Second Skin nr1 2024 Online

Tweejaarlijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) second skin Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche | Februari 2024 | 18e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 COVERSTORY LOUISA BRACQ HERFST/WINTER 2024/2025

SERIOUSLY SEXY UNDERWEAR. mey.com

SECOND SKIN NR 1 2024 3 Colofon en De Visie Tweejaarlijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) second skin Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche | Februari 2023 | 18e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 COVERSTORY LOUISA BRACQ HERFST/WINTER 2024/2025 Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.second-skin.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Mirjam Voots (media-adviseur) m.voots@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Second Skin heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 20,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Second Skin besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Mijn eerste ervaring in een lingeriezaak was samen met mijn moeder. Bij die lingeriewinkel had ik mijn eerste kennismaking met échte lingerie, na de gebruikelijke topjes en hemdjes. Sindsdien ben ik dol op mooie lingerie. Toen ik de kans kreeg om redacteur te worden van dit mooie magazine, besloot ik die kans dan ook met beide handen aan te grijpen. De afgelopen maanden heb ik mezelf volledig ondergedompeld in de wereld van lingerie. Ik heb de diversiteit opgezocht en ben in gesprek gegaan met verschillende mensen binnen de branche, variërend van prothese producent tot aan een lingeriedesigner. HET WEER VERANDERT, WAARDOOR WE EEN VERSCHUIVING ZIEN VAN DE SEIZOENEN Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Second Skin m.mols@gpmedia.nl Ondanks dat ik zelf een simpel cupmaatje B heb, waardoor ik gemakkelijk in bijna elke lingeriewinkel mijn maat kan vinden, viel het me tijdens de verschillende gesprekken op dat je als winkeleigenaar rekening moet houden met heel veel diverse mensen. Hoewel steeds meer merken aandacht besteden aan grote maten en deze ook terug te zien zijn in de winkels, wordt de doelgroep met kleine borsten nog steeds onderbelicht. Ook deze vrouwen willen tevreden gesteld worden. Dat zegt ook Sanne Haarman, die een documentaire heeft gemaakt over kleine borsten en haar zoektocht naar herkenning, zo ook bij lingeriewinkels. Ik kan mij voorstellen dat het als ondernemer erg moeilijk is om een balans te vinden in het aanbieden van verschillende cupmaten, omvangen, prothesebh’s, kleuren en stijlen, en ga zo maar door. Daarnaast kopen klanten niet alleen een bh, maar komen ze ook graag langs voor een pyjamasetje, kousen of een bikini. Én vergeet het ondergoed voor de mannen niet! Naar mijn mening kun je nooit iedereen tevreden houden. Het is al een grote opgave om alle maten in je winkel te hebben liggen, laat staan dat je alle facetten binnen de bodyfashionbranche zou moeten aanbieden, het hele jaar door. Toch heb ik begrepen dat er klanten zijn die verwachten dat ze het hele jaar door alles kunnen kopen in de lingeriezaak. Zowel wollen winterpyjama’s als badmode. Op beurzen en in winkels zie je dan ook steeds vaker dat naast de wintermode ook vaak de badmode gepresenteerd wordt. In de rubriek ‘Ondernemen’ spreken we met drie panelleden over dit onderwerp, met de stelling ‘Het assortiment moet niet meer seizoensgebonden zijn’. In deze rubriek komen verschillende meningen naar voren, zoals die van Kim Cuijpers, Commercial Director bij Pastunette, Rebelle en Zetex: “Het weer verandert, waardoor we een verschuiving zien van de seizoenen. Naar mijn idee lopen de salesperiodes niet gelijk met de seizoenen. Dat is iets wat echt moet veranderen in de retail, maar ook in de gedachtegang van de consument.” Nieuwsgierig naar wat de andere panelleden van deze stelling vinden? Blader dan door naar pagina 40. Verder vind je in deze uitgave uiteraard alle nieuwe collecties voor de herfst/winter van 2024/2025, waarmee, naar mijn idee, iedere ondernemer een passend assortiment kan samenstellen voor het nieuwe herfst-/winterseizoen. Ik kijk er enorm naar uit om al deze collecties te bewonderen op de aankomende beurzen en velen van jullie daar te ontmoeten. Veel lees- en kijkplezier gewenst!

