Pakkracht nr5 2023 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | November 2023 | 9 e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 Coverstory Millimeter nauwkeurige 3D-dieptebeelden met ToF-camera Schmersal Special VERPAKKINGSMACHINES & AUTOMATISERING

GOLFKARTON PRECIES EN EENVOUDIG VOUWEN Wanneer gaat U zachte vouwlijnen gebruiken, om golfkartonnen dozen met exacte afmetingen en zonder vouwbreuk te produceren? Ontdek de rilmachine met vloeistof (liquid creaser) PerfectFold. Meer informatie: robatech.com/perfect-fold

PAKKRACHT NR 5 2023 3 Van kinds af aan ben ik al gefascineerd door grote machines. Ik wilde vroeger bijvoorbeeld altijd de documentaire-serie How It’s Made op het Discovery Channel zien. In elke aflevering werden de kijkers meegenomen in een fabriek en kregen zij te zien hoe een alledaags product werd gemaakt, met prachtige close-ups en slow motion-shots van de machines in werking. Ik kan wel uren kijken hoe deze machines potloden over een lopende band van schuurpapier rollen om ze te slijpen of hoe meterslange rollen papier worden gesneden tot tissues. Mijn favoriete moment is altijd het einde, waar je ziet hoe het net-gemaakte product keurig in een doosje wordt verpakt. Het heeft iets rustgevends, die volledig geautomatiseerde en perfect op maat gemaakte verpakkingsprocessen. Sinds 1 september ben ik de nieuwe hoofdredacteur van Pakkracht. Dat ik juist met deze special over automatisering en verpakkingsmachines mocht beginnen was perfect. Ik heb de voorbije weken de mogelijkheid gehad om door heel Nederland en zelfs daarbuiten verpakkingsmachines te bewonderen: dieptrekkers in Zeeland, hoogtereductiemachines in Zuid-Limburg en meterslange flexo-printers in Brussel. Ik ben zelfs al naar Monaco afgereisd om Luxe Pack 2023 te bezoeken. Maar meer daarover in de volgende special over verpakkingsvormgeving en -materialen. Veel grote spelers in de verpakkingsindustrie heb ik inmiddels de hand geschud, en ik kijk ernaar uit om dit nog een groter aantal te maken. De wereld van de verpakkingen is zo ontzettend groot en er wordt constant geïnnoveerd. Op allerlei problemen moet worden ingespeeld. Hoe kunnen verpakkingen duurzamer en betrouwbaarder worden gemaakt? Hoe kunnen bedrijven omgaan met arbeidstekorten? En hoe kan automatisering een uitweg bieden voor deze vraagstukken? Het zijn allemaal onderwerpen waar de verpakkingsindustrie mee kampt en waar u in deze Pakkracht meer over leest. Ik wens u veel leesplezier en ik hoop u in de toekomst te kunnen ontmoeten! Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Celeste Roberts (hoofdredacteur) c.roberts@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Oktober 2023 | 9 e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 Coverstory Millimeter nauwkeurige 3D-dieptebeelden met ToF-camera Schmersal Special VERPAKKINGSMACHINES & AUTOMATISERING Celeste Roberts Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.roberts@gpmedia.nl DE VISIE HET HEEFT IETS RUSTGEVENDS, DIE VOLLEDIG GEAUTOMATISEERDE EN PERFECT OP MAAT GEMAAKTE VERPAKKINGSPROCESSEN

PAKKRACHT NR 5 2023 4 ... INHOUD P. 22 CASESTUDY REPAK BIJ VLEESBOERDERIJ BOOT Met de groei van het assortiment bij Vleesboerderij Boot kwam de vraag om het verpakkingsproces te automatiseren. Eigenaar Harry Boot kwam in contact met Repak, dat bij Boot een dieptrekker uit de Repak PRO-serie heeft geleverd. “Deze machine is ideaal om bijvoorbeeld honderd kilo barbecueworst in één keer te verpakken.” P. 10 INTERVIEW MET RANPAK Veel lezers zullen Ranpak al kennen van hun duurzame, op papier gebaseerde verpakkingsmateriaal. Sommigen zullen echter nog niet weten dat Ranpak ook inzet op automatisering. Met hun nieuwe automatische verpakkingsmachines, zoals de Flap’it!™ en de Cut’it!™ EVO levert Ranpak opmaat gemaakte end-of-line-processen. P. 21 METTLER-TOLEDO Mettler-Toledo Productinspectie heeft het C2 High Load Checkweighing-portfolio opnieuw ontworpen met de nieuwste filtertechnologie voor het wegen van producten tot 35 kg. Het verbeterde ontwerp verlaagt kosten, vereist minder tijd, levert weegnauwkeurigheid en maakt productielijnen toekomstbestendig. P. 9 TERUGBLIK LABELEXPO Brussels Expo opende vorige maand vier dagen lang de deuren voor duizenden bezoekers en ruim 600 exposanten. Elke gang en stand vertegenwoordigde de toekomst van het drukwerk. De vier dagen waren gevuld met honderden live demonstraties van de nieuwste print- en convertingsapparatuur, masterclasses en speciale evenementen. 9 21 22 10

PAKKRACHT NR 5 2023 5 P. 36 BOIX EUROPE Betrouwbaarheid en flexibiliteit vormen de kern van Boix verpakkingsmachines, die een revolutie teweegbrengen in duurzame verpakkingsoplossingen. Boix staat als een toegewijd familiebedrijf klaar om betrouwbare, flexibele en langdurige samenwerkingen met bedrijven in verschillende sectoren te bieden. P. 43 CASESTUDY SARCO PACKAGING Bij twee grote visverwerkers op Urk heeft Sarco Packaging onlangs een lineaire multiheadweger van Manter en een Pronova-zakvulmachine neergezet. “De hoge mate van flexibiliteit en het gebruiksgemak van de machines spreken onze klanten enorm aan”, weet Jaap van der Sar van Sarco Packaging. P. 48 INTERVIEW BIJ INDUSTRIAL AUCTIONS Jeroen van Kollenburg zal op korte termijn in de voetsporen treden van zijn vader Ad, oprichter van veilingbureau Industrial Auctions. Hij geeft aan in eerste instantie vooral door willen te gaan op de ingezette weg. “Waarbij we continu kijken waar onze groeikansen liggen. We hebben voet gezet in Spanje en zien daar mogelijkheden voor de toekomst.” P. 26 COVERSTORY SCHMERSAL NEDERLAND Het portfolio veiligheidstechnologie van Schmersal is aangevuld met een 3D-camera die processen nauwkeurig en in realtime registreert. Met de introductie van de 3D Time of Flight (ToF)-camera wordt het portfolio van opto-elektronische systeemcomponenten voor intralogistiek en automatiseringstechnologie verder uitgebreid. 26 43 36 48

