T
R E N D
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 5 47
Zo gezegd zo gedaan; samen met één van mijn medewerkers ben ik in onze
Volkswagen Transporter naar Parijs gereden. Een witte bus vol sieraden en
natuurlijk het decor van de stand. Volgens Parijse begrippen moesten we zeer
tevreden zijn met onze 6m2. Een tikkeltje ‘prétentieux’ de organisatie van
beurs, zoals het in Frankrijk eigenlijk ook hoort. De dagen waren lang, de
champagne vloeide rijkelijk (want dat hoort er natuurlijk bij in la douce France)
maar we hebben een aantal prachtige, nieuwe verkooppunten in Frankrijk
mogen verwelkomen. Ook een groot concept uit Turkije toonde interesse en
twee invloedrijke Nederlandse bedrijven; we say yes to new adventures!
Verder heb ik mijn ogen de kost gegeven met trends en merken die het goed
deden op de beurs. Uiteraard zijn Fransen erg gevoelig voor Franse merken
zoals Les Nereides, KMO Paris en Les Interchangeables, maar daarnaast waren
er ook veel bohemian Spaanse en Engelse merken present. Leuk om te zien dat
ons kikkerlandje ook niet onopgemerkt bleek op de beurs; het Amsterdamse,
upcoming label Anna + Nina en de minimalistische stijl van Cluse Watches laat
zien dat er toch genoeg creatief talent in Nederland is. Op naar de volgende
beurs!
Reageren op deze column kan door een e-mail te sturen naar
sharon@my-jewellery.comJe merk vertegenwoordigen op dé beurs van Parijs: wat een heerlijk, nieuw
avontuur! We hebben één keer op de Modefabriek gestaan en een keer op de
Trade Mart. Doordat we in Nederland tevreden zijn met onze klanten werd
het nu tijd om over de grens te gaan kijken. Met mijn Franse studie als ach-
tergrond was voor mij de keuze snel gemaakt; de première classe in Parijs!
Een heerlijk gevoel om tussen de vooraanstaande Franse merken te staan en
te onderzoeken wat My Jewellery over de grens kan doen!
Première classe
Het oriëntatie- en inkoopgedrag van juweliers is helder in beeld gebracht.
Voor producent, agent, groothandel en branchegerelateerde organisaties is het
van essentieel belang om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen. Via
de juiste media, met de beste verkoopargumenten en een passende dienst-
verlening. Het rapport is de ideale blauwdruk voor het marketingbeleid van
toeleveranciers.
Het onderzoeksrapport telt 56 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is
Nederlandstalig. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten vergele-
ken met de voorgaande edities van het onderzoek. Hierdoor is men in staat om
in te spelen op de actuele trendmatige ontwikkelingen in de branche.
Goud
Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek uit het jaar 2012
is er veel veranderd in de branche. Na enkele faillissementen van grote toe-
leveranciers zijn de marktpo-
sities van de leveranciers flink
gewijzigd. Ook op het gebied
van producttrends is de situatie
veranderd. Goud is weer hele-
maal in, zoals we al gemerkt
hebben. Uit de voorgaande
editie van het onderzoek bleek
dat zilver populair was en dat
de vraag naar gouden sieraden
fors daalde. Nu zien we dat
de vraag naar gouden siera-
den weer aantrekt. Ook spe-
len modemerken een steeds
belangrijkere rol en trends
volgen elkaar sneller op. Op
het gebied van horloges vormt
de smartwatch een belangrijke
ontwikkeling. Tevens voorziet
men een toename in wissel- en
spaarsystemen.
Van Es Marketing Services heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd in de
juweliersbranche naar het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposi-
ties, het mediagebruik en de ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten zijn
gepubliceerd in het Marketingrapport Juweliersbranche 2015.
Marketingrapport
Juweliersbranche 2015
Meer informatie over het Marketingrapport
Juweliersbranche 2015 vindt u op www.
marktdata.nl