gespecialiseerd. Binnen de verpakkingsindustrie wordt veel aandacht besteed aan het ontwerp, de boodschap en de uitstraling van de verpakking. Maar vaak zie ik dat de code weggemoffeld of vreemd geplaatst is op de verpakking. Jammer! Want een juiste plaats en oplossing maakt het verpakkingsplaatje compleet.” 26 10 p. 46 Talrijke trends bepa- len toekomstige verpak- kingstechniek Verstedelijking en vergrijzing zijn van grote invloed op de aard van verpak- kingen. Ook e-commerce wordt een bepalende factor in de komende jaren. Dat beweerde Ger Standhardt, manager kennisontwikkeling & projecten van het Nederlands Verpakkings Centrum. Hij sprak op 8 oktober tijdens het kennise- vent van Partners4food in het Utrechtse conferentieoord Mereveld.

P. 10 Interview

E-commerce is snel groeiend en dat heeft ook zijn weerslag op de web retail packaging. Rémi Vandichel, junior manager kennisontwikkeling en projecten, ziet e-com-

merce dan ook als een belangrijk bestanddeel van zijn werk bij het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) in Gouda. E-commerce mag dan snel groeiend zijn, de omzet

via deze vorm van handel is nog slechts vijf procent van de totale omzet in de Retail sector. “Elke dag zijn er nieuwe groeicijfers en ik lees niet elke dag de krant. Maar

dat er groei in de e-commerce zit, is zeker”, stelt Rémi Vandichel.

P

A K K R A C H T

N R

2 2 0 1 5

4