De Opticien nr 5 2023 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Oktober 2023 | 23 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 Special Najaarscollecties COVERSTORY OFAR BLIKT TERUG OP EEN BIJZONDER JAAR EN KIJKT VOORUIT NAAR DE TOEKOMST

www. eyevinc i .nl EYEVINCI BV Nijverheidsweg 15 2102 LJ Heemstede T 088 600 87 00 De LFU van Nidek is een compacte pompinstallatie, filter en centrifuge voor het koelwater van de slijpautomaat. BESPAAR GELD een forse daling van het waterverbruik door hergebruik van het gefilterd water; SPAAR HET MILIEU het residu wordt gescheiden en niet geloosd op het riool; SUBSIDIE EN FISCAAL VOORDEEL de investering is grotendeels in 1 jaar aftrekbaar van de winst en fiscaal voordeel. De Nidek LFU is door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland toegevoegd aan de Milieulijst, zodat u als ondernemer gebruik kunt maken van de MIA & Vamil regeling. * vraag uw belastingadviseur naar de mogelijkheden Loos geen microplastic op het riool met de Nidek LFU220 HET RECIRCULATIESYSTEEM MET CENTRIFUGE MUST HAVE

DE OPTICIEN NR 5 2023 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Op het moment dat ik deze visie schrijf, ben ik net terug uit Parijs, waar ik SILMO Paris heb bezocht. Met een nieuwe indeling in de hallen 6 en 7 had de beurs de bezoekersroute opnieuw ontworpen om de nieuwsgierigheid van de aanwezigen te stimuleren en om hun ontdekking van bijna duizend exposanten te bevorderen. Dit bleek een groot succes, zoals duidelijk werd uit de enthousiaste reacties van zowel standhouders als bezoekers. Iemand die erg te spreken was over de beurs, was David van Rode, Sales & Market Manager voor Lafont Benelux. De stand van Lafont, die in het teken stond van het 100-jarig jubileum en geheel gewijd was aan kleur, trok dagelijks een grote menigte bezoekers. Tijdens ons bezoek aan de stand hadden we de gelegenheid om met Matthieu Lafont, directeur van het bedrijf, en David in gesprek te gaan over de innovaties die tijdens de beurs werden gepresenteerd en over de bedrijfsvisie, die sinds de oprichting onveranderd is gebleven. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Oktober 2023 | 23 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 Special Najaarscollecties COVERSTORY OFAR BLIKT TERUG OP EEN BIJZONDER JAAR EN KIJKT VOORUIT NAAR DE TOEKOMST COLOFON EN DE VISIE DÁT IS DE KRACHT VAN DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN. HET DRAAIT NIET ALLEEN OM CIJFERS EN OMZET, MAAR VOORAL OM PASSIE “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Een ander merk dat dit jaar een jubileum viert, is ProDesign. Het 50-jarig jubileum werd in stijl gevierd in Aarhus, Denemarken, waar het in 1973 allemaal begon. Samen met hun gewaardeerde partners brachten wij een bezoek aan het hoofdkantoor, waar we de bedrijfscultuur hebben ervaren. Het was overduidelijk dat ProDesign niet slechts een merk van hoge kwaliteit is; de mensen achter het bedrijf maken dagelijks het verschil. Dat het succes van een bedrijf niet uitsluitend afhankelijk is van de kwaliteit van de producten, maar ook van de mensen erachter, begrijpen ook Jeroen Snel en Peter van den Akker als geen ander. Recentelijk hebben de twee heren Spectacular Eyewear overgenomen, waarvan de voormalige eigenaar Peter Lippens met pensioen is. Zijn compagnon, Hans-Peter van der Mispel, met wie hij het bedrijf 28 jaar geleden oprichtte, blijft echter betrokken bij het bedrijf. Dit wordt zeer gewaardeerd door alle betrokkenen, omdat ze allemaal beseffen dat succes draait om samenwerking, betrokkenheid, maar bovenal vertrouwen. Vertrouwen bouw je op en moet je bewijzen. Het komt niet vanzelf. Een bedrijf waar de betrokkenheid duidelijk zicht- en voelbaar is, is bij Veluwe Optiek in Putten, dat wordt geleid door Niels Vijge en Richard Tamminga. Net als bij Spectacular Eyewear International, draait het bij dit bedrijf – naast kwaliteit – ook om persoonlijke aandacht. De twee ondernemers zijn van mening dat er geen ‘slechte’ brillen op de markt zijn. Daarom is het essentieel om op andere aspecten het verschil te maken. Dat geldt voor leveranciers, maar ook voor opticiens. Een persoonlijke benadering is een dergelijk cruciaal aspect, vooral in de huidige markt waar ketenvorming toeneemt en optiekzaken worden overgenomen. Als zelfstandige opticien kun je hiermee écht het verschil maken. Niels en Richard worden liefkozend ‘de jongens’ genoemd door hun klanten, wat veel zegt over hun werkwijze. Ze laten een blijvende indruk achter, niet alleen met de producten, maar ook door wie ze zijn. Dát is de kracht van de zelfstandige opticien. Het draait niet alleen om cijfers en omzet, maar vooral om passie. Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 5 2023 4 INHOUD P. 10 SPECTACULAR EYEWEAR INTERNATIONAL 28 jaar geleden hebben Peter Lippens en zijn partner, Hans-Peter van der Mispel, Spectacular Eyewear opgericht. Na een optiekcarrière van 37 jaar en een geweldig avontuur met Spectacular Eyewear gaat Peter Lippens nu genieten van een welverdiend pensioen. Hij doet dit echter niet zonder ervoor te zorgen dat het bedrijf in goede handen blijft. P. 16 COVERSTORY OFAR Het jaar 2023 was en is een bijzonder jaar voor Ofar, net als de afgelopen 85 jaar. Het bedrijf vierde dit jaar zijn 85-jarige jubileum. Een bijzondere mijlpaal als je het ons vraagt. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met directeur Jackeline van der Leden over de belangrijke gebeurtenissen in het afgelopen jaar én over de toekomstplannen van Ofar. P. 21 BEDRIJFSBEZOEK PRODESIGN In 1973 begon een bijzonder verhaal in Aarhus, Denemarken, met de oprichting van ProDesign, een brillenmerk dat een erfenis van kwaliteit en creativiteit zou creëren. Nu, meer dan vier decennia later, viert ProDesign zijn 50-jarig jubileum in stijl, samen met hun gewaardeerde partners. P. 30 LAFONT VIERT 100-JARIG BESTAAN Het verhaal van Lafont begon in 1923, toen Louis Lafont een optiekwinkel opende in de wijk Madeleine in Parijs. “Honderd jaar later is de boetiek aan Rue Vignon nog steeds operationeel, samen met twee andere winkels in Parijs. Alleen is het niet alleen bij die optiekwinkels gebleven”, glimlacht directeur Matthieu Lafont, kleinzoon van de oprichter. 10 16 21 30

