Pakkracht nr3-2023 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Juni 2023 | 9 e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Coverstory Zomerdam Made in Holland Special ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT

U HEEFT NIET VEEL NODIG. ALLEEN HET JUISTE. Kent u uw besparingspotentieel bij het aanbrengen van lijm? Ons 8-punts inspectierapport biedt waardevolle gegevens voor weloverwogen beslissingen. Nu een afspraak maken: savings.robatech.com

PAKKRACHT NR 3 2023 3 De nieuwe SUP-regels komen eraan. Vanaf 1 juli aanstaande zullen mensen die iets bestellen bij afhaal- en bezorglocaties en supermarkten moeten gaan betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten óf kiezen voor een herbruikbaar alternatief. Op die manier zal over een aantal jaren het gebruik van wegwerpplastic sterk verminderd moeten zijn. Vanaf begin volgend jaar gaan de regels nog een stapje verder. Per 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten namelijk überhaupt verboden voor consumptie op locatie. De aanleiding voor al deze maatregelen is natuurlijk zonneklaar: élke dag worden in ons land miljoenen plastic wegwerpbekers en -bakjes na eenmalig gebruik weggesmeten. Een deel daarvan eindigt als zwerfafval in het milieu. Om dat te voorkomen moet hergebruik de nieuwe norm worden. Maar hoe maak je van herbruikbare verpakkingen een succes? Die vraag willen de gedragsexperts van Changing Ways kunnen beantwoorden met hun onderzoek en de overzichtelijke ‘roadmap’ die daaruit voortvloeide. Wij spraken Julie de Vaan en Mats Postema, eigenaars van het onderzoeks- en adviesbureau, over de eerste interessante inzichten die zij hebben opgedaan uit hun onderzoek. U leest het interview op pagina’s 10 en 11. In deze editie vindt u natuurlijk weer de laatste actualiteiten en noviteiten op het gebied van etiketteren, coderen & print. Zo belichten we de aanstormende Labelexpo Europe, die in september voor het eerst sinds 2019 weer wordt gehouden in Brussel. We delen een uitgebreide reportage van label- en codeerspecialist Codipack. Eigenaar Walter Imberechts en salesmanager Arjen Plomp vertellen over de nieuwste aanwinsten in hun gamma en over de nieuwbouwplannen van het bedrijf. Op de cover van deze uitgave staan Zomerdam-directeur Lute Aarsse en lead mechanical engineer Rico van Summeren en in het hart van deze editie leest u de coverstory, waarin Aarsse vertelt over de manier waarop Zomerdam zich onderscheidt. In de column Special Guest gaat het deze editie over de opvolger van de streepjescode. Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1 schrijft over de QR-code van GS1. Deze voegt volgens hem, als ‘nieuwe generatie barcodes voor de volgende vijftig jaar’, nieuwe waarde toe voor consumenten, ketenpartners en het milieu. Benieuwd? Blader gauw naar pagina 29 voor de inzichten van Boortman. Deze special is ook meteen de laatste editie voor de zomer. In september verschijnen we weer met een nieuwe uitgave, waarin wij voor u het verpakkingsnieuws op het gebied van duurzaamheid en recycling zullen verzamelen. Veel leesplezier en een mooie zomer gewenst! Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Sabine Weller (hoofdredacteur) s.weller@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Juni 2023 | 9 e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Coverstory Zomerdam Made in Holland Special ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT Sabine Weller Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht s.weller@gpmedia.nl DE VISIE HERGEBRUIK MOET DE NIEUWE NORM WORDEN, MAAR HOE MAAK JE VAN HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN EEN SUCCES?”

PAKKRACHT NR 3 2023 4 INHOUD P. 22 COVERSTORY ZOMERDAM Zomerdam bestaat al ruim 25 jaar en het speelveld waarop het bedrijf actief is, is in de loop van die periode steeds breder geworden. Van etiketteersystemen en print- en aanbreng-units tot metaaldetectie, weegsystemen, controlewegers en röntgendetectiesystemen. Op de cover staan lead mechanical engineer Rico van Summeren en directeur Lute Aarsse. In de coverstory vertelt Aarsse over de manier waarop Zomerdam zich onderscheidt. P. 10 INTERVIEW CHANGING WAYS Waarom kiezen consumenten wel of niet voor herbruikbare verpakkingen? En wat kun jij als organisatie doen om het gebruik ervan te stimuleren en zo van jouw herbruikbare verpakkingen een succes te maken? De gedragsveranderingsexperts van onderzoeks- en adviesbureau Changing Ways hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een innovatief gedragsonderzoek en de eerste inzichten zijn inmiddels opgedaan. P. 15 SUBCOVER CODIPACK Codipack is leverancier van codeer-, markeer- en etiketteersystemen, aangevuld met haar eigen productie van etiketten en haar afdeling software en scanning. Het bedrijf kende een gezonde groei en inmiddels werd het pand van de hoofdvestiging in het Belgische Olen véél te klein voor alle activiteiten. Met extra nieuwbouw wordt nu ingezet op duurzame groei in de toekomst. We spreken eigenaar Walter Imberechts en Arjen Plomp over de ontwikkelingen. P. 7 NIEUWE REGELS VOOR WEGWERPPLASTIC Vanaf 1 juli 2023 moeten klanten van afhaal- en bezorglocaties en supermarkten gaan betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten óf gebruikmaken van een herbruikbaar alternatief. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een website gelanceerd die informatie geeft over deze nieuwe richtlijnen voor wegwerpplastic. Welke regels voor u gelden, hangt namelijk af van uw situatie. 7 15 22 10

PAKKRACHT NR 3 2023 5 P. 34 NABESCHOUWING INTERPACK Interpack maakte haar belofte waar en overtrof de verwachtingen van de exposanten: ‘s werelds grootste en belangrijkste verpakkingsbeurs zette in mei opnieuw de norm, ze verbindt de branche wereldwijd en was zowel een marktplaats als een content-hub. Wat na afloop restte, waren talloze impulsen, ideeën en concrete zakelijke transacties die de komende jaren zullen worden gerealiseerd. P. 27 LABELEXPO EUROPE 2023 Voor het eerst sinds 2019 vindt dit jaar weer een Labelexpo show plaats in Europa, van 11 tot en met 14 september 2023 in Brussels Expo. Samen met demonstraties van de nieuwste print- en convertingapparatuur zullen masterclasses en speciale evenementen gericht op Automation en Flexible Packaging plaatsvinden. Elke hal, stand en gang vertegenwoordigt de toekomst van het drukwerk. P. 29 COLUMN SPECIAL GUEST In de columnreeks Special Guest is steeds een gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. Deze keer schrijft Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1 over de opvolger van de streepjescode. De QR-code van GS1 voegt als ‘nieuwe generatie barcodes voor de volgende vijftig jaar’ nieuwe waarde toe voor consumenten, ketenpartners en het milieu. P. 25 ONDERZOEK: GOED VERPAKT Binnen het onderzoeksproject Goed verpakt, deden drie HAS-studenten onderzoek om in kaart te brengen waar in de keten van koelverse kanten-klaar maaltijden de meeste voedselverspilling plaatsvindt. “Er kwamen interessante trade-offs naar voren uit ons onderzoek”, vertellen Femke Dijkstra, Sharon Huis in ’t Veld en Job Schalk naar aanleiding van hun project. 25 29 27 34

