Previous Page  50 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

A

L O N

B

E N

J

O S E P H

Persoonlijk heb ik de eer gehad om

de heer Heuer maar liefst twee keer te

ontmoeten en uitvoerig te spreken. Als

vijfde generatie van het (voormalige)

familiebedrijf Heuer, tegenwoordig

TAG Heuer (onderdeel van LVMH),

heeft hij vele globale financiële cri-

ses en technologische veranderingen

meegemaakt. In de tijd dat hij aan

het roer stond van het familiebedrijf, heeft kennis en innovatie het bedrijf doen

overleven en voorstuwen. Jack Heuer was academisch onderlegd, lid van talrijke

Zwitserse en Amerikaanse brancheorganisaties en hij innoveerde gigantisch ten

opzichte van zijn Zwitserse collega-horlogemerken.

In de aanloop naar de ‘Quartz Crisis’ gaf Jack Heuer aan dat alle Zwitserse

horlogebedrijven eind jaren zestig aanvoelden dat ze aan de vooravond stonden

van een grote crisis (doordat ze kennis en informatie deelden) en dat ze moesten

samenwerken om de (buitenlandse) concurrentie voor te blijven. Onder leiding

van Jack Heuer zijn de familiebedrijven Hamilton, Breitling en Heuer samen

gaan investeren en hebben zij samen een wereldprimeur gelanceerd tijdens de

Basel-beurs van 1969: het eerste automatische chronograafuurwerk, Calibre 11.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Nederlandse juweliersbranche aan de

vooravond van grote veranderingen staat. Onze branche krimpt enorm door de

grote mate van vergrijzing in combinatie met gebrek aan aanwas van nieuwe

studenten/juweliers (en dus bedrijfsopvolging), de toetreding van nieuwe spelers

(fysieke winkels en webwinkels) die allen een deel van de koek wensen (denk

aan: warenhuizen en bijvoorbeeld

BOL.com

), de macht van de leveranciers

(lees: openen eigen winkels en webwinkels), globalisering (consumenten reizen

meer), schaalvoordelen (opkomst van ketens en grote groepen die meer marge

hebben) en digitalisering (nieuwe consumentenbehoeften en –gedrag, denk bij-

voorbeeld aan smartwatches). Al deze factoren zorgen ook voor een additioneel

effect: ‘de economische schaar’, waarbij meer kosten en minder marge tot meer

faillissementen leiden.

Krijgt u nu een beeld van mij dat ik een doemdenker ben en geen heil meer

zie in onze branche? Verre van! Ik ben zeer trots op ons vak, ons beroep en

onze branche. De Nederlandse juweliersbranche is zeer oud en is altijd voor-

uitstrevend geweest. Drie keer raden waarom…Van oudsher werd er in de Lage

Landen samengewerkt en kennis gedeeld, denk alleen maar aan de VOC! In

onze eigen branche hebben wij fantastische en oude samenwerkingsverbanden,

maar die lijken langzaam hun glans te verliezen. Voor mij is het geheel ondui-

delijk waarom. Graag roep ik elke collega op mij te contacteren en uit te leggen

waarom u geen lid bent van brancheorganisaties. Onze vader heeft mijn broer

en mij altijd geleerd dat je zonder vrienden in het leven niet ver komt en hij

leerde ons al heel jong het gezegde: “Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal u

zeggen wie u bent.” Om die reden is onze vader vanaf het moment dat hij Ace

Juweliers oprichtte in Amsterdam lid geworden van verschillende brancheorga-

nisaties en wij zetten die traditie voort. In de hoop u te inspireren, som ik op

waarbij wij allemaal zijn aangesloten. Graag benadruk ik dat ik hier niet bewust

andere organisaties wil uitsluiten, want ik ben van mening dat elke vorm van

samenwerking positief is:

-

FGZ/NJU: Toen ik leerde dat nog niet eens de helft van alle Nederlandse

juweliers lid is van de Nederlandse Juweliers- en Uurwerkmakersbranche,

onderdeel van de Federatie Goud & Zilver, was ik geschokt. Wij zijn sinds 1975

lid en zien absoluut geen reden om geen lid te zijn. Graag maak ik hier van

de gelegenheid gebruik om alle bestuursleden, medewerkers en vrijwilligers te

complimenteren en te bedanken voor wat ze doen voor onze branche.