DE OPTICIEN NR 5 2023 5 P. 39 TERUGBLIK BOLD XXL De september editie van Bold Optical Fair, is de ‘Hottest’ show van het jaar gebleken. Niet alleen vanwege het uitzonderlijk warme weer, maar nog veel meer vanwege het hoge bezoekersaantal en de 411 merken die hun nieuwste ontwerpen, producten en diensten presenteerden. P. 58 TERUGBLIK SILMO PARIS Van vrijdag 29 september t/m maandag 2 oktober vond SILMO Paris 2023 plaats! Met een nieuwe indeling in de hallen 6 en 7 had de beurs de bezoekersroute opnieuw ontworpen om de nieuwsgierigheid van de aanwezigen te prikkelen en hun ontdekking van de bijna 1.000 exposanten te bevorderen. Het bleek een groot succes te zijn, zoals duidelijk werd uit de positieve reacties. P. 62 INTERVIEW BLOOMDALE EYEWEAR In 2015 richtte Armand van Lingen het bedrijf Bloomdale Eyewear op. Sinds de oprichting is het bedrijf aanhoudend verder gegroeid en inmiddels zijn de monturen verkrijgbaar bij ruim 400 onafhankelijke verkooppunten in Nederland. We gaan met Armand in gesprek over de succesfactoren van Bloomdale Eyewear en zijn passie voor kleurrijke brilmonturen en design. P. 72 OPTIEK IN BEELD – VELUWE OPTIEK In het hart van Putten, in een voormalig postkantoor dat nieuw leven werd ingeblazen, bevindt zich Veluwe Optiek - een optiekzaak die niet alleen kwaliteiten oogzorg verleent en brillen verkoopt, maar voornamelijk ook persoonlijke aandacht en gezelligheid biedt. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met ‘de jongens’ Niels Vijge en Richard Tamminga. 39 62 72 58

DE OPTICIEN NR 5 2023 6 KORT NIEUWS Etnia mocht de award in de categorie CHILDREN in ontvangst nemen en Marchon had de eer om de eerste prijs binnen de categorie SPORT op te halen met zijn model Flyfree van Nike. De eerste prijs in de categorie VISION ‘Visual Health’ was voor EssilorLuxottica met de Varilux XR Series en Morrow won de eerste prijs in de categorie VISION ‘Optical System’. SAARGOS ontving de award in de categorie EQUIPMENT. Carven mocht maar liefst twee awards in ontvangst nemen in de categorieën OPTICAL FRAME ‘BRANDS & LABELS’ en SUNGLASSES ‘BRANDS & LABELS’. SBrusset&Co won de eerste prijs in de categorie TECHNOLOGICAL INNOVATION IN EYEWEAR en ANDY WOLF veroverde de eerste plaats in de categorie SUNGLASSES ‘EYEWEAR DESIGNER’. In de categorie OPTICAL FRAME ‘EYEWEAR DESIGNER’ ging Cutler and Gross er met de award vandoor. Veronika Wildgruber won de prijs PRIX 1ERE CLASSE en tot slot werd de juryprijs uitgereikt aan Lafont, met de limited edition Ouvrage. DIT ZIJN DE WINNAARS VAN DE SILMO D’OR AWARDS 2023 Gebaseerd op een Haute Couture concept ontwikkeld door Thomas Lafont, heeft Satoshi Sekimoto originele middelgrote borduurparels en versieringen op het montuur aangebracht, waardoor het eruitziet als een jurk. De opvallende eigenschappen van dit montuur trokken de aandacht van de jury van de SILMO D’or Awards, die Lafont de juryprijs uitreikte voor deze buitengewone creatie. Meer informatie: GFC Tel. +32 27262010 | www.lafont.com Patrick van Eldijk Tel. +32 (0)6 460 915 81 SAMENWERKING TUSSEN MAISON LAFONT & MAISON SEKIMOTO RESULTEERT IN SILMO D’OR AWARD Maison Lafont viert dit jaar zijn honderdste verjaardag en heeft voor deze gelegenheid samengewerkt met Maison Sekimoto om een uniek montuur te creëren. Satoshi Sekimoto, in 2015 benoemd tot Meilleur Ouvrier de France in Haute-Couture borduurwerk, en Thomas Lafont, artistic director van Maison Lafont, combineerden hun passie en creëerden samen een prachtig, geborduurd frame, genaamd ‘Ouvrage’. Deze Limited Edition was enkel tijdens de beurs te bestellen. Satoshi Sekimoto tijdens SILMO Paris SILMO Paris ging uiteraard ook dit jaar weer gepaard met de SILMO d’Or Awards. Deze dertigste editie vond plaats op 30 september op een unieke locatie, die de Parijse sfeer ademt. De leden van de jury, voor wie de organisatoren hun oprechte dank uitspreken voor hun integriteit en professionaliteit, hebben grondig alle aanvragen geëvalueerd en objectief de creaties en innovaties geselecteerd die hun interesse wekten. Meer informatie: SILMO Paris www.silmoparis.com

wooweyeawer.com / info.nl@designeyeweargroup.com / +31 (0)79 59 38 770 / PLAY LIST2 col.9201