4 SECOND SKIN NR 1 2024 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW Felina heeft in de afgelopen jaren verschillende uitdagingen overwonnen. Met een focus op grotere maten, technologische innovaties en duurzaamheid blijft Felina zich continu verder ontwikkelen om een betrouwbare partner te blijven. De redactie van Second Skin ging in gesprek met Co-CEO en Sales Director Dirk de Vos en Sara Sahin, designer binnen het bedrijf. P. 14 HASHTAGTWO In 1995 opende Linda Koolen haar lingeriezaak in Susteren: Impuls Lingerie. “Ik sta alleen in de winkel, waardoor ik een oprechte band opbouw met mijn klanten.” Deze persoonlijke connectie bracht haar in contact met Hashtagtwo, een bedrijf dat op maat gemaakte 3D-protheses print. Vaktijdschrift Second Skin ging in gesprek met Monica Schlösser van Hashtagtwo en Linda. P. 20 GEDES GEDES bestaat ruim tien jaar. De drijvende krachten van de distributeur zijn Gerdi Beernaert en Els Batsleer. Over de groei die zij als distributeur hebben meegemaakt, zegt Gerdi: “Iedere markt is anders maar onze relatie met onze buitenlandse fabrikanten is gelukkig zo goed dat zij echt luisteren naar de wensen die wij hebben voor de Nederlandse en Belgische markt.” P. 30 COVERSTORY Met de herfst-/wintercollectie 2024/2025 benadrukt Louisa Bracq vrouwelijkheid en de luxe positionering van het merk. Dit wordt gepresenteerd in drie collecties met prachtig borduurwerk, dat ambachtelijk vervaardigd is in de historische Louisa Bracq fabriek in het Franse Caudry. De nadruk ligt op de kwaliteit en pasvorm van de producten, variërend van cupmaat A tot en met cupmaat K. 10 14 20 30

SECOND SKIN NR 1 2024 5 P. 40 ONDERNEMEN De afgelopen jaren zie je badmode steeds vaker al in de winter in winkels en op beurzen verschijnen. Maar is er daadwerkelijk vraag vanuit de klant naar deze producten buiten de traditionele seizoenen? In deze editie luidt de stelling: ‘Het assortiment moet niet meer seizoensgebonden zijn’. Vaktijdschrift Second Skin ging in gesprek met Marjolein van Dreven, Alda Majoor en Kim Cuijpers. P. 43 SARDA In de winter van 2024 wordt Andres Sarda, Sarda. Deze vernieuwing belooft een frisse kijk op lingerie waarbij gedurfde en sexy looks zullen verschijnen. De lingerie is comfortabel, gemakkelijk te dragen en gemaakt om in te bewegen. Sarda wil vrouwen overtuigen met lingerieontwerpen waarvan ze niet wisten dat ze die wilden, totdat ze die zagen. P. 45 CHANTELLE De afgelopen vijf jaar heeft Chantelle gewerkt aan het herstructureren van de merkenportefeuille, met als doel de merken samen sterker te maken en ze allemaal te verenigen onder één naam, Chantelle. Als onderdeel van de verandering hebben ze de volgende producten geïntroduceerd: Chantelle Soft Stretch, Chantelle X en Chantelle Easy Feel. Waarmee ze verder uitbreiden om zo nieuwe klanten te bereiken. P. 56 SPECIAALZAAK IN BEELD In het centrum van Doetinchem vind je Rose July, een lingeriezaak waar de roze tinten al vanaf buiten door de grote glazen pui te zien zijn. Liane Boschma is ‘pas’ 27 jaar en eigenaresse van deze winkel. Liane wil dat het lingerie shoppen een feestje wordt voor vrouwen. Om hier extra aan bij te dragen biedt ze private shopping-sessies en creatieve thema-avonden aan. 40 43 45 56

CHANTELLE ‘CABARET SAUVAGE’ IN BLACK WORN BY ISABELLA AUTUMN WINTER 2024 PARIS [FRANCE] CHANTELLE.COM

SECOND SKIN NR 1 2024 7 LINGERIE Anita Care Combinaties van dromerige laagjeslooks of minimalistische cups garanderen een vrouwelijke en hedendaagse look. Voor elke stemming en smaak zit er de juiste comfortabele stijl bij, zoals klassieke of zeer moderne modekleuren. De bh’s van het Anita Care-assortiment zijn uitgerust met slimme, innovatieve en moderne features die vrouwen na een borstoperatie buitengewoon draagcomfort bieden en tegelijkertijd modieus zijn. Onderdeel van Anita Care is de nieuwe speciale bralette Essentials Lace met een jonge en vrouwelijke uitstraling. NIEUWE COLLECTIES VAN ANITA: COMFORTABELE BLIKVANGERS De nieuwe herfst-/wintercollectie van Anita toont de veelzijdigheid van het merk, waarbij verschillende nieuwe series worden geïntroduceerd binnen Anita Care en Anita since 1886. Anita since 1886 Binnen Anita since 1886 wordt een nieuwe feelgood bh geïntroduceerd, in de serie Beauty-Shaper. Met het nieuwe spacer model bereikt de comfort-bh een nieuw niveau: een luchtig draaggevoel, comfortabele ondersteuning en een onbekommerd draaggevoel met veel bewegingsvrijheid en zachte vorming. Verder worden de Essentials bralettes in de nieuwe kleuren: Purple, Moonlight Blue en Black uitgebracht voor alle vrouwen die graag functionaliteit, comfort en stijl combineren. Ook nieuw is de Essentials Lace High Waist+, met een aan de voorkant brede, laag aangezette kanten band. Deze loopt door tot de taille en gaat naadloos over in een charmante achterkant. De serie Lucia heeft dit winterseizoen een extra stijlvolle kleur: Moonlight Blue. Daarnaast is de handige Pocket Panty, een als tasje vermomd slipje voor onderweg, verkrijgbaar in Deep Sand. Meer informatie: Anita Nederland B.V. Tel. +31 (0)29 4414446 | www.anita.com