PAKKRACHT NR 5 2023 6 DUURZAAMHEID DOMINO PRINTING SCIENCES BEKROOND MET ZILVEREN RATING VAN ECOVADIS ELOPAK’S UITSTEKENDE ESG-RAPPORTAGE KRIJGT EEN A+ De ESG100-analyse van Position Green onderzoekt de mate waarin de zakelijke ESG-rapportage van de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Zweden, Denemarken en Noorwegen waardevolle financiële en niet-financiële informatie biedt voor besluitvormers. Het ESG100-rapport van dit jaar onderzoekt hoe de 300 deelnemende bedrijven zich hebben voorbereid op de invoering van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), die vanaf 1 januari 2024 ingaan. Richten op de toekomst Marianne Groven, directeur duurzaamheid bij Elopak, legt uit waarom deze score zo belangrijk is voor Elopak: "Elopak rapporteert al vijftien jaar zijn duurzaamheidsresultaten en we zijn enorm trots op de vooruitgang die we hebben geboekt. Onze toewijding aan duurzaamheid weerspiegelt de waarden van onze klanten en uiteindelijk consumenten, dus het is logisch dat we zo transparant en nauwkeurig mogelijk zijn.” Ze voegt toe dat Elopak zich nu richt op de toekomst: “Rapportage is slechts een onderdeel van een groter verhaal. We moeten ook onze doelen bereiken, en dat is waar we naartoe werken." Elopak streeft om voor 2050 een netto-nulbedrijf te worden. Meer informatie Elopak Tel. +31 (0)115-682000 www.elopak.com/nl Position Green, de martkleider in duurzaamheidsoftware en -advies, geeft Elopak een A+ voor zijn uitstekende Environmental, Social, and Governance (ESG) rapportage. Hiermee behoort Elopak, aanbieder van vulmachines en kartonnen verpakkingen, tot de top 5% van alle beoordeelde bedrijven. EcoVadis, de grootste en meest vertrouwde aanbieder van zakelijke duurzaamheidsratings, erkent Domino de zilveren rating voor zijn geboekte vooruitgang in het stimuleren van duurzaamheidsinspanningen. Domino heeft een jaar lang strategisch geïnvesteerd op het gebied van MVO: maatschappelijk verantwoord ondernemen. De beoordelingscriteria EcoVadis evalueerde Domino’s prestaties op het gebied van duurzaam inkopen, arbeids- en mensenrechten, ethiek, en mileu. Domino werkt bijvoorbeeld aan innovaties om voedselverspilling te verminderen en heeft binnen het bedrijf projecten opgezet om het welzijn van zijn medewerkers te ondersteunen en verbeteren. De toekomst voor Domino Thomas Guerriero, hoofd van het team verantwoordelijk voor MVO zegt: “We zijn heel blij met de zilveren rating van EcoVadis. De rating erkent het harde werk dat we het afgelopen jaar hebben verricht, al is dit nog maar het begin. Domino wil zijn MVOinspanningen intensiveren om een leider op dit gebied te worden." Domino Printing Sciences (Domino), wereldwijd bekend om zijn codeer-, markeer-, en printtechnologieën, ontvangt de EcoVadis zilveren rating voor zijn verbeterde MVO-prestaties. Domino behoort hiermee tot de top 25% van alle bedrijven die EcoVadis heeft beoordeeld. Meer informatie: Domino Printing Sciences Tel. +31 (0)30 636333 info@dominobenelux.com www.dominobenelux.com

PAKKRACHT NR 5 2023 7 DUURZAAM VERPAKKEN Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid een belangrijk punt is voor consumenten: veel consumenten leggen een directe associatie tussen verpakkingen en de bredere duurzaamheidsinspanningen van een merk. 1 op de 5 (19%) Nederlandse online shoppers en 15% van de Vlaamse respondenten geeft aan niets meer bij een bedrijf te bestellen als dit bedrijf onnodig veel verpakkingsmateriaal gebruikt. Meer dan 1 op de 10 zou ook niets meer bestellen als de verpakking niet recyclebaar of moeilijk te recyclen is. De helft van de Nederlandse respondenten en zelfs 59% van de Vlaamse respondenten beschouwt recyclebaarheid van de verpakking als een prioriteit, en bijna een vijfde (17%) van de consumenten in beide markten overweegt om meer te betalen voor gemakkelijk te recyclen verpakkingen. Bijna 4 op de 5 respondenten zegt een product het liefst in een papieren of kartonnen verpakking te ontvangen. Ook geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat een papieren of kartonnen verpakking blijk geeft van de betrokkenheid van een bedrijf bij het milieu. Uit de resultaten blijkt een weerstand tegen plastic: 7 op de 10 respondenten wil zo min mogelijk plastic verpakking ontvangen. Daarnaast zorgt schade aan een verpakking voor een negatief effect op herhaalaankopen: 1 op de 4 consumenten heeft wel eens een beschadigde omverpakking ontvangen. Voor 27% van de Nederlandse en 22% van de Belgische onlineconsumenten is dit een reden om daadwerkelijk minder te bestellen bij de desbetreffende webwinkel. Duurzaamheid staat bovenaan Hiddo van de Ven, Sales, Marketing & Innovation Director Benelux bij DS Smith, benadrukt in reactie op het rapport: "De pandemie was een moment van waarheid voor veel e-commercemerken. De trend van online winkelen ging hand in hand met steeds specifiekere verwachtingen voor de wijze waarop producten verstuurd en ontvangen worden. Duurzaamheid staat nu duidelijk Bedrijven lopen het risico om omzet te verliezen als zij niet inspelen op de vraag naar duurzamere verpakkingen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van DS Smith onder Nederlandse en Vlaamse consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd in januari 2023 onder 1000 internetgebruikers (500 per markt) van 16 jaar en ouder die minstens elke 3 maanden online fysieke producten kopen. bovenaan de prioriteitenlijst van consumenten: zij verwachten verpakkingen van hoge kwaliteit die recyclebaar of herbruikbaar zijn en onnodig afval verminderen”. Alles bij elkaar toont het onderzoek aan dat verpakkingen van groot belang zijn voor de reputatie van een webshop en het behoud van consumenten. Een verpakking is vaak de eerste kennismaking van een consument met een product of webshop. Het vormt daarmee een belangrijke kans om verwachtingen waar te maken en een goede indruk achter te laten. Meer informatie: DS Smith Tel. +31 (0)313 677 911 | www.dssmith.com/nl OVERMATIG GEBRUIK VAN VERPAKKINGEN VAAK REDEN OM NIET LANGER TE BESTELLEN

