NB T M
a g a z i n e
n r
6 2 0 1 6
23
in Zuid-Afrika, Mozambique, Kenia, Nigeria en Namibië enorme ontwikkelingen en investeringen
om aan de broodvraag te voldoen. Daar is van oudsher een broodcultuur en daar liggen dus moge-
lijkheden door de economische sprongen die nog gemaakt worden. Latijns Amerika is zich ook zo
sterk aan het ontwikkelen. Exact hetzelfde verhaal als Afrika. Invloeden vanuit Europa en dus een
broodcultuur, waar automatisering gewenst is. En je hebt daar te maken met de grootste bakkerijketen
ter wereld – Bimbo. We hebben deze markt de laatste vijf jaar structureel actief bewerkt en Latijns
Amerika is daarom een stabiel groeiende markt voor ons. Tot slot hebben we de uitdagende groei-
markt in Azië. Daar is brood een luxe en geen eerste levensbehoefte. Ze eten daar natuurlijk vooral
rijst, ook al is er zeven keer meer water nodig om rijst te produceren. In China zijn ze er wel mee
bezig om mensen meer brood te laten eten, maar dat is lastig. Ze eten in grote steden twee kilogram
brood per hoofd van de bevolking per jaar. Dat lijkt niets in vergelijking met landen als Nederland,
Duitsland of Frankrijk waar meer dan 65 kilo brood per jaar per capita wordt geconsumeerd. Echter…
vermenigvuldig die 2 kg eens met 2 miljard consumenten. De potentie is enorm, dus dit werelddeel
heeft veel aandacht nodig. We geloven ook dat naast het absolute ook de relatieve groei gaat komen
en dus is Azië een belangrijk onderdeel van onze toekomststrategie.”
Opsommend vertelt Aart-Jan Hartman: “De wereldbroodmarkt groeit door. Er wordt meer brood
gegeten en er is vanuit heel veel landen vraag naar kwalitatief hoogwaardig, efficiënt reproduceerbaar
brood. Dat zie je nog niet overal en daarom liggen er nog veel kansen voor ons als Kaak Groep.”
PMC
De tweede strategie waar Aart-Jan Hartman naar verwijst waarmee de Kaak Groep haar doelstellingen
voor de toekomst wilt behalen, heeft te maken met product-markt-combinaties (PMC). “Busbrood
is een perfect voorbeeld van een PMC waar de Kaak Groep zich bijvoorbeeld de laatste vijftig jaar
in verdiept heeft en een specialist is. Daar zijn we ook de laatste jaren heel sterk in gegroeid en
marktleider als je het mij vraagt. Zo hebben we in meerdere groepen die positie verworven, zoals in
kleinbroodlijnen, vrij geschoten broodlijnen, ciabatta lijnen, artisanale lijnen en zo nog meer. Maar
“ONZE BEDRIJVEN HEBBEN MAAR ÉÉN
DOEL: KLANTEN ONTZORGEN, VAN
SILO TOT KRAT. ONZE SLOGAN IS NIET
VOOR NIETS ‘YOU BAKE, WE CARE’.”
3D Printer
Robothandling kratten en inpak