DE OPTICIEN NR 5 2023 8 KORT NIEUWS De collectie kenmerkt de jaren van flowerpower, toen het Woodstock Festival in volle gang was, terwijl tegelijkertijd een nieuw keerpunt werd bereikt voor de bevrijding en rechten van vrouwen. Een tijdperk rijk aan emotie, kleur en muziek, en een bron van inspiratie voor velen vandaag de dag. In deze nieuwe campagne brengt Nathalie hulde aan de vrouwen die het leven van vrouwen hebben gemarkeerd. Fanny, het gezicht van Maison Nathalie Blanc sinds het begin van het merk, geeft deze campagne vorm. Deze muze heeft ermee ingestemd om het spel te spelen, zich in te leven in de huid van deze iconen, met frisse, vrolijke kleuren en krachtige stijlen die het DNA van het merk oppikken om een collectie te creëren met vormen die duidelijk kunnen worden omschreven als “nog nooit eerder gezien” voor de ontwerpster Nathalie Blanc. In de collectie worden twee biografische thema’s tot leven gebracht. Een cinematografische reis met sterke vrouwelijke personages zoals Linda Carter, Simone Veil, Marie-André Leclerc (de slang) en een vrouwelijke versie van Top Gun, maar ook een muzikale reis met Janis Joplin, Céline Dion en Melody Gardot. Meer informatie: Nathalie Blanc Paris Heideliek Wassink | Tel. +31 (0)6 34391735 Edward Wagemakers | Tel. +31 (0)6 11911796 www.nathalieblancparis.com BIOPICMANIA VAN NATHALIE BLANC PARIS: EEN GEDURFDE TERUGKEER NAAR DE BASIS Een passie voor vintage en retro brengt ons naar het hart van de jaren ‘70, dierbaar voor Nathalie Blanc, de ontwerpster van Nathalie Blanc Paris. De nieuwe collectie van het merk, genaamd BIOPICMANIA, gaat over de persoonlijkheden die hun stempel hebben gedrukt op deze jaren door hun stijl, moed en vastberadenheid. “De geslaagde Bold XXL smaakte direct naar meer en toen bleek dat er nog een plekje over was op SILMO Paris, zijn we met tafels, stoelen en onze collecties de auto in gesprongen en naar Parijs gereden. De internationale interesse van zowel binnen als buiten Europa gaf aan dat we met deze gewaagde keuze toch de juiste hebben gemaakt”, vertelt Ninder Nijkamp. “Ondanks dat we een jong optiek bedrijf zijn, kunnen we na deze twee beurzen concluderen hoe waardevol en belangrijk het is om zichtbaar te zijn voor onze klanten en elke mogelijkheid hiervoor aan te grijpen. Wat erg leuk was om te zien, is dat een aantal klanten uit Nederland de moeite nam om even bij ons langs te komen op de beurs in Parijs. Dit geeft voor ons aan dat we op de goede weg zijn om van Spectaculis een succes te maken.” Aankomend jaar zal Spectaculis opnieuwde collectie van de overzetzonnebrillen en zonneclips uitbreiden. Wie langs is geweest op de SILMO in Parijs heeft SPECTACULIS BLIKT TERUG OP SUCCESVOLLE BEURZEN Na de introductie van Spectaculis en het merk IKY Eyewear eerder dit jaar op de Nederlands optiekmarkt, was de keuze voor de eigenaren van Spectaculis snel gemaakt om deel te gaan nemen aan de Bold XXL. “Dit was de perfecte gelegenheid om een gedeelte van onze klanten nu ook in het echt te ontmoeten en kennis te maken met de rest van de optiekmarkt”, aldus Ninder Nijkamp, mede-eigenaar van Spectaculis. hier al een glimp van kunnen opvangen. Ook heeft Spectaculis naast de overzetbrillen met gele glazen nu opklapbare zonneclips met onder anderen gele glazen toegevoegd aan de collectie. Meer informatie: Spectaculis Nederland Tel. 0320-262527 | info@spectaculis.nl www.spectaculis.nl

Zwitserse brillenglazen Perfectie tot in het kleinste detail

DE OPTICIEN NR 5 2023 10 INTERVIEW SPECTACULAR EYEWEAR INTERNATIONAL: DEZELFDE VISIE, IN EEN MODERN JASJE 28 jaar geleden hebben Peter Lippens en zijn partner, Hans-Peter van der Mispel, Spectacular Eyewear opgericht. Gedurende deze tijd hebben ze vele zelfstandige opticiens in Nederland, België en Duitsland kunnen bedienen met prachtige merken. Na een optiekcarrière van 37 jaar en een geweldig avontuur met Spectacular Eyewear gaat Peter nu genieten van een welverdiend pensioen. Hij doet dit echter niet zonder ervoor te zorgen dat het bedrijf in goede handen blijft. “Sinds enige tijd waren wij aan het onderzoeken hoe wij onze klanten ook in de toekomst kunnen blijven bedienen”, zegt Peter Lippens. “Tijdens enkele goede gesprekken met Ton Juffermans van Eyeton, adviseur en makelaar gespecialiseerd in het aan- en verkopen van optiekbedrijven, werd duidelijk welke innovatieve onderneming het beste zou aansluiten bij het traditionele distributiebeleid van Spectacular Eyewear. De naam Vinz Roy, het vernieuwende online bestelconcept van de eigenaren Jeroen Snel en Peter van den Akker, viel en sprak ons meteen aan.” Hans-Peter van der Mispel, Jeroen Snel, Peter van den Akker en Peter Lippens