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Pakkracht

PAKKRACHT NR 5 2023 9 TERUGBLIK LABELEXPO DE TOEKOMST VAN HET DRUKWERK TE ZIEN OP LABELEXPO EUROPE 2023 Na vier jaar is LabelExpo eindelijk teruggekeerd, en nota bene met veel succes. Jade Grace, portfolio director van LabelExpo Global series noemt deze editie van LabelExpo “de moeilijkste show tot nu toe om te organiseren, maar ook de meest lonende.” Themas Er waren meerdere leidende thema’s tijdens de vier drukgevulde dagen. Het was te zien dat er veel nieuwe ontwikkelingen zijn gedaan sinds de laatste LabelExpo in 2019. Een van de meest opvallende trends was automatisering. Er stond een significant aantal machines met onder andere geautomatiseerde drukinstellingen, registercontrole of geautomatiseerde uitwisseling van plaatcilinders. Het was niet voor niets dat LabelExpo een hele Automation Arena had opgericht om deze machines in de spotlight te zetten. Naast geautomatiseerde machines toonden veel exposanten ook innovaties op het gebied van workflow automatisering door middel van onder andere Cloud-based systemen. Een tweede thema op de beurs was duurzaamheid. Veel exposanten lieten zien hoe zij stappen maken in de wereld van circulair plastic door onder andere hergebruikte en herbruikbare materialen tentoon te stellen. Ook toonden exposanten vernieuwingen op het gebied van duurzame inkt en coatings, waarmee hergebruik van onder andere glazen verpakkingen wordt bevorderd. De labelindustrie promoot recyclen en de duurzaamheid van andere materialen. Volgende edities De organisatoren hebben laten weten reeds uit te kijken naar de volgende editie van LabelExpo. Deze beurs zal plaatsvinden in Barcelona “We hebben de maximale capaciteit bereikt in Brussels Expo en de Fira luidt de volgende fase in voor de groei van Labelexpo Europe. De grotere hallen in Barcelona bevorderen een vlottere bezoekersstroom rond de beurs en de infrastructuur leent zich uitstekend voor de technische behoeften van onze exposanten", zegt Grace. Het betekent dat LabelExpo na bijna vier decennia weggaat uit thuisland België. “Deze verandering maakt groei mogelijk en dit zou moeten worden toegejuicht", zegt Filip Weymans, Vicepresident Marketing bij Flint Group Digital. LabelExpo kijkt ernaar uit iedereen in Barcelona te kunnen ontvangen. Meer informatie: LabelExpo Global Tel. +44 20 8846 2700 | www.labelexpo-europe.com Brussels Expo opende vorige maand vier dagen lang de deuren voor duizenden bezoekers en ruim 600 exposanten. Elke gang en stand vertegenwoordigde de toekomst van het drukwerk en in alle 11 hallen heerste een positieve stemming. De vier drukke dagen waren gevuld met honderden live demonstraties van de nieuwste print- en convertingsapparatuur, masterclasses en speciale evenementen gericht op Automation en Flexible Packaging.

PAKKRACHT NR 5 2023 10 VERPAKKINGSMACHINES EN AUTOMATISERING De redactie van Pakkracht bezocht Ranpak in hun spiksplinternieuwe pand in Eygelshoven. Het was er gezellig druk. Meerdere talen weerklonken in de moderne receptiehal. De medewerkers van Ranpak waren druk bezig met het demonstreren van de machines voor partners en distributeurs in Oost- en Centraal-Europa. De Pakkracht-redactie kwam dus niet als enige de nieuwe automatische verpakkingsmachines bewonderen. De machines, waaronder de Flap’it!™, de Form’it!® en de Cut’it!™ EVO waren druk in de weer met het vouwen, snijden en sluiten van dozen. Door middel van deze machines maken klanten zoals OMODA en BaxMusic hun logistieke processen beduidend efficiënter, besparen zij sterk op personeelskosten en verduurzamen zij het transport van hun goederen. Ranpak ondersteunt het volledige automatiseringsproces van begin af aan met een perfect pakket aan ondersteuning: een adviestraject, de benodigde machines en uiteraard de bijbehorende service contracten. Met ruim vijftig jaar ervaring binnen de verpakkingsindustrie behoeft Ranpak weinig introductie. Veel lezers zullen Ranpak al kennen van bijvoorbeeld hun duurzame, op papier gebaseerde verpakkingsmateriaal, waaronder void fill, cushioning en wrapping of de thermische Cold Chain-oplossingen. Sommigen zullen echter nog niet weten dat Ranpak ook sterk inzet op automatisering. Met hun nieuwe automatische verpakkingsmachines, zoals de Flap’it!™ en de Cut’it!™ EVO leveren zij wereldwijd op maat gemaakte end-of-line-processen. De redactie van Pakkracht ging op bezoek bij Ranpak. Wij spraken met Vivianne Bongers, Marketing Communications Specialist en Paul Spronken, Product Manager Automation. HET PERFECTE PAKKET Duurzaam werken met de Cut’it!™ EVO Ranpak specialiseert zich in ‘random packaging’. De verpakkingsmachines van Ranpak zijn ontwikkeld om een doos te verpakken die altijd anders is. Ideaal voor de e-commerce en logistiek waar steeds andere producten de dozen vullen. Hier heeft Ranpak verschillende verpakkingsconcepten voor ontwikkeld. Toen de e-commerce flink groeide, speelde Ranpak daarop in. Ze zagen dat door het gebruik van standaard dozengroottes vaak onnodig veel lucht naar klanten werd verstuurd. Dat kan sneller, efficiënter en duurzamer. De Cut’it!™ EVO, een automatische hoogtereductiemachine, is dé oplossing voor dit probleem. Paul legt uit: “De doosjes worden door onze Form’it!™ doosopzetter of door een medewerker opgezet. Ze worden gevuld en gaan dan door de Cut’it!™ EVO. De hoogte van het hoogste product in de doos wordt automatisch gemeten en de machine snijdt vervolgens de doos precies boven de hoogste producten in, waardoor flappen ontstaan. Hierna worden de gemaakte flappen naar binnen gevouwen en wordt er automatisch een deksel op de doos gelijmd.” Hierdoor worden de dozen netjes op maat gemaakt, sneller verpakt en bieden ze een sterkere bescherming van de producten. De voordelen Het hele proces van de Cut’it!™ EVO bespaart natuurlijk veel op bezorgkosten: door kleiner gemaakte dozen passen er meer pakketten op een pallet en zijn er uiteindelijk minder vrachtwagens op de weg, wat ook weer beter is voor het milieu. “Bij één van onze klanten zit er nu 46% minder lucht in de dozen en ze besparen 25% op uitgaand volume”, meldt Paul. De bezigheden van de Cut’it!™ EVO machine passen perfect bij de opkomende EU-wet- en regelgeving die de loze ruimte in pakketten wil verminderen. “Wij adviseren klanten graag over dit soort regelgeving en geven ze inzicht in hoe automatisering de duurzaamheid van hun bedrijven kan verbeteren”, vult Vivianne aan. Klant specifieke oplossingen “Bij Ranpak analyseren we het gehele verpakkingsproces met de klant, om samen tot een optimale oplossing te komen. Door de samenstelling van de orders, maar ook variabelen als de breekbaarheid van de producten tegen het licht te houden, komen we tot een totaaloplossing van verpakkingsmachines en, indien nodig, het bijpassende in-the-box

