ten. Na een uitgebreide intake gaan we naar de ´tekentafel´ waar we op basis
van de geformuleerde criteria voorstellen gaan uitwerken. Op basis hiervan
bepalen we welke verpakkingsmaterialen tot de mogelijkheden behoren en
gaan we werken aan een passend ontwerp.”
EIGEN DESIGNAFDELING
“Onderzoek heeft aangetoond dat een consument die voor het schap staat en
een keuze moet maken uit gelijkwaardige producten, binnen zes seconden een
keuze maakt op basis van de uitstraling van de verpakking. Voor Questocart
een belangrijke reden om een eigen designafdeling op te bouwen. Omdat er
binnen deze afdeling veel kennis aanwezig is over hoe verpakkingen gepro-
duceerd worden, zijn we in staat maakbare verpakkingen te ontwerpen die
binnen het budget van de klant passen. We zien te vaak om ons heen dat
ontwerpbureaus met fantastische voorstellen komen, maar die in de praktijk
niet of nauwelijks realiseerbaar zijn en/of niet binnen het budget van de klant
passen. Daarnaast besparen wij vaak veel tijd in het doorloopproces omdat we
het ontwerpen van de verpakkingen in eigen beheer doen.”
MARKETINGTOOL
“Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat ze op twee manieren naar hun verpakking
kunnen kijken; als een extra kostenpost of als een marketingtool met 100%
kans om extra op te vallen in het schap. Bij Questocart geloven we in dat
laatste en zien we het elke keer weer als een uitdaging om een verpakking te
ontwerpen die de verkoop omhoog stuwt. In de meeste gevallen bieden wij
onze klanten meerdere voorstellen aan. Op deze wijze ontstaat er vaak nog
een keer een zinvolle discussie over welke elementen in de verpakkingen
het onderscheidend vermogen bieden. Als we dan eenmaal tot een definitief
ontwerp zijn gekomen, gaan we wereldwijd op zoek naar de meest geschikte
fabrikant voor de bewuste verpakking. De jarenlange ervaring van een eigen
productie helpt daarbij om snel te screenen welke middelen nodig zijn om de
bewuste verpakking zo efficiënt mogelijk te produceren.”
LEVERANCIER AFSTEMMEN OP BEHOEFTE VAN OPDRACHTGEVER
“Om vast te houden aan de strategie dat we klantgericht willen werken,
werken we niet met vaste leveranciers. Voor elke klus willen we zelf bepalen
welke productielocatie het meest geschikt is voor de job. Echter, voordat een
productiebedrijf voor ons mag werken wordt dit eerst door ons zelf bezocht,
gescreend en beoordeeld. Basiscertificeringen zoals BRC en ISO zijn daarbij
vanzelfsprekend een must. Er is wel een sterke voorkeur om te werken met
familiebedrijven omdat we in deze bedrijven doorgaans een groter commit-
ment vanuit de directie aantreffen en een hogere mate van flexibiliteit. Deze
bedrijven begrijpen dat je elkaar nodig hebt om tot succes te komen en zijn
daarbij vaak bereid om tot het uiterste te gaan. Doordat we met onze ken-
nis heel goed in staat zijn om de juiste spelers te vinden voor een specifieke
opdracht, zien we dat we bij 93% van onze relaties een besparing in hun
verpakkingskosten kunnen realiseren van tussen de 10% en 70%.”
EIGEN VERTEGENWOORDIGING IN SHANGHAI
“Wij werken weinig met Nederlandse productiebedrijven omdat we wil-
len voorkomen dat we in elkaars vaarwater terecht komen. 85% van onze
productie komt vanuit Europa en slechts een klein deel wordt buiten Europa
uitbesteed. Dit laatste komt met name voor wanneer we verpakkingen in bij-
voorbeeld Azië moeten leveren omdat de productie van onze klant daar plaats-
vindt. Met een eigen vertegenwoordiging in Shanghai, worden de producties
die in Azië plaatsvinden door onze mensen ter plaatse begeleid en gecontro-
leerd. Daarnaast bieden wij de service aan onze klanten om gebruik te maken
van ons kantoor in Shanghai voor sourcing en begeleiding van hun producties
aldaar. Uiteraard spreken onze mensen daar zowel Nederlands als Chinees.”
P
a k k r a c h t
n r
5 2 0 1 6
41
ONTZORGEN
“Onze klanten bevinden zich merendeel in de non-food sector. Variërend
van een wereldwijd sportmerk waar wij de verpakkingen voor ontwerpen,
produceren en wereldwijd distribueren tot aan startup-bedrijven die met
nieuwe producten de markt willen betreden. Doordat we niet beperkt zijn in
ons aanbod, zien we dat we voor veel van onze klanten een soort full service
bureau geworden zijn waar we niet alleen de omverpakkingen ontwerpen en
leveren, maar ook de displays verzorgen, transportverpakking leveren en als de
klant het wil we er ook voor zorgen dat hun goederen onder onze supervisie
verpakt kunnen worden. Wij zien het als onze taak om onze klanten volledig
te ontzorgen op het gebied van verpakkingen zodat onze klanten zich voor
100% bezig kunnen houden met hun core business waar ze veel meer verstand
van hebben.”
Meer informatie:
Questocart BV
Tel. 088-1133111
www.questocart.nlVoor Blissfuel verzorgde Questocart,
naast de productie van de verpakking
en bijbehorende display, ook het grafi-
sche concept en de totale vormgeving
Ontwerp, design en productie van verpakking voor twee T-shirts in één koker
voor Falcon
▼