PAKKRACHT NR 3 2023 6 KORT NIEUWS EVENT MICROPLASTICS & VERPAKKINGEN Plastic verpakkingen zijn wereldwijd de grootste bron van microplastics. Onderzoek toont aan dat microplastics vrijkomen bij productie, verwerking, gebruik en recycling van plastic verpakkingen en door fragmentatie op de vuilnisbelt of door zwerfafval. Inmiddels is ook bekend dat gerecyclede plastics meer microplastics afgeven dan virgin plastic. Op donderdagmiddag 6 juli organiseert Green Serendipity een Microplastics & Verpakkingen-event in Amsterdam (Science Park) dat hier dieper in duikt. Deelname is gratis vanwege een samenwerking met ChemistryNL. Wat betekenen microplastics voor ons milieu en onze gezondheid maar ook voor volgende generaties? Hoe kunnen we microplastics van verpakkingen voorkomen? Tijdens het event Microplastics & Verpakkingen worden inzichten gedeeld rondom microplastics door verpakkingen en de mogelijke rol voor innovatieve biobased materialen die zowel recyclebaar als biodegradable kunnen zijn, zonder langdurige nalating van microplastics voor volgende generaties. Voorlopig programma Om 13:30 start de dag met een warm welkom en introductie door organisator en moderator Caroli Buitenhuis van Green Serendipity. Hierop volgend zullen sprekers hun inzichten delen met de aanwezigen. Tim Bulters van TNO spreekt over de oorzaken van microplastics, Ingeborg Kooter van Universiteit Maastricht (Toxicology) vertelt over microplastics & gezondheid, Rick Passenier van GOPHA spreekt over PHA producten, Jesse Hiemstra van Happy Cups zal vertellen over herbruikbare, recyclebare, afbreekbare PHA bekers en tot slot krijgt Francois de Bie van TotalEnergies Corbion het podium. Uiteraard is er ruimte om te nerwerken. Meer informatie en aanmelden via www.greenserendipity.nl/events/workshops. © Naja Bertolt Jensen on Unsplash De nieuwe broodclips zijn gemaakt van een stevig papier, zijn geschikt voor in de vriezer en sluiten de broodzak net zo goed als de plastic variant. De broodclips hebben geen coating en mogen dan ook na gebruik bij het oud papier. Ook kunnen deze nieuwe clips wanneer nodig worden voorzien van een verkoop- of houdbaarheidsdatum. Steeds meer supermarkten, retailers in de bakkerij industrie en ambachtelijke bakkerijen gaan over naar deze nieuwe variant. Maar met welke codeertechnologie kunt u nu het beste een verkoop- of THT-datum op de papieren clip printen? Lasercoderen van papieren broodclips Veelal wordt de thermische inkjet printer gezien als de geschikte oplossing om de papieren broodclips te bedrukken, weten de experts LASERCODEREN VAN PAPIEREN BROODCLIPS De vraag naar papieren, ofwel kartonnen broodclips neemt steeds meer toe. Reden voor deze verschuiving van plastic clips naar dit papieren alternatief is duurzaamheid. De tot nu toe gebruikelijke plastic broodclips zijn immers slecht voor het milieu – mede doordat ze vaak als zwerfafval in de natuur belanden. Bovendien zijn ze te klein om te recyclen in de huidige plasticverwerking. De nieuwe papieren sluitclip is diepvriesbestendig en na gebruik prima te recyclen via het oud papier. Mochten ze onverhoopt toch in de natuur belanden in plaats van in de papierbak, zullen ze de natuur minder schade toebrengen. van De Koningh: “Thermische inkjet is zeker een nuttige technologie, die ook wij regelmatig toepassen. Echter, een oplossing aanprijzen die cartridges gebruikt die, als ze leeg zijn, niet recyclebaar afval veroorzaken, lijkt ons niet de beste keuze.” Bij De Koningh gebruiken ze al tientallen jaren lasercodeersystemen om clips te voorzien van een markering. Papieren clips kunnen ook prima worden gemarkeerd met deze technologie. “Wij zijn van mening dat de oplossing die plastic afval vermindert, een printtechnologie verdient die dat ook doet”, aldus De Koningh. Meer informatie: De Koningh Coding – Labeling – Inspection Tel. +31 (0)26-7410000 | www.dekoningh.nl

PAKKRACHT NR 3 2023 7 BRANCHENIEUWS De nieuwe maatregelen zijn onderdeel van een groter geheel. Ze komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP) dat als doel heeft de impact van wegwerpplastic op het milieu verminderen en meer plastic hergebruiken en recyclen. Per dag worden in Nederland negentien miljoen wegwerpbekers en -bakjes – die plastic bevatten – weggegooid, na eenmalig gebruik. Een deel daarvan komt als zwerfafval in het milieu terecht. Daarom moet hergebruik de nieuwe norm worden. Het uiteindelijke doel van deze nieuwe regelgeving is dat het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten in Nederland in 2026 met veertig procent is verminderd. Minderwegwerpplastic.nl Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een website gelanceerd die informatie geeft over de nieuwe richtlijnen voor wegwerpplastic, die met ingang van 1 juli van kracht zullen zijn. Op minderwegwerpplastic.nl vindt u alles wat u moet weten over de de SUP-regeling. Voor ondernemers is er een regelhulp die hen helpt de regelgeving toe te passen in de praktijk. Welke regels voor u gelden, hangt namelijk af van uw situatie. Het maakt verschil of uw klant of bezoeker bij u op locatie eet of drinkt of het eten en drinken afhaalt of laat bezorgen. NIEUWE REGELS VOOR WEGWERPPLASTIC Vanaf 1 juli 2023 moeten klanten van afhaal- en bezorglocaties en supermarkten gaan betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten óf gebruikmaken van een herbruikbaar alternatief. In drie stappen naar een advies voor uw situatie De regelhulp bestaat uit drie korte stappen. In stap 1 wordt nagegaan of u nu gebruik maakt van producten die onder de regelgeving vallen. In stap 2 wordt nagegaan na in welke omgeving u uw werkzaamheden uitvoert; de regelgeving maakt namelijk onderscheid tussen consumptie op locatie en consumptie voor afhalen en bezorgen. Tot slot wordt in stap 3 nader bekeken welke mogelijkheden u heeft om aan de regelgeving te voldoen, passend bij uw locatie en gebruikers. Aan het eind van de regelhulp ontvang u een advies voor uw situatie. Hierin staat beschreven welke opties u heeft om aan de regelgeving te voldoen. Het advies is als PDF te downloaden of per email te ontvangen. Hoe wordt de regelgeving gehandhaafd? De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet erop toe dat bedrijven, organisaties en supermarkten zich aan de regels houden. Door signalen te verzamelen, informatie te geven en te waarschuwen waar nodig. Op basis van de verzamelde informatie treedt de ILT handhavend op, bijvoorbeeld door een last onder dwangsom op te leggen. © Dan Burton on Unsplash Per 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten verboden voor consumptie op locatie. Meer informatie via www.minderwegwerpplastic.nl.