DE OPTICIEN NR 5 2023 11 Een frisse wind en een flinke dosis positieve energie leidden tot de overname van de onderneming, die vanaf nu de naam Spectacular Eyewear International zal dragen. Het was niet alleen een grote stap voor Peter Lippens en Hans-Peter van Spectacular Eyewear, maar ook voor de mannen van Vinz Roy. “Jeroen en ik zijn in januari van dit jaar officieel van start gegaan met het brillenmerk Vinz Roy, een grensverleggend montuurmerk met hart voor de toekomst. Onze collecties worden verkocht via ons zelfontwikkelde online bestelconcept, dat uitsluitend toegankelijk is voor opticiens, optometristen en andere wederverkopers in de optiekbranche. Het platform was net gelanceerd toen Ton Juffermans contact met ons opnam voor een gesprek met Spectacular Eyewear. Dat heeft alles toch wel een beetje op zijn kop gezet”, zegt Peter van den Akker, medeoprichter van Vinz Roy, met een glimlach. “Het eerste gesprek voelde direct zo goed, dat we niet veel later besloten om deze uitdaging aan te gaan. We waren namelijk overtuigd dat Vinz Roy naadloos zou aansluiten bij het bestaande assortiment van Spectacular Eyewear. Bovendien biedt ons bestelplatform tal van mogelijkheden voor alle merken binnen hun portfolio, niet alleen voor Vinz Roy.” Ook bij de heren van Spectacular Eyewear heerste een positief gevoel na het eerste gesprek, mede doordat Peter van den Akker en Jeroen dezelfde visie willen voortzetten. “Bij een overname zullen er altijd dingen veranderen, maar Peter van den Akker en Jeroen willen onze visie voortzetten. Dat is de reden dat het ook voor ons zo goed voelde. Bovendien werden we ‘aangestoken’ door hun enthousiasme en nieuwe ideeën”, aldus Hans-Peter. Jeroen vult aan: “Spectacular Eyewear heeft een goede reputatie opgebouwd binnen de optiek, mede dankzij de visie van Peter Lippens en Hans-Peter. Wij willen voortbouwen op die visie en daarom zijn we ook ontzettend blij dat Hans-Peter aan het bedrijf verbonden blijft als agent. Voor de klanten zal er daardoor weinig veranderen.” Peter Lippens zal een stapje terug doen, maar zal wel nog als ambassadeur verbonden blijven aan Spectacular Eyewear International. “Kortom, we houden de kennis en ervaring toch volledig in huis”, knipoogt Jeroen. Hoe het ooit begon Om erachter te komen wat de visie is die het bedrijf al zo lang zo succesvol maakt, moeten we teruggaan naar het begin van Spectacular Eyewear, 28 jaar geleden. Sinds de allereerste dag staan de oprichters, Peter Lippens en Hans-Peter, bekend om hun passie en enthousiasme. Met een portfolio van gerenommeerde merken hebben ze talloze opticiens aan zich weten te binden. Eén van de sleutels tot het succes van Spectacular Eyewear is de langdurige samenwerking met veel van deze merken. “Hackett Bespoke, Freak Show en Vinyl Factory zijn van vaste waarde binnen ons assortiment en recentelijk is daar de 22k LEGENDS-collectie aan toegevoegd. Met veel van de merken werken we al jarenlang samen. Dat zegt veel over de manier waarop we met onze leveranciers samenwerken. Plezier hebben in ons werk en vertrouwen hebben in onze partners zijn de kernwaarden voor ons, zowel in onze relaties met klanten als met leveranciers. We streven naar langdurige samenwerkingen”, vertelt Peter Lippens. Langetermijnrelaties Gevraagd naar het geheim achter hun succesvolle langetermijnsamenwerkingen gedurende al die jaren, reageert Hans-Peter als volgt: “Vanaf het begin hadden we altijd een duidelijk idee en visie over hoe we met onze klanten wilden omgaan. Het is voor ons van groot belang om ons echt in te zetten voor de klant en een plezierige samenwerking op te bouwen. Dit betekent dat de relatie een wederzijdse interactie moet zijn, zonder hiërarchie en met gelijke inbreng. Immers, we moeten samenwerken om de zelfstandige opticien succesvol te laten zijn. Het is van cruciaal belang dat we doen wat we beloven, en daarom is een sterke samenwerking met onze leveranciers essentieel. Naar ons idee hebben we de afgelopen 28 jaar voortdurend de juiste balans weten te vinden.” Peter van den Akker voegt hieraan toe: “Dankzij zijn jarenlange ervaring en netwerk zijn we enorm blij dat Hans-Peter het gezicht van het bedrijf blijft. Dit geeft vertrouwen aan onze leveranciers, omdat zij weten dat het bedrijf in goede handen wordt overgedragen. Daarnaast hebben ook onze klanten, de opticiens, veel vertrouwen in hem. Met zijn ervaring in de optiek, oprechte interesse in onze klanten en vooral zijn ongekende inzet en enthousiasme is hij de ideale sparringpartner voor onze klanten. Hij weet als geen ander hoe één of meerdere van onze merken kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de zelfstandige opticien.” Vinz Roy Met de overname van Peter van den Akker en Jeroen wordt het merkenportfolio nu uitgebreid met Vinz Roy. Hans-Peter erkent dat hij aanvankelijk niet volledig overtuigd was van het merk. “Toen Peter van den Akker vertelde over de collectie, was ik niet direct enthousiast”, geeft hij toe. “Maar toen ik ze daadwerkelijk in mijn handen had, veranderde dat. Waarom? Ik heb gewerkt met prachtige, gerenommeerde merken die een indrukwekkende reputatie hebben opgebouwd. Ik dacht dat Vinz Roy daar moeilijk mee kon concurreren. Dat zorgde voor een vooroordeel, maar toen ik de monturen eenmaal vasthad, werd het tegendeel bewezen. Ze ogen fris, eigentijds en modern, en bovendien was ik onder de indruk van de kwaliteit van de modellen. Juist dat maakt het merk uniek: het biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en is toegankelijk voor een breed publiek. Hiermee vult het merk ons bestaande assortiment perfect aan.” Hans-Peter zal ook invloed gaan uitoefenen op de ontwikkeling van de nieuwe collecties van Vinz Roy. “Door zijn ervaring met verschillende merken, voelt hij goed aan waar wel of geen behoefte aan is en daar kan de collectie van Vinz Roy op worden aangepast”, aldus Jeroen. Hans-Peter vult aan: “Dat is een mooie nieuwe uitdaging voor mij, waarbij ik mijn kennis en ervaring met de merken, maar ook met de partnerschappen met de opticiens, kan vertalen naar de collecties. Ik kijk daar enorm naar uit!” Zoals Peter van den Akker al aangaf, hebben de twee heren een bestelplatform opgezet voor Vinz Roy en volgend jaar zullen ook de andere merken binnen het portfolio via een vergelijkbaar platform besteld kunnen worden. “We sluiten niet uit dat het online bestelconcept van Vinz Roy in de toekomst zal worden geïntegreerd met de andere bestelplatforms die we binnenkort zullen lanceren. Dit zou namelijk het meest handig zijn voor opticiens, omdat ze dan alle merken via één platform kunnen bekijken en bestellen”, aldus Peter van den Akker. Wat de heren echter willen benadrukken, is dat dit online bestelconcept een aanvulling is op de ondersteuning en het persoonlijke contact van Hans-Peter, en absoluut geen vervanging daarvan. “Hans-Peter blijft de optiekzaken bezoeken om de wensen en behoeften van de opticien én onze mogelijkheden te bespreken en uiteraard de collecties fysiek te laten zien. Vervolgens is het voor de opticien heel eenvoudig om herhaalorders via ons platform te bestellen. Het voordeel hiervan is dat je een bril die die dag is verkocht, dezelfde dag kunt bestellen, waardoor het montuur de volgende dag al in huis is. Kortom, je aanbod blijft altijd up-to-date, zelfs met de meest populaire brillen. Je hoeft niet meer te wachten op een bezoek van de vertegenwoordiger of hem of haar te bellen.” Tijdens Bold XXL konden opticiens voor het eerst kennismaken met het vernieuwde team en eveneens afscheid nemen van Peter Lippens. “We hebben ontzettend leuke reacties van onze klanten ontvangen over de overname en samenvoeging met Vinz Roy, daar ben ik ontzettend blij mee. Ik weet zeker dat ik het bedrijf met een gerust hart over kan dragen aan deze heren. Het loslaten van iets waar je zo lang en met zoveel passie aan hebt gewerkt, is natuurlijk moeilijk, maar het is tijd om het stokje door te geven aan de nieuwe generatie. Het was een prachtige reis”, besluit Peter Lippens. Meer informatie: Peter van den Akker +31 (0)6 51 549 037 Jeroen Snel +31 (0)6 29 096 658 Hans-Peter van der Mispel +31 (0)6 53 819 684 Peter Lippens +31 (0)6 51 146 218 Kantoornummers: Spectacular Eyewear International: +31 (0) 85-130 75 92 en +31 (0)36 549 50 40 Vinz Roy: +31 (0) 85-080 54 28 hello@vinzroy.com hello@spectaculareyewear.eu

DÉ LEVERANCIER VAN AVIZOR IN DE BENELUX Vanaf nu bestel je, als opticien in Nederland en België, AVIZOR’s assortiment contactlensvloeistoffen en oogdruppels exclusief bij SMEYEL. Je kan bij ons telefonisch (+31 481700219), via de e-mail (bestelling@smeyel.com) en straks ook via onze site bestellen (smeyel.com). Als je je bestelling op een werkdag ’s ochtends aan ons doorgeeft, streven we ernaar deze dezelfde werkdag nog te verzenden. Op zoek naar een SMEYEL? Iedere maandag tot en met vrijdag van 8.00u tot 20.00u en zaterdag van 8.00u tot 18.00u staan we met een big SMEYEL voor jullie klaar via het telefoonnummer +31 481700219 en via info@smeyel.com. SMEYEL • +31 481700219 • Industrieweg Oost 21 • 6662 NE • Elst (GLD) • Nederland • www.smeyel.com • info@smeyel.com

