C
o l u m n
Onlangs las ik een rapport van de University of Phoenix Research Institute.
Daarin een opsomming van een tiental eigenschappen die we zouden moe-
ten bezitten om in de toekomst succesvol te blijven. Het doet er volgens
hun analyse niet toe in welk vakgebied of op welk niveau je werkzaam
bent. Op zichzelf een interessante gedachte, alhoewel de opsomming van
de gedroomde persoonlijkheidskenmerken van de toekomst vooraf wordt
gegaan door een aantal aannames over die toekomst. Daarmee is de rele-
vantie en de importantie van die eigenschappen eigenlijk meteen al weer
ongewis.
Een belangrijke aanname in de voorspelling van de toekomst is de voort-
schrijdende ontwikkeling en integratie in ons leven van slimme machines die
routine werkzaamheden en services overnemen. We zien dat al gebeuren,
niet alleen in onze sector maar ook bijvoorbeeld in de financiële sector. In
de jaren na de crisis hebben wereldwijd honderdduizenden werknemers bij
banken en verzekeraars hun baan verloren. Veelal ten gunste van verdere
digitalisering, zoals ook onlangs bij ING.
De technologie dringt verder ons huis binnen met de komst van slimme
thermometers, slimme koelkasten, slimme stofzuigers, enzovoorts. Ook
bekend als ‘the internet of things’. Toch lijkt de verkoop van deze apparaten
enigszins te stokken. De economische levensduur van deze apparaten wordt
door de continue stroom aan (software) updates steeds korter. Aanvankelijk
hadden we een lade vol met afgedankte apparaten maar inmiddels raakt,
tenminste bij mij, een zolder vol met dozen vol met apparaten die eigen-
lijk niet stuk zijn. Daarmee neemt het verlangen om weer een nieuw slim
apparaat, online, te kopen dat op het moment dat de koerier aanbelt al
achterhaald is, allengs af.
Terug naar de toekomst: het rapport en de benodigde eigenschappen. De
eerste eigenschap is sense-making en is gedefinieerd als het vermogen
om de diepere bedoeling of het belang van hetgeen wordt waargenomen
te begrijpen. Slimme apparaten werken puur op rekenkracht waarmee ze
razendsnel alternatieven evalueren en presteren daardoor fenomenaal maar
begrijpen niet wat ze doen.
De volgende eigenschap is social intelligence, het vermogen om met ande-
ren een verbinding aan te gaan en reacties te voelen en te stimuleren. Novel
& adaptive thinking is de eigenschap die gaat over het vermogen om oor-
spronkelijk te denken en je aan te passen. Voor de volledige reeks verwijs
ik graag naar het rapport maar twee wil ik voor hier nog niet onthouden.
New-media literacy is ‘het begrijpen, toepassen en content ontwikkelen
voor nieuwe media’. Voor ons, die meestentijds met een fysiek product in
handen staan en waar de uitdagingen voor online transport nog legio zijn
lijkt dit weinig relevant. Ik denk echter dat we ons deze eigenschap sneller
eigen moeten maken dan we denken omdat dit bepaalt hoe wij als individu
onze persoonlijke en professionele toekomst zelf vormgeven én in handen
kunnen houden.
Ten slot: het vermogen om grote hoeveelheden data te vertalen naar abstrac-
te concepten beschrijft het begrip computational thinking. Dat is zoiets als
begrijpen wat ruim 200 miljoen stemgerechtigden voor invloed hebben op
de stand van de rugleuning van onze toekomst.
“DE BESTE MANIER OM DE TOEKOMST TE VOORSPELLEN IS DEZE TE CREËREN” ZEI ABRAHAM LINCOLN AL. DE NIEUWE PRESIDENT VAN AMERIKA
GAAT DIE TOEKOMST VOOR EEN DEEL VOOR ONS CREËREN EN TOT OP ZEKERE HOOGTE KUNNEN WIJ NIET VEEL ANDERS DAN DE RUGLEU-
NING RECHTOP ZETTEN, HET TAFELTJE INKLAPPEN, DE STOELRIEM VASTMAKEN EN HOPEN DAT ER NIET “BRACE!, BRACE!” WORDT GEROEPEN.
GELUKKIG IS ER NOG GENOEG DAT WIJ ZELF IN DEZE UITDAGENDE NIEUWE WERELD KUNNEN DOEN OM HAAR TOEKOMST TE TROTSEREN.
Back to the future
Stefan Hermsen
P
a k k r a c h t
n r
5 2 0 1 6
36