PAKKRACHT NR 3 2023 8 VERPAKKINGSMACHINES SOMIC 434 BIEDT FLEXIBILITEIT VOOR TOEKOMSTIGE VERPAKKINGSEISEN Op interpack introduceerde SOMIC de nieuwe 434 verpakkingsmachinegeneratie en het Coras-productcollectie en -groeperingssysteem. Met deze innovaties bieden de end-of-line verpakkingsspecialisten in de food-, non-food-, cosmetica- en petfoodindustrie toekomstgerichte oplossingen voor nog meer flexibiliteit in eindverpakkingen. De 434machinegeneratie voor wikkel- en traydekselverpakkingen is gebaseerd op een lineaire opstelling van stations van de kartonvormende module naar de afsluitende module. De nieuwe, slanke lay-out kan eenvoudig in de lijn worden geïntegreerd concepten van afvul- en verpakkingslijnen en vervangt het vorige van SOMIC-machineconcepten. Nieuwe functies De stations in het roestvrijstalen frame zorgen voor een consequent opgeruimde structuur in de machine, waardoor optimale omstandigheden worden gecreëerd voor toekomstige uitbreidingen. De verzamel- en groeperingseenheid is geïntegreerd in een aparte frameconstructie, die ondersteunt de flexibiliteit van de machine bij wisselende verpakkingsconcepten. Naast flexibiliteit biedt de nieuwe machine nog een ander voordeel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid: de meeste formaataanpassingen worden aangestuurd door middel van servomotoren. Door gebruik te maken van het SOMIC QuickChange Systeem om de vouwtools, lijmposities en het blanco magazijn aan te passen en om individuele onderdelen te wisselen, zorgt de SOMIC 434 voor een tijdsbesparing tot zeventig procent ten opzichte van aan zijn voorganger. Ongehinderde toegang tot het interieur van de machine en de ergonomische werkomstandigheden worden mogelijk gemaakt door de structuur van het frame, die naar binnen is verplaatst en plaats biedt aan functionele groepen. Dit wordt ondersteund door de 180 graden opening van de machine deuren, waardoor het mogelijk is om de gehele ruimte rondom de machine goed te gebruiken. Goed zichtbare LED-lampjes op de hoekkolommen geven de operationele status van de machine, die zelfs op afstand zichtbaar zijn. Coras verzamel- en groeperingssysteem Met de introductie van het Coras verzamel- en groeperingssysteem laat SOMIC zien hoe het verzamelen en groeperen van taken en het afstemmen van producten met maximale flexibiliteit kan worden uitgevoerd. Voor onbeperkte productgroepering maakt SOMIC gebruik van een aandrijf- en positioneringssysteem met planaire technologie en een draagconcept. De zwevende dragers kunnen naar wens worden geprogrammeerd – inclusief 360 graden rotaties rond de verticale as – en ze monteren de producten in de gewenste volgorde. Met dit vernieuwende systeem kunnen SOMIC’s klanten hun groepeer- en sorteertaken uitvoeren in slechts een fractie van de ruimte die nodig is voor pick-and-place-toepassingen. Bovendien kan het systeem naar wens worden uitgebreid door simpelweg extra modules toe te voegen. Meer informatie: SOMIC Verpackungsmaschinen GmbH & Co. KG Tel. +31 (0)20-7220803 www.somic.de CORAS verzamel- en groeperingssysteem

Coderen en verificatie van product tot pallet. Alles onder één dak. Primair markeren Secundair markeren Tertiair markeren www.dominobenelux.com

PAKKRACHT NR 3 2023 10 INTERVIEW Voor de juiste kennis over en inzichten in consumentengedrag om acties te optimaliseren en impact te vergroten, moet je bij Julie de Vaan zijn. Zij is gedragsexpert en onderzoeker en leidde het onderzoek omtrent herbruikbare verpakkingen. Haar collega Mats Postema richt zich met expertise in gedrag dagelijks tot organisaties WAT KUN JE DOEN OM VAN HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN EEN SUCCES TE MAKEN? om hen te helpen hun impact te vergroten. Samen runnen ze onderzoeks- en adviesbureau Changing Ways en verdiepen ze zich het liefst in duurzaamheidsthema’s. Julie vertelt: “Omdat we verwachtten dat herbruikbare verpakkingen op korte termijn een zeer belangrijk onderwerp zou worden binnen de maatschappij en bij (voedings) bedrijven, schetsten wij een onderzoeksvoorstel dat we hebben gepitcht bij een aantal van onze klanten, met de vraag of zij wilden meewerken aan het onderzoek. Onder andere Nederland Schoon vond het interessant en sloot zich aan. De afgelopen maanden hebben we ons dus volop verdiept in het hergebruik van verpakkingen en het bijbehorende consumentengedrag.” Keuzeproces van de consument Hier en daar wordt al de nodige tijd en moeite geïnvesteerd in innovaties op het gebied van herbruikbare verpakkingen. Bovendien staan veel consumenten er welwillend tegenover. Toch zijn dit soort verpakkingsoplossingen nog niet altijd succesvol. Dat komt volgens Julie en Mats doordat een heleboel initiatieven, innovaties en pilots niet goed aansluiten bij het keuzeproces van de consument. Maar juist dit blijkt doorslaggevend om van herbruikbare verpakkingen een succes te maken: pas wanneer je goed begrijpt hoe consumenten keuzes maken, kun je namelijk op de juiste momenten en manieren inzetten op herbruikbare verpakkingen om maximaal te profiteren van de potentie en de groeiende markt. “Middels een héél uitgebreide literatuurstudie hebben wij onderzocht hoe de keuzes van consumenten tot stand komen wanneer het gaat om herbruikbare verpakkingen, en welke factoren daarbij van invloed zijn”, aldus Julie. Waarom kiezen consumenten wel of niet voor herbruikbare verpakkingen? En wat kun jij als organisatie doen om het gebruik ervan te stimuleren en zo van jouw herbruikbare verpakkingen een succes te maken? De gedragsveranderingsexperts van onderzoeks- enadviesbureauChangingWayshebbendeafgelopen maanden hard gewerkt aan een innovatief gedragsonderzoek en de eerste inzichten zijn inmiddels opgedaan. Dus sprak de redactie van vaktijdschrift Pakkracht met gedragsonderzoekers Julie de Vaan en Mats Postema van Changing Ways: “Om van herbruikbare verpakkingen een succes te maken, blijkt het doorslaggevend om grondig te achterhalen hoe consumenten keuzes maken.” Gedragsmodel op basis van literatuurstudie Changing Ways

