S
P E C I A L
:
B
E E N M O D E
, N
I G H T
- &
H O M E W E A R
S
E C O N D
S
K I N
N R
2 2 0 1 5
42
Vorig jaar vertelde Stefan ons al dat Kunert de pijlen richt op drie behoefte-
categorieën, te weten: Elegance, Function en Fashion. De beenmode die het
Duitse merk produceert, wordt verdeeld onder deze drie groepen. Onder
‘Elegance’ vallen de klassieke panty’s met glans of mat als ondertoon, van 15
denier tot 80 denier en veelal 3D garens. De ‘Function’-groep is één van de
sterkste series van Kunert. De producten die onder deze groep vallen, hebben
een bepaalde functie. Ze worden – net als alle andere producten – ontwikkeld
door de eigen research & development afdeling. De ‘Fashion’-serie tot slot,
bevat alle fashion-producten en standaard artikelen in trendkleuren. Deze serie
is verantwoordelijk voor vijftien tot twintig procent van de totale jaaromzet.
Innovatie
Kunert heeft deze smallere benadering aangenomen omdat het zich dan beter kan
richten op de specifieke vraag. Stefan vertelt: “Consumenten willen geen stan-
daard panty’s. Ze willen een panty met een perfecte pasvorm en de beste
kwaliteit voor een acceptabele prijs. Kunert is bij uitstek het merk dat zich
hiermee kan identificeren en een uitstekende ‘value for money’ kan bieden.
Om die reden hebben we dan ook besloten om de diepte in te gaan. We zetten
de klant centraal, luisteren naar de vraag van de doelgroep en denken na over
het ‘wanneer’ en ‘waarom’ van een product. Dit resulteert in innovaties zoals
naadloze panty’s, long-size panty’s, warm-up en fresh-up panty’s en panty’s van
chinchillan-garen waarbij het onmogelijk is om een ladder te hebben.”
Value for money
Om een uitstekende ‘value for money’ te kunnen bieden, bepaalt Kunert de
prijs niet meer vanuit productie-oogpunt maar vanuit marktbenadering. “Dat
betekent dat we soms genoegen moet nemen met minder marge”, legt Stefan
uit. “De laatste jaren zijn er dan ook nauwelijks prijsverhogingen doorgevoerd.
Ons prijsbeleid is al vier jaar voor 95 procent stabiel. Sommige merken hante-
ren een halfjaarlijkse prijsverhoging waardoor ze zichzelf uit de markt prijzen.
Wij willen onze klanten de ‘value for money’ kunnen blijven garanderen en
zullen om die reden dan ook geen prijsverhogingen doorvoeren waar mogelijk.
Het Duitse Kunert bestaat al meer dan honderd jaar en is een belangrijke
speler in de beenmodebranche. Het bedrijf onderzoekt continu de vraag
vanuit de markt. Dit leidt tot innovatieve producten die de wensen van
de klant vervullen. De redactie van vaktijdschrift Second Skin spreekt met
Sales Director International Stefan Scholten over de verschuiving van pro-
ductie- naar marktbenadering en de samenwerking die Kunert wil aangaan
met retailers.
Kunert legt focus op klantbeleving