Previous Page  37 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

1 2 0 1 6 37

de markt? Denk daarbij aan blurring (branchevervaging), discounters met

kwaliteitsproducten zoals de Lidl met bakstations, desemconcepten, super-

speciaalzaken, online food verkoop en de klant die verwacht dat hij altijd

bediend wordt”, zo geeft Hanno aan bij de introductie van de stelling. Het

gesprek barst meteen weer los en de heren aan tafel spreken over online

bestellingen en -verkoop, zondagopening en winkelconcepten die daarbij

aansluiten. De uitkomst is dat leveranciers vele mogelijkheden bieden om

bakkers te ondersteunen om zich te onderscheiden, maar dat de onderne-

mer zelf moet kiezen op welke manier er gebruik wordt gemaakt van die

mogelijkheden. “Je moet als bakker zelf je marktpositie versterken, weten

wat er speelt en met die kennis klop je aan bij je leverancier omdat je

ergens mee geholpen wilt worden”, zo wordt onder meer geopperd.

STELLING 3

De derde en laatste stelling: mijn leverancier moet mij helpen met de finan-

ciering van mijn investeringen? Is het interessant als de leverancier helpt je

financieringsaanvraag te onderbouwen? “Het kan helpen als een onderne-

mer zelf de investering niet aan kan gaan. In een gezonde situatie zou het

niet moeten hoeven. De investering in je machinepark is vaak hoog. Je zou

ook kunnen zeggen, we betalen voor gebruik, niet voor bezit. Je koopt geen

machine, maar productiecapaciteit. Dan heb je een maandelijks bedrag

dat je betaalt en je weet waar je aan toe bent.” De vraag uit de zaal wordt

gesteld of bakkers bereid zijn om te betalen per brood. “De gedachtegang is

niet verkeerd in ieder geval”, zo antwoordt Bart Vedder. “Het kan een optie

zijn als je geen investeringsruimte hebt.”

Daarnaast wordt aangegeven dat leveranciers beter kunnen helpen om

financiële consequenties in kaart te brengen bij de aanschaf van nieuwe

machines voorafgaand aan een investering om de financiering rond te

krijgen. Ook subsidies moeten door de leverancier aangekaart worden.

Die taak ligt duidelijk bij leveranciers. Financiering is en blijft een heikel

punt, maar wat duidelijk wordt is dat een intensievere samenwerking op

dat gebied wenselijk is. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat leveranciers de

functie van bank op zich gaan nemen.

ADVIESGROEP

Tot slot krijgen de aanwezige mannen aan tafel de kans om nogmaals

de aanwezige leveranciers te voorzien van een tip. Eén hele belangrijke

tip wordt nog door Peter Dunselman aangedragen. Vorm een advies-

groep van bakkers, die hun wensen verenigen op het gebied van spe-

cifieke machineoplossingen en aan de hand van de adviezen kunnen

leveranciers innoveren. Welk type machine wil deze groep ontwikkeld

zien? Je hebt het meteen in kaart en je hebt een groep potentiele kopers.

“Bakkers lopen tegen dezelfde problemen aan en het is goed om met

verschillende mensen bij elkaar te gaan zitten en de wensen te inventa-

riseren. Wij geven aan wat we graag verbeterd willen zien. Dat doen we

al met producten, maar nog niet met machines. Dat is een mooie stap.”

Er kwam gedurende de bijeenkomst heel wat informatie op tafel. Niet

zozeer allemaal zaken waar leveranciers daadwerkelijk mee aan de slag

kunnen, maar wel degelijk een basis van waaruit verder gewerkt kan

worden. Wat in ieder geval duidelijk werd, is dat er behoeften is om

elkaars wensen in kaart te brengen. Wat ziet een bakker graag verbeterd

worden als het gaat om de rol van zijn leverancier? Waar liggen moge-

lijkheden? Laat dit een goed vertrekpunt zijn van waaruit de komende

jaren waardevolle informatie komt voor de gehele branche. Er is in ieder

geval de noodzaak ingezien door NBT om de Nederlandse bakker beter

te kunnen faciliteren, nu en in de toekomst. De eerste aanzet is gege-

ven. Wij zullen volgend jaar wederom met de betrokken partijen om

de tafel gaan om te kijken wat er daadwerkelijk gedaan is met de input

en als het aan ons ligt krijgt ‘Door het oog van de bakker’ volgend jaar

zeker een passend vervolg.

BELANGRIJKSTE UITKOMSTEN

‘DOOR HET OOG VAN

DE BAKKER’

- Vorm een adviesgroep van bakkers die samen

hun wensen en behoeften bespreken en waarmee

de leveranciers aan de slag kunnen om met oplos-

singen te komen.

- Meer innovaties op maat voor het klein- en

middenbedrijf. Nog meer klantspecifiek te werk

gaan dus.

- Kijk naar financieringsmogelijkheden op basis

van betalen per product. Dus betalen voor

gebruik, niet voor bezit.

- Ontwikkel machines die breder inzetbaar zijn

en die efficiënter werken, met name kijkend naar

lastenverlichting.

- Op het gebied van hygiëne is nog veel te

bereiken. Qua schoonmaak kan het sneller

en eenvoudiger.