PAKKRACHT NR 3 2023 11 WANNEER JE GOED BEGRIJPT HOE CONSUMENTEN KEUZES MAKEN, KUN JE OP DE JUISTE MOMENTEN EN MANIEREN INZETTEN OP HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN OM MAXIMAAL TE PROFITEREN VAN DE POTENTIE Reuse Roadmap Op basis van alle informatie omtrent herbruikbare verpakkingen, algemeen consumentengedrag en consumentengedrag wanneer het gaat over duurzaamheid en verpakkingen hebben Julie en Mats een overkoepelend gedragsmodel gemaakt. Hierin wordt uiteengezet hoe keuzes van consumenten tot stand komen en waardoor die keuzes eventueel beïnvloed kunnen worden. “Denk daarbij ook aan factoren zoals om welke transitie het precies gaat. Wordt er overgestapt van een kartonnen koffiebekertje naar een porseleinen koffiemok (of koffiekop) of gaat het van een wegwerk plasticbekertje naar een hardplastic cup die kan worden hergebruikt? En zo zijn er nog vele factoren die meetellen bij het keuzeproces van consumenten. We hebben het visueel inzichtelijk gemaakt voor klanten en geïnteresseerden in een roadmap. Dit helpt organisaties om richting te geven aan hoe ze het inzetten van herbruikbare verpakkingen kunnen aanpakken. Wie de stap naar herbruikbare verpakkingen gaat maken en consumenten daarbij een extra duwtje in de goede richting willen geven, kan dat aan de hand van de roadmap doen. Zo weet je – op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek – waar je rekening mee dient te houden.” Stap voor stap In de roadmap zien we dat het keuzeproces begint met de bestaande houding van de consument ten opzichte van duurzaamheid en hergebruik. Dit kan leiden tot enerzijds bereidheid om verpakkingen opnieuw te gebruiken of onverschilligheid anderzijds. In geval van bereidheid wordt er een interne overweging gemaakt door de consument over of een herbruikbare verpakking wel of niet geschikt is in die specifieke situatie waarin hij of zij zich bevindt. Op dat moment ontstaat ofwel de intentie ofwel de terugval in gewoontegedrag en is het van belang om het intentionele gedrag te activeren of om het gewenste gedrag toch zo makkelijk mogelijk te maken, tegenover gewoontegedrag. Dit is het keuzemoment waarop mensen wel of niet gaan voor herbruikbare opties en daarna volgt de evaluatie. Wanneer het goed bevalt en ze het gedrag herhalen of aanleren zullen ze standaard ‘hergebruikers’ worden. “Goed om bij stil te staan is de twéé stappen tussen de initiële houding en het uiteindelijke gedrag van consumenten”, benadrukt Julie. “Het is niet zo dat wanneer consumenten ergens positief tegenover staan, ze het ook massaal uit eigen beweging doen. De ‘activatie en evaluatie’ zijn in dit geval dus heel belangrijk, want je verwacht een éxtra handeling van de consument: ze moeten zich een nieuwe handeling aanleren, namelijk de herbruikbare verpakking ook daadwerkelijk weer inleveren.” Toepassen in de praktijk Julie vertelt verder: “Organisaties die de roadmap willen toepassen, zullen nagaan om welk type of materiaal verpakking het gaat, welke doelgroep ze treffen, welk merk ze uitdragen, om welk product gaat het, et cetera. De antwoorden op deze vragen bepalen de ‘scores’ op de factoren uit de roadmap en op basis daarvan krijg je als organisatie inzicht over je situatie op het gebied van herbruikbare verpakkingen. Zo ontdek je ook wellicht waar mensen afhaken; misschien is je doelgroep heel bereid om over te stappen op herbruikbare verpakkingen maar blijven ze hangen op de activatie. Hier kun je dan op inspelen.” Maar hoe stimuleer je hergebruik in de praktijk? “Om daar achter te komen passen we de inzichten uit het theoretische onderzoek nu toe op een aantal specifieke situaties. Uiteindelijk willen we op basis van pilots en praktijkinzichten de roadmap in de vorm van een beslisboom uitwerken waarin heel behapbaar wordt weergegeven ‘als…, dan…’ zodat het voor bedrijven zo handig mogelijk is om het toe te passen en zo makkelijk mogelijk wordt om de meeste winst te behalen”, aldus Mats. “Dat doen we met partners zoals Nederland Schoon en natuurlijk kunnen ook andere geïnteresseerde partijen bij ons terecht om dit met ons onder de loep te nemen. Met de juiste gedragstechnieken, communicatie, inrichting en interventies zorgen we dat onze huidige en toekomstige klanten kunnen inspelen op het keuzeproces van de consument, zodat hergebruik aantrekkelijker, gebruikelijker en gemakkelijker wordt!” Meer informatie via www.changingways.nl. Julie de Vaan, Gedragsexpert & Onderzoeker en mede-eigenaar bij Changing Ways Mats Postema, Gedragsexpert & Relatiemanager en mede-eigenaar bij Changing Ways

Etipack BV I Weidehek 125-D | 4824 AT Breda | Nederland T: +31 (0)76 542 26 60 I info@etipack.nl | www.etipack.nl Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com