DE OPTICIEN NR 5 2023 13 MONTUREN ØRGREEN OPTICS VOEGT NIEUWE STIJLEN TOE BINNEN DRIE BESTVERKOCHTE COLLECTIES Het brede en uitgebreide aanbod van Ørgreen Optics wordt uitgebreid met nieuwe toevoegingen, die tijdens de SILMO Paris werden gepresenteerd. Ørgreen bewijst hiermee dat het de grenzen blijft verleggen en nieuwe richtingen wil verkennen. Kenmerkend voor de nieuwe collectie zijn de de hoogwaardige materialen, waaronder driedimensionaal geprint polymeer, geavanceerd titanium en veelkleurig eigentijds acetaat. IMAGINARY LINES Nieuwe eye-catchers binnen de lijn IMAGINARY LINES zijn onder meer het model Plus One, een gedurfd montuur dat inspiratie haalt uit de klassieke Pilot teardrop-zonnebril en het combineert met een gedurfde en sportieve twist, resulterend in een ongeëvenaarde uitstraling die zelfvertrouwen en verfijning uitstraalt. Het model heeft een eenvoudige brug, die een vleugje elegantie toevoegt aan zijn algehele aantrekkingskracht. Model Wish heeft een zacht vierkante panto-vorm, waarbij een klassieke uitstraling wordt gecombineerd met moderne esthetiek. Dit resulteert in een slim en elegant montuur dat zelfvertrouwen en stijl uitstraalt. De discrete driedimensionaal geprinte zijkanten maken deze stijl echt uniek. ACETATE Model Epic is Ørgreens avant-gardistische acetaat meesterwerk, met een fusie van design en functionaliteit. Het viert het harmonieuze samenspel van materialiteit en vorm, met opmerkelijke nadruk op volumes. Het montuur heeft een op maat gemaakte geprofileerde kern-draad, die een vleugje exclusiviteit en individualiteit aan het ontwerp toevoegt. De nieuwe geometrische kenmerkende metalen klinknagel belichaamt Ørgreens nauwgezette vakmanschap en onwrikbare aandacht voor detail. Model Fire Starter is even opvallend, met een spel van minimale afmetingen, waarbij de lichtste expressie van het acetaatmateriaal knap wordt benadrukt. Dunne lijnen harmoniëren moeiteloos om een tijdloos en commercieel aantrekkelijk product te creëren. SHEET TITANIUM Model Like Heaven biedt een gedurfde navigator-look met zijn grote structuur en intrigerende dubbele brug, wat een gevoel van avontuur en elegantie oproept die kenmerkend is voor de Ørgreen-stijl. Meer informatie: Optical Supply Tel. +31 (0)23 7920414 | www.optical.nl

DE OPTICIEN NR 5 2023 14 MONTUREN De nieuwe modellen van Skaga zijn een perfecte belichaming van de essentie van het Zweedse merk en kenmerken zich door minimalisme en Zweedse functionaliteit. Vorm en functie, onlosmakelijk verbonden in de hele collectie, zijn essentiële elementen van de verfijnde benadering om premium materialen zoals titanium, beta-titanium, 45 procent op planten gebaseerde hars en verantwoord acetaat deskundig te gebruiken om strakke ontwerpen te creëren met ongeëvenaarde elegantie, lichtheid en comfort. DE NIEUWE COLLECTIE VAN SKAGA: MODERN MINIMALISME EN ZWEEDSE FUNCTIONALITEIT SK3034 - STORKLINTEN Zowel comfortabel als ultralicht, dit rechthoekige optische model voor heren maakt ook deel uit van The Lab-collectie. Terwijl de voorkant is vervaardigd in titanium, zijn de met rubber beklede veren gemaakt van Flexon-geheugenmetaal. De uiteinden van de veren zijn bedekt met siliconen voor extra comfort. Het kleurenpalet, dat Scandinavische tinten oproept, omvat het Matte Blue dat is gekozen voor de reclamecampagne, evenals Matte Black, Matte Gun en Matte Khaki. Meer informatie: Marchon Eyewear Tel. +31(0)20 581 5000 benelux@marchon.com www.marchon.com Het rijke kleurenpalet van de modellen, bestaande uit verfijnde natuurlijke tinten, weerspiegelt Scandinavische landschappen, terwijl het iconische ‘S’-embleem een symbool is van stijl en kwaliteit over de hele wereld. SK3035 - WILHELMINA Dit minimalistische, ultralichte optische model voor vrouwen maakt deel uit van The Lab-collectie en heeft een elegante, vierkante titanium voorkant. De veren, voorzien van een rubberen inzetstuk, zijn gemaakt van Flexon, een zeer innovatief, flexibel materiaal dat gebogen of gedraaid kan worden en toch terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm. Siliconen sleeves op de uiteinden van de veren voegen uitzonderlijk comfort toe aan dit model, gepresenteerd in Matte Mauve/Rose Gold in de reclamecampagne. Dit model is ook verkrijgbaar in verschillende matte kleurvariaties, waaronder Black, Light Grey en Mint.

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM VAN DER LEEUW OPTIEK // DELFT

DE OPTICIEN NR 5 2023 16 COVERSTORY Dat het bedrijf dit jaar 85 jaar bestaat, wil niet zeggen dat ze bij Ofar achterover leunen. In tegendeel. “Natuurlijk hebben we het gevierd en hebben we er uitgebreid bij stilgestaan, we zijn ontzettend trots op deze mijlpaal”, aldus Jackeline. “Maar dat wil niet zeggen dat de rest niet doorgaat. We blijven onszelf continu verder ontwikkelen, ook in ons jubileumjaar.” OFAR BLIKT TERUG OP EEN BIJZONDER JAAR EN KIJKT VOORUIT NAAR DE TOEKOMST Het jaar 2023 was en is een bijzonder jaar voor Ofar, net als de afgelopen 85 jaar. Het bedrijf vierde dit jaar zijn 85-jarige jubileum. Een bijzondere mijlpaal als je het ons vraagt. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met directeur Jackeline van der Leden over de belangrijke gebeurtenissen in het afgelopen jaar én over de toekomstplannen van Ofar. OP DE COVER VAN DEZE EDITIE IS EEN VOORBEELD TE ZIEN VAN DE SETS DIE BINNENKORT BESCHIKBAAR ZULLEN ZIJN “ “ Een bijzonder jaar Dit jaar hebben er al verschillende bijzondere gebeurtenissen plaatsgevonden. Zo bereikte Ofar in maart een unieke mijlpaal toen Kemps Optiek in Oss de 100.000e internetbestelling plaatste. “Als beloning kreeg deze loyale klant twee dinerbonnen en kreeg Kemps Optiek een waardevolle waardebon aangeboden”, vertelt Jackeline. Ook werkte Ofar dit jaar aan het optimaliseren van de workflow in hun magazijn, wat de efficiëntie en klantenservice ten goede kwam en gaf het zijn klanten de kans om als verkooppunt te worden vermeld op de Ofar website voor de merken FitOfar, Art&Jack of Jackie L. Dit opende nieuwe mogelijkheden voor zowel het bedrijf als zijn partners. Een ander belangrijk hoogtepunt was de totstandkoming van een mooie samenwerkingsovereenkomst. “Wij zijn de samenwerking met Eye-Med aangegaan voor de verkoop van Oculus apparatuur. We verkochten al pasbrillen en pasglazen van Oculus, maar nog geen apparatuur. Toen we door Eye-Med werden benaderd voor de distributie van, in eerste instantie, de corneatopograaf Keratograph 5 en de Myopia Master, besloten we om die uitdaging aan te gaan. Dit partnerschap belooft spannende ontwikkelingen in de toekomst.” Ondertussen kreeg het nieuwe zonnebrilmerk Jackie L ook steeds meer vorm dit jaar, wat de diversiteit van het aanbod van Ofar vergrootte. Ofar versterkte ook zijn positie in de markt door toe te treden als leverancier bij Centrop, en de toetreding tot de Optitrade retailgroep staat eveneens op het programma. En alsof dit allemaal nog niet genoeg was, belooft Ofar zijn klanten aan het einde van dit jubileumjaar te trakteren op een knallende eindejaarsaanbieding voor 2023. “Kortom, 2023 was en blijft een opmerkelijk jaar voor ons, waarin we onze rijke geschiedenis vierde en deuren opende naar een veelbelovende toekomst.” Succesvolle beurzen In de tussentijd maakte Ofar zijn aanwezigheid duidelijk voelbaar op verschillende vakbeurzen in steden zoals München, Berlijn, Utrecht (maar liefst twee keer), Dortmund en Brussel. Het was een kans om te netwerken en de nieuwste innovaties in de branche te delen. “Vooral de Bold XXL in september was voor ons in veel opzichten een succes. Ondanks de hitte was er een groot aantal bezoekers en was er veel belangstelling voor de FitOfar, LookOfar, Art&Jack en Jackie L collecties. Opvallend was het grote aantal bezoekers uit Duitsland dat onze stand bezocht. Er was zelfs een opticien uit Trier die interesse had voor de overzetzonnebrillen!” De beursstand van Ofar tijdens Bold XXL

