NB T M
A G A Z I N E
N R
1 2 0 1 6 41
zelf alles in handen houden, want dan kun je je eigen stempel drukken en je eigen ideeën uitwer-
ken. Dus ook het zuurdesem voor het brood zelf maken. Ik ben zelf geen bakker, maar ik weet
wel wat ik lekker vind en hoe ik het wil. Ik heb een cursus gevolgd bij het Bakery Institute om mij
te laten omscholen. Ik heb dus gaandeweg stappen gezet om dichter bij het einddoel te komen:
het openen van een eigen bakkerij.”
“Die droom startte in januari vorig jaar. Je mag wel stellen dat ik van het doorpakken ben. In korte
tijd heb ik heel veel geleerd, natuurlijk vooral bij het Bakery Institute. Je kunt zoveel kanten op
met brood, dat heeft mij wel verbaasd. Mijn trainer was Francois Brandt en hij liet mij enorm veel
aspecten van broodbereiding zien, dat was fantastisch én heel leerzaam. Niet alleen heb ik heel
veel geleerd, maar ik ben er ook enthousiast van geworden. Het was allemaal heel inspirerend
en het heeft ervoor gezorgd dat ik duidelijk voor ogen had hoe ik mijn assortiment wilde vormge-
ven.”
HOE ZIET DAT ASSORTIMENT ERUIT?
“Er zijn heel veel hypes gaande over wat wel en niet goed voor je zou zijn en ook over brood,
maar ik geloof daar niet zo in. Er is heel weinig slecht voor je denk ik, maar de basis moet wel
goed zijn. Brood moet puur en van goede kwaliteit zijn. Ik ben uitgegaan van pure smaken en om
dat te bereiken zijn we teruggegaan naar de basis. We maken zelf onze zuurdesems,
die ruim de tijd krijgen om te rijzen, en met zo min mogelijk toevoegingen creëren we
onder meer de meest lekker wit-, bruin-, haver-, spelt-, meergranen- en notenbroden.
We hebben een klein assortiment, maar heel gespecialiseerd. Daarnaast zijn we nieuw
en omdat we op nul beginnen kunnen we dat ook makkelijk verkopen. Ik denk dat
meerdere bakkers een soortgelijk concept zoals wij wel willen starten, maar dat ze door
de verwachting het niet durven. Je moet toch ook nee durven verkopen. Het assortiment
is heel uitgebalanceerd, niet te veel keuze, maar wat we bieden is heel goed.”
“Ik denk wel dat we door ons te specialiseren met desembrood, en ons dus onderschei-
den, een grote kans van slagen hebben. Eenvoud is het devies. Dat is volgens de kern-
waardes die ik heb opgesteld en waaraan ik alles wat ik doe toets. Dat zijn: eenvoud
– wat je terugziet in het assortiment, trotsmanschap – omdat we trots zijn op ons vak-
manschap, opmerkelijk – omdat we alles net even wat anders willen doen, en tot slot
samen, want het is misschien mijn idee en mijn winkel, maar ik werk samen met mijn
personeel, maar ook met onze klanten.”
WAAROM HEB JE GEKOZEN OM JE IN HOORN TE VESTIGEN?
“Ik kom zelf uit Avenhorn, vlakbij Hoorn en ik wist dat dit pand al heel lang leeg stond.
Daarnaast is de locatie geweldig, midden in het centrum, naast een goedlopende slager,
ver genoeg van de andere ambachtelijke bakker en goed bereikbaar vanuit de haven. Ik
wist meteen dat ik hier wilde beginnen. We hebben een open bakkerij waardoor klan-
ten kunnen zien wat er gebeurt. Het zorgt uiteraard voor een stuk beleving, maar we
hebben verder ook geen geheimen. Alles kan gevolgd worden. We zijn ook heel toe-
gankelijk. Ik sta zelf bijna elke dag in de bakkerij te bakken, maar ik praat ook heel veel
met de klanten. Dat vinden zij leuk, maar ik ook. Het blijkt goed te werken.”
HOE BEN JE TE WERK GEGAAN VOORAFGAAND AAN DE START?
JE KOMT NATUURLIJK NIET UIT DE BRANCHE…
“Dat klopt. Je vraagt je dan ook echt van te voren af: ‘wat ga ik kopen?’ Ik heb daarom
met andere bakkers gesproken en ik heb ook veel hulp en advies gekregen van Everbake
Capway, maar ook van andere bedrijven uit de branche. Heel leuk om te merken dat
iedereen bereid is om je te helpen. We hebben de opening op 31 oktober gehad en tot
nog toe mogen we echt niet klagen over de start. Ik had verwacht dat ik meer uitleg
zou moeten geven over het brood, omdat het toch anders is, maar dat valt reuze mee.
Mensen zijn heel enthousiast. Dat komt natuurlijk door het heerlijke brood. Daarnaast
werkt het enthousiasme van de mensen die hier in de winkel staan aanstekelijk. De win-
kel is gewoon een fijne plek om te komen en dat wilde ik ook bereiken. Het is eigenlijk
allemaal heel voorspoedig verlopen. Ik denk ook dat als je iets echt wilt en erin gelooft,
je het ook kan bereiken.”
HOE IS DE NAAM GEKOZEN?
“Ik wilde de naam eigenlijk ook eenvoudig houden. Ik had wel wat ideeën, maar De
bakker van is het uiteindelijk geworden na een aantal sparringsessies met vrienden en
familie. Ik ben de Bakker van Hoorn, maar ook de Bakker van de lekkere koffie, de
Bakker van de heerlijke croissants en ga zo maar door. En misschien ook wel ooit de
Bakker van Alkmaar. Ik sluit het zeker niet uit dat het ooit gaat gebeuren.”