NB T M
A G A Z I N E
N R
1 2 0 1 6 37
de markt? Denk daarbij aan blurring (branchevervaging), discounters met
kwaliteitsproducten zoals de Lidl met bakstations, desemconcepten, super-
speciaalzaken, online food verkoop en de klant die verwacht dat hij altijd
bediend wordt”, zo geeft Hanno aan bij de introductie van de stelling. Het
gesprek barst meteen weer los en de heren aan tafel spreken over online
bestellingen en -verkoop, zondagopening en winkelconcepten die daarbij
aansluiten. De uitkomst is dat leveranciers vele mogelijkheden bieden om
bakkers te ondersteunen om zich te onderscheiden, maar dat de onderne-
mer zelf moet kiezen op welke manier er gebruik wordt gemaakt van die
mogelijkheden. “Je moet als bakker zelf je marktpositie versterken, weten
wat er speelt en met die kennis klop je aan bij je leverancier omdat je
ergens mee geholpen wilt worden”, zo wordt onder meer geopperd.
STELLING 3
De derde en laatste stelling: mijn leverancier moet mij helpen met de finan-
ciering van mijn investeringen? Is het interessant als de leverancier helpt je
financieringsaanvraag te onderbouwen? “Het kan helpen als een onderne-
mer zelf de investering niet aan kan gaan. In een gezonde situatie zou het
niet moeten hoeven. De investering in je machinepark is vaak hoog. Je zou
ook kunnen zeggen, we betalen voor gebruik, niet voor bezit. Je koopt geen
machine, maar productiecapaciteit. Dan heb je een maandelijks bedrag
dat je betaalt en je weet waar je aan toe bent.” De vraag uit de zaal wordt
gesteld of bakkers bereid zijn om te betalen per brood. “De gedachtegang is
niet verkeerd in ieder geval”, zo antwoordt Bart Vedder. “Het kan een optie
zijn als je geen investeringsruimte hebt.”
Daarnaast wordt aangegeven dat leveranciers beter kunnen helpen om
financiële consequenties in kaart te brengen bij de aanschaf van nieuwe
machines voorafgaand aan een investering om de financiering rond te
krijgen. Ook subsidies moeten door de leverancier aangekaart worden.
Die taak ligt duidelijk bij leveranciers. Financiering is en blijft een heikel
punt, maar wat duidelijk wordt is dat een intensievere samenwerking op
dat gebied wenselijk is. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat leveranciers de
functie van bank op zich gaan nemen.
ADVIESGROEP
Tot slot krijgen de aanwezige mannen aan tafel de kans om nogmaals
de aanwezige leveranciers te voorzien van een tip. Eén hele belangrijke
tip wordt nog door Peter Dunselman aangedragen. Vorm een advies-
groep van bakkers, die hun wensen verenigen op het gebied van spe-
cifieke machineoplossingen en aan de hand van de adviezen kunnen
leveranciers innoveren. Welk type machine wil deze groep ontwikkeld
zien? Je hebt het meteen in kaart en je hebt een groep potentiele kopers.
“Bakkers lopen tegen dezelfde problemen aan en het is goed om met
verschillende mensen bij elkaar te gaan zitten en de wensen te inventa-
riseren. Wij geven aan wat we graag verbeterd willen zien. Dat doen we
al met producten, maar nog niet met machines. Dat is een mooie stap.”
Er kwam gedurende de bijeenkomst heel wat informatie op tafel. Niet
zozeer allemaal zaken waar leveranciers daadwerkelijk mee aan de slag
kunnen, maar wel degelijk een basis van waaruit verder gewerkt kan
worden. Wat in ieder geval duidelijk werd, is dat er behoeften is om
elkaars wensen in kaart te brengen. Wat ziet een bakker graag verbeterd
worden als het gaat om de rol van zijn leverancier? Waar liggen moge-
lijkheden? Laat dit een goed vertrekpunt zijn van waaruit de komende
jaren waardevolle informatie komt voor de gehele branche. Er is in ieder
geval de noodzaak ingezien door NBT om de Nederlandse bakker beter
te kunnen faciliteren, nu en in de toekomst. De eerste aanzet is gege-
ven. Wij zullen volgend jaar wederom met de betrokken partijen om
de tafel gaan om te kijken wat er daadwerkelijk gedaan is met de input
en als het aan ons ligt krijgt ‘Door het oog van de bakker’ volgend jaar
zeker een passend vervolg.
BELANGRIJKSTE UITKOMSTEN
‘DOOR HET OOG VAN
DE BAKKER’
- Vorm een adviesgroep van bakkers die samen
hun wensen en behoeften bespreken en waarmee
de leveranciers aan de slag kunnen om met oplos-
singen te komen.
- Meer innovaties op maat voor het klein- en
middenbedrijf. Nog meer klantspecifiek te werk
gaan dus.
- Kijk naar financieringsmogelijkheden op basis
van betalen per product. Dus betalen voor
gebruik, niet voor bezit.
- Ontwikkel machines die breder inzetbaar zijn
en die efficiënter werken, met name kijkend naar
lastenverlichting.
- Op het gebied van hygiëne is nog veel te
bereiken. Qua schoonmaak kan het sneller
en eenvoudiger.