C
O L U M N
S
Y L V I A
S
T Y M A N S
S
E C O N D
S
K I N
N R
2 2 0 1 5
22
In mijn vorige column sprak ik over mijn openingsactie. We verhuisden naar
een ander pand in dezelfde straat en grepen die gelegenheid meteen aan om
zeer groots uit te pakken. Als je zomaar stilletjes verhuist weet uiteindelijk
niemand dat je op een ander adres zit. Helaas heb ik dit vijf jaar geleden zelf
meegemaakt en dat kostte veel tijd. Nu zijn wij de crisis uit, hebben we alle-
maal slechte en zware tijden achter ons en dus reden te meer om er vol voor te
gaan. En dat hebben wij met de opening dan ook gedaan.
Uit de stoel en in de winkel
Met het hele team zochten we naar een spectaculaire openingsactie dat het
grote publiek zou bereiken. Maar hoe krijg je die klant nu uit de stoel en in je
winkel? De gemiddelde consument wordt vandaag de dag niet warm of koud
van een beetje korting, dus het moest wel spectaculairder. Wij bedachten dat
één klant kans maakte om een leven lang lingerie uit te zoeken van één bepaald
seizoen, ter waarde van het aankoopbedrag dat ze besteedt aan lingerie op de
openingsdag. Dus stel, op de openingsdag in februari koopt een dame diverse
lingeriesetjes voor een bedrag van € 164,- , dan mag ze elk jaar in februari voor
dit bedrag lingerie komen uitzoeken. Daarnaast vroegen we aan leveranciers
om met ons mee te denken en give aways beschikbaar te stellen.
Badjassen
Wat de actie echt uniek heeft gemaakt zijn de badjassen. Speciaal voor de
opening hadden we badjassen (ter waarde van € 39,50) gekocht die de klanten
bij aankoop van een compleet setje cadeau kregen. Dit moest de extra aankoop
van een broekje stimuleren.
Geweldige actie
Zelf vonden we het geweldige acties, maar we moesten nog wel bedenken hoe
we het wilden communiceren naar het grote publiek en de potentiële klanten.
Je moet ze natuurlijk wel bereiken! Gelukkig hebben we in de afgelopen jaren
een goede en grote database opgebouwd waarmee we al veel mensen konden
bereiken. Ook hebben we onze Facebook-pagina volop ingezet, geflyerd in de
stad en give aways uitgedeeld op straat. Met het hele team hebben we er echt
alles aan gedaan om onze actie onder de aandacht te brengen. Je werkt echt
maanden naar de opening toe en hebt er veel vertrouwen in, maar je bent toch
afhankelijk van heel veel externe zaken waar je zelf geen grip op hebt. Het
bleef dus erg spannend!
Op zaterdag 30 januari was de opening. Ons doel was om een week omzet te
draaien op één dag. Misschien een onrealistisch hoog doel, maar we zijn er
volop voor gegaan en het is ons gelukt. De openingsactie heeft onze stoutste
dromen overtroffen, het was een groot succes. De mensen stonden ’s ochtends
al voor de deur en de hele dag is het druk geweest met rijen voor de paskamers
en voor de kassa. Voor mij was het nu wel duidelijk dat de crisis over is, en dat
mensen mij weten te vinden op het nieuwe adres.
Reageren op deze column?
Stuur een e-mail naar
e.vervaet@gpmedia.nlSylvia Stymans zit al meer dan dertig jaar in het lingerie-vak. Al dertien jaar
heeft ze een eigen winkel in Spijkenisse met de grootste bruidsafdeling van
Nederland. Daarnaast is ze auteur van twee lingerie-boeken: ‘Het borsten
pocketboekje’ en ‘De lingerie-expert onthult’. Haar kennis en expertise lenen
zich perfect voor een column. Second Skin geeft Sylvia dan ook graag in
iedere editie het woord.
Ons doel was om een week-
omzet op één dag te draaien
Sylvia Stymans