DE OPTICIEN NR 5 2023 17 Op de vraag wat er allemaal te zien was tijdens Bold XXL, antwoordt Jackeline: “Wat modellen en kleuren betreft blijft Ofar koploper als leverancier van overzetzonnebrillen, wat te zien was tijdens de twee beursdagen. De collectie was al kleurrijk, en met de toevoeging van nieuwe kleuren voor model VZ-0039F1-N (deze kleur is ook nieuw voor model VZ-0047) en VZ-0039F2-N, zijn er nu nog twee schitterende kleuropties beschikbaar." Bij het zonnebrillenmerk Jackie L trokken de modellen ZO-0261 en ZO-0262, die deel uitmaken van de 2024-collectie, veel aandacht van passerende dames. Jackeline merkte op: "Het was opvallend hoe weinig vrouwelijke bezoekers die de Ofar-stand passeerden of bezochten, de verleiding konden weerstaan om even een van deze brillen te passen." Er was ook aanzienlijke belangstelling voor de DS-0048 ZipZap presentatiebox, die vanaf dit zomerseizoen verkrijgbaar is. “Deze handige clip-on box biedt ruimte aan veertig zonneclips. Hij is perfect voor presentatie op de toonbank en kan tevens dienen als tray om klanten aan de winkeltafel te helpen bij het kiezen van de juiste ZipZap clip-on. De box is compact van formaat (31,5 x 41 x 5,5 cm), wat het eenvoudig maakt om hem te verplaatsen of zelfs op te bergen. Daarnaast zal er vanaf het volgende seizoen ook een luxe opberg- en presentatiebox beschikbaar zijn in kunstleer voor de clip-ons.” Voor het eerst werden tijdens Bold XXL op de stand van Ofar de Oculus corneatopograaf Keratograph 5M en de autorefractor, kerato- en biometer Myopia Master tentoongesteld. Jackeline vertelt: "Bij deze primeur voor Ofar met de Oculus-apparatuur kregen we technische ondersteuning van Ielke-Pieter Smid van Eye-Med. De Keratograph 5M is een cornea-topograaf met een camera met hoge dichtheid en een verlichtingssysteem waarmee het oogoppervlak en de oogliddynamiek kunnen worden bestudeerd. Het belangrijkste gebruik van de Keratograph is het diagnosticeren van droge ogen. De technologie van deze topograaf maakt het echter ook mogelijk om geavanceerde topografieën uit te voeren, dankzij het feit dat hij een placido-schijf bevat.” Met een Keratograph 5M kunnen de volgende tests worden uitgevoerd waarmee de kwaliteit van de traan, de productie en de hoeveelheid kunnen worden geanalyseerd: - meibografie - classificeren of de meniscus hoog of laag is en informatie geven over de verspreiding van de traanfilm op het oppervlak van het oog - meten van de viscositeit, hoeveelheid en kwaliteit van de lipidelaag - bepalen van de breektijd van de traanfilm - meten en classificeren van roodheid van het oog Naats de Keratograph 5M, was er ook veel belangstelling voor de Myopia Master. Niet gehaal verrassend volgens Jackeline, aangezien de Myopia Master het eerste instrument ter wereld is dat de belangrijkste zaken combineert in één instrument. Ze legt uit: “Myopie management, een hot item vandaag de dag, is veel meer dan een meting met een aslengtemeter. Oculus heeft hiervoor een 7-stappenplan ontwikkeld dat doorlopen wordt met behulp van de Myopia Master. De gegevens die worden verkregen via de ingebouwde autorefractor worden samen met de gemeten aslengte en de centrale keratometer waarden automatisch in de ‘voorspellende software’ geladen. Deze metingen gaan volautomatisch en volgens de non-contact methode. Met name kinderen kunnen snel en comfortabel gemeten worden waardoor verdoving overbodig wordt.” De software bevat keuzemogelijkheden voor diverse behandelopties. Jackeline: “Aansluitend aan de meting kan een myopierapport met resultaten, adviezen en een eventueel behandelplan worden geprint of gemaild. Tijdens vervolgafspraken zijn de resultaten steeds zichtbaar zodat de myopieprogressie kan worden beoordeeld en de behandeling, indien nodig, kan worden aangepast.” Tot slot benadrukt Jackeline dat er uiteraard ook briletuis te bewonderen waren op de beurzen. “Ofar is vanaf het allereerste begin al leverancier van briletuis. Gedurende vele jaren was er op dit gebied weinig spectaculairs te ontdekken, afgezien van een nieuw stofje hier en daar. De uitbreiding van het assortiment met etui ET-D74, leverbaar in vier kleuren, is de aanzet tot het upgraden van de collectie. Dit stijlvolle briletui is ontworpen om zonnebrillen of leesbrillen veilig en stijlvol op te bergen. Dankzij een handige musketonhaak kan het eenvoudig aan een tas of riem worden bevestigd met slechts één klik. De buitenkant is vervaardigd van duurzaam en krasbestendig materiaal met een lederlook. De binnenkant is gevoerd met een zacht, fluweelachtig materiaal om de glazen goed te beschermen. Daarnaast zijn er extra lusjes om de veren van de bril stevig op hun plaats te houden, zodat ook deze niet kunnen beschadigen.” Nieuwe combinaties van brildoekjes en briletuis Binnenkort zullen ook leuke combinatiesets van brildoekjes en briletuis leverbaar zijn. “Op de cover van deze editie is een voorbeeld te zien van de sets die binnenkort beschikbaar zullen zijn. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een aantal andere leuke combinaties en zodra deze sets op voorraad zijn, zullen we dit aankondigen via een nieuwsbericht of een nieuwsbrief”, vertelt Jackeline enthousiast. “Kortom, 2023 was een bijzonder jaar voor Ofar met prachtige ontwikkelingen, en er staan nog veel meer bijzondere dingen op de planning. Ik kijk er enorm naar uit om het succes van Ofar samen met mijn team voort te zetten!” Meer informatie: Ofar B.V. Tel. +31 (0)320-247104 | www.ofar.nl Jackie L FitOfar

