NB T M
A G A Z I N E
N R
1 2 0 1 6 35
Het moet u als bakker als muziek in de oren klinken: leveranciers die de mening van
bakkers verzamelen om u beter van dienst kunnen zijn. Het symposium ‘Door het oog
van de bakker’ kon dan ook op veel belangstelling rekenen, zeker van toeleveranciers.
De mannen die de bakkersbranche vertegenwoordigden waren: Paul Berntsen van
Kampioensbakker Paul Berntsen uit Didam, Ale Kor Riedstra van Bakkerij Riedstra uit
Veendam, Ivo Vliegendehond van Bakkerij Vliegendehond uit Wolvega, Bart Vedder van
Bakkerij Vedder uit Deurne, Peter Dunselman van Bakkerij Dunselman uit Den Helder,
Sjako Boer van Bakker Boer uit Goes, Thijs Broekmans van Bakkerij Broekmans uit
Panningen en Joost Prins van Brood- & Banketbakkerij Prins uit Lelystad.
Er was de branchevereniging Nederlandse Bakkerij Techniek veel aan gelegen om goed
beslagen te ijs te komen. Hanno Spanninga werd als gespreksleider ingeschakeld om de
discussie in goede banen te leiden. De bekende marketing strateeg wist met zijn stel-
lingen en begeleiding het gesprek op gang te brengen en te houden. Ondanks dat de
stellingen van te voren niet bekend waren bij de deelnemende bakkers, kwamen er toch
een aantal opvallende bevindingen uit het twee uur durende rondetafelgesprek.
EERSTE TIPS
Na een korte introductieronde van de sprekers aan tafel wordt hen door Hanno gevraagd
meteen een belangrijke tip te geven voor de aanwezige leveranciers, in dit geval vooral
machineleveranciers. Bart Vedder bijt het spits af met een rake opmerking. “Wat ik
machineleveranciers mee wil geven is het volgende: ik ben te groot voor het kleinbedrijf
en te klein voor de industrie. Een investering in automatisering is dus al gauw te groot
voor mijn bedrijf. Er is geen tussenoplossing voor middenbedrijven. De stap is te groot
om te investeren qua financiering, maar vaak ook qua ruimte. Er is voor mijn bedrijf dus
geen maatwerk voorhanden. Daar moet iets mee gedaan worden.” Hij krijgt met zijn
opmerking gelijk bijval van Joost Prins: “Ontwikkel iets dat bij meerdere ondernemers
past. Het hoeft niet allemaal maatwerk te zijn, maar zorg voor passende oplossingen.”
Peter Dunselman heeft ook een initiële tip: het is belangrijk om na te denken over de
circulaire economie. De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld
MAANDAG 18 JANUARI WAS HET ZOVER: HET EERSTE DOOR NEDERLANDSE BAKKERIJ
TECHNIEK GEORGANISEERDE SYMPOSIUM ‘DOOR HET OOG VAN DE BAKKER’. IN
HET BAKERY INSTITUTE IN ZAANDAM VERZAMELDEN EEN GROOT AANTAL VOORAAN-
STAANDE LEVERANCIERS EN BAKKERS – VOORNAMELIJK UIT HET MIDDENBEDRIJF – OM
AAN DE HAND VAN STELLINGEN TE DISCUSSIËREN OVER DE ROL VAN TOELEVERAN-
CIERS, HEDENDAAGSE UITDAGINGEN, ONTWIKKELINGEN IN DE BAKKERIJ EN DE
TOEKOMST VAN DE BAKKERIJBRANCHE. ONDER DE BEVLOGEN LEIDING VAN HANNO
SPANNINGA SPRAKEN EEN ACHTTAL BAKKERS OVER DE ROL VAN DE TOELEVERANCIER
EN HOE ZIJ U ALS BAKKER KUNNEN HELPEN UW MARKTPOSITIE TE VERSTERKEN. WAT
WORDT VERWACHT VAN BIJVOORBEELD EEN MACHINELEVERANCIER? WAAR LIGGEN
NOG KANSEN VOOR HEN OM U ALS KLANT OPTIMAAL TE ONDERSTEUNEN? DOEL
VAN DE BIJEENKOMST IS DAT IN DIT GEVAL VOORAL MACHINELEVERANCIERS MET DE
UITKOMSTEN VAN HET RONDETAFELGESPREK DE NEDERLANDSE BAKKERIJ BETER KUN-
NEN FACILITEREN EN KUNNEN INSPELEN OP DE TOEKOMSTIGE BEHOEFTEN.