C
o v e r s t o r y
K
a a k
G
r o e p
NB T M
a g a z i n e
n r
6 2 0 1 6
24
dat geldt niet voor alle PMC’s. Wij hebben dan ook gekeken naar productgroe-
pen waar we wél aanwezig zijn, maar nog geen marktleider zijn en wel een
meer vooraanstaande rol in kunnen gaan bekleden. Vorig jaar tijdens IBA zijn
we gestart met onze focus op pizza, een mooi voorbeeld van een product-markt
gerelateerde strategie. We hebben alle componenten in huis om in deze PMC
marktleider te worden. DrieM heeft de gewenste deeguitroltechnologie, Benier
het afwegen en opbollen, MCS heeft bak- en perstechnieken en Kaak FPS doet
de handling. Bakeware voorziet de pizza-pannen en als Kaak Groep zijn we dus
in staat om een pizzalijn te realiseren, volledig van silo tot krat. We waren niet
martkleidend in deze branche, maar meer nog een speler langs de zijlijn. We
willen in de spits komen te spelen en dat heeft onze volle aandacht! We hebben
dan ook binnen de Kaak Groep een groep mensen aangewezen, die alleen maar
met die pizza’s bezig zijn. Volledige focus en specialisatie dus binnen de Kaak
Groep. Dat betekent dat we verbeteren in alle bedrijfsprocessen. Je kunt sneller
inspelen op vragen van klanten. We willen groeien van een marktaandeel van
vijf miljoen vorig jaar, naar dit jaar tien miljoen en volgend jaar vijftien miljoen.
Pizza als hier gekozen voorbeeld moet een substantieel deel worden van de tota-
le target van de Kaak Groep en dat lukt ook doordat we er aandacht aan geven
en de potentie er is.”
QRM; TIJD, TIJD EN TIJD!
De derde en meest belangrijke strategie die Aart-Jan Hartman benoemt, is de
Quick Response Manufacturing-strategie: een bedrijfsstrategie die tot doel heeft
bedrijfsresultaten te optimaliseren door het verhogen van de reactiesnelheid
en de flexibiliteit van de verschillende deelorganisaties, onder andere door het
proberen weg te nemen of in ieder geval te verkorten van wachttijden in onze
productieprocessen. “Drie jaar geleden hebben we binnen de Kaak Groep geke-
ken naar een aantal productgroepen waar we effectiever en sneller kunnen pro-
duceren, de productkwaliteit kunnen verbeteren en tijdswinst kunnen boeken.
We hebben gekozen om bepaalde productgroepen los te koppelen en een groep
collegae specifiek in te zetten op productgroepen en de daaraan gekoppelde
markten. Dat hebben we ook gedaan met Multiparts. Wij kregen verzoeken om
snel transportoplossingen te regelen voor klanten. Als Kaak Groep konden we
niet altijd efficiënt inspelen op deze vragen, maar door de productgroep trans-
portbanden los te koppelen en de juiste mensen daarop te zetten die puur en
alleen bezig waren met het oplossen van deze vragen, konden we veel sneller
voldoen aan de vraag. Multiparts heeft nu tien medewerkers die zich volledig
richten op de transportproblemen.”
“Kaak Spirals is ook een mooi voorbeeld”, zo vervolgt Aart-Jan Hartman. “Dat is
een premium product voor ons geworden, maar ook daar konden we voorheen
niet aan de vraag voldoen. Hetzelfde verhaal: we hebben drie jaar geleden
een club gedefinieerd met jonge, enthousiaste engineers en zij spelen in op de
meest recente ontwikkelingen en ze zijn in staat op passende wijze de klant te
ontzorgen. Binnen drie jaar hebben zij een omzetgroei van 300% gerealiseerd,
met het ontwerpen en maken van Spirals. De groei komt door het team, door
de kwaliteit, maar vooral omdat het sneller gaat. De klant heeft sneller een
kwalitatief hoogwaardige rijs-, koel- of vries spiraaloplossing, die goedkoper is.
Dat is prachtig.”
Het komt dus allemaal neer op focus en
specialisatie. “Kaak Group Robotics is ook
een mooi voorbeeld. Dit is een mix van een
PMC-strategie en een QRM-strategie. Drie
jaar geleden zijn we begonnen om de logis-
tieke problemen bij industriële bakkerijen
in kaart te brengen en te kijken waar nog
geautomatiseerd kon worden. Er viel nog
veel te winnen en we hebben zodoende
de afdeling Robotics &Vision opgericht. Zij
gingen zich richten op de automatisering
van logistiek verpakken, decoratief snijden
en het handelen van platen en blikken. In
drie jaar tijd is er ook hier een groei van
meer dan 300% gerealiseerd. Dat is mooi
om te zien en dat komt weer door de jonge,
kundige mensen die een kwalitatief heel
hoogwaardig product heel snel op de markt
kunnen brengen en zo de markt kunnen
bedienen met de juiste oplossing.”
PERSONEEL
Wat vaak naar voren komt in het verhaal
van Aart-Jan Hartman is de vooruitstre-
vendheid van alle bedrijven van de Kaak
“NEDERLAND STAAT NOG STEEDS
TE BOEK ALS VOORUITSTREVEND
BAKKERSLAND. ER IS GEEN GE-
LIJKE BAKKERSINDUSTRIE IN DE
WERELD. WE ZIJN UNIEK DOOR
ONS DAGVERS CONCEPT.”
Jaap, Jim, Jimmy en Bob zijn de
specialisten als het gaat om de
3D-metaalprinter