DE OPTICIEN NR 5 2023 18 CONTACTLENZEN Met Water Surface™ biedt Alcon een unieke technologie die lensdragers verzekert van ongezien comfort. Lenzen met Water Surface™ bevatten namelijk bijna 100% water aan de oppervlakte.4-6 Enkel een zacht kussentje van vocht raakt dus het oog, waardoor deze contactlenzen voelen als niets! Voor dag- én maandlenzen Tot voor kort was deze revolutionaire technologie enkel beschikbaar voor daglenzen. Maar Alcon is erin geslaagd om Water Surface™ uit te breiden naar maandlenzen. Voortaan kunnen dus ook maandlensdragers genieten van het ultieme comfort. De Water Surface™-technologie met ~100% water aan de oppervlakte is momenteel te vinden in: • DAILIES TOTAL1™ daglenzen: sferisch, torisch en multifocaal • TOTAL30™ maandlenzen: sferisch en torisch ALCON GARANDEERT ULTIEM DRAAGCOMFORT VOOR UW KLANTEN1 Wist u dat 54% van de nieuwe lensdragers comfort ziet als de belangrijkste drempel om contactlenzen te dragen?2 En dat maar liefst 85% van de afhakers slecht comfort opgeeft als de belangrijkste reden voor hun dropout?3 Draagcomfort is dan ook een absolute topprioriteit geworden voor contactlensspecialisten. En de Water Surface™- technologie van Alcon komt voluit tegemoet aan deze behoefte. Alcon combineert de innovatie van Water Surface™ bovendien met twee andere efficiënte technologieën: het Precision Balance 8|4 Design voor torische lenzen, dat ervoor zorgt dat de lens al na ongeveer 60 seconden stabiel zit, en de Celligent-technologie die de ogen beschermt tegen bacteriën en eiwitaanslag, door het natuurlijke oppervlak van het oog na te bootsen.7-10 Inclusief gratis communicatiekit Alcon biedt u gratis een bijzonder uitgebreide communicatiekit, met alles wat u nodig hebt om uw klanten te wijzen op het ultieme draagcomfort van de Water Surface™-technologie: een flyer, een video voor in uw verkooppunt, kant-en-klare social media posts voor zowel Facebook als Instagram en kanten-klare e-mailings om in eigen naam uit te sturen naar uw klanten. Wilt u meer informatie ontvangen over het assortiment van Alcon? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met uw vertegenwoordiger. Referenties 1. In a clinical study wherein patients (n=66) used AOSEPT® solution for nightly cleaning, disinfecting, and storing; Alcon data on file, 2021 2. Online consumer survey of 2,021 consumers (1,010 current contact lens wearers, 564 lapsed contact lens wearers and 447 spectacle wearers) carried out by MarketVision in December 2021 (France n=405, Germany n=401, Italy n=411, Australia n=402 and South Korea n=402). 3. Based on third-party research conducted in 2021 across 2,006 reusable contact lens wearers and 200 eye care professionals in the U.S., Germany, Spain and Italy; Alcon data on file, 2021. 4. In vitro analysis of lehfilcon A contact lenses outermost surface softness and correlation with water content; Alcon data on file, 2021 5.Thekveli S, Qui Y, Kapoor Y, et al. Structure-property relationship of delefilcon A lenses. Cont Lens Anterior Eye. 2012;35(Supp 1):e14. 6.Angelini TE, Nixon RM, Dunn AC, et al. Viscoelasticity and mesh-size at the surface of hydrogels characterized with microrheology. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2013;54:E-abstract 500. 7. In vitro evaluation of bacterial adherence in commercial lenses: Alcon data on file, 2020. 8. In vitro evaluation of bacterial biofilm in commercial lenses: Alcon data on file, 2020. 9. Ishihara K, Fukazawa K, Sharma V, Liang S, et al. Antifouling silicone hydrogel contact lenses with a bioinspired 2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine polymer surface. ACS Omega. 2021;6:7058-7067. 10. In vitro evaluation of lipid deposition for lehfifilcon A and commercial lenses using 3D confocal imaging; Alcon data on file, 2021

**Gebaseerd op in vitro metingen van ongedragen lenzen. 1. Thekveli S, Qui Y, Kapoor Y, et al. Structure-property relationship of delelcon A lenses. Contact Lens Anterior Eye. 2012;35(Suppl 1):e14. 2. Angelini TE, Nixon RM, Dunn AC, et al. Viscoelasticity and mesh-size at the surface of hydrogels characterized with microrheology. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2013;54:E-abstract 500. 3. In vitro analysis of lens oxygen permeability, water content, and surface imaging; Alcon data on le, 2021. 4. In vitro analysis of lehlcon A contact lenses outermost surface so–ness and correlation with water content; Alcon data on le, 2021. 5. In a clinical study wherein patients (n=66) used AOSEPT® solution for nightly cleaning, disinfecting, and storing; Alcon data on le, 2021 6. Perez-Gomez I, Giles T. European survey of contact lens wearers and eye care professionals on satisfaction with a new water gradient disposable contact lens. Clin Optom. 2014;6:17-23. Voor indicaties, contra-indicaties en waarschuwingen verwijzen wij u naar de gebruiksaanwijzing van het betrežende product. Contactlenzen zijn medische hulpmiddelen. ©2023 Alcon Inc. BNLX-T30-2300036 08/2023 BIED UW KLANTEN HET COMFORT5 6 VAN WATERSURFACE DAILIES TOTAL1™ daglenzen ~100% watergehalte aan het oppervlak1,2** ~100% watergehalte aan het oppervlak3-4** Sferisch Torisch Multifocaal Sferisch Torisch TOTAL30™ maandlenzen

