Previous Page  47 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 52 Next Page
Page Background

T

R E N D

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 5 47

Zo gezegd zo gedaan; samen met één van mijn medewerkers ben ik in onze

Volkswagen Transporter naar Parijs gereden. Een witte bus vol sieraden en

natuurlijk het decor van de stand. Volgens Parijse begrippen moesten we zeer

tevreden zijn met onze 6m2. Een tikkeltje ‘prétentieux’ de organisatie van

beurs, zoals het in Frankrijk eigenlijk ook hoort. De dagen waren lang, de

champagne vloeide rijkelijk (want dat hoort er natuurlijk bij in la douce France)

maar we hebben een aantal prachtige, nieuwe verkooppunten in Frankrijk

mogen verwelkomen. Ook een groot concept uit Turkije toonde interesse en

twee invloedrijke Nederlandse bedrijven; we say yes to new adventures!

Verder heb ik mijn ogen de kost gegeven met trends en merken die het goed

deden op de beurs. Uiteraard zijn Fransen erg gevoelig voor Franse merken

zoals Les Nereides, KMO Paris en Les Interchangeables, maar daarnaast waren

er ook veel bohemian Spaanse en Engelse merken present. Leuk om te zien dat

ons kikkerlandje ook niet onopgemerkt bleek op de beurs; het Amsterdamse,

upcoming label Anna + Nina en de minimalistische stijl van Cluse Watches laat

zien dat er toch genoeg creatief talent in Nederland is. Op naar de volgende

beurs!

Reageren op deze column kan door een e-mail te sturen naar

sharon@my-jewellery.com

Je merk vertegenwoordigen op dé beurs van Parijs: wat een heerlijk, nieuw

avontuur! We hebben één keer op de Modefabriek gestaan en een keer op de

Trade Mart. Doordat we in Nederland tevreden zijn met onze klanten werd

het nu tijd om over de grens te gaan kijken. Met mijn Franse studie als ach-

tergrond was voor mij de keuze snel gemaakt; de première classe in Parijs!

Een heerlijk gevoel om tussen de vooraanstaande Franse merken te staan en

te onderzoeken wat My Jewellery over de grens kan doen!

Première classe

Het oriëntatie- en inkoopgedrag van juweliers is helder in beeld gebracht.

Voor producent, agent, groothandel en branchegerelateerde organisaties is het

van essentieel belang om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen. Via

de juiste media, met de beste verkoopargumenten en een passende dienst-

verlening. Het rapport is de ideale blauwdruk voor het marketingbeleid van

toeleveranciers.

Het onderzoeksrapport telt 56 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is

Nederlandstalig. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten vergele-

ken met de voorgaande edities van het onderzoek. Hierdoor is men in staat om

in te spelen op de actuele trendmatige ontwikkelingen in de branche.

Goud

Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek uit het jaar 2012

is er veel veranderd in de branche. Na enkele faillissementen van grote toe-

leveranciers zijn de marktpo-

sities van de leveranciers flink

gewijzigd. Ook op het gebied

van producttrends is de situatie

veranderd. Goud is weer hele-

maal in, zoals we al gemerkt

hebben. Uit de voorgaande

editie van het onderzoek bleek

dat zilver populair was en dat

de vraag naar gouden sieraden

fors daalde. Nu zien we dat

de vraag naar gouden siera-

den weer aantrekt. Ook spe-

len modemerken een steeds

belangrijkere rol en trends

volgen elkaar sneller op. Op

het gebied van horloges vormt

de smartwatch een belangrijke

ontwikkeling. Tevens voorziet

men een toename in wissel- en

spaarsystemen.

Van Es Marketing Services heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd in de

juweliersbranche naar het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposi-

ties, het mediagebruik en de ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten zijn

gepubliceerd in het Marketingrapport Juweliersbranche 2015.

Marketingrapport

Juweliersbranche 2015

Meer informatie over het Marketingrapport

Juweliersbranche 2015 vindt u op www.

marktdata.nl