Kom onze nieuwe collectie bekijken tijdens Bodyfashion Days Almere 4 t/m 6 feb

SECOND SKIN NR 1 2024 9 LOUNGEWEAR Pastunette Zetex werkt met volle focus om het merk Pastunette nog sterker op de markt te zetten. Het wordt de retailers overzichtelijker en makkelijker gemaakt door een vernieuwde online B2B-omgeving. De slogan van Pastunette luidt ‘Feel Comfortable, Look Beautiful’. Het merk gelooft dat comfort niet alleen een fysieke positie is, maar ook een emotionele. De collectie van Pastunette blijft veelzijdig, of je nu op zoek bent naar een klassieke pyjama, een trendy nachtjapon of comfortabele loungewear. Het merk begrijpt dat iedereen uniek is en biedt daarom een scala aan stijlen, patronen en kleuren aan, om aan diverse smaken te voldoen. DUURZAAMHEID EN INNOVATIE BINNEN ZETEX Pastunette is een nacht- en loungemode merk binnen Zetex. Het merk laat weten dat er meer en grotere stappen gezet worden op het gebied van duurzaamheid en het innoveren van modellen en pasvormen, wat een voortdurend proces blijft. Naast deze innovaties is ook het logo onder handen genomen en presenteert Zetex met trots het vernieuwde logo van Pastunette. Nieuwe materialen Niet alleen binnen Pastunette zien we vernieuwing bij Zetex. Binnen de Robson collectie is een nieuwe kwaliteit toegevoegd, namelijk bamboe. De bamboe-kwaliteit is heerlijk zacht, super sterk en door de open structuur van de vezels ademend en verkoelend. Wat betreft de toekomst, blijft Zetex verder innoveren, nieuwe stijlen en materialen introduceren en streeft het naar perfectie en comfort in elk detail. Meer informatie: Zetex Body Favourites: +31 (0)4753855 Maurice Strijbos: +31 (0)646230888 Jasper Werkman: +31 (0)630793049 www.zetex.nl

