Previous Page  36 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

1 2 0 1 6

36

is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en

waardevernietiging te minimaliseren. “Dat is de toekomst. We moeten zo min

mogelijk afval/restproduct produceren. In een ideale wereld is er een model

waarbij leveranciers een maandbedrag rekenen voor hetgeen zij plaatsen en de

leverancier onderhoud, innovatie, updates etc. voor zijn rekening neemt, waar-

door de bakker weet wat hij per maand kwijt is aan gebruik.”

Thijs Broekmans geeft de aanwezige leveranciers mee vooral niet te groot te

denken als het gaat om het bieden van oplossingen “Het past niet altijd om

hele grote machines te plaatsen”, zo laat de bakker uit Panningen weten. In

de eerste ronde wordt dus al duidelijk dat er behoefte is naar oplossingen op

maat. Klantspecifiek kijken naar mogelijkheden voor middelgrote bakkers.

Sjako Boer opteert voor het vergroten van de productiecapaciteit zonder een

hele grote investering te doen. “Met dezelfde mensen meer doen, maar niet

door grote machines te plaatsen. Er is te weinig aandacht voor oplossingen

voor het middenbedrijf”, is ook zijn tip. “Er moeten meer machines die breder

inzetbaar zijn en die efficiënter werken”, voegt hij daar nog aan toe.

‘Ook al ben je klein, durf groot te denken’. Dit is het motto van Ivo

Vliegendehond. “Zorg dat je altijd wat overcapaciteit hebt. Denk niet te klein

bij je investering, waardoor je je bollenkast vijf keer in een nacht moet vol-

draaien. Dat is duurder dan een grotere kast”, zo houdt hij de aanwezigen

voor.

Ale Kor Riedstra legt de focus bij zijn eerste tip op hygiëne. “Op het gebied van

hygiëne is nog veel te bereiken. Qua schoonmaak kan het eenvoudiger. Kijk

naar andere branches zoals de slagerij, waar ze verder zijn op dat gebied.”

Paul Berntsen begint met een stelregel waar hij zich doorgaans aan houdt: ‘Wat

met luchtdruk en oliedruk kan, wordt niet meer met bloeddruk gedaan’. Dat

houdt in, zo veel mogelijk automatiseren, maar ook hij geeft aan dat de stap

tussen ambacht en industrie te groot is.

STELLING 1

Na deze eerste tips is het tijd om de eerste stelling op tafel te gooien.

Hanno vraagt de bakkers: “Mijn leverancier kan mij met technische inno-

vaties in mijn bakkerijproces helpen om mijn marktpositie te versterken?”

Bart Vedder: “Leveranciers kunnen ons sowieso helpen het rendement te

verhogen door innovaties te implementeren. We willen allemaal efficiënter

werken en lastenverlichting voor ons personeel. Er is in mijn bedrijf sprake

van veel vergrijzing en ik voel mij verplicht te investeren in werkverlichting.

De kwaliteit van het product moet behouden blijven, maar het produceren

moet makkelijker gaan.”

Vergrijzing en het verloren gaan van kennis is sowieso een probleem dat

meer aangekaart wordt tijdens het rondetafelgesprek. Zwaar werk is voor

ouder personeel niet meer op te brengen, maar de kennis die zij hebben

gaat verloren mochten ze weg gaan. Technische innovaties zijn dan ook

nodig om dat verlies op te vangen. Daarnaast wordt aangekaart dat er

vanuit de machineleverancier betere nazorg geleverd moet worden op het

gebied van kennisoverdracht. Bij het plaatsen van een nieuwe machine

is er te weinig ondersteuning als het gaat om training van personeel. Een

betere samenwerking met de grondstoffenleverancier is wenselijk, zo wordt

aangegeven. Ook ligt er bij de bakker zelf de verantwoordelijkheid om de

mogelijkheden van de machine te ontdekken. Thijs Broekmans heeft nog

een tip. “Eigenlijk zou er een app moeten zijn met simpele pictogrammen

waarmee uitgelegd wordt hoe een machine ingesteld moet worden, wil je

je product op een bepaalde manier hebben. Die is altijd na te kijken en je

hebt duidelijkheid.”

Het mag duidelijk zijn dat innovatie helpt om het productieproces te

vereenvoudigen. Kanttekening van de tafelgasten is wel: niet alles moet

geautomatiseerd worden. De investering moet wel renderen en je moet

het ambachtelijk karakter behouden. De belangrijkste tip: maak machines

waar men ook in het middenbedrijf de komende decennia mee verder kan.

Innovatie moet dan vooral gezocht worden op het gebied van mechanisatie

en verlichting van arbeid met behoud van kennis.

STELLING 2

De tweede stelling komt aan bod. “Mijn leverancier moet mij concepten

– denk aan technische oplossingen – voor mijn verkoopproces bieden die

mij helpen mijn marktpositie te versterken ondanks alle ontwikkelingen in