S
P E C I A A L Z A A K
I N
B E E L D
S
E C O N D
S
K I N
N R
2 2 0 1 5
48
Iedere stad heeft te maken met leegstand, zo ook Roosendaal. En Annette had
wel oog voor één pand in het bijzonder. “Het pand waar we nu zitten stond al
twee jaar leeg. We wilden hier graag naartoe, maar hebben een tijd gewacht
omdat we anders heel lang dubbele huur moesten betalen. Toch hebben we
uiteindelijk de stap genomen, ondanks het feit dat we alsnog een tijdje dub-
bele huurkosten hebben. Dit lossen we op door van het oude pand een outlet
te maken. Het voordeel hiervan is dat je mensen kunt doorverwijzen naar de
nieuwe locatie.”
Industrieel
Het nieuwe pand mag dan op steenworp afstand van het oude pand verwijderd
zijn, het is wél gunstiger gelegen. Annette vertelt: “We zitten nu tegenover een
grote, bekende passage. Als mensen deze uitlopen, zijn we niet te missen.”
Op de vraag of Annette de eerste maand dus al meteen meer bezoekers mocht
begroeten antwoordt ze: “Dit jaar bestaan we twintig jaar en in die tijd hebben
we een heel groot klantenbestand opgebouwd. De jongere generatie was hierin
echter niet groots aanwezig. Bij de inrichting en styling van het nieuwe pand
hebben we hier op ingespeeld door te kiezen voor een moderne, industriële
omgeving. Zo kozen we voor een betonlook op de gevel en op de eerste bin-
nenmuren. Daarna lijkt het alsof er een doos in een fabriekspand is geschoven,
en dat is dan de luxe lingeriewinkel. De winkel heeft nu de combinatie van
ruwe materialen met hele fijne luxe stoffen en we merken inderdaad dat er
meer jongeren binnenstappen die ons voorheen niet wisten te vinden.”
Gelukkig voelen bestaande klanten zich ook nog steeds welkom in de nieuwe
winkel. “Laatst kwam er een oud stel van rond de tachtig binnen en de man zei:
‘Wow, dit is gaaf. Jullie hebben voor Roosendaal echt iets unieks neergezet, dit
heeft niemand!’ Dat is natuurlijk leuk om te horen.”
Spreuken
Een rustpunt in de nieuwe winkel is de grote tafel. Annette vertelt hierover:
“Deze tafel hebben we zelf ontworpen, evenals de teksten die erop staan en
door de hele winkel te vinden zijn. Ik wilde spreuken waar mensen zich goed
bij voelen, die je aan het lachen maken en waar je herkenning in vindt.” Iedere
paskamer heeft een eigen kleur en beleving met een bijpassende spreuk. Wat
nog meer opvalt is de grootte van de paskamers. “Ik vind het heel belangrijk
dat klanten voldoende ruimte in de paskamer hebben”, legt Annette uit. “Niet
alleen om alle kleding op te hangen en tassen weg te kunnen zetten, maar
ook om klanten goed te kunnen helpen zonder dat we hierbij teveel in hun
persoonlijke ruimte komen. De verkoop wordt bepaald in de paskamer dus het
was een bewuste keuze om zeker een kwart van de winkel aan de paskamers
te wijden.”
Amoena shop-in-shop
Opvallend aan het nieuwe pand is de Amoena shop-in-shop. Annette vertelt:
“We zagen zoveel kansen in dit pand met 200m² en waren van plan om die
Amoena-shop echt veel aandacht te geven. In eerste instantie wilden we de shop
beneden in de winkel plaatsen, maar al snel trokken we de conclusie dat dat
heel veel vierkante meters in beslag neemt. Daarnaast wil je ook een bepaalde
sfeer neerzetten en dat is moeilijker te realiseren als het geen afgesloten ruimte
betreft. Voor de privacy van de klanten én het feit dat een prothese-item er toch
anders uitziet dan de rest van de fashioncollectie, hebben we besloten om naar
boven te verhuizen en daar een echte shop-in-shop te maken.”
Annette Schilder is al twintig jaar actief in de bodyfashionbranche en heeft
in Breda en Roosendaal lingeriespeciaalzaken onder de naam ‘The Lingerie
Store’. Het pand in Roosendaal werd na twee verbouwingen verruild voor een
groter pand, slechts tientallen meters verderop. Sinds een maand is de nieuwe
winkel geopend. Op deze locatie is tevens een bijzondere Amoena shop-in-
shop gevestigd en de redactie van vaktijdschrift Second Skin werd uitgenodigd
voor de officiële opening hiervan. We spreken Annette over het nieuwe onder-
komen, haar ondernemersdrive en de toekomstplannen.
“De verkoop wordt bepaald in de paskamer dus
het was een bewuste keuze om zeker een kwart
van de winkel aan de paskamers te wijden”