10 SECOND SKIN NR 1 2024 GROOT INTERVIEW Dirk de Vos is sinds tweeënhalf jaar actief als Co-CEO en Sales Director van Felina. “Mijn initiële plan was om maximaal één kwartaal bij Felina aan de slag te gaan, maar dat is toch iets langer geworden”, glimlacht hij. “Er zijn nog heel veel mogelijkheden binnen Felina, maar de middelen zijn natuurlijk niet oneindig. Daarom investeren we volop in onze creativiteit.” Iemand die al wat langer tot het Felina-team behoort en bij wie het creatieve aspect op haar lijf is geschreven, is Sara Sahin, designer binnen het bedrijf. Ze heeft een lange geschiedenis in de bodyfashionbranche en leidde onder meer creatieve teams op verschillende locaties over de hele wereld. Ze werkt inmiddels vijf jaar bij Felina en is onder andere verantwoordelijk voor het creëren van de collecties. Naast het creatieve aspect, is ze ook verantwoordelijk voor de kwaliteit, productieoperaties en de marketing. “Dit doe ik natuurlijk niet allemaal alleen. Met een team van 25 mensen, waaronder ontwerpers, technici en ingenieurs, zijn we verantwoordelijk voor de processen rondom de ontwikkeling van de collecties”, aldus Sara. Commitment van leveranciers Voordat Sara en Dirk meer vertellen over de nieuwe collectie, gaan ze in op de turbulente periode die daaraan vooraf ging. Dat de afgelopen jaren zwaar waren voor de bodyfashionbranche en dus ook voor Felina, hoeft niet onder stoelen of banken geschoven te worden. Op de vraag hoe Felina hiermee om is gegaan, antwoordt Dirk: “Felina werkte puur met eigen financieringen. DE TOEKOMST VAN FELINA: INNOVATIES EN DUURZAAMHEID KOMEN SAMEN Felina heeft in de afgelopen jaren verschillende uitdagingen overwonnen. Met een focus op grotere maten, technologische innovaties en duurzaamheid blijft Felina zich continu verder ontwikkelen om een betrouwbare partner te blijven voor haar partners en de eindklanten. De redactie van Second Skin ging met Co-CEO en Sales Director Dirk de Vos en Sara Sahin, designer binnen het bedrijf, in gesprek over de ontwikkelingen in de afgelopen periode, de nieuwe collectie en de toekomstplannen. Door de afnemende omzet als gevolg van corona en de situatie in Oekraïne draaiden we minder omzet. Klanten betaalden later, waardoor Felina ook leveranciers later kon betalen. Aangezien alle leveranciers Europese fabrikanten zijn, vaak kleinere familiebedrijven, veroorzaakte dit een sneeuwbaleffect. De neerwaartse spiraal werd doorbroken door een externe financiering aan te gaan met de bank. We hebben deze situatie afgesloten en we zijn persoonlijk naar alle leveranciers toegegaan, om de betrokkenheid van het bedrijf en personeel te tonen en hen ook te bedanken, omdat ze ons niet hebben laten vallen. Deze persoonlijke band en commitment is iets wat Felina in de afgelopen 138 jaar heeft opgebouwd en wat ons zo succesvol maakt”, legt Dirk uit. Collectie Uiteraard is de persoonlijke band met de leveranciers niet de enige succesfactor binnen Felina. Al bijna 140 jaar weet het bedrijf haar klanten te verrassen met innovatieve collecties en dat zal ook dit jaar niet anders zijn. Op het moment dat we Dirk en Sara spreken, is Felina bezig met de laatste fase van de productie van de catalogus voor de herfst/winter 2024. Tegelijkertijd wordt er al gewerkt aan de lente-/zomercollectie van 2025, die een bijzondere betekenis heeft omdat Felina dan haar 140-jarig jubileum viert. Ook is het de 20ste verjaardag van Conturelle, geïntroduceerd in 2005. “Felina heeft verschillende technologieën ontwikkeld door de jaren heen en deze zijn allemaal terug te zien in de nieuwe collectie, met de handtekening van nu”, legt Sara uit. In de nieuwe collectie zien we verfijnde verleidelijkheid, zonder al te uitgesproken te zijn. Sara: “De collectie combineert rijke juweelkleuren, zoals rood en paars, en we zien opvallende contrasten met 3D-effecten.

SECOND SKIN NR 1 2024 11 De eyecatcher van de collectie is een bloemenprint, waarin bloem- en bloei-effecten te zien zijn in diepe rijke kleuren. De inspiraties voor deze collecties worden gehaald uit veelgeziene elementen op de catwalk, zoals Indian night, waarbij donkerblauwe tinten te zien zijn en de maan schittert op de bloemen”, vertelt Sara. Verder is de nieuwe collectie gericht op grote maten. “Voor Felina ligt een nieuwe focus op grotere maten, waarbij een nieuwe bh wordt gemaakt om dames met grotere maten te ondersteunen: de Lotus flower, geschikt tot en met cupmaat K.” Natuurlijke fibers Het teruggaan naar de natuur en het gebruik van natuurlijke vezels wordt steeds belangrijker voor Felina. “We hebben twee exclusieve stoffen ontwikkeld die lasergesneden en hervormbaar zijn. Deze exclusieve stoffen hebben we samen met de fabrikant ontwikkeld en zijn alleen terug te vinden in de Felina-collectie”, aldus Sara. “Deze technologische ontwikkeling is een voorloper op de markt, daar ben ik van overtuigd. Zodra we zo’n technologie ontwikkelen, behandelen wij het bij Felina al snel als normaal, wat stiekem ook typerend is voor ons bedrijf. Deze mensen hebben allemaal veel knowhow op het gebied van het uitvoeren van innovaties, maar we realiseren ons dat we het wellicht niet genoeg promoten en communiceren, omdat we het simpelweg als normaal beschouwen”, benadrukt Dirk. “De Beyond Basic-lijn is de eerste lijn waarin we exclusief tencel op de huid gebruiken. Wanneer je de bh onder de grond zou plaatsen, ontdek je na een tijdje enkel de beugels en draden. De overige vezels worden opgenomen door Moeder Aarde”, vervolgt Sara. Dirk: “Deze vezel past binnen het overkoepelende thema ‘next generation’ waar we intern bij Felina mee bezig zijn. Dit overkoepelende thema bevat de next generation producten, mensen binnen Felina, next generation klanten, consumenten, ecologie en de next generation bewoners van deze planeet. Hier zijn we voor de toekomst mee bezig, stap voor stap.” Speciaalzaken zijn de toekomst Als we Dirk vragen over zijn blik op de toekomst vertelt hij het volgende: “Ik geloof in de kracht van de zelfstandige ondernemer. Onze habitat is de speciaalzaak, omdat je daar de eigenaar en het personeel vindt dat in staat is om het ingewikkelde product, ‘de bh’, naar de behoefte van de consument kan vertalen. De paskamer is daarin erg belangrijk. Wanneer wij brainstormen, moet dit beginnen en eindigen in die paskamer. Wat zijn dingen die we daar horen, wat zijn behoeftes die we daar oppikken en wat kunnen we leren van onze klanten? We hebben ook regelmatig een klantenraad, waarbij we klanten aanhoren waar de behoeftes liggen en wat voor opmerkingen zij krijgen. Daar proberen we met onze ondersteuningsprogramma’s en onze collecties een antwoord op te bieden”, ligt Dirk toe. Felina is op het moment bezig met de ondersteuningsprogramma’s, die ze eerst aanbieden bij hun eigen mensen, vertegenwoordigers en agenten. “Mijn droom is om in de loop van 2025, in ons jubileumjaar, een virtuele Felina-academie op te richten waarin we retailers opleidingen kunnen aanbieden en een platform waar ze antwoorden kunnen vinden op al hun vragen. Hierdoor kunnen we echt een gemeenschap creëren met onze klanten. Dat draagt nog meer bij waar we bij Felina voor staan”, vertelt Dirk tot slot. Meer informatie: Zeegers Fashion Specialities Tel. +31 (0)70 5112198 | www.zeegers.nl