PAKKRACHT NR 3 2023 13 Marion Richter, oprichter van Lytz – The Packaging Recruiter, neemt je in haar column mee in de verhalen van mensen uit de verpakkingsindustrie. Want we staan voor een grote uitdaging: de transitie naar een duurzame sector. Een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Deze transitie gaat ook - en vooral - over mensen. Hoe zorg je dat zij die transitie versnellen? Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X) Afgelopen week was het zo ver: na zes jaar pauze opende een van de grootste verpakkingsbeurzen ter wereld eindelijk weer haar deuren. LinkedIn stroomde al weken vooraf vol met posts van bedrijven, die hun deelname en nieuwe producten en oplossingen aankondigden. Ikzelf had drie dagen voor een bezoek uitgetrokken en was zeer benieuwd, welke innovaties voor de transitie naar een duurzamere industrie gepresenteerd zouden worden. Maar het meest verheugde ik me op de gesprekken met verpakkingsspecialisten van over de hele wereld. Ik zette mijn auto op de eerste dag op een van de grote parkeervelden niet ver van de beurs en liep dan in een grote stoet van mannen, veelal in pak, mee naar de ingang van de beurs, waar de lange rijen door de poortjes werden geperst en de hallen in stroomden. Mijn eerste interpack-dag was een zondag maar desondanks was de beurs drukbezocht, voor het overgrote deel door mannen. Ik liep mijn vooraf opgestelde lijst van exposanten af en stelde vast, dat ook op de stands het beeld werd beheerst door mannen in pak. Vrouwen waren duidelijk in de minderheid en meestal hostessen, ingehuurd voor de beurs. Mijn conclusie al na mijn eerste interpack-dag: onze sector is nog steeds een van mannen gedomineerde wereld! De volgende dag was ik uitgenodigd voor het event ‘Women in Packaging’, georganiseerd van de Messe Düsseldorf in samenwerking met de World Packaging Organisation (WPO). Hier was de verhouding omgekeerd; een paar enkele mannen zaten in de zaal tussen meer dan tweehonderd vrouwen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik sceptisch was, want ik hou van diversiteit. Maar omdat deze nu juist op de beurs ver te zoeken was, ben ik de uitnodiging gevolgd en werd positief verrast. Op het podium vertelden eerst zes succesvolle vrouwen uit verschillende generaties en met diverse achtergronden over hun eigen weg. En daarna was gelegenheid, om tijdens een etentje met elkaar in gesprek te gaan en te netwerken. In deze gesprekken heb ik veel krachtige en inspirerende verhalen gehoord en heb ik mijn netwerk van vrouwelijke verpakkingsexperts wereldwijd kunnen uitbreiden. Ze zijn er dus wel. Ik heb er in een van mijn eerdere columns al over geschreven, dat in onze industrie te weinig vrouwen in topposities te vinden zijn. In Düsseldorf werd me echter duidelijk, dat dit nog steeds en eigenlijk voor alle functies geldt, ook heb ik geen flauw idee wat hiervoor de reden is. Sinds vorige week denk ik echter wel dat evenementen zoals ‘Women in Packaging’ ervoor kunnen zorgen, dat vrouwen in onze sector zichtbaarder worden, elkaar inspireren en versterken. Over drie jaar vindt de volgende Interpack plaats. Als het aan mij ligt met een hele dag over het thema ‘Women in Packaging’. En misschien krijgen we zelfs een eigen hal. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. WOMEN IN PACKAGING

PAKKRACHT NR 3 2023 14 CONTROLE & INSPECTIE X2-SERIE METTLER TOLEDO: VERBETERDE PRODUCTVEILIGHEID EN HOGERE PRODUCTIVITEIT Mettler-Toledo Productinspectie lanceerde begin mei de X2-serie hoogwaardige X-ray-systemen voor alle producenten van voedingsmiddelen, voor een betere productveiligheid tegen een toegankelijke prijs. De X2-serie bestaat momenteel uit twee X-ray-systemen, waardoor X-ray-inspectie nu een optie is geworden die bij elk budget past. Producenten kunnen software gebruiken die langer meegaat en beter presteert. Dankzij de X2-serie kunnen foodproducenten, vlees- en viswerkers voldoen aan de wet- en regelgeving inzake voedselveiligheid en tegelijkertijd hun productiviteit verhogen. Het systeem levert een uitstekende betrouwbaarheid en heeft een intelligent, industrieel ontwerp. De X2-serie werd officieel gelanceerd tijdens de vakbeurs interpack 2023. Dankzij de uitstekende detectie van verontreinigingen die verder gaat dan alleen metaaldetectie, worden product recalls voorkomen. De X-ray inspectietechnologie kan een groot aantal verontreinigingen detecteren, zoals glas, metaal, steen, bot, kunststof en rubber, terwijl er tegelijkertijd diverse kwaliteits- en integriteitscontroles worden uitgevoerd. Aanzienlijke voordelen De X2-serie levert aanzienlijke voordelen, zowel inline als aan het einde van de productielijn, dankzij het gebruik van onze innovatieve technologie die ontworpen is voor optimale prestaties en output. Het design is gebaseerd op een nieuwe productinspectie-kamer. De systemen bieden volledige toegang aan de voorzijde voor de meest voorkomende handelingen. “Wij hopen foodproducenten te kunnen overtuigen met onze nieuwe X2-serie, aangezien ze nu een geavanceerd inspectiesysteem kunnen installeren tegen een betaalbare prijs,” vertelt Michael Pipe, Head of Global Sales & Product Management van Mettler-Toledo. “Dankzij het gebruik van wereldwijde servicehubs en het reduceren van het aantal spare parts, zijn we er zeker van dat we een innovatieve oplossing hebben ontwikkeld die eenvoudig wordt geïnstalleerd, milieuvriendelijker is en bij elk budget past. Gezien de huidige levertijd van veertien dagen kunnen we met producenten samenwerken om één van onze nieuwe X2-serie X-ray systemen snel en efficiënt te installeren, zodat ze hun productkwaliteit kunnen verbeteren en hun merkimago beter beschermen.” Intelligente software en design De geavanceerde ContamPlus™-software ondersteunt een innovatief inspectieproces dat producten op allerlei soorten verontreinigingen scant en dus niet alleen op de verontreinigingen die tijdens de eerste automatische productinstelling werden geoptimaliseerd. De automatische instelling detecteert de meest moeilijk detecteerbare productvreemde deeltjes en werpt alleen de verontreinigde producten uit. Dit reduceert productieverspilling en handhaaft de productiviteit. Zeker in de vlees- en visverwerkende industrie zijn productintegriteit en volledigheid van essentieel belang. Ontbrekende gegevens of producten veroorzaken kostbare product recalls en kunnen desastreuze gevolgen hebben. Met de X2-serie kunnen producenten eenvoudig aan de wet- en regelgeving voldoen dankzij ProdX™, de datamanagementsoftware die volledige traceerbaarheid levert via een audittrail en een database met geregistreerde afbeeldingen. Meer informatie: Mettler-Toledo | Tel. +31 (0)344-63 83 63 | www.mt.com

... 15 PAKKRACHT NR 3 2023 Lees verder op de volgende pagina ▶ LABELING & CODING SPECIALIST CODIPACK ZET MET EXTRA NIEUWBOUW IN OP DUURZAME GROEI Codipack is leverancier van codeer-, markeer- en etiketteersystemen. Aangevuld met haar eigen productie van etiketten en haar afdeling software en scanning biedt het bedrijf al meer dan dertig jaar passende totaaloplossingen in identificatie voor alle klanten. Dit van advies tot installatie en onderhoud. Het bedrijf kende een gezonde groei en inmiddels werd het pand van de hoofdvestiging in het Belgische Olen véél te klein voor alle activiteiten. “Eind dit jaar staat hier een extra nieuwbouw van maar liefst 6.000m2”, laat eigenaar Walter Imberechts weten wanneer we hem en Arjen Plomp spreken over de ontwikkelingen. In 1990 richtte Walter Imberechts Codipack België op. Destijds vanuit de garage. Maar door de groeiende business, was het al gauw tijd voor een professioneel bedrijfspand. Op het industriepark in Olen werd het eerste Codipack-pand gebouwd; voorzien van kantoren, technische- en productieruimtes en bijhorend magazijn. “Ondertussen zitten we in de vierde bouwfase. En wel de grootste ooit”, vertelt Walter trots over zijn groeiende organisatie. “We gaan namelijk meer dan verdubbelen: ons huidige pand beslaat 5.000m2 en met de nieuwbouw komt er zo’n 6.000m2 extra bij.” Arjen Plomp, salesmanager Nederland bij Codipack SUBCOVER CODIPACK