PAKKRACHT NR 5 2023 11 verpakkingsmateriaal. De juiste machines worden per toepassing geselecteerd, en vervolgens klantspecifiek op de juiste doosmaat gebouwd”, zegt Paul. De Cut’it!™ EVO machine wordt gecombineerd met de Form’it!™, een automatische dozenopzetter, eventueel aangevuld met een cushioning-machine, die met lagen gekreukelde papieren kwetsbare producten kan beschermen. Ook andere automatische verpakkingsmachines zoals de Flap’it!™, die veel gebruikt wordt voor brievenbuspakketjes, zijn te combineren om zo een gestroomlijnd verpakkingssysteem te krijgen. Ranpak blijft altijd innoveren om het verpakkingsproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo heeft Ranpak nog niet zo lang geleden de Precube’it!™ software gelanceerd, waarmee gebruikers op basis van hun ordergeschiedenis kunnen zien wat het ideale doosformaat voor hun onderneming is. Ook blijft Ranpak nadenken over verdere ontwikkelingen om het end-of-line-proces verder te automatiseren, zo werken zij in Amerika aan een automatische cushioning-machine en zijn ze ook bezig om dozen meer ‘customizable’ te maken. Ook de machines zijn te personaliseren. Zo levert Ranpak ze in bijvoorbeeld BaxMusic-roze. Ranpak biedt dus het perfecte pakket aan services, materiaal en machines. Uitstekende service “Wij zien dat sommige klanten van ons soms tot vijftien mensen minder aan een productielijn hebben staan nadat ze gebruik zijn gaan maken van een Ranpak automatiseringsproces”, zegt Paul. “Het betekent natuurlijk wel dat je ook afhankelijk wordt van de machines, dus wij zorgen ervoor dat deze lekker kunnen blijven draaien door snel service en onderhoud te bieden.” Ranpak biedt zowel online als lokaal en ter plekke ondersteuning bij problemen. De machines zijn voorzien van camera’s die precies kunnen tonen waar een proces is vastgelopen. Veel data over de productie is op afstand uit te meten. Zo kunnen veel problemen zonder monteur verholpen worden. Als dit niet mogelijk is, is er altijd een monteur in de buurt die de problemen zo snel mogelijk oplost. “Wij willen dit inzicht in de toekomst ook toegankelijk maken voor klanten, zodat ook zij op afstand mee kunnen kijken in hun machines. Hier zijn wij druk mee bezig”, meldt Paul. Experience Center De automatische verpakkingsmachines zijn persoonlijk te bewonderen in het nieuwe pand van Ranpak in Eygelshoven. Er is hier een Experience Center ingericht waar live demonstraties worden gegeven voor klanten die interesse hebben in de machines. “Het liefst werken wij op afspraak”, lacht Vivianne, “maar dat is alleen omdat de machines op moeten warmen voorafgaand aan een demonstratie. Wij laten klanten graag zien hoe ze werken!” Meer informatie: Ranpak Tel. +31 (0) 88 255 1111 | eu.info@ranpak.com | www.ranpak.com/nl

Tel. +31-345-512747 | www.degrootbv.nl MERKEN DIE WERKEN: YOUR BOX FORMING PARTNER +31 (0)313670460 sales@boixeurope.com Innovatieve automatiseringsoplossing Reductie plastic Stapelbare kartonnenverpakkingen Diverse kostenbesparingen: Personeel Logistiek Grondstoffen Innovatieve en efficiënte productieprocessen met Boix machines Ontdek de kracht van Boix! Zelf automatisch vouwen en verlijmen?

PAKKRACHT NR 5 2023 13 VERPAKKINGSMACHINES EN AUTOMATISERING Naast het leveren van een compleet pakket aan elektrische en mechanische aandrijftechniek biedt MCT ook componenten om in bestaande machines te integreren. Met een breed portfolio aan vertegenwoordigers (waaronder LAM Technologies en Belt Technologies) vinden zij altijd de passende oplossing voor elk probleem. LAM Technologies Een van MCT’s vertegenwoordigers, LAM Technologies, is een fabrikant van stappenmotor-drivers en -controllers. Het Italiaanse bedrijf heeft de DS7xx serie uitgebreid met modellen met Ethercat, Profinet en CANopen veldbus connectie. De stappenmotor-drivers en -controllers van LAM Technologies zijn geschikt voor de twee-fasen bipolaire stappenmotoren van Nema, maten 8 tot en met 43. De DDS7xE controllers zijn volledig digitaal en zijn bovendien voorzien van Vector Control Technology voor minimale vibraties en geluid. De drivers en controllers van LAM Technologies kunnen dankzij perfecte integratie van het Siemens Step7 TIA-portal een motor zeer nauwkeurig aansturen in koppel, snelheid en positie modus, Cyclic Synchronous Position (CPS) modus en Cyclic Synchronous Velocity (CVS) modus. Naast standaard digitale en analoge I/O zijn deze drivers ook uitgerust met een ingang voor een incremental encoder. Deze serie bestaat uit 20 verschillende modellen met vermogens tot 90 volt gelijkspanning en 10 ampère. De modellen hebben een robuuste behuizing met Dinrail montage en connector aansluitingen. Belt Technologies Ook verkoopt MCT vanuit hun groothandel in Heerhugowaard diverse metalen riemen van Belt Technologies. Metalen transportbanden bieden veel voordelen ten opzichte van kunststof banden en kettingen. Metalen banden zijn namelijk een stuk sterker en duurzamer, rekken niet en zijn M.C. Technology (MCT) is sinds 1995 al een betrouwbare partner in vrijwel alle takken van de industrie met een uitgebreid aanbod aan onder andere stappenmotoren, machinebesturing en metalen transportbanden. geschikt voor zeer hoge en lage temperaturen. Dit maakt metalen transportbanden uitermate geschikt voor het transporteren van diverse goederen zoals chemische producten en voedingsmiddelen. De banden beschikken over de benodigde eigenschappen voor uiteenlopende verpakkingsapplicaties, zoals conveyers, kartonverpakkers en heatsealers. De metalen banden van Belt Technologies zijn leverbaar met verschillende bewerkingen. De banden zijn op verschillende manieren te perforeren, zoals met een indexeerpatroon. Hierbij wordt de band voorzien van een gatenpatroon, meestal in het midden van de band. De aangedreven poelie wordt vervolgens voorzien van indexeerkogels en kogelomloopgeleidingen, waardoor een nauwkeurig positioneersysteem ontstaat. Meer informatie M.C. Technology Tel. +31 (0) 72 571 78 21 | info@mctechnology.nl www.mctechnology.nl M.C. TECHNOLOGY: DE STAPPENMOTOREXPERT