12 SECOND SKIN NR 1 2024 KORT NIEUWS Nieuwe ontwikkelingen Vanaf 1 januari zijn er twee nieuwe permanente showroomhouders bijgekomen, namelijk: .D.D. Intimates – Cosabella/HOM. Zij nemen hun intrek op de tweede verdieping. Daarnaast heeft ook V&S Agenturen een showroom met hun prachtige merken en zijn ze te vinden op de vierde verdieping (C4.25.) Zij verwelkomen u graag om de nieuwe showrooms te komen bezichtigen. Helaas heeft BodyfashionCenter ook afscheid moeten nemen van een paar merken, namelijk Michaela Fashion, die er nog wel tijdens de Bodyfashion Days is en Modo met Terry Ray en Lulifama. Voor deze editie hoeft u zich niet vooraf aan te melden. De hostessen bij de entree noteren uw winkelnaam en plaatsnaam. Meer informatie: www.bodyfashioncenter.com Het Amsterdamse merk Pip Studio staat bekend om haar unieke prints met onder andere bloemen, dieren en uitgewerkte landschappen. Het merk kiest haar kleurthema’s en kwaliteitsstoffen zorgvuldig uit en heeft een scherp oog voor details, iets wat onder andere terug is te zien in de subtiele verwijzingen naar de merknaam en het logo. Pip Studio, is ontstaan in 2007 en is een allround merk dat zich naast Loungewear onder andere op Wonen en Bags richt. Het merk heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt en is inmiddels terug te vinden in meer dan 40 landen. Het motto is na al die jaren hetzelfde gebleven: Happy products for happy people. Voor de distributie van Pip Studio Loungewear gaat Gedes de samenwerking aan met New Edition, licentiepartner van Pip Studio. Per 1 januari heeft Gedes de taken overgenomen van TX-Distri en verzorgt zij de distributie van de Pip Studio Loungewear in België, Nederland en Luxemburg. “We zijn ongelooflijk trots dat we deze loungewear in ons assortiment kunnen opnemen”, laten de bestuurders van Gedes, Gerdi Beernaert en Els Batsleer weten. De najaarscollectie van Pip Studio Loungewear is te zien in de showrooms van Gedes. Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met: DE WINTER FANTASY BODYFASHION DAYS VINDT PLAATS OP 4, 5 EN 6 FEBRUARI GEDES IS NIEUWE DISTRIBUTEUR VOOR PIP STUDIO LOUNGEWEAR De Winter Fantasy Bodyfashion Days zal plaatsvinden op zondag 4, maandag 5 en dinsdag 6 februari 2024 in het Bodyfashion Center, Veluwezoom 7 te Almere. Alle permanente Bodyfashion Showroomhouders op de tweede en vierde verdieping en alle gastexposanten laten u met alle plezier de nieuwe collecties van het seizoen 2024/2025 zien. Distributeur Gedes vertegenwoordigt vanaf dit jaar Pip Studio Loungewear. De collectie wordt gekenmerkt door gelaagde, hoge kwaliteit stoffen en dessins. Alle producten zijn op zichzelf staande kunstwerken, maar durven vooral combinaties te maken tussen kwaliteiten en patronen. Het mixen en matchen van producten is de kracht van Pip Studio. Gedes België Beernemsteenweg 81 8750 Wingene Els Batsleer | els@gedes.be Tel. +32 477 45 98 58 Gedes Nederland Bodyfashion Center, C4.04 1327AA Almere Tom Oud | tom@bodygarments.nl, Tel. +31 623 982 959