PAKKRACHT NR 3 2023 16 SUBCOVER CODIPACK Alles onder één dak Codipack realiseert zowel in het binnen- als buitenland kleine en grote projecten in coderen en etiketteren van tal van producten. “Onze focus blijft de Benelux, maar we besteden ook bijzondere aandacht aan de Duitse en Franse markt. We werken voor zowel starters als MKB’s/KMO’s tot wereldwijd actieve multinationals. Vrijwel iedereen kan bij ons aankloppen”, stelt Walter. “Of het nu gaat over een kleine of grote industriële activiteit, e-commerce of een logistieke toepassing, overal moet worden gecodeerd en gelabeld. Voor onze klanten is het natuurlijk prettig dat wij juist dat totaalpakket aanbieden. Ze kunnen bij ons terecht voor een breed advies aan etikettenprinters, etiketteersystemen, inkjet en laser toestellen. En met onze vijf productielijnen voor etiketten, ons technisch team en onze twaalf IT-mensen die fulltime aan de software integratie werken, staan wij garant voor het nodige onderhoud en service.” “In principe zijn onze mogelijkheden oneindig”, aldus Walter. “Hoe complexer het vraagstuk, hoe interessanter wij het vinden om de beste oplossing uit te werken en te leveren. Ik zit al veertig jaar in het vak, en vele collega’s ook al tientallen jaren. We beschikken ongetwijfeld over genoeg knowhow!” Service staat voorop Arjen vult aan: “Het streven is om al onze klanten totaal te ontzorgen. En daarvoor hebben we – naast een aanbod met de beste oplossingen – een uitgebreid service- en supportteam samengesteld, van zo’n dertig mensen. Daardoor zijn wij wanneer nodig bijna standaard next day bij de klant. Wij vinden dat heel belangrijk. Ik zeg altijd: service bepaalt de kracht van je firma.” De evolutie naar service in de toekomst, daar is Codipack vandaag al mee bezig. “Bij sommige klanten installeerden we modems op de machines. Daarmee nemen onze helpdesken de machines, PLC’s en software rechtstreeks over, zonder zich daarvoor te verplaatsen naar de klant. Dat bespaart veel tijd en kosten en is goed voor het milieu, want het scheelt een heleboel kilometers en de klant is onmiddellijk geholpen”, vertelt Arjen. Codipack zorgt naast het leveren en opstarten van machines eveneens voor de ITkoppelingen van machines met bovenliggende systemen, en dit voor grote leveranciers van logistieke toepassingen zoals Dematic, Scott Automation, Vanderlande, Tallpack, MHS, Sparck Technologies. Familiebedrijf Al geruime tijd is de tweede generatie werkzaam binnen de Codipack organisatie en is er via een family charter het traject ingezet om de toekomst en onafhankelijkheid van het bedrijf te verzekeren. Sinds zes jaar is Jonas, en recentelijk ook Lotte, afwisselend op diverse afdelingen werkzaam om naast de organisatie en werking van Codipack de markt en de leveranciers goed te begrijpen. Zodra het moment daar is, nemen Jonas en Lotte het bestuur over. Geautomatiseerd Walter vertelt verder dat Codipack de laatste jaren een aantal forse investeringen in ICT deed. Zo heeft het met Microsoft Dynamics 365 een nieuw ERP-systeem en met XCRM een nieuw klantenbeheersysteem. Beiden zijn volledig Cloud gebaseerd. “Dat betekent dat we geen servers meer hebben en niet meer allerlei verschillende softwarepakketten, maar één overkoepelend systeem gebruiken. Het voordeel van de nieuwe software is dat zaken als projectmanagement en planning van een nieuwe klus volledig geautomatiseerd plaatsvinden. Hierdoor informeren we de klanten eenvoudig en veel sneller over hun installaties en alle lopende zaken.” Codipack Nederland Sinds 2002 is Codipack BV een gevestigde naam in de Nederlandse markt. Om de expansie te supporteren werd de locatie in Eindhoven onlangs grondig verbouwd met extra vergader-, kantoor- en demoruimte. Arjen sloot in 2008 aan als salesmanager en zal de volgende jaren de leiding verder nemen over de activiteiten in Nederland. Hij loopt intussen dus al ruim vijftien jaar mee en kent het reilen en zeilen van de organisatie als geen ander. Enthousiast vertelt hij over de werkwijze: “We bieden als één van de weinigen een totaalpakket én we vinden het belangrijk om te blijven innoveren. We zijn onafhankelijk en daardoor onderzoeken we zelf de wereldwijde markt van etiketteren en coderen. Zo vinden we snel onderscheidende producten die we aan ons gamma toevoegen om onze klanten nog beter te ondersteunen.” ▲ Walter Imberechts met zoon Jonas en dochter Lotte. Al geruime tijd is de tweede generatie werkzaam binnen Codipack

