NB T M
A G A Z I N E
N R
1 2 0 1 6
36
is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en
waardevernietiging te minimaliseren. “Dat is de toekomst. We moeten zo min
mogelijk afval/restproduct produceren. In een ideale wereld is er een model
waarbij leveranciers een maandbedrag rekenen voor hetgeen zij plaatsen en de
leverancier onderhoud, innovatie, updates etc. voor zijn rekening neemt, waar-
door de bakker weet wat hij per maand kwijt is aan gebruik.”
Thijs Broekmans geeft de aanwezige leveranciers mee vooral niet te groot te
denken als het gaat om het bieden van oplossingen “Het past niet altijd om
hele grote machines te plaatsen”, zo laat de bakker uit Panningen weten. In
de eerste ronde wordt dus al duidelijk dat er behoefte is naar oplossingen op
maat. Klantspecifiek kijken naar mogelijkheden voor middelgrote bakkers.
Sjako Boer opteert voor het vergroten van de productiecapaciteit zonder een
hele grote investering te doen. “Met dezelfde mensen meer doen, maar niet
door grote machines te plaatsen. Er is te weinig aandacht voor oplossingen
voor het middenbedrijf”, is ook zijn tip. “Er moeten meer machines die breder
inzetbaar zijn en die efficiënter werken”, voegt hij daar nog aan toe.
‘Ook al ben je klein, durf groot te denken’. Dit is het motto van Ivo
Vliegendehond. “Zorg dat je altijd wat overcapaciteit hebt. Denk niet te klein
bij je investering, waardoor je je bollenkast vijf keer in een nacht moet vol-
draaien. Dat is duurder dan een grotere kast”, zo houdt hij de aanwezigen
voor.
Ale Kor Riedstra legt de focus bij zijn eerste tip op hygiëne. “Op het gebied van
hygiëne is nog veel te bereiken. Qua schoonmaak kan het eenvoudiger. Kijk
naar andere branches zoals de slagerij, waar ze verder zijn op dat gebied.”
Paul Berntsen begint met een stelregel waar hij zich doorgaans aan houdt: ‘Wat
met luchtdruk en oliedruk kan, wordt niet meer met bloeddruk gedaan’. Dat
houdt in, zo veel mogelijk automatiseren, maar ook hij geeft aan dat de stap
tussen ambacht en industrie te groot is.
STELLING 1
Na deze eerste tips is het tijd om de eerste stelling op tafel te gooien.
Hanno vraagt de bakkers: “Mijn leverancier kan mij met technische inno-
vaties in mijn bakkerijproces helpen om mijn marktpositie te versterken?”
Bart Vedder: “Leveranciers kunnen ons sowieso helpen het rendement te
verhogen door innovaties te implementeren. We willen allemaal efficiënter
werken en lastenverlichting voor ons personeel. Er is in mijn bedrijf sprake
van veel vergrijzing en ik voel mij verplicht te investeren in werkverlichting.
De kwaliteit van het product moet behouden blijven, maar het produceren
moet makkelijker gaan.”
Vergrijzing en het verloren gaan van kennis is sowieso een probleem dat
meer aangekaart wordt tijdens het rondetafelgesprek. Zwaar werk is voor
ouder personeel niet meer op te brengen, maar de kennis die zij hebben
gaat verloren mochten ze weg gaan. Technische innovaties zijn dan ook
nodig om dat verlies op te vangen. Daarnaast wordt aangekaart dat er
vanuit de machineleverancier betere nazorg geleverd moet worden op het
gebied van kennisoverdracht. Bij het plaatsen van een nieuwe machine
is er te weinig ondersteuning als het gaat om training van personeel. Een
betere samenwerking met de grondstoffenleverancier is wenselijk, zo wordt
aangegeven. Ook ligt er bij de bakker zelf de verantwoordelijkheid om de
mogelijkheden van de machine te ontdekken. Thijs Broekmans heeft nog
een tip. “Eigenlijk zou er een app moeten zijn met simpele pictogrammen
waarmee uitgelegd wordt hoe een machine ingesteld moet worden, wil je
je product op een bepaalde manier hebben. Die is altijd na te kijken en je
hebt duidelijkheid.”
Het mag duidelijk zijn dat innovatie helpt om het productieproces te
vereenvoudigen. Kanttekening van de tafelgasten is wel: niet alles moet
geautomatiseerd worden. De investering moet wel renderen en je moet
het ambachtelijk karakter behouden. De belangrijkste tip: maak machines
waar men ook in het middenbedrijf de komende decennia mee verder kan.
Innovatie moet dan vooral gezocht worden op het gebied van mechanisatie
en verlichting van arbeid met behoud van kennis.
STELLING 2
De tweede stelling komt aan bod. “Mijn leverancier moet mij concepten
– denk aan technische oplossingen – voor mijn verkoopproces bieden die
mij helpen mijn marktpositie te versterken ondanks alle ontwikkelingen in