14 SECOND SKIN NR 1 2024 INTERVIEW “ONZE KLEURRIJKE PROTHESES MOGEN GEZIEN WORDEN” In 1995 opende Linda Koolen haar lingeriezaak in Susteren. Drie jaar later kocht ze haar huis en verbouwde een gedeelte ervan tot winkel: Impuls Lingerie. “Ik sta alleen in de winkel, waardoor ik een oprechte band opbouw met mijn klanten.” Deze persoonlijke connectie bracht haar in contact met Hashtagtwo, een bedrijf dat op maat gemaakte 3D-protheses print. Vaktijdschrift Second Skin ging in gesprek met Monica Schlösser van Hashtagtwo en Linda over de samenwerking en hun gezamenlijke passie om ieder individu zich mooi te laten voelen in haar favoriete lingerie, ook met prothese. Sinds april werkt Linda samen met Hashtagtwo. Het idee van Hashtagtwo ontstond nadat Monica Schlösser zelf op zoektocht moest naar de mogelijkheden van protheses. Ze ontdekte dat er maar beperkte keuzes en oplossingen waren en ging dus zelf aan de slag. “We wilden het product laagdrempelig houden. Vrouwen kunnen gewoon thuis een scan maken met hun telefoon, waarna een prothese op maat wordt gemaakt. Willen ze toch graag hulp? Dan kunnen ze op de website kijken welke lingeriezaken kunnen helpen met scannen”, legt Monica uit. Eén prothese voor alle activiteiten “Het is een prothese waarmee je het leven weer kunt oppakken. Je kunt ermee gaan zwemmen, sporten of gewoon dragen. De protheses zijn zacht, luchtdoorlatend en licht van gewicht. Je kunt je oude favoriete bh weer aan of lingerie shoppen, zonder een afspraak te hoeven maken of uit een beperkt lingerierekje te kiezen. Het is een prothese die gezien of weggestopt mag worden. Die keuze ligt helemaal bij de klant zelf”, maakt Monica duidelijk. De protheses worden uitsluitend gemaakt in vrolijke kleuren. “Vrouwen willen verder met hun leven en door de kleurtjes krijgen de protheses niet zo’n beladen gevoel. Het materiaal van de 3D-geprinte protheses wordt hergebruikt. Als de prothese aangepast of vervangen moet worden, bestelt de klant een nieuwe en stuurt zij de oude terug. Zodat we deze kunnen hergebruiken en nieuwe protheses kunnen printen.” Hashtagtwo werkt met een abonnement dat ze online verkopen. “We zijn een klein en persoonlijk bedrijf. Is de eerste prothese niet naar behoren, dan kunnen we deze gewoon kosteloos aanpassen.” Scannen in lingeriewinkel Onlangs vroeg een klant bij Linda om hulp met het scannen. “De klant heeft na sluitingstijd afgesproken en samen hebben we een scan gemaakt. Een paar weken later kwam ze met haar prothese terug naar de winkel om nieuwe lingerie te kopen en vertelde ze: ‘Ik voel me weer compleet!' Dat vond ik zo mooi, daarvoor doe ik dit. De app om een scan te maken is makkelijk in gebruik. Ik heb uitleg gekregen van Monica over hoe ik de app moet gebruiken, maar er staat ook genoeg informatie op de website. Als je er even niet uitkomt, kun je ook bellen en helpen ze je op weg. Vooral de oudere generatie vindt het nog moeilijk en spannend om zelf met een telefoon te scannen en dat kan ik dan voor ze doen”, vertelt Linda. “Daarom willen we bij Hashtagtwo graag met meer lingeriewinkels samenwerken, om zo meer mensen te kunnen helpen”, vult Monica tot slot aan. Meer informatie: Impuls Lingerie info@impulslingerie.nl Tel. 046 4497280 www.impulslingerie.nl Hashtagtwo info@hashtagtwo.nl Tel. 077 220 3003 www.hashtagtwo.nl Linda Koolen en Monica Schlösser