PAKKRACHT NR 3 2023 17 Revolutionaire ontwikkelingen De inmiddels wel bekende Evolabel Print & Apply systemen zijn een goed voorbeeld van die producten binnen het Codipack-gamma waar Arjen op doelt. “Deze print & applyoplossing voeren wij nu acht jaar en we verkopen honderden van deze machines per jaar. Daar zijn we enorm trots op.” Arjen gaat verder over recente nieuwe aanwinsten. “We breiden uit met de nieuwe klein karakter van Leibinger. Die IQJet is de nieuwste ontwikkeling in de inkjet markt en onderscheidt zich op vele vlakken ten opzichte van andere systemen. Het is eenvoudig te integreren, heeft het laagste verbruik op de markt en behoeft de eerste vijf jaar géén onderhoud.” “Wat we ook nieuw toevoegen is een recente innovatie van Graphic Solid Inks, namelijk een machine voor het full colour bedrukken van dozen en zakken. Wij hebben een tijdje terug een samenwerkingsovereenkomst gemaakt met het alleenrecht om deze machine te verdelen.” Walter: “De innovatie van GSI betreft een zeer bijzonder proces, want elke individuele doos of zak kan een unieke full colour bedrukking krijgen, en dit aan hoge snelheden. Ik verwacht dat dit werkelijk een revolutie gaat veroorzaken in de verpakkingswereld. Ik kijk al vele jaren uit naar een dergelijke oplossing en nu hebben we ‘m in ons aanbod. Met dit systeem besparen klanten enorm op de voorraden bedrukte dozen door in-line hoog kwalitatieve full colour coderingen aan te brengen. Hierdoor wordt men uiterst flexibel. Er is zo veel mogelijk; webwinkels kunnen bijvoorbeeld elke verzenddoos afzonderlijk bedrukken met een reclameboodschap van een winkel of evenement in de woonplaats van de betreffende consument.” Software-integratie “Het feit dat we niet afhankelijk zijn van softwarepartners, geeft veel rust en vertrouwen. We bieden softwarepakketten zoals Nicelabel en BarTender, die wij indien nodig volledig integreren met de software (ERP zoals SAP, WMS, MES) van de klant. Wat betreft Nicelabel zijn we in Europa de grootste integrator”, vertelt Arjen. Walter benadrukt: “Het belangrijkste voor ons is dat alle machines die we verdelen, aan te sturen zijn met deze software. Voor elke machine een ander softwarepakket, daar beginnen wij niet aan. Wij vragen dan ook aan onze leveranciers dat ze de machines compatibel maken voor deze pakketten. Anders past het niet in ons aanbod en dan verkopen we het simpelweg niet. Gelukkig denken ze wat dat betreft graag mee.” Toekomstbestendig “Met de extra nieuwbouw zijn we klaar voor de toekomst”, stelt Walter. “Naast meer technische en productieruimte, krijgen we een hoogbouw warehouse van vijftien meter hoog. Zo verdriedubbelen we de opslagcapaciteit, waardoor wij beter onze voorraden regelen en klaar zijn voor de verdere groei. Daarnaast zeggen we veelvuldig dat ons personeel de sterkte maakt van onze organisatie. Naast een aangenaam werkklimaat voorzien wij in de nieuwbouw de nodige ontspanningsruimte en polyvalente refter voor onze mensen.” Over die groei van de organisatie verwachten ze binnen de Codipack Group de komende acht jaar een minimale organische verdubbeling in business. “Wij houden natuurlijk de markt goed in het oog en indien er zich opportuniteiten voordoen, sluiten wij in de toekomst overnames niet uit, voor zover deze complementair zijn aan onze activiteiten. Daar zijn we met deze nieuwbouw goed op voorbereid. Wat betreft duurzaamheid is het nieuwe pand eveneens toekomstbestendig: naast warmtepompen, zonnepanelen en de voorziening voor een elektrisch wagenpark, gaan we voor groendaken. Volgens de planning zal de nieuwbouweinddit jaar af zijn. Ik kijk er met veel plezier naar uit en heb alle vertrouwen in de toekomst”, besluit Walter tevreden. Meer informatie: Codipack Group Tel. +31 (0)40-2410030 (NL) | Tel +32(0)14-254040 (BE) | www.codipack.com ▼ Chad Pender, president Graphic Solid Inks en Walter Imberechts, eigenaar Codipack ▲ Elke individuele doos kan een unieke full colour bedrukking krijgen, en dit aan hoge snelheden ▼ Naast het huidige Codipack-pand staat eind dit jaar een extra nieuwbouw van 6.000m2

PAKKRACHT NR 3 2023 18 VERPAKKINGSVORMGEVING Vanaf nu zullen de felgekleurde verpakkingen van BOON de aandacht trekken in het conservenschap. Elk product komt in zijn eigen gezellige, gekleurde verpakking, die ook nog een lage milieu-impact heeft. Een Tetra Recart verpakking stoot namelijk tot tachtig procent minder CO2 uit dan de huidige verpakkingen in het conservenschap. De nieuwe producten De BOON Originals-lijn bestaat uit: bruine boon, kikkererwt, kidneyboon, linzen, zwarte boon, limaboon en de lupineboon. De BOON in saus-lijn vormt de ideale basis voor een makkelijke maaltijd en bestaat uit: kidneybonen in chilisaus, kikkererwten in curry, linzen in kruidige tomatensaus, bruine bonen in stoof en zwarte bonen in teriyakisaus. Ook is elke verpakking voorzien van een makkelijk, gezond en lekker recept ter inspiratie. De bonen van BOON zijn eiwitrijk, vezelrijk en komen van zo dichtbij mogelijk om de footprint zo laag mogelijk te houden. FELGEKLEURDE VERPAKKINGEN VAN BOON TREKKEN DE AANDACHT IN HET CONSERVENSCHAP De nieuwe verpakkingen Over de verpakking laat BOON weten: “We laten je niet zomaar met de verpakte bonen achter. We hebben bewust gekozen voor een Tetra Recart verpakking. Deze heeft een lage CO2-footprint, kan efficiënt getransporteerd worden en bestaat grotendeels uit herbruikbaar en plantaardig materiaal. De Tetra Recart verpakking bestaat voor meer dan zeventig procent uit duurzaam verbouwd (FSC gecertificeerd) papiervezel. De rest bestaat uit een polypropyleen (PP) coating en een aluminium laagje. Die zijn nodig om voedselverspilling tegen te gaan. Het Polypropeen beschermt de verpakking tegen vocht en het aluminium voorkomt dat er lucht bij het product komt. Daarnaast werkt dit laagje ook antibacterieel. Door gebruik te maken van dit materiaal blijven BOON boontjes langer dan twee jaar goed. En dat zonder toevoegingen van conserveringsmiddelen.” Meer informatie via www.magnetdesignfirm.com en www.boonbonen.nl. Het merk BOON introduceerde onlangs twaalf nieuwe producten op het Nederlandse conservenschap voor een nieuwe generatie ‘foodies’. Hiermee heeft BOON twee nieuwe productlijnen: BOON originals en BOON in saus. Deze nieuwe producten verdienen een mooie nieuwe verpakking. Daarvoor schakelde BOON de hulp in van Magnet Design Firm. Ontwerper Richard Mooij: “Jong, fris, kleurrijk, enthousiast, vastberaden en vol inspiratie en goede tips. En ook nog eens verpakt in een verpakkingsoplossing met lagere milieu-impact. Pats-boem-lekker! Zo ga je de toekomst in.”

