P
a k k r a c h t
n r
5 2 0 1 6
40
B
e d r i j f s p r o f i e l
Met Questocart wil Holland naast de ondernemer aan tafel schuiven om samen
met hem en zijn medewerkers te komen tot meest geschikte verpakkingscon-
cept voor hun product. Elk product heeft een eigen doelstelling voor de functie
van een verpakking. Voor het ene product kan het een noodzakelijk kwaad zijn
om geen schade op te lopen en voor het andere product is het belangrijk om
een wezenlijk onderscheid op het schap te maken. In de meeste gevallen is het
een combinatie van eisen waar een verpakking aan moet voldoen en dat maakt
verpakkingsvraagstukken vaak complexer dan het op het eerste gezicht lijkt.
“Deze complexiteit is precies waar wij onze specialiteit van hebben gemaakt.
Reden waarom er bij Questocart alleen mensen werken die ruime ervaring
hebben in de wereld van verpakkingen. Maar het komt ook voor dat er voor
speciale projecten specialistische kennis ingehuurd wordt om tot een 100%
resultaat te komen”, aldus Paul Holland.
INTAKE
Bij de projecten waar Questocart met name mee te maken krijgt, gaat het
vaak om nieuwe producten of bestaande producten die in een geheel nieuw
‘jasje’ gestoken moeten worden. “Het intakegesprek voor zo’n nieuw traject
is daarom van essentieel belang”, verduidelijkt Paul Holland. “Er wordt veel
aandacht besteed aan allerlei details om er zeker van te zijn dat alle criteria
voor de nieuwe verpakking duidelijk in beeld komen en op de juiste waarde
worden ingeschat. Zo praten we niet alleen over het product dat verpakt moet
worden, maar ook over het logistieke proces waar de verpakking mee te maken
krijgt, over de wijze waarop het product verpakt gaat worden en door wie.
In welke markten moet het product verkocht worden en wat het profiel van
de consument is. Juist door het stellen van een paar extra vragen, kun je veel
problemen voor zijn.”
UITWERKING
“De extra dimensie die Questocart haar klanten biedt, is dat ze met ons over
alle soorten van verpakkingen kunnen spreken. Dus van kartonnen doosjes
tot glazen flesjes en van etiketten tot de dopjes op de flessen. Dit maakt dat
Questocart een one-stop-shop is voor alle verpakkingsbehoeften van haar klan-
“BIJ
QUESTOCART
IS COMPLEXITEIT
EEN SPECIALITEIT!”
98% VAN HET NEDERLANDSE BEDRIJFSLEVEN BESTAAT UIT MKB-
BEDRIJVEN. DEZE WETEN OVER HET ALGEMEEN ALLES VAN HUN
CORE BUSINESS, MAAR ESSENTIËLE KENNIS VAN VERPAKKINGEN
ONTBREEKT HIER VAAK. DEZE WORDT VAAK GEHAALD BIJ HUN VER-
PAKKINGSLEVERANCIER, MAAR JE KUNT JE AFVRAGEN OF DIE VER-
PAKKINGSLEVERANCIER WEL HET GOEDE ADVIES GEEFT. HET ADVIES
VAN EEN VERPAKKINGSLEVERANCIER IS ER VAAK OP GERICHT OM
ZIJN MACHINECAPACITEIT TE VULLEN. DERHALVE WORDT ER DUS
VAAK VANUIT DE AANBODZIJDE GEWERKT IN PLAATS VAN MARKT-
OF VRAAGGEORIËNTEERD. DEZE GEDACHTE HIELD PAUL HOLLAND,
EIGENAAR VAN QUESTOCART BV, AL GERUIME TIJD BEZIG; ZEKER IN
DE TIJD DAT HIJ ER ZELF AAN MEE DEED TOEN HIJ NOG ZELF EEN
PRODUCTIE BEDRIJF HAD. BEGIN 2009 BESLOOT HIJ HET ROER OM TE
GOOIEN EN NAM HIJ AFSCHEID VAN HET ZELF PRODUCEREN.
Rep Ringel (verpakkingsdesign en ontwerp) en Paul Holland
(algemeen directeur)