SECOND SKIN NR 1 2024 15 SHAPEWEAR SHAPEWEAR-COLLECTIE VAN WACOAL VOOR EEN ZANDLOPER SILHOUET De nieuwste shapewear-collectie van Wacoal is zorgvuldig ontworpen om het vollere silhouet te vieren. De Shape Revelation Hourglasscollectie introduceert drie slips in zwart en praline. De Hourglass Shaping Brief belooft comfort en stevige ondersteuning met gerichte buikcorrectie. De slip heeft een langere achterkant en gelijmde panelen aan de binnenzijde van de voorkant voor gerichte correctie van de buik. De elastische tailleband aan de achterkant zorgt voor een comfortabele pasvorm. Hourglass Thigh Shaper De Glass Thigh Shaper met lage V-rug zorgt voor een glad en naadloos uiterlijk onder kleding. De antislip-tape en verborgen verstevigingen aan de zijkanten zorgen voor een veilige pasvorm, het voorkomt ongewenst oprollen en biedt betrouwbare ondersteuning. High Waist Thigh Shaper De High Waist Thigh Shaper accentueert natuurlijke rondingen. De slip snoert in bij de taille en biedt stevige ondersteuning voor een gerichte correctie van de buik en een liftende ondersteuning van de billen. Het medische siliconenmateriaal dat op de tailleband is aangebracht, voorkomt oprollen en geeft vrouwen het vertrouwen om hun zandloperfiguur te laten zien. Meer informatie: Wacoal Europe Tel. +31(0)800-0226317 www.wacoallingerie.com

AUTUMN/WINTER 2024

SECOND SKIN NR 1 2024 17 LINGERIE De ondergoedset, bestaande uit een triangel bh en slip, creëert een stedelijke sensualiteit door zijn transparantie. Het ontwerp wordt aangevuld met gevoerde ondercups en reliëf JOOP! logobandjes. Accenten van roségoud worden toegevoegd aan de bh, inclusief een cornflower trim, sluiting en haak, ring en regelaar. De slip met fijn kant en het kenmerkende cornflower jacquard tule, maakt de luxueuze collectie compleet. Meer informatie: Naturana Mode CV Tel. +31 (0)26 3193939 www.naturana.nl DYNAMISCHE ENERGIE VAN NEW YORK IN DE NIEUWE COLLECTIE VAN JOOP! JOOP! presenteert de nieuwe collectie, die de levendige en diverse sfeer van New York City representeert. Deze collectie weerspiegelt de dynamische energie van de stad door moderne kleding te combineren met de stijlvolle uitstraling van Wall Street eind jaren '90. Deze JOOP! lingeriecollectie combineert luxe en comfort naadloos. De nieuwe comfort-bh uit de serie Bobette accentueert de vrouwelijkheid. De gebloemde kant is een ware blikvanger en komt tot zijn recht in de all-over cup. Deze beugelloze comfort-bh heeft een driedelige cup voor een perfecte pasvorm en aangename ondersteuning. Kleine of grote borsten, Bobette heeft met vier verschillende modellen de perfecte oplossing voor elke cup. De kleuruitvoeringen krijgen met Maritim Blue een modieuze aanvulling op robijnrood en klassiek zwart. Meer informatie: ANITA Nederland B.V. Tel. +31(0) 294-414446 www.anita.com NIEUWE COMFORT-BH BOBETTE VAN ROSA FAIA Met trots kondigt Rosa Faia de nieuwe herfst/winter 2024 collectie aan, waarbij de serie Lace Rose een kleurupdate krijgt en de series Selma en Rosemary een limited edition kleur krijgen. Daarnaast wordt er een geheel nieuwe comfort-bh gelanceerd van de serie Bobette.

COLLECTIENIEUWS FASHION De kalme herfsttinten, zoals nachtblauw en beaujolais, en glanzende stoffen geven deze collectie een veelzijdige en stijlvolle look. De maatreeks van de Fashion-collectie varieert van 70A tot 95D of 36 tot 46. De collectie biedt comfort en een tijdloze stijl. CABARET De CABARET-collectie creëert een kerstsfeer, vrouwelijk, sexy en verfijnd. Deze reeks is verkrijgbaar met een bijpassende nachtjapon van gladde glansstof. SELECTION SASSA stemt haar collectie af op de behoeften van de klanten, met meer modellen in iets grotere maten. De collectie SELECTION werkt dit najaar met ingetogen tinten zoals ijzer, mauve, wilde roos, toffee en donker olijf. Meer informatie: SASSA MODE Tel +31 (0)6 23982959 www.sassamode.com HERFSTMAGIE MET DRIE COLLECTIES VAN SASSA Voor de lange gezellige avonden, wandelingen in het prachtige herfstlicht en de voorbereiding op de nieuwe mode, presenteert SASSA drie nieuwe collecties: FASHION, CABARET en SELECTION. De collectie omarmt de herfstsfeer met rustige, ingetogen kleuren van licht tot donker. Sparkling Winter uit de collectie SELECTION Advertentie Texti moda | agent benelux | info@textimoda.be | 00 32 (o)477 77 92 05 | www.ammann-bodywear.de 18 SECOND SKIN NR 1 2024

