Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
de kapper
TIPS& TRICKS
VOOR
SLIMME
ONDERNEMERS
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
December 2015
|
13e jaargang no.6
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
LISAPLEX™
“INNOVATING THE INNOVATION”
SAMENWERKING
FASHIONWEEK AMSTERDAM
& KAO SALON BENELUX
NEXT GENERATION
BABYLISSPRO RAPIDO
Dit is alweer de laatste uitgave van vaktijdschrift De Kapper van 2015. Eén dag voor
dit magazine naar de drukker werd gestuurd, maakte Kortrijk Xpo bekend dat The Hair
Project voortaan niet meer in Nederland wordt gehouden. Ook de komende maart-
editie in Rotterdam is geannuleerd. Persoonlijk vind ik dat ontzettend jammer en ik ben
zeker niet de enige, want nadat we dit nieuws online hadden gepubliceerd, stroomden
de reacties binnen. In vrijwel al die reacties komen woorden als ‘jammer’, ‘balen’ en
een brede variatie aan treurige emoji’s voor. Het lijkt er dus op dat veel kappers The Hair
Project nu al missen en de sector het de komende tijd zonder centrale ontmoetingsplek
van vergelijkbare grootte zal moeten stellen. Voor de ‘die hards’ onder u blijft de moge-
lijkheid bestaan om begin 2017 een bezoek te brengen aan The Hair Project in Kortrijk,
maar dat is zowel in afstand als in tijd nog ver weg.
Op de dag dat het nieuws over The Hair Project bekend werd, plaatste de ANKO een
bericht op de website waarin de organisatie aangeeft ‘te gaan bekijken wat de mogelijk-
heden zijn om de ontmoetingsfunctie van een dergelijke beurs op een andere manier in
te vullen voor de Nederlandse kappersbranche en voor ANKO-leden in het bijzonder’.
Uiteraard heb ik geen glazen bol op mijn bureau staan, maar toch denk ik dat er
zeker mogelijkheden zijn voor een alternatief kappersevent zoals The Hair Project.
Gemakkelijk zal dat niet zijn, want de grote merken kiezen er zonder uitzondering voor
om hun beschikbare budgetten aan eigen events te besteden en dit maakt het er niet
gemakkelijker op om tot een gezond financieel plaatje en mooie bezoekersaantallen te
komen. Een andere organisatie dan Kortrijk Xpo loopt naar alle waarschijnlijkheid dus
tegen dezelfde problemen aan als waarmee het team uit Kortrijk te kampen had.
Toch zijn er ook zonder de grote spelers in mijn ogen nog steeds mogelijkheden voor
een ‘branchebreed’ initiatief. Wat zou het bijvoorbeeld mooi zijn als dit nieuwe event
op een centrale plek in Nederland wordt gehouden, de kosten voor exposanten wat
lager liggen dan bij The Hair Project het geval was, je geen half uur in de rij hoeft te
staan voor een peperduur broodje en – ook niet onbelangrijk – er tegelijkertijd een
beautybeurs op dezelfde locatie plaatsvindt. Per slot van rekening vormen de beauty-
en de kappersbranche een uitstekende combinatie, wat Messe Düsseldorf al jarenlang
laat zien. Mijn laatste wens is een show van Great Lengths, dat dit najaar liet weten
een samenwerking te zijn aangegaan met haartovenaar Angelo Seminara die wat betreft
‘podium performance’ tot de absolute wereldtop behoort. Of het realistisch is om te
denken dat dit allemaal nog geregeld kan worden voor het aankomende beursseizoen
in maart/april 2016? Nee, maar het is nooit verkeerd om nog wat wensen over hebben
en wanneer de juiste partijen elkaar weten te vinden, kun je nog versteld staan van wat
er in korte tijd allemaal mogelijk is.
Kortom: het blijft koffiedik kijken wat 2016 ons gaat brengen, maar laten we hopen dat we
met zijn allen een nog beter jaar tegemoet gaan waarin de omzetten in de salons gestaag
blijven stijgen zoals in de afgelopen maanden het geval was. Voor nu wens ik u alvast
een mooie omzet in december, hele fijne feestdagen en het allerbeste voor 2016 toe!
Jos Kennis
Hoofdredacteur De Kapper
j.kennis@gpmedia.nlDe Visie
Jo s Ken n i s
“Een alternatief kappersevent organiseren
is lastig, maar niet onmogelijk”
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
K
A P P E R
N R
6 2 0 1 5 3