Previous Page  24 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 44 Next Page
Page Background

C

o v e r s t o r y

K

a a k

G

r o e p

NB T M

a g a z i n e

n r

6 2 0 1 6

24

dat geldt niet voor alle PMC’s. Wij hebben dan ook gekeken naar productgroe-

pen waar we wél aanwezig zijn, maar nog geen marktleider zijn en wel een

meer vooraanstaande rol in kunnen gaan bekleden. Vorig jaar tijdens IBA zijn

we gestart met onze focus op pizza, een mooi voorbeeld van een product-markt

gerelateerde strategie. We hebben alle componenten in huis om in deze PMC

marktleider te worden. DrieM heeft de gewenste deeguitroltechnologie, Benier

het afwegen en opbollen, MCS heeft bak- en perstechnieken en Kaak FPS doet

de handling. Bakeware voorziet de pizza-pannen en als Kaak Groep zijn we dus

in staat om een pizzalijn te realiseren, volledig van silo tot krat. We waren niet

martkleidend in deze branche, maar meer nog een speler langs de zijlijn. We

willen in de spits komen te spelen en dat heeft onze volle aandacht! We hebben

dan ook binnen de Kaak Groep een groep mensen aangewezen, die alleen maar

met die pizza’s bezig zijn. Volledige focus en specialisatie dus binnen de Kaak

Groep. Dat betekent dat we verbeteren in alle bedrijfsprocessen. Je kunt sneller

inspelen op vragen van klanten. We willen groeien van een marktaandeel van

vijf miljoen vorig jaar, naar dit jaar tien miljoen en volgend jaar vijftien miljoen.

Pizza als hier gekozen voorbeeld moet een substantieel deel worden van de tota-

le target van de Kaak Groep en dat lukt ook doordat we er aandacht aan geven

en de potentie er is.”

QRM; TIJD, TIJD EN TIJD!

De derde en meest belangrijke strategie die Aart-Jan Hartman benoemt, is de

Quick Response Manufacturing-strategie: een bedrijfsstrategie die tot doel heeft

bedrijfsresultaten te optimaliseren door het verhogen van de reactiesnelheid

en de flexibiliteit van de verschillende deelorganisaties, onder andere door het

proberen weg te nemen of in ieder geval te verkorten van wachttijden in onze

productieprocessen. “Drie jaar geleden hebben we binnen de Kaak Groep geke-

ken naar een aantal productgroepen waar we effectiever en sneller kunnen pro-

duceren, de productkwaliteit kunnen verbeteren en tijdswinst kunnen boeken.

We hebben gekozen om bepaalde productgroepen los te koppelen en een groep

collegae specifiek in te zetten op productgroepen en de daaraan gekoppelde

markten. Dat hebben we ook gedaan met Multiparts. Wij kregen verzoeken om

snel transportoplossingen te regelen voor klanten. Als Kaak Groep konden we

niet altijd efficiënt inspelen op deze vragen, maar door de productgroep trans-

portbanden los te koppelen en de juiste mensen daarop te zetten die puur en

alleen bezig waren met het oplossen van deze vragen, konden we veel sneller

voldoen aan de vraag. Multiparts heeft nu tien medewerkers die zich volledig

richten op de transportproblemen.”

“Kaak Spirals is ook een mooi voorbeeld”, zo vervolgt Aart-Jan Hartman. “Dat is

een premium product voor ons geworden, maar ook daar konden we voorheen

niet aan de vraag voldoen. Hetzelfde verhaal: we hebben drie jaar geleden

een club gedefinieerd met jonge, enthousiaste engineers en zij spelen in op de

meest recente ontwikkelingen en ze zijn in staat op passende wijze de klant te

ontzorgen. Binnen drie jaar hebben zij een omzetgroei van 300% gerealiseerd,

met het ontwerpen en maken van Spirals. De groei komt door het team, door

de kwaliteit, maar vooral omdat het sneller gaat. De klant heeft sneller een

kwalitatief hoogwaardige rijs-, koel- of vries spiraaloplossing, die goedkoper is.

Dat is prachtig.”

Het komt dus allemaal neer op focus en

specialisatie. “Kaak Group Robotics is ook

een mooi voorbeeld. Dit is een mix van een

PMC-strategie en een QRM-strategie. Drie

jaar geleden zijn we begonnen om de logis-

tieke problemen bij industriële bakkerijen

in kaart te brengen en te kijken waar nog

geautomatiseerd kon worden. Er viel nog

veel te winnen en we hebben zodoende

de afdeling Robotics &Vision opgericht. Zij

gingen zich richten op de automatisering

van logistiek verpakken, decoratief snijden

en het handelen van platen en blikken. In

drie jaar tijd is er ook hier een groei van

meer dan 300% gerealiseerd. Dat is mooi

om te zien en dat komt weer door de jonge,

kundige mensen die een kwalitatief heel

hoogwaardig product heel snel op de markt

kunnen brengen en zo de markt kunnen

bedienen met de juiste oplossing.”

PERSONEEL

Wat vaak naar voren komt in het verhaal

van Aart-Jan Hartman is de vooruitstre-

vendheid van alle bedrijven van de Kaak

“NEDERLAND STAAT NOG STEEDS

TE BOEK ALS VOORUITSTREVEND

BAKKERSLAND. ER IS GEEN GE-

LIJKE BAKKERSINDUSTRIE IN DE

WERELD. WE ZIJN UNIEK DOOR

ONS DAGVERS CONCEPT.”

Jaap, Jim, Jimmy en Bob zijn de

specialisten als het gaat om de

3D-metaalprinter