Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

1 2 0 1 6 41

zelf alles in handen houden, want dan kun je je eigen stempel drukken en je eigen ideeën uitwer-

ken. Dus ook het zuurdesem voor het brood zelf maken. Ik ben zelf geen bakker, maar ik weet

wel wat ik lekker vind en hoe ik het wil. Ik heb een cursus gevolgd bij het Bakery Institute om mij

te laten omscholen. Ik heb dus gaandeweg stappen gezet om dichter bij het einddoel te komen:

het openen van een eigen bakkerij.”

“Die droom startte in januari vorig jaar. Je mag wel stellen dat ik van het doorpakken ben. In korte

tijd heb ik heel veel geleerd, natuurlijk vooral bij het Bakery Institute. Je kunt zoveel kanten op

met brood, dat heeft mij wel verbaasd. Mijn trainer was Francois Brandt en hij liet mij enorm veel

aspecten van broodbereiding zien, dat was fantastisch én heel leerzaam. Niet alleen heb ik heel

veel geleerd, maar ik ben er ook enthousiast van geworden. Het was allemaal heel inspirerend

en het heeft ervoor gezorgd dat ik duidelijk voor ogen had hoe ik mijn assortiment wilde vormge-

ven.”

HOE ZIET DAT ASSORTIMENT ERUIT?

“Er zijn heel veel hypes gaande over wat wel en niet goed voor je zou zijn en ook over brood,

maar ik geloof daar niet zo in. Er is heel weinig slecht voor je denk ik, maar de basis moet wel

goed zijn. Brood moet puur en van goede kwaliteit zijn. Ik ben uitgegaan van pure smaken en om

dat te bereiken zijn we teruggegaan naar de basis. We maken zelf onze zuurdesems,

die ruim de tijd krijgen om te rijzen, en met zo min mogelijk toevoegingen creëren we

onder meer de meest lekker wit-, bruin-, haver-, spelt-, meergranen- en notenbroden.

We hebben een klein assortiment, maar heel gespecialiseerd. Daarnaast zijn we nieuw

en omdat we op nul beginnen kunnen we dat ook makkelijk verkopen. Ik denk dat

meerdere bakkers een soortgelijk concept zoals wij wel willen starten, maar dat ze door

de verwachting het niet durven. Je moet toch ook nee durven verkopen. Het assortiment

is heel uitgebalanceerd, niet te veel keuze, maar wat we bieden is heel goed.”

“Ik denk wel dat we door ons te specialiseren met desembrood, en ons dus onderschei-

den, een grote kans van slagen hebben. Eenvoud is het devies. Dat is volgens de kern-

waardes die ik heb opgesteld en waaraan ik alles wat ik doe toets. Dat zijn: eenvoud

– wat je terugziet in het assortiment, trotsmanschap – omdat we trots zijn op ons vak-

manschap, opmerkelijk – omdat we alles net even wat anders willen doen, en tot slot

samen, want het is misschien mijn idee en mijn winkel, maar ik werk samen met mijn

personeel, maar ook met onze klanten.”

WAAROM HEB JE GEKOZEN OM JE IN HOORN TE VESTIGEN?

“Ik kom zelf uit Avenhorn, vlakbij Hoorn en ik wist dat dit pand al heel lang leeg stond.

Daarnaast is de locatie geweldig, midden in het centrum, naast een goedlopende slager,

ver genoeg van de andere ambachtelijke bakker en goed bereikbaar vanuit de haven. Ik

wist meteen dat ik hier wilde beginnen. We hebben een open bakkerij waardoor klan-

ten kunnen zien wat er gebeurt. Het zorgt uiteraard voor een stuk beleving, maar we

hebben verder ook geen geheimen. Alles kan gevolgd worden. We zijn ook heel toe-

gankelijk. Ik sta zelf bijna elke dag in de bakkerij te bakken, maar ik praat ook heel veel

met de klanten. Dat vinden zij leuk, maar ik ook. Het blijkt goed te werken.”

HOE BEN JE TE WERK GEGAAN VOORAFGAAND AAN DE START?

JE KOMT NATUURLIJK NIET UIT DE BRANCHE…

“Dat klopt. Je vraagt je dan ook echt van te voren af: ‘wat ga ik kopen?’ Ik heb daarom

met andere bakkers gesproken en ik heb ook veel hulp en advies gekregen van Everbake

Capway, maar ook van andere bedrijven uit de branche. Heel leuk om te merken dat

iedereen bereid is om je te helpen. We hebben de opening op 31 oktober gehad en tot

nog toe mogen we echt niet klagen over de start. Ik had verwacht dat ik meer uitleg

zou moeten geven over het brood, omdat het toch anders is, maar dat valt reuze mee.

Mensen zijn heel enthousiast. Dat komt natuurlijk door het heerlijke brood. Daarnaast

werkt het enthousiasme van de mensen die hier in de winkel staan aanstekelijk. De win-

kel is gewoon een fijne plek om te komen en dat wilde ik ook bereiken. Het is eigenlijk

allemaal heel voorspoedig verlopen. Ik denk ook dat als je iets echt wilt en erin gelooft,

je het ook kan bereiken.”

HOE IS DE NAAM GEKOZEN?

“Ik wilde de naam eigenlijk ook eenvoudig houden. Ik had wel wat ideeën, maar De

bakker van is het uiteindelijk geworden na een aantal sparringsessies met vrienden en

familie. Ik ben de Bakker van Hoorn, maar ook de Bakker van de lekkere koffie, de

Bakker van de heerlijke croissants en ga zo maar door. En misschien ook wel ooit de

Bakker van Alkmaar. Ik sluit het zeker niet uit dat het ooit gaat gebeuren.”