25
P
a k k r a c h t
n r
5 2 0 1 6
A
c h t e r g r o n d
NU EMPACK IN BRUSSEL EN FACHPACK IN NÜRNBERG NET ACHTER DE RUG ZIJN,
STAAT MET ALL4PACK (PARIJS) ALWEER HET VOLGENDE GROTE EVENEMENT VOOR
DE DEUR. DRUKKE BEURSTIJDEN VOOR DE VERPAKKINGSWERELD DUS. HOE KIEST
EEN BEDRIJF DE JUISTE BEURZEN EN OP WELKE MANIER HAAL JE HET MEESTE UIT
DEELNAME OF BEZOEK? PAKKRACHT DEED ONDERZOEK.
“Vroeger had je van veel producten maar één variant in de supermarkt, door de jaren heen
zijn de opties enorm toegenomen”, zegt marketing event manager Ivo Horn namens beurs-
organisator Easyfairs. “Hetzelfde is aan de hand op beursgebied.”
Wat heet. De keuze is reuze. Naast eerder genoemde drie beurzen, behoort dit najaar
bijvoorbeeld ook een bezoek aan meer specialistische evenementen als het Active &
Intelligent Packaging Industry Association–congres en Packaging Innovations (beide in
Amsterdam) tot de mogelijkheden. En dan hebben we de lijst met voor de verpakkingswe-
reld mogelijk interessante evenementen deze herfst nog lang niet gehad.
VERTROUWEN KWEKEN
Van zzp’er tot multinational: voor ieder bedrijf is beursdeelname interessant. Althans, dat
meent prof. dr. José Bloemer, die als hoogleraar bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit
Nijmegen verbonden is. “Een beurs blijkt een uitstekend relatie bouwend instrument”,
zegt zij. “Zeker in tijden dat er meer en meer online gecommuniceerd wordt, is face-to-
facecontact erg belangrijk om echt vertrouwen tussen klant en leverancier te kweken.
Daarvoor is een beurs bij uitstek geschikt, of je nu exposant of bezoeker bent.”
Rest de vraag hoe je als bedrijf de keuze maakt voor het juiste evenement. Bloemer:
“Primaire vraag moet altijd zijn: waar kan ik de gewenste klanten of leveranciers ontmoe-
ten? Op die grote Europese beurs of juist bij de expositie in de sporthal om de hoek?”
Volgens Horn, namens Easyfairs onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse ver-
pakkingsvakbeurs Empack, blijkt de beurslocatie bij veel bezoekers een rol te spelen in
hun overweging al dan niet te komen. “Naast aanbod is afstand een belangrijke factor. Zo
zullen we met de komende Empack in ‘s-Hertogenbosch relatief veel Brabanders trekken.”
Exposanten zouden zich over het algemeen minder laten leiden door het afstandsargu-
GOEDE VOORBEREIDING
IS HALVE BEURSWERK
ment. “Zij hebben beter voor ogen op welke plaats ze moeten
exposeren: of die lokale of juist die grote Europese beurs het best
bij hun doelstelling past.”
VOORBEREIDING
Het volgende vraagstuk wacht wanneer de evenementskeuze
zelf eenmaal gemaakt is. Investeer je tijd en geld dan wil je ook
dat beursdeelname of –bezoek zo succesvol mogelijk verloopt.
“Een goede voorbereiding is enorm belangrijk”, duidt hoogleraar
Bloemer. “Weet goed wie je op de beurs wilt ontmoeten en ver-
plaats je in die, mogelijke, klanten. Als exposant kun je je stand
bijvoorbeeld zo inrichten dat deze juist voor hen aantrekkelijk
is. Bezoekers kunnen juist helder krijgen wat ze van leveranciers
willen weten. Zoek je bijvoorbeeld algemene informatie of al een
specifieke prijsopgave?”
Ook Horn onderstreept dat een goede voorbereiding voor expo-
santen en bezoekers cruciaal is voor een succesvolle beurs. “Voor
bezoekers betekent dat onder meer het maken van een shortlist
met bedrijven die ze hoe dan ook willen spreken. Voor exposan-
ten het afstemmen van activiteiten vóór, tijdens en na de beurs-
deelname op hun doelstelling. Daarnaast is het ook erg belangrijk
dat je opgedane contacten binnen een week na de beurs opvolgt,
dan is de band nog warm.” Hij sluit af met een tip: “En wees pro-
actief! De opmerking dat het ‘een slappe beurs’ was, komt vaak
van mensen die dagenlang alleen op een stoeltje hebben gezeten
of naar hun telefoon hebben gestaard.”
Voor het bezoeken van een
beurs is het handig een
shortlist te maken met te
bezoeken bedrijven
▼
◀
Een beurs is erg geschikt
om via face-to-facecontact
écht vertrouwen tussen
klant en leverancier te kwe-
ken, weet hoogleraar José
Bloemer