Het Digitale Briladvies Maak de klantreis compleet met het Digitale Briladvies. Gewe dige k ntbe eving Grote e cienc s g Beter & korter verkoopproces www.debrillenstylist.nl +316 415 535 12 Nieuw Het onderscheid wordt gemaakt door het talent dat aanwezig is! EYE RECRUITMENT ROTTERDAMSEWEG 22 | 3332 AJ ZWIJNDRECHT 06-41191479 | TALENT@EYERECRUITMENT.NL WWW.FACEBOOK.COM/EYERECRUITMENT KIJK OP WWW.EYERECRUITMENT.NL VOOR DE VACATURES IN DE OPTIEKBRANCHE GREVING & GREVING IN MEPPEL EN LEEUWARDEN HEEFT MOOIE VACATURES GEPASSIONEERDE ALLROUND OPTIEKER OOGWERELD ZOEKT OPTICIENS EN CONTACTLENSSPECIALISTEN VOOR DE REGIO’S EINDHOVEN EN NOORD LIMBURG

DE OPTICIEN NR 5 2023 21 JUBILEUM In 1973 begon een bijzonder verhaal inAarhus, Denemarken, met de oprichting van ProDesign, een brillenmerk dat een erfenis van kwaliteit en creativiteit zou creëren. Nu, meer dan vier decennia later, viert ProDesign zijn 50-jarig jubileum in stijl, samen met hun gewaardeerde partners. Het team van vaktijdschrift De Opticien reisde af naar Aarhus waar we niet alleen het jubileum vierden, maar ook de sfeer binnen het bedrijf proefden en werden ondergedompeld in de visie van het merk. PRODESIGN VIERT HET VERLEDEN ÉN OMARMT DE TOEKOMST Lees verder op de volgende pagina ► Sinds de allereerste dag heeft ProDesign, onderdeel van Design Eyewear Group, steevast geloofd dat brillen meer zijn dan alleen een hulpmiddel voor het verbeteren van het zicht. Ze hebben diepgaande optische expertise gecombineerd met een onwrikbare toewijding aan design, wat hen in staat stelt monturen te creëren en te verfijnen tot ze de perfecte expressie bereiken. Elk montuur dat de fabriek verlaat, is doordrenkt met de ProDesign-handtekening: geen compromissen, enkel vakmanschap en design dat iedereen de kans biedt zichzelf uit te drukken, simpelweg door de keuze van een bril. Gedurende dit tweedaagse bedrijfsbezoek kregen wij, samen met diverse partners uit heel Europa, persoonlijk de kans om de expertise en filosofie van ProDesign te ervaren.

DE OPTICIEN NR 5 2023 22 JUBILEUM Alles onder één dak Tijdens het bedrijfsbezoek kregen klanten en werknemers uit heel Europa de kans om het logistieke centrum en het hoofdkantoor van Design Eyewear Group te verkennen, wat ons de mogelijkheid gaf om inzicht te krijgen in de verschillende afdelingen. “Van ontwerp, boekhouding en data-analyses tot supply chain, onderzoek en ontwikkeling, inkoop, reclamemateriaal, kwaliteitscontrole, reparaties en montage - álles vindt plaats onder één dak”, aldus CFO Rico Herrmann. Hij benadrukt het cruciale belang van deze centrale locatie en integratie: “Door alles op één plek te concentreren, behouden we volledige controle over onze processen en kunnen we de hoogste kwaliteit van onze producten garanderen.” Naast het product zelf is de after-sales service net zo belangrijk in de ogen van het team van ProDesign. “Als de opticien een probleem heeft moet hij bij ons terecht kunnen. Onze samenwerking stopt niet bij de levering van producten. Wij beloven een betrouwbare en betrokken partner te zijn en daar handelen we ook naar”, vertelt Rico Herrmann. Perfecte mix Na afloop van de rondleiding konden alle aanwezigen zich aansluiten bij het avondfeest in het Varna Palace, waar men kon genieten van toespraken, muziek, een goedverzorgd diner en een indrukwekkende vuurwerkshow. “Dit evenement is een perfecte mix van het vieren van het verleden en de toekomst die gaat komen”, vertelt CEO Lars Flyvholm tijdens zijn toespraak. Bijzonder erfgoed Het rijke erfgoed van ProDesign, waar Lars Flyvholm naar verwees, kent een diepgaande geschiedenis. De reis van het merk begon in 1973 in Aarhus, Denemarken, en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een dynamisch ontwerpbedrijf. Tijdens het bedrijfsbezoek werden de gasten volledig ondergedompeld in het erfgoed van het merk en de groei die in de afgelopen jaren is doorgemaakt. “Bij het creëren van nieuwe concepten houdt ProDesign vast aan de kernwaarden van functionaliteit en visuele expressie, terwijl het merk trouw blijft aan het Deense designerfgoed. Het draait niet alleen om design bij ProDesign; we streven ernaar om modellen te creëren die impact hebben.” HET DRAAIT NIET ALLEEN OM DESIGN BIJ PRODESIGN; WE STREVEN ERNAAR OM MODELLEN TE CREËREN DIE IMPACT HEBBEN “ “ “Door voortdurend vorm en functie te heroverwegen, dagen wij al vijftig jaar de industrie uit met innovatieve en duurzame benaderingen. Elk ProDesign-frame is doordrenkt met ons erfgoed in combinatie met

DE OPTICIEN NR 5 2023 23 inspiratie uit de Deense en Scandinavische cultuur, geput uit de natuur, mode en architectuur. Dit resulteert vier keer per jaar in nieuwe, unieke en functionele ontwerpen, vervaardigd met vakmanschap”, stelt Rico Herrmann. BRIDGE Eén van de hoogtepunten van het bezoek was een sneak preview van een model dat tijdens SILMO Paris werd geïntroduceerd: BRIDGE PDI, gemaakt van duurzaam acetaat. “De naam BRIDGE verwijst naar ‘bridging’, oftewel een brug slaan naar iets, bijvoorbeeld een brug slaan naar meer zelfexpressie, of meer moed. Met deze introductie slaat ProDesign een meer gedurfde weg in”, aldus Cathrine Haugerud. ONS 50-JARIG JUBILEUM MARKEERT NIET ALLEEN EEN RIJKE GESCHIEDENIS, MAAR OOK EEN VOORTDURENDE GROEI. WE BLIJVEN EVOLUEREN, AANPASSEN AAN DE BEHOEFTEN EN VOORKEUREN VAN ONZE DIVERSE KLANTEN, OVER GENERATIES HEEN “ “ Hoewel ProDesign sterk geworteld is in zijn erfgoed, blijft het bedrijf gericht op de toekomst. “Ons 50-jarig jubileummarkeert niet alleen een rijke geschiedenis, maar ook een voortdurende groei. We blijven evolueren en ons aanpassen aan de behoeften en voorkeuren van onze diverse klanten, over generaties heen. Met andere woorden, we dagen onszelf voortdurend uit en blijven innoveren, altijd met onze filosofie in gedachten”, vertelt Lars Flyvholm trots. “ProDesign is een verhaal van vijftig jaar passie en toewijding aan uitmuntendheid in brillendesign. Op naar het volgende jubileum!” Meer informatie: Design Eyewear Group Tel. +31 (0)79 59 38 770 info.nl@designeyeweargroup.com www.designeyeweargroup.com Rico Hermann en Lars Flyvholm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4