PAKKRACHT NR 5 2023 14 KORT NIEUWS CIRCULAIR GLAS-INITIATIEF WINT GOUDEN PEERTJE Het Gouden Peertje, onderdeel van de Gerard & Anton Awards, wordt elk jaar uitgedeeld aan het meest belovende studententeam wat stappen maakt voor een start-up. Dit jaar is de prijs uitgereikt aan PAKT, wat eraan werkt om glas echt circulair te maken. LC PACKAGING VERWERFT MINDERHEIDSAANDEEL IN BLUEPACK Big bags maken het verpakken en transporteren van grote hoeveelheden goederen mogelijk. Ze zijn een kostenefficiënte en flexibele oplossingen voor het vervoeren van bijvoorbeeld grind, voer of aardappelen. Het Deense Bluepack heeft een sterke aanwezigheid in Denemarken en Zweden en vult hiermee de wereldwijde marktpositie van LC Packaging goed aan. Ook heeft LC Packaging nu het voorrecht om meer Bluepack-aandelen op een later tijdstip over te nemen. “Dit partnerschap is voor LC Packaging heel logisch, omdat het ons in staat stelt onze activiteiten in Scandinavië op het gebied van FIBC’s en agriverpakkingen uit te breiden”, aldus Lucas Lammers, CEO van LC Packaging. Meer informatie: LC Packaging Tel. +31 (0)180-393837 www.lcpackaging.com/nl LC Packaging, fabrikant en distributeur van flexibele verpakkingsoplossingen in de industriële en agrarische sector, heeft een overeenkomst gesloten met Bluepack, de Deense specialist in flexibele intermediaire bulkcontainers (FIBC’s), ook wel big bags genoemd. Winnaar PAKT creëert een circulair retoursysteem voor glazen verpakkingen. Glas wordt natuurlijk al gerecycled maar er zijn meer technologieën nodig om glazen verpakkingen herbruikbaar te maken. Een herbruikbare glazen verpakking stoot aanzienlijk minder CO2 uit dan een eenmalige glazen verpakking. Per persoon kan gemiddeld 25 kilo CO2 worden bespaard door glazen verpakkingen te hergebruiken. PAKT, ontstaan aan de technische universiteiten van Eindhoven en Delft, deed onderzoek naar de impact van circulair glas, de technische haalbaarheid van bijvoorbeeld automatisch sorteren en de mate van reiniging die mogelijk is. In samenwerking met partners bouwt PAKT nu aan de noodzakelijke retourlogistiek voor de inzameling, sortering, reiniging, inspectie en distributie van herbruikbare glazen verpakkingen. Meer informatie: PAKT Packaging info@paktpackaging.com www.paktpackaging.com

Flexibel zijn is goed, snel en flexibel zijn is beter. De verpakkingsmachines van Schubert laten zien hoe het moet. Intelligente besturing en nauwkeurige robotica vervangen gecompliceerde mechanica en zorgen voor maximale flexibiliteit in alle verpakkingsprocessen. Daarom is het meer dan logisch dat 80% van de toonaangevende FMCG-groepen op ons vertrouwt en op de perfecte verpakkingen met een zo laag mogelijk verbruik. In lijn met onze Mission Blue: een win-winsituaties creëren voor de planeet en voor u. www.schubert.group/en/food/ ZOVER HET OOG REIKT: VOEDSEL OP VERSCHILLENDE MANIEREN VERPAKKEN PERFECT GEREALISEERD MET SCHUBERT.

PAKKRACHT NR 5 2023 16 ETIKETTEREN EN VERPAKKEN LABELS PRINTEN EN AANBRENGEN OP VISPRODUCTEN Voordelen van print & apply zijn het inprinten en aanbrengen van etiketten met één machine en het gebruik van zowel blanco als deels voorbedrukte etiketten. Het is geschikt bij hoge productiesnelheden. Er zijn geen of minimale omsteltijden. Non-stop labeling is mogelijk, wat de productiviteit verhoogt. Thermodirect en thermotransfer zijn eveneens mogelijk, net als integratie met alle pakketten voor labeldesign. Coderen op visverpakkingen Liever werken met voorbedrukte labels? Dan volstaat de etiketteermachine van De Koningh, die de labels op hoge snelheid aanbrengt op visverpakkingen. Voor productspecifieke informatie, zoals de houdbaarheidsdatum of batchcode, biedt de kleinkarakter inkjet printer de Bij het door De Koningh Coding & Labeling BV aangeboden print & apply worden blanke of deels voorbedrukte labels ingeprint en vervolgens direct aangebracht op een visverpakking. Een weeg-prijsetiketteermachine realiseert dit ook. Daarnaast is het mogelijk om real-time het exacte gewicht en de bijbehorende prijs mee te printen. HET RECYCLE-READY MAKEN VAN (TRANSWRAP)ZAKJES Nu de nieuwe EU-wet (Packaging en Packaging Waste Regulation) in de maak is, lijkt er een bepaalde mate van classificering te komen zoals CEFLEX, RecyClass of de daarvan afgeleide landspecifieke DfR richtlijnen zoals die van het afvalfonds. Foodproducenten zullen uiterlijk begin 2026 moeten voldoen aan de eisen van de PPWR. De meeste verpakkers zijn echter al bezig om verpakkingen circulair te maken. Maar hoe pak je deze overstap efficiënt aan en betrek je alle stakeholders hierbij? Een goede basiskennis van kunststoffen, methodes, barrières, eigenschappen en TDS en FFS-machines is noodzakelijk. Pack Improve helpt foodproducenten bij het bouwen van deze fundering tijdens de tweedaagse cursus over verpakkingstoepassingen op 16 en 21 november in Meteren. Stappenplan in het kort 1. F ormuleer hoe kwetsbaar uw product is op de gebieden OTR, WVTR, UV, vet, puncture, seal, et cetera. 2. V erzamel TDS van huidige folie, vraag de leverancier om ontbrekende informatie 3. I nformeer naar “the state of the art” in de markt, Pack Improve is hiermee goed bekend. 4. Bepaal uw route, PE of PP of de mix (PolyOlefine genoemd) 5. Specificeer op basis van uw eisen uw optimale folie samenstelling. 6. V raag de leverancier om testrollen (tip: begrijp de specificaties exact en vraag door) 7. Maak een transitieplan (meer hierover in een volgende editie van Pakkracht) Hoe zorgvuldiger uw voorwerk is, hoe minder (test)tijd u vraagt van uw organisatie en hoe beter het aansluit bij uw (of de klants) kwaliteitseis, verwerkbaarheid op uw FFS machine en prijs ruimte. Meer informatie: Pack Improve Tel. +31 (0) 251314368 | info@packimprove.nl | www.packimprove.nl Voedselproducenten zijn druk bezig om niet recyclebare laminaat zakjes te vervangen door mono-PE of PP laminaat met zo min mogelijk stoorstoffen. Pack Improve helpt foodproducenten bij het maken van deze stap tijdens de tweedaagse cursus over verpakkingstoepassingen op 16 en 21 november in Meteren. perfecte oplossing. Coderen met de kleinkarakter inkjet biedt verschillende voordelen, zoals contactloos printen op vrijwel elk materiaal, een eenvoudige integratie van de inkjetprinters in de productielijn. Het biedt de mogelijkheid om te coderen in de meest veeleisende omgevingen, op zeer snelle productielijnen. Het voorkomt bovendien fouten met eenvoudige softwarekoppelingen. Meer informatie: De Koningh Coding & Labeling BV Tel. +31 (0)26-741 00 00 | info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl

HOE EUROPAL PACKAGING MET GOLFKARTON UW AUTOMATISERING EEN BOOST GEEFT? Met innovatieve oplossingen zoals Limitless Packaging® & Inside Printing is Europal Packaging reeds decennia een lokale one-stop-shopping partner voor het optimaliseren van een duurzame packaging journey. In het bijzonder voor bedrijven die sterk inzetten op automatisatie biedt Europal Packaging een optimale mix aan oplossingen in golf- en honingraatkarton. Deze editie van Pakkracht is de uitgelezen kans om Valentine Dejager - co-CEO en 3de generatie van Europal - enkele vragen te stellen over de rol van golfkarton in het automatisatieproces van de klant. WAAROM IS AUTOMATISERING ZO’N BELANGRIJK THEMA IN JULLIE BEDRIJF? Zoals ieder bedrijf van een zekere omvang is automatiseren ook bij onszelf een permanente zoektocht naar een delicaat evenwicht tussen de creatieve meerwaarde van gepassioneerde medewerkers en de snelheid en efficiëntie van geautomatiseerde processen. Met de realisatie van onze Industry 4.0 site in Blandain werd volop ingezet op de nieuwste automatisering die naadloos aansluit bij de ambities van onze klanten. Het is zeker ook een trend die leeft in de markt. Het vinden van geschikte medewerkers is moeilijk, de economische context vraagt verscherpte aandacht voor kostenefficiëntie en de kwaliteit van de verpakkingen moet gegarandeerd blijven doorheen de tijd. Je voelt dan ook dat men actief op zoek gaat naar partners/ leveranciers die begrijpen wat automatisering is en kaas hebben gegeten van de drivers die het succes van een automatisatieproject bepalen. Zowel bedrijven die hierin de eerste stappen zetten als doorwinterde specialisten blijven de behoefte voelen voor een partner die meedenkt doorheen het proces. HOE SPEELT KARTON EEN ROL IN AUTOMATISERING VAN PACKAGING? Of het nu gaat om box-erectors of de verschillende box-on-demand toepassingen, iedere toepassing heeft eigen subtiliteiten. Machines zijn dan wel heel goed in het precies en terugkerend uitvoeren van een bepaalde taak, ze zijn niet bepaald creatief als de input (in dit geval het karton) te veel varieert. Met andere woorden, de keuzes die we samen met onze klanten maken in termen van fluting, details van het ontwerp zelf, de bedrukking, etc. hebben een reële impact op de performance van de finale productie. Niemand investeert graag in een productieapparaat om dat dan te vaak te zien stilliggen door verkeerde keuzes in het golfkarton. KOMT DE MEERWAARDE DAN TOCH NIET VOORAL VAN DE MACHINEPRODUCENTEN? Het is vooral een “en en” verhaal. Er kan geen succesvol automatisatietraject bestaan zonder de juiste kartontoepassing voor de geschikte hardware. Het is onze taak om te luisteren naar wat de klant voor ogen heeft en dit samen met hem/haar te vertalen naar een geoptimaliseerd ontwerp voor de betrokken toepassing. Dit betekent dat je in de praktijk continu samenwerkt met een brede range aan kwaliteitsproducenten van automatisatie hardware. Het zijn gewaardeerde partners gezien we goed weten dat we mekaar nodig hebben om de grootste meerwaarde voor de klant te bieden. We merken dat een neutrale houding ten overstaan van ene of gene machineproducent essentieel is. Iedere groeifase van onze klanten vraagt de juiste mix in hun productiesetup. Je kan dan maar je eigen ervaring delen om de klanten te ondersteunen in de keuze voor de juiste machinebouwer in de juiste context. De ene producent is mogelijks meer toegankelijk voor kleinere volumes, terwijl de andere de perfecte oplossing biedt bij een grotere schaal. Je kan dus geen machinebouwer blind doorduwen en het blijft vooral onze taak om ons product te optimaliseren voor de gemaakte keuze. Dit sluit trouwens perfect aan bij onze one-stop-shopping filosofie en ondersteunt onze visie op “samen groeien” met aandacht voor de TCO. Wenst u graag meer info over de oplossingen van Europal, contacteer ons op +32 (0)56 78 25 70 of sales@europal-packaging.com. VOLG ONS OP LINKEDIN www.europal-packaging.com Foto: Limitless Packaging, het box-on-demand golfkarton van Europal Packaging. ADVERTORIAL

SOLUTIONS. CLEVER. PRACTICAL. www.di-soric.com ID-600 FIXMOUNT ID-READER High versatility and powerful algorithms for high read rates  Interchangeable lenses for flexibility in distance, field of view and resolution  High power LED illumination in red and white, software switchable  User-friendly software and highperformance code reader tools for all common 1D and 2D codes – even on directly marked parts (DPM)  Optimized image quality through integrated image correction and calibration  Digital I/O, TCP/IP, Profinet, HTTP, FTP/SFTP and ReST-API simplify communication and data acquisition

PAKKRACHT NR 5 2023 19 VERPAKKINGSMATERIAAL Skinfolies zijn dé verpakking voor hoge kwaliteit vis- en vleesproducten. De transparante folies laten goed de kwaliteit van het product zien en omsluiten het product als een tweede huid. Het product kan hierdoor van alle kanten worden bekeken. Daarnaast beschermt de nauwe verpakking het verpakte product tegen vochtverlies dankzij de nauwsluitende, hoogglanzende folie. Ook de houdbaarheid is een stuk beter dan bij andere gangbare verpakkingsmethoden. Ten slot staat skinfolie ook voor gemak: de skinfolies kunnen ook worden gebruikt voor magnetronmaaltijden, mits de juiste folie wordt gebruikt. SkinFresh Top Expert-assortiment Al meer dan dertig jaar is adapa bezig met het ontwikkelen van de perfecte skinfolies. Het resultaat is het hoogwaardige SkinFresh Top Expert-assortiment dat voor alle gangbare toepassingen geschikt is. De folies kunnen worden gebruikt voor verse voedingsmiddelen zoals vlees, vis en kaas. Ze hebben nu een nieuwe samenstelling voor een nog betere verwerking op moderne verpakkingslijnen. Het SkinFresh Top Expert-assortiment omvat zeer transparante, glanzende, en zelfs bedrukbare PE-gebaseerde folies met een hoge barrière die de producten strak, maar zonder spanning, omsluiten. De folies zijn elastisch, maar toch stevig, en zijn geschikt voor allerlei soorten voedingsmiddelen met verschillende formaten en zijn ook geschikt voor producten met botten. De folies zijn verkrijgbaar in diktes van 80 tot 150 µm en sluiten PE- seallagen of APET en PP-monofolies en trays betrouwbaar af. Het is adapa gelukt de folies dunner te maken en toch dezelfde hoge kwaliteit te behouden. Hierdoor besparen zij materiaal en grondstoffen. Voortdurende ontwikkeling Het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf adapa Group zet zich in voor constante ontwikkeling en innovatie, en niet alleen voor nieuwe producten. Ook gevestigde producten worden voortdurend verder ontwikkeld. Dankzij de geoptimaliseerde formule neemt de SkinFresh Top Expert-reeks nu een prominente positie in bij prestatievergelijkingen binnen het skinfolie assortiment. De folies zijn live in actie te zien in het Duitse Kempten, waar adapa Group een PackScience Center heeft ingericht voor klanten die willen zien hoe hun eigen producten kunnen worden verpakt met geoptimaliseerde skinfolies. Meer informatie: adapa The Netherlands Leek Tel. +31 (0)594-513 010 NLL-info@adapa-group.com www.adapa-group.com Skinfolies zijn een populaire verpakkingsopties voor eersteklas vlees- en visproducten. Ze zien er hoogwaardig uit en er kunnen grondstoffen mee worden bespaard. Om aan de wensen van hun klanten te voldoen, heeft adapa Group zijn SkinFresh Top-lijn grondig herzien. Zij komen nu met de SkinFresh Top Expert, een oplossing die voorop loopt op het gebied van zowel verwerking als zichtbaarheid bij het POS. NIEUWE SKINFOLIES VOOR VLEES, VIS EN MEER ◀ De transparante folies laten goed de kwaliteit van het product zien en omsluiten het product als een tweede huid.

