R
e p o r t a g e
CRÈME DE LA CREAM
INVESTEERT IN VOEDZAAM ETEN EN DRINKEN
DE OORSPRONG
“Als co-packer verpakte Crème de la Cream Company (1946) ruim veertig jaar producten voor derden.
In 1998 verwierf het bedrijf co-packer Verpakkingsbedrijf Zaanstad B.V. Nu opereert Crème de la Cream
Company onder één dak met drie gescheiden ruimtes voor het mixen, malen en mengen. Om contami-
natie van grondstoffen te voorkomen staan in twaalf verpakkingscellen de verpakkingslijnen gescheiden
geïnstalleerd. Vandaag de dag is Martin de Boer, een van de oud-eigenaren, nog steeds betrokken bij het
bedrijf. Zijn kennis, kunde en technische creativiteit kan te allen tijde geraadpleegd worden. De ervaring
binnen het bedrijf is enorm en met het bestaande machinepark kan praktisch elke vorm van verpakking
gerealiseerd worden. Oorspronkelijk werden alleen droge en granulaatvormige levensmiddelen gemengd,
gemalen en verpakt. Sinds enkele jaren produceert Crème de la Cream ook vloeibare levensmiddelen,
zoals vloeibare zoetstoffen en zeer geconcentreerde vruchtensiropen (liquid water enhancers). Crème de la
Cream verwerkt flessen van 25 ml tot 500 ml in een coldfill-proces in meerdere vormen en formaten.”
TROTS OP ROBOTPACKER EN INNOVATIEVE CONCEPTEN
“Onze innovatieve concepten vroegen om een forse investering in een volautomatische productielijn voor
liquid beverage enhancers. Denk hierbij aan de productie en afvullen van zeer geconcentreerde vruchten-
siropen, coffee-, tea- en milk-enhancers, liquid coffeewhiteners, zoetstoffen, bouillons, liquid coffee, liquid
tea en liquid chicorei. Crème de la Cream is hiermee costleader in deze sector: slechts twee fte’s bedienen
de door unieke engineering gebouwde lijn met robotpacker. De flesjes worden door een unscrambler auto-
matisch op de lijn gezet, worden gevuld met lineaire zes-kops vuller en van een krimpsleeve voorzien met
een stoomsleeve equipment. De eindverpakkingen van trays worden automatisch gevormd en de robotpac-
ker verpakt de honderdtwintig flesjes per minuut in trays. Ook is er geïnvesteerd in de productie van ont-
bijtgranen en muesli’s. Met een bekende Nederlandse merkeigenaar zijn acht nieuwe producten onder één
vlag gelanceerd, zoals muesli in doypacks, babypap in bag-in-box verpakkingen, oergranen en havermout
in hulsdozen en portieverpakkingen in doosjes.”
WAT ZIJN DE VERWACHTINGEN OP KORTE EN LANGERE TERMIJN?
“Binnen twee jaar zal Crème de la Cream grote stappen maken, waarbij niet alleen de beverage enhancers
een explosieve groei zullen laten zien, maar ook andere projecten zullen bijdragen aan verdere groei.
Mede door het aantrekken van ervaren salesmanagers Ed Hom en Paul Eijk, krijgt Crème de la Cream meer
draagkracht en vleugels. Over ruim vijf jaar zal de autonome groei leiden tot minstens een verdubbeling
van de huidige omzet. We blijven kijken naar mogelijkheden om collega-bedrijven te acquireren en in
Zaandam te integreren. Met de huidige potentie zal Crème de la Cream over vijftien jaar uitgroeien tot een
middelgrote onderneming, die zich steeds meer specialiseert in de introductie van projectmatige concep-
ten. Crème de la Cream ontzorgt grotere afnemers door het outsourcen van grondstof- en verpakkingsmate-
rialen geheel uit handen te nemen.”
CRÈME DE LA CREAM IS EEN AMBITIEUS
MIDDELGROOT FAMILIEBEDRIJF, DAT ZICH
ONDERSCHEIDT DOOR DE ONTWIKKELING
EN DISTRIBUTIE VAN GEZONDE EN VOED-
ZAME VOEDINGSMIDDELEN: VOLGRANEN
PRODUCTEN, MELKPRODUCTEN, ZOETSTOF-
FEN EN VRUCHTCONCENTRATEN. CRÈME
DE LA CREAM PRODUCEERT VOORNAMELIJK
VOOR MULTINATIONALS DIE IN DE RETAIL
TERUG TE VINDEN ZIJN. SAMEN MET DE
KLANTEN WORDEN RECEPTUREN ONTWIK-
KELD, VERPAKKINGSCONCEPTEN BEDACHT
EN UITGEVOERD. KLANTEN KRIJGEN EEN
INTEGRAAL EINDPRODUCT AANGELEVERD.
ALS CO-MAKER OP HET GEBIED VAN LEVENS-
MIDDELEN BEHOORT CRÈME DE LA CREAM
BIJ DE NEDERLANDSE TOP DRIE CO-PACKERS/
MAKERS. “ONZE KRACHT LIGT MET NAME
IN HET ONTWIKKELEN VAN KLANTGERICHTE
INNOVATIEVE CONCEPTEN VOOR BEVERAGE
ENHANCERS”, ALDUS THOMAS TORDOIR,
EIGENAAR VAN CRÈME DE LA CREAM.
Thomas Tordoir is de eigenaar van Crème de la Cream
P
a k k r a c h t
n r
6 2 0 1 6
16