Previous Page  22 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 44 Next Page
Page Background

P

a k k r a c h t

n r

6 2 0 1 6

22

C

o v e r s t o r y

Het bedrijf is al een kwart eeuw bezig om blik als verpakking op de markt te zetten. “Ik ben in 1991

officieel begonnen met het bedrijf, maar ik was er al sinds 1989 mee bezig”, vertelt Rudy. “Ik werkte

eerst voor een Nederlandse fabrikant, waar ik in de jaren zeventig een unieke kruidenwijzer heb

bedacht en gemaakt. Na het succes van deze keukenhulp ben ik voor mezelf gestart. Een vriend

bracht mij op het idee om alles van blik te maken. Toen ik de voordelen van blik voor ogen had, ben

ik gaan zoeken naar de beste manier om dit bedrijf van te grond te laten komen.”

WERKWIJZE

Dat Metal Arts van alle markten thuis is, blijkt uit het kantoor van Rudy dat vol staat met eerder

geproduceerde blikken producten. “We produceren alles wat je maar kan bedenken in blik”, bevestigt

Rudy. “Klokken, borden, decoratieplaten, dienbladen, koekblikken, koffieblikken, melkblikken etc.

De toeristenindustrie is door de jaren heen ook steeds belangrijker geworden, waardoor er klanten

als het Rijksmuseum bij zijn gekomen. Daar produceren we bijvoorbeeld veel promotieblikken voor.

Wat dat betreft hebben we geen standaard blikken, maar wel vaste mallen en gereedschappen om

snel en gemakkelijk te produceren. Over het algemeen gaat het om een offsetdruk op een blanco blik.

Natuurlijk is het ook mogelijk om in PMS-kleuren te printen, maar dat kost wat meer. We luisteren

goed naar de klant en maken voor ieder wat wils.”

Het productieproces wordt vanuit Amsterdam centraal gereguleerd. Rudy vervolgt: “Wij ontvangen

hier op het hoofdkantoor de opdrachten van klanten. De klant kan zoveel producten bestellen als

hij wil, met een minimum van tweeduizend exemplaren. Speciale wensen, zoals een matte finish en

speciale inlays, worden uiteraard met de klant doorgenomen. Het ontwerp wordt gecontroleerd op

het gebruik van de juiste kleuren, het formaat en op eventuele fouten. Als het ontwerp goedgekeurd

wordt, sturen wij het op naar onze eigen fabriek in Hong Kong. De fabriek stuurt dan nog een zoge-

naamde papierproef op met de afmetingen en andere belangrijke specificaties. Na de laatste controle

geven wij groen licht voor het productieproces.”

BELANGRIJKE PIJLERS BINNEN HET BEDRIJF

Metal Arts heeft in de loop van de jaren een mooie klantenkring in heel Europa weten op te bouwen.

“We hebben hele uiteenlopende aanvragen. We hebben de grootste, niet de minste bedrijven, over de

vloer gehad, maar bij wijze van spreken ook de bakker op de hoek. We zijn daarin flexibel en natuur-

lijk interessant qua prijs. Het is niet voor niets dat deze bedrijven bij ons aankloppen.”

Duurzaamheid is en blijft een terugkomend thema in de verpakkingsbranche. De consument kiest

steeds vaker voor een product met een duurzame verpakking. Rudy is zich hiervan bewust en geeft

aan dat blik daarvoor de oplossing kan zijn. “Natuurlijk houden we ons daarmee bezig. Dit is dan

ook een belangrijke reden waarom wij ervoor gekozen hebben om blik te produceren. Blik is name-

lijk op zich al een heel duurzaam product. Het materiaal kan voor 92% gerecycled worden, áls je het

weggooit. Het dient in eerste instantie als verpakking, maar wordt daarna meestal nog bewaard in de

keuken of in huis. Het hergebruik van blik is wat dat betreft de meest duurzame vorm recycling.”

PERSOONLIJK CONTACT

Het klantenbestand bestaat uit grote bedrijven uit onder meer de voedingsmiddelenindustrie in

Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. Brouwer: “Ik heb vroeger stad en land

af gereisd om bij klanten langs te gaan en ons product te laten zien. Mede hierdoor heb ik een aantal

vaste (buitenlandse) klanten, maar het wisselt ook erg veel af. Voor sommige klanten produceer ik bij-

voorbeeld een paar keer jaar iets, andere komen af en toe langs.”

De verpakkingsbranche wordt steeds moderner en zaken doen vindt daardoor steeds meer digitaal

plaats. Rudy pleit daarentegen nog altijd voor het belang van persoonlijk contact. “Wat ik jammer

METALARTS

AL 25 JAAR SPECIALIST IN DUURZAME BLIKVANGERS

BLIK HEEFT EEN INHAALSLAG GEMAAKT ALS VERPAKKINGS- EN MARKETINGMIDDEL. DE BLIKKENPRODUCENT METAL ARTS BV UIT

AMSTERDAM ZETTE HET DUURZAME PRODUCT WEER OP DE KAART EN IS MET VEEL ERVARING EEN BEGRIP GEWORDEN IN DE

VERVAARDIGING VAN BLIKVERPAKKING ALS EINDPRODUCT. NAAST HET PRODUCEREN VAN DE MEER TRADITIONELE VORMEN VAN

BEDRUKTE BLIKKEN, IS HET BEDRIJF GESPECIALISEERD IN HET MAKEN VAN ONDER ANDERE KLOKKEN, RECLAMEBORDEN, DIENBLA-

DEN, THERMOMETERS, NOEM MAAR OP. NATUURLIJK ALLEMAAL VAN BLIK GEMAAKT. AAN HET HOOFD VAN HET BEDRIJF STAAT

RUDY BROUWERS. DE REDACTIE VAN PAKKRACHT SPRAK MET HEM OVER HET FAMILIEBEDRIJF EN BLIK ALS VERPAKKINGSMATERIAAL.

▲▲

Oprichter van Metal Arts Rudy de Brouwer

Zoon Remco is de beoogde opvolger van de blik-

kenproducent