Previous Page  35 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

1 2 0 1 6 35

Het moet u als bakker als muziek in de oren klinken: leveranciers die de mening van

bakkers verzamelen om u beter van dienst kunnen zijn. Het symposium ‘Door het oog

van de bakker’ kon dan ook op veel belangstelling rekenen, zeker van toeleveranciers.

De mannen die de bakkersbranche vertegenwoordigden waren: Paul Berntsen van

Kampioensbakker Paul Berntsen uit Didam, Ale Kor Riedstra van Bakkerij Riedstra uit

Veendam, Ivo Vliegendehond van Bakkerij Vliegendehond uit Wolvega, Bart Vedder van

Bakkerij Vedder uit Deurne, Peter Dunselman van Bakkerij Dunselman uit Den Helder,

Sjako Boer van Bakker Boer uit Goes, Thijs Broekmans van Bakkerij Broekmans uit

Panningen en Joost Prins van Brood- & Banketbakkerij Prins uit Lelystad.

Er was de branchevereniging Nederlandse Bakkerij Techniek veel aan gelegen om goed

beslagen te ijs te komen. Hanno Spanninga werd als gespreksleider ingeschakeld om de

discussie in goede banen te leiden. De bekende marketing strateeg wist met zijn stel-

lingen en begeleiding het gesprek op gang te brengen en te houden. Ondanks dat de

stellingen van te voren niet bekend waren bij de deelnemende bakkers, kwamen er toch

een aantal opvallende bevindingen uit het twee uur durende rondetafelgesprek.

EERSTE TIPS

Na een korte introductieronde van de sprekers aan tafel wordt hen door Hanno gevraagd

meteen een belangrijke tip te geven voor de aanwezige leveranciers, in dit geval vooral

machineleveranciers. Bart Vedder bijt het spits af met een rake opmerking. “Wat ik

machineleveranciers mee wil geven is het volgende: ik ben te groot voor het kleinbedrijf

en te klein voor de industrie. Een investering in automatisering is dus al gauw te groot

voor mijn bedrijf. Er is geen tussenoplossing voor middenbedrijven. De stap is te groot

om te investeren qua financiering, maar vaak ook qua ruimte. Er is voor mijn bedrijf dus

geen maatwerk voorhanden. Daar moet iets mee gedaan worden.” Hij krijgt met zijn

opmerking gelijk bijval van Joost Prins: “Ontwikkel iets dat bij meerdere ondernemers

past. Het hoeft niet allemaal maatwerk te zijn, maar zorg voor passende oplossingen.”

Peter Dunselman heeft ook een initiële tip: het is belangrijk om na te denken over de

circulaire economie. De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld

MAANDAG 18 JANUARI WAS HET ZOVER: HET EERSTE DOOR NEDERLANDSE BAKKERIJ

TECHNIEK GEORGANISEERDE SYMPOSIUM ‘DOOR HET OOG VAN DE BAKKER’. IN

HET BAKERY INSTITUTE IN ZAANDAM VERZAMELDEN EEN GROOT AANTAL VOORAAN-

STAANDE LEVERANCIERS EN BAKKERS – VOORNAMELIJK UIT HET MIDDENBEDRIJF – OM

AAN DE HAND VAN STELLINGEN TE DISCUSSIËREN OVER DE ROL VAN TOELEVERAN-

CIERS, HEDENDAAGSE UITDAGINGEN, ONTWIKKELINGEN IN DE BAKKERIJ EN DE

TOEKOMST VAN DE BAKKERIJBRANCHE. ONDER DE BEVLOGEN LEIDING VAN HANNO

SPANNINGA SPRAKEN EEN ACHTTAL BAKKERS OVER DE ROL VAN DE TOELEVERANCIER

EN HOE ZIJ U ALS BAKKER KUNNEN HELPEN UW MARKTPOSITIE TE VERSTERKEN. WAT

WORDT VERWACHT VAN BIJVOORBEELD EEN MACHINELEVERANCIER? WAAR LIGGEN

NOG KANSEN VOOR HEN OM U ALS KLANT OPTIMAAL TE ONDERSTEUNEN? DOEL

VAN DE BIJEENKOMST IS DAT IN DIT GEVAL VOORAL MACHINELEVERANCIERS MET DE

UITKOMSTEN VAN HET RONDETAFELGESPREK DE NEDERLANDSE BAKKERIJ BETER KUN-

NEN FACILITEREN EN KUNNEN INSPELEN OP DE TOEKOMSTIGE BEHOEFTEN.