Milieuvriendelijk en duurzaam uw dozen sluiten? Dat doet u het beste met gegomde papier tape. ICMI is een Italiaanse machinebouwer die al meer dan 30 jaar diverse dozensluitmachines bouwt die gegomd papier tape kunnen verwerken. Pacoma is exclusief verdeler van het merk ICMI in de Benelux. PACOMA EUROPE VOEGT NOG EEN TOPMERK TOE

PAKKRACHT NR 5 2023 21 VERPAKKINGSMACHINES EN AUTOMATISERING Met dit portfolio kunnen producenten hun stijgende kosten aanpakken en de betrouwbaarheid en het onderhoudsgemak verbeteren. Deze mechanische renovatie geldt voor de C21 StandardLine en C23 PlusLine checkweighers van Mettler-Toledo. Deze worden gewoonlijk aan het einde van een productielijn geïnstalleerd voor een laatste kwaliteitsinspectie, bijvoorbeeld een volledigheidscontrole door het juiste aantal verpakkingen in een doos te controleren. Lagere kosten Het gerenoveerde C2 High Load Checkweighing-portfolio voldoet nu beter aan de vereisten van de klant en levert diverse extra voordelen die de bedrijfskosten verlagen en de prestaties Mettler-Toledo Productinspectie heeft het C2 High Load Checkweighing-portfolio opnieuw ontworpen met de nieuwste filtertechnologie voor het wegen van zware producten tot 35 kg. Het verbeterde, intelligente ontwerp van deze checkweighing-systemen verlaagt de totale gebruikskosten, vereist minder tijd en geld, levert weegnauwkeurigheid en maakt de productielijnen van producenten toekomstbestendig. verbeteren. Dankzij het feit dat het energieverbruik van de motor met 50% is gereduceerd, profiteren producenten van aanzienlijke energiebesparingen en lagere bedrijfskosten. Het aantal slijtdelen is bovendien gehalveerd, wat de voorraadkosten reduceert, het voorraadbeheer verbetert en de totale gebruikskosten verlaagt. ProdX™ De checkweighers zijn te integreren met ProdX™ en Open Platform Communications (OPC), wat meer automatisering mogelijk maakt, met als gevolg minder handmatig werk en een reductie van de totale kosten. De kwaliteitsmanagementsoftware verzamelt data van meerdere applicaties, apparaten en processen waardoor producenten weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Dankzij ProdX™’s uitgebreide informatie over kwaliteitscontrole, detectie van verontreinigingen en verpakkingsintegriteit kunnen producenten hun energiegebruik nog verder verlagen. Ze kunnen omgevingsinvloeden identificeren en voorspellende onderhoudsschema’s opstellen. Dit verbetert de algehele efficiëntie in de voedingsmiddelenindustrie. Meer onderhoudsgemak Het verbeterde onderhoudsgemak van de nieuwe C2 checkweighers garandeert een optimale efficiëntie en betrouwbaarheid. Dankzij de eenvoudige en snelle vervanging van de band en rollen wordt de downtime voor het onderhoud gereduceerd, zodat de productie zo min mogelijk wordt onderbroken. Dankzij het kleinere aantal slijtdelen, zijn ook de onderhoudsprocedures vereenvoudigd en de operationele kosten verlaagd. De levensduur van de lagers van de transportbanden is nu gemiddeld driemaal langer geworden. Dit heeft de betrouwbaarheid van het systeem en de algehele systeemprestaties aanzienlijk verbeterd. Door het geoptimaliseerde frameontwerp met minder horizontale oppervlakten wordt ook stofophoping vermindert en wordt het makkelijker om aan hygiënenormen te voldoen. Meer informatie: Mettler-Toledo Productinspectie Tel. +31 (0)344-638363 | www.mt.com METTLER-TOLEDO INNOVEERT CHECKWEIGHERPORTFOLIO VOOR ZWARE PRODUCTEN

PAKKRACHT NR 5 2023 22 CASESTUDY: REPAK BIJ VLEESBOERDERIJ BOOT Op de dag dat de redactie van vaktijdschrift Pakkracht neerstrijkt op het erf van Vleesboerderij Boot is het officieel nog nét zomer. Het zonnetje laat zich echter niet zien. Regen en wind zorgen voor herfstachtige omstandigheden in Kerkwerve. Toch is het ook op deze druilerige dag een komen en gaan van klanten en (Duitse) toeristen. Het is inmiddels dagelijkse kost voor Harry en zijn boerenbedrijf. Hoe anders was dat in de jaren ’90, toen zijn vader een kleinschalig akkerbouwbedrijf met wat vleesvee runde. Huisslachtingen voor familie, vrienden en kennissen leidden al snel tot vleespakketten voor een breed publiek. “Die vleespakketten waren alleen best groot en dus duur voor de meeste mensen. Mijn vader opende daarom in 2000 voor twee dagen in de week een winkeltje met diepvriesvlees. Dat sloeg erg aan”, vertelt Harry. Zelf zat hij in die tijd in de AGF-industrie, maar liet zich opleiden tot slager en besloot het familiebedrijf over te nemen, terwijl zijn broer Pieter de akkerbouw op ging schalen. De keuze voor Repak Stapje voor stapje is Vleesboerderij Boot gegroeid, ondanks enkele tegenslagen. “In 2012 is de oude boerderij met woonhuis afgebrand. We hebben toen een nieuw pand neergezet en zijn vandaaruit doorgegaan”, vervolgt Harry. Zijn winkel verkoopt 2-sterren Beter Leven-rundvlees van eigen boerderij en ook streekproducten met een goed verhaal. “We hebben ruim 400 runderen (Blonde d'Aquitaine-ras) op onze Vleesboerderij Boot is een mooi voorbeeld van een circulaire veehouderij. De slagerij in het Zeeuwse Kerkwerve verkoopt rundvlees van eigen erf en biedt in de ruim opgezette winkel ook varkens- en kippenvlees van Nederlandse bodem. Met de groei van het assortiment kwam de vraag om het verpakkingsproces te automatiseren. Eigenaar Harry Boot ging op zoek en kwam in contact met Repak, dat bij Boot een dieptrekker uit de Repak PRO-serie heeft geleverd. “Deze machine is ideaal om bijvoorbeeld honderd kilo barbecueworst in één keer te verpakken, want de machine kan 24 verpakkingen per minuut maken”, verduidelijkt Harry. ‘DE REPAK PRO IS IDEAAL OM BIJVOORBEELD 100 KILO BARBECUEWORST IN ÉÉN KEER TE VERPAKKEN’ boerderij. Dat is meer dan genoeg voor de eigen slagerij. We zitten in een toeristisch gebied. Veel mensen vinden het interessant om het erf te bezoeken en te zien waar het vlees vandaan komt. Je ziet wat je koopt”, zegt Harry. In de zomer verkoopt Vleesboerderij Boot veel barbecuevlees en gedurende het jaar werken zij samen met supermarkten in Zeeland. Zo kunnen ze het hele jaar door blijven verkopen. Harry merkte een tijdje geleden dat zijn bedrijf aan uitbreiding toe was. “Op een gegeven moment loopt je productiecapaciteit tegen de grenzen aan. Toen zijn we op zoek gegaan naar een verpakkingsmachine. We zagen ergens een advertentie staan en zo kwamen we uiteindelijk bij Repak terecht.” “Het paste op dat moment gewoon”, antwoordt Harry op de vraag waarom hij voor Repak heeft gekozen. “We wilden kleinschalig blijven. We zochten iets wat bij ons paste, iets waarmee we een stap konden maken en professioneler konden werken. En waarbij de kosten en baten ook in balans waren.” Harry ging bij Repak in Emmen op bezoek om de verpakkingsmachines te testen met zijn eigen producten. Volgens Harry was dit een waardevolle ervaring. Area Sales Manager Eelco van Schaik van Repak legt uit: “Wij adviseren klanten altijd om langs te komen in ons Repak Experience Center. Wij willen niet uit de folder verkopen, want uiteindelijk wil de klant niet alleen een machine hebben, maar ook een goed verpakt product. We sturen klanten met hun eigen producten in een mooie nieuwe verpakking naar huis. Dat is waar wij voor staan”, benadrukt Eelco trots. PRO Series De Repak PRO-dieptrekker is ideaal voor bedrijven die hun productie willen opschalen. “We zochten een machine voor grotere batches”, zegt Harry. “Deze machine is ideaal om bijvoorbeeld honderd kilo barbecueworst in één keer te verpakken, want de machine kan 24 verpakkingen per minuut maken.” Eelco hoort dit soort verhalen vaker: “Er zijn veel bedrijven die qua volumes tussen ambacht en industrie inzitten, maar ze willen wel een stap zetten om hun productiecapaciteit te kunnen verhogen. De Repak PRO-serie past perfect bij dit soort bedrijven. De dieptrekker is compact en heeft een goed inlegbereik, waardoor twee medewerkers er tegelijkertijd comfortabel mee kunnen werken.”

PAKKRACHT NR 5 2023 23 Eelco gaat verder: “We kijken altijd wat een klant nodig heeft en waar ze staan in hun ontwikkeling. Een grote industriële lijn had bij Vleesboerderij Boot bijvoorbeeld nooit gepast. Dat is ook niet rendabel. Maar deze compacte machines zijn ideaal: ze zijn betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken.” Harry knikt instemmend. “Hier werkt iedereen met de machine, van geschoolde medewerkers tot scholieren en arbeidsmigranten die hier alleen in de zomer werken.” Repak biedt ook altijd een opleiding als deel van de service. De medewerkers gaan naar het pand in Emmen en leren daar hoe de machine werkt. Drie keer winst Harry laat weten erg blij te zijn met de dieptrekker. “Vanaf het moment dat we deze machine hadden, gingen we er steeds meer mee werken. Dat is het leuke eraan. We konden meteen werk aannemen wat we voorheen niet hadden kunnen doen”, vertelt Harry. De verpakkingsmachine staat inmiddels zes dagen in de week te draaien. “Soms draait hij maar één uur per dag. Maar vergis je niet, voor dat ene uur waren we eerst vier uur kwijt aan handmatig inpakken.” De machine zorgt niet alleen voor tijdwinst. Harry kan bijvoorbeeld ook gemakkelijker aan klanten aanbieden om het vlees vacuüm te verpakken, wat een extra marge oplevert. Bovendien vinden de klanten de vacuümverpakkingen ook vaak mooier. “Drie keer winst!”, lacht Harry. De uitstraling van de verpakking was een belangrijk aspect voor Vleesboerderij Boot. Harry koos voor een zwarte folie in de bovenbaan en een transparante folie eronder om het vlees in te leggen. Het resultaat is een hoogwaardige verpakking, waarin het vlees op een zwart blaadje lijkt te liggen dat de kwaliteit van het vlees extra benadrukt. “Deze verpakkingen zijn heel efficiënt en veelzijdig”, meldt hij. “We richten ons met deze machine echt op de consument, dus het is handig dat er veel verschillende producten in de verpakkingen kunnen: een rookworst, biefstuk of een pond gehakt, het ligt allemaal keurig tussen de andere vacuümverpakkingen in de winkels.” ‘Partner for life’ Vleesboerderij Boot etiketteert alle producten zelf, omdat ze veel verschillende producten met de dieptrekker verpakken. Eelco laat weten dat Repak-machines ook in staat zijn om automatisch te etiketteren, wat vooral handig is bij mono-lijnen. En de machines kunnen nog veel meer, bezweert Eelco: “We kunnen alles aanpassen aan de behoeftes van de klant. We kunnen de machines bijvoorbeeld uitbreiden met een checkweger of metaaldetectie. Bovendien kunnen de machines alle gangbare folies aan: vacuüm-, skin- en harde en zachte verpakkingen.” Repak streeft ernaar om een ‘Partner for Life’ te zijn. Ze zorgen ervoor dat machines duurzaam worden gebouwd en lang meegaan. “We hebben klanten die al twintig jaar een verpakkingsmachine hebben staan. En kan een klant ze niet meer gebruiken? Dan kijkt Repak of de machine ergens anders voor gebuikt kan worden of we reviseren hem en geven de machine op die manier een tweede leven.” Meer informatie: Repak B.V. Tel. +31 (0)591-66 80 10 info@repak.nl www.repak.nl Vleesboerderij Boot Tel. +31 (0)111-691 361 info@vleesboerderijboot.nl www.vleesboerderijboot.nl Eelco van Schaik (Repak) en Harry Boot bij het vleesvee van Vleesboerderij Boot

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4