-

NJC: De Nederlandse Juweliersclub is in 1953 in Rotterdam opgericht

door juweliers die voelden dat ze moesten samenwerken om de crisisjaren te

overleven. Ik ben zeer vereerd om al jaren bestuurslid te zijn en sinds dit jaar

zelfs de functie van vice-voorzitter te vervullen. Wij hebben een unieke club van

gepassioneerde juweliers en vakmensen die heel open en eerlijk kennis delen en

elkaar helpen.

-

LJN: Vorig jaar zag een aantal bevriende juweliers de kans om nog meer

positiviteit te brengen naar zowel de merken als consumenten, door onze

vakmanschap, service en liefde voor het vak te communiceren en delen. The

Leading Jewellers of The Netherlands is toen opgericht als een club van indivi-

duele familiebedrijven die zwaar focussen op marketing.

-

Diamantbeurs/WFDB: Wat veel niet mensen weten, maar waar wij

Nederlanders (niet alleen juweliers) super trots op mogen zijn, is dat de oudste

Diamantbeurs van de wereld in Amsterdam staat! Maar, met pijn in mijn hart

meld ik dat als er niet meer aanwas komt, de volgende generatie niet meer kan

aansluiten bij dit fantastische samenwerkingsverband. Het is mij ook weer een

raadsel waarom niet alle juweliers die handelen in diamanten en diamanten ver-

werken & verkopen lid zijn van deze beurs. Als je namelijk lid wordt van deze

beurs, ben je meteen gefiatteerd door de World Federation of Diamond Bourses.

De WFDB was ook de grondlegger van de World Diamond Council, waarvan

onze eigen (Nederlandse) Edward Asscher de voorzitter is, wederom iets om trots

op te zijn.

-

Thuiswinkel Organisatie/Ecommerce Europe: Tot slot een ‘branchevreem-

de’ branchevereniging waar ons bedrijf Ace Juweliers sinds de oprichting van

Ace Online in 2007 lid van is: de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie in com-

binatie met de Europese Ecommerce Europe. Dit is een rijke branchevereniging

voor iedereen die op afstand verkoopt en pakketten verstuurt (niet perse van een

huisadres). Deze organisatie is niet alleen rijk omdat er veel (grote) leden zijn

die veel contributie betalen, maar nog belangrijker: omdat er heel veel onder-

zoek wordt gedaan, kennis wordt gedeeld en misschien wel het belangrijkste, er

gelobbyd wordt op niveau van zowel de Tweede Kamer als op EU-niveau!

Graag sluit ik af met een positieve noot en de mededeling dat ik er heilig van

overtuigd ben dat onze prachtige branche zal evolueren (met misschien een aan-

tal revoluties tussendoor) en zeker zal overleven. Maar we moeten niet vergeten

dat we elkaar nodig hebben, want zonder collegae bestaat er geen branche.

Graag nodig ik alle collegae uit hun ‘poetsdoeken’ uit de kast te halen, kleur

te bekennen en onze fantastische brancheorganisaties op te poetsen en steun

te betuigen. Mocht u het met mij faliekant oneens zijn, dan verneem ik dat ook

heel graag. Tenslotte, kennis is macht.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oak-

consultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com

.

In mijn vorige column heb ik veel spreuken, gezegdes en oneliners gebruikt. Ik gaf al aan dat ik daarvan hield en voor

de titel van mijn vijfde column in dit vakblad gebruik ik er weer twee: kennis is macht en samenwerken is kracht. Deze

column schrijf ik vanaf mijn vakantieadres aan het strand. Tijdens vakanties haal ik mijn leesachterstand altijd in en

zojuist heb ik het autobiografisch boek van horlogelegende Jack Heuer uitgelezen. De conclusies die ik trek uit zijn bij-

zondere leven en carrière, zijn er twee. Drie keer raden welke dat zijn… Uitsluitend door kennis te delen kun je slimmer

worden en door samen te werken word je sterker (om te kunnen overleven).

“Kennis is macht en samenwerken is kracht”

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 5

50