Previous Page  24 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 44 Next Page
Page Background

Vooral in de voedingsindustrie experimenteren merken met

intelligente verpakkingen. Deels als marketingtool, maar

meestal met voornaamste doel het de consument aangena-

mer te maken. Het gebruik van sensoren, printed electronics

en UL print technologie zorgen ervoor dat een verpakking,

meer dan ooit, met de consument communiceert. Waar zij

voorheen bijvoorbeeld moesten vertrouwen op de door

de producten genoemde houdbaarheidsdatum, vertelt het

innovatieve omhulsel nu zelf wanneer een product zijn

beste tijd heeft gehad. Dit is niet alleen gemakkelijk, maar

helpt ook in de strijd tegen de gigantisch hoge cijfers van

voedselverspilling. Consumenten gooien per jaar ruim €

2,5 miljard aan voedsel weg. Dat komt neer op €150 per

persoon. Als verpakkingen, naast dat deze de houdbaarheid

verlengen, ook aangeven wanneer een product echt niet

meer gebruikt kan worden (wat vaak verschilt van de houd-

baarheidsdatum zoals deze nu op de verpakkingen staat),

zal dat bijdragen de verspilling te reduceren.

Smart packaging

IN STRIJD TEGEN VOEDSELVERSPILLING

EEN LABEL DAT VAN STRUCTUUR VERANDERT ZODRA HET PRODUCT IN DE VERPAKKING ZIJN HOUDBAAR-

HEID VERLIEST EN EEN VERPAKKING DAT EEN SIGNAAL AFGEEFT ZODRA HET BIJNA LEEG IS. STEEDS MEER

FABRIKANTEN ZETTEN SLIMME VERPAKKINGEN IN OM HET GEBRUIK VAN EEN PRODUCT VOOR DE CON-

SUMENT MAKKELIJKER, DUURZAMER, PRODUCTIEVER EN EFFICIËNTER TE MAKEN.

VERSPILLING

Clondalkin Grootegast is een verpakkingsproducent die diverse oplossingen biedt om voedsel beter te verpakken, ver-

voeren en bewaren. Hun bekendste product is de rechtopstaande zak waar bijvoorbeeld soep in zit. Wanneer de zak

vergeleken wordt met zijn voorganger, de glazen pot, dam is deze lichter en platter waardoor het minder ruimte inneemt

zowel in de opslag als bij verzending en blijft het product door het speciale materiaal van de zak langer goed. Het ver-

lengen van de houdbaarheid van voeding is belangrijk in de strijd tegen verspilling. Een ander product van Clondalkin is

hier speciaal voor ontwikkeld. Het gaat om de WENTOPRO® ‘High Barriere Lidding Film’. Deze vorm van verpakken is

ideaal voor het vers houden van droogproducten als fruit en graangewassen. Kool- en aromawaterstof uit minerale oliën,

zorgen ervoor dat deze producten worden aangetast en uiteindelijk vergaan. Dit, uit verschillende lagen opgebouwde,

vlies beschermt de producten tegen deze aanvallen, waardoor de houdbaarheid aanzienlijk wordt verlengt.

Time-Temperature indicators worden ook steeds vaker ingezet om het verrottingsproces van voedsel aan te duiden. Zo

brengt het Duitse bedrijf Bizerba OnVu op de markt. Dit is een label met blauwe inkt op basis van organische kristal-

len. Onder invloed van UV-licht wordt het label geactiveerd, waarna deze donkerblauw kleurt. Zodra het vlees bederft,

neem de kleurintensiteit af.

HOT TOPICS

Ivo Horn, van Packaging Innovations, merkt ook dat smart packaging een ‘hot topic’ is binnen zijn netwerk. Hij zegt:

“Het is niet meer van deze tijd om producten op de markt te brengen in verpakkingen die niet bijdragen aan het ver-

lengen van de houdbaarheid. Tegenwoordig zijn er veel oplossingen die dit proces helpen vertragen. Dit helpt zeker

mee om de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Als wij kijken naar intelligente verpakkingen en verspilling in het

algemeen, valt er ook veel te halen op portie-gebied. Denk maar aan single-verpakkingen voor alleenstaanden, of juist

familieverpakkingen voor grote gezinnen. Vaak worden producten nog verpakt voor ‘het gemiddelde gezin’, waardoor

iemand die alleen woont bijna ongezien gedwongen wordt om te veel te kopen, waarmee de kans groot is dat diegene

eten weg moet gooien. Het is mooi om te zien hoe wij met innovaties en bewustwording steeds meer kunnen doen om

ons steentje bij te dragen aan verduurzaming.”

Meer informatie: Packaging Innovations beurs,

23 en 24 november 2016

Taets Arts en eventpark te Amsterdam

www.easyfairs.com

P

a k k r a c h t

n r

5 2 0 1 6

24

P

a c k a g i n g

I

n n o v a t i o n s

2 0 1 6