PAKKRACHT NR 3 2023 19 ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT De Vx-Serie is ontwikkeld in direct overleg met klanten die uitgebreide ervaring hebben met TTO-printers en flexibele verpakkingen. Problemen die uit dat overleg naar voren kwamen, waren downtime als gevolg van ingewikkelde lintmechanismes en extra kosten door inefficiënt lintverbruik. De Vx-Serie is ontworpen om deze problemen rechtstreeks aan te pakken. Voor de lancering zijn de printers uitgebreid getest bij klanten. NIEUWE VX-SERIE PRINTERS VERHOGEN EFFICIËNTIE BIJ FLOWWRAP-TOEPASSINGEN Consistent hoge kwaliteit Er zijn onder meer proeven gedaan bij Woochun Foods Company, een zeer bekende tofuproducent en contractverpakker voor veel toonaangevende Koreaanse voedselmerken. “We hebben deelgenomen aan geavanceerde proeven met de Vx150i en waren zeer te spreken over de prestaties van de printer”, aldus een woordvoerder van Woochun Foods Company. “De printer was heel gebruiksvriendelijk en leverde prints van consistent hoge kwaliteit, zelfs in lintbesparende modi.” Vier lintbesparende modi De printers uit de Vx-Serie zijn geoptimaliseerd voor zestig procent minder lintverbruik per print met vier lintbesparende modi voor uiteenlopende toepassingen. Dit resulteert in minder verspilling en lagere totale kosten per print. De extra lange lintrol zorgt voor langere productieruns en met de eenvoudig te laden lichtgewicht cassettes verlopen lintwissels sneller, wat nog minder downtime betekent. Kosteneffectieve oplossing “Voedingsmiddelenfabrikanten voelen de druk van stijgende productiekosten in verband met de prijs van energie en grondstoffen. Velen werken nu al met zeer krappe marges”, vertelt Sharmil Ghouse, Global Head of TTO and P&A bij Domino. “Domino’s Vx-Serie is ontwikkeld als efficiënte en kosteneffectieve oplossing voor voedingsmiddelenfabrikanten die op flowwrap en flexibele verpakkingen printen.” Meer informatie: Domino Benelux Tel. +31 (0)30-6363333 | www.dominobenelux.com Domino Printing Sciences (Domino), introduceertdegeavanceerdethermotransfer printers (TTO) van de nieuwe Vx-Serie. De printers van de Vx-Serie maximaliseren de uptime van de productie en verminderen het lintverbruik, waardoor de efficiëntie op productielijnen voor flexibele voedselverpak- kingen verbetert.

Duurzaam bundelen en banderolleren › Banderolleren met papier › Bundelen met banderol levert 90% besparing op t.o.v. krimpfolie › Zeer flexibele mogelijkheden dankzij modulaire techniek T +31 (0)348 431520 E info@bandall.com I bandall.com › Banderolleren met papier? Z BANDALL Advertentie Pakkracht copy.indd 1 24/05/2023 16:17 Rainbow Kleinpak, úw copacker of productiepartner Komt u productiecapaciteit tekort? Wellicht kunnen wij dienen als uw copacker of productiepartner! Met ons professionele & gedreven team van medewerkers hebben wij nog ruimte om productie- en verpakkingswerkzaamheden uit te voeren voor nieuwe klanten (food & non-food). Wilt u meer informatie, maak dan vrijblijvend een afspraak om te komen kijken in ons pakstation en te bespreken op welk vlak wij u van dienst kunnen zijn. Rainbow Kleinpak BV Agrarisch Logistiek Centrum - Poortcamp 9, 2678 PT De Lier - direct naast de A20 (Rotterdam-Hoek van Holland) Remco Stout (Operationeel Directeur) T. 0174 – 524 141 E. remcos@rainbowkleinpak.nl I. https://rainbowkleinpak.nl/diensten ● 13.000 m2 ● diverse verpakkingslijnen ● geconditioneerde ruimtes ● WMS ● gekwalificeerd personeel ● 27 docks ● ● copacker ● ● productiepartner ● food & non-food

PAKKRACHT NR 3 2023 21 LIJMEN Een cobot (collaboratieve robot) is een industriële robot die samenwerkt met mensen en in het productieproces en niet van hen gescheiden is door beschermende voorzieningen. Cobots en mensen bewegen in een gemeenschappelijke workflow. De cobot brengt lijm aan op een onderdeel in een geprogrammeerd bewegingspatroon. Het personeel doet handmatig werk zoals onderdelen op gelijmde oppervlakken leggen en aandrukken of nieuwe onderdelen in positie brengen voor de cobot. Wat is er anders bij het aanbrengen van lijmen met cobots? In vergelijking met het aanbrengen van lijm met een handpistool brengen cobots de lijm sneller en met een grotere herhaalbaarheid en precisie aan. Altijd in de exacte hoeveelheid en op de exacte positie. Voor het aanbrengen van lijm op complex gevormde onderdelen kunnen collaboratieve robots worden uitgerust met een doseerkop. Dit voorkomt plekken waar geen of te weinig lijm wordt aangebracht of het aanbrengen van teveel lijm op het onderdeel. De juiste hoeveelheid lijm is belangrijk voor een betrouwbare hechting van de onderdelen in de productie. Het feit dat cobots relatief gemakkelijk te programmeren zijn in vergelijking met industriële robots, maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om te kiezen voor deze gedeeltelijke of volledige automatisering. Waarom collaboratieve robots de moeite waard zijn Het is een feit: de automatisering neemt ongelooflijk snel toe in Azië. Het staat ook buiten kijf dat kleine of middelgrote bedrijven op het westelijk halfrond hun bedrijfskosten moeten verlagen en hun hoeveelheden moeten WAAROM SEMI-GEAUTOMATISEERD AANBRENGEN VAN LIJM DE MOEITE WAARD IS Vroeger moest lijm op apart gevormde, gebogen of geometrisch moeilijke onderdelen met een handpistool worden aangebracht. Tegenwoordig kunnen cobots deze taak overnemen. Robatech noemt dit 360° Gluing. verhogen om concurrerend te blijven op de markt. Met cobots is gedeeltelijke automatisering bij de lijmapplicatie eenvoudig te realiseren. Een robot vermindert de stilstandtijd, maakt een continue werking mogelijk en dicht de gaten in de productie en de personeelsbezetting als gevolg van het voortdurende tekort aan geschoolde werknemers. Dus, cobots verhogen de productiviteit, zorgen voor capaciteitsbenutting in tijden van tekort aan geschoold personeel, bieden veiligheid en ontlasting voor het personeel en verbeteren de kwaliteit van de lijmapplicatie. Als u ook overweegt lijmapplicatie via cobots te automatiseren, adviseert Robatech u graag welk lijmapplicatiesysteem bij uw toepassing past en hoe de lijmsystemen op een cobot kunnen worden aangesloten. Een cobotfabrikant kan u laten zien of het voor u als gebruiker of machinebouwer de moeite waard is om over te stappen op cobots. De lijmapplicatiesystemen van Robatech kunnen op verschillende cobotsystemen worden aangesloten. Robatech werkt al enkele jaren samen met verschillende fabrikanten en biedt overeenkomstige integratiekits aan (UR+, Fanuc CRX, KUKA iisy). Meer informatie: Robatech Nederland Tel. +31 (0)26-3190110 | www.robatech.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4