SECOND SKIN NR 1 2024 19 COLLECTIENIEUWS DE COLLECTIE VAN CALIDA BIEDT EEN HOGER NIVEAU VAN COMFORT De nieuwe collectie van Calida is een mix van nostalgische traditie en romantische kenmerken. De herfst-/wintercollectie bestaat uit nachtmode, loungemode, lingerie en athleisure wear en omvat betoverende prints en strakke lijnen, met high-end looks en rijke texturen. Voor zowel vrouwen als mannen is het een collectie die zich richt op hoogwaardige, goed aanvoelende stoffen, met opties om te mixen en matchen. Damescollectie De damescollectie combineert details zoals fijn kant, borduursels, tunieke halslijnen, glinsterende elementen, contrasterende biezen en slimme kleuraccenten met klassieke basics. Het kleurenconcept bestaat uit door de natuur geïnspireerde tinten zoals Laurel Green, die een gevoel van kalmte aan de algehele collectie toevoegt. Er ontstaat een zachte harmonie van pastelkleuren en opvallende tinten zoals Creole Pink, Arctic Ice, Endless Sky en Elderberry. De klassieke kleur zwart en nieuwe kleur Cosy Grey Melé hebben een tijdloze uitstraling die eenvoudig te combineren is met andere collecties van Calida. Herencollectie In de herencollectie staan de kleurovergangen en creatieve prints centraal. Deze worden gemengd met klassieke elementen met eigentijdse kenmerken. Het resultaat is een comfortabele, subtiel elegante en functionele collectie. Het kleurenpalet voor de heren bestaat uit blauwtinten met flitsen van kleur, neutrale kleuren en levendige donkere tinten. Meer informatie: Zeegers Fashion Specialities Tel. +31 (0)70 5112198 www.zeegers.nl

20 SECOND SKIN NR 1 2024 BEDRIJFSREPORTAGE “WE ZIJN GRAAG ZAKENPARTNER VAN ONZE FABRIKANTEN EN ONZE KLANTEN” GEDES bestaat ruim tien jaar en groeide in die tijd uit tot een vooraanstaand bedrijf in de bodyfashionbranche. Drijvende krachten van de distributeur zijn Gerdi Beernaert en Els Batsleer. Over de groei die zij als distributeur hebben meegemaakt, zegt Gerdi: “Iedere markt is anders maar onze relatie met onze buitenlandse fabrikanten is gelukkig zo goed dat zij echt luisteren naar de wensen die wij hebben voor de Nederlandse en Belgische markt.” De hectiek van het verkoopseizoen in badmode is achter de rug als Gerdi en Els vaktijdschrift Second Skin half oktober welkom heten bij hun bedrijf in Wingene. Voor de badmodemerken geldt een deadline voor het inleveren van de orders van 1 oktober. “We kijken terug op een goed verkoopseizoen”, zegt Gerdi. “De verkoop in 2022 liet een enorme piek zien omdat er sprake was van een inhaaleffect door corona. Consumenten gingen weer volop op vakantie en dat resulteerde in een goede verkoop van badmode en beachwear. Klanten kochten in 2023 misschien iets minder dan het voorgaande jaar, maar de stemming onder klanten is nog altijd optimistisch. We zijn zeer tevreden over de leveringen die we hebben openstaan voor het badmodeseizoen 2024." Nieuwe locatie Inmiddels zit GEDES alweer drie jaar op een nieuwe locatie in Wingene. In een showroom van 300 vierkante meter is volgens de distributeur alle ruimte om hun merken goed te presenteren. Els zegt: “We hebben een prachtige locatie waar we onze klanten in alle rust kunnen ontvangen. Veel van onze klanten komen hier twee keer per jaar en regelmatig maken we gebruik van een mannequin die de collectie aan klanten kan showen.” Badmodemerken zijn voor GEDES de laatste jaren steeds belangrijker geworden, maar dat is niet altijd zo geweest. Tien jaar geleden begon Els met de verkoop van onder andere het Italiaanse nachtmodemerk Happy People. Daarvoor, van 1997 tot 2013, werkte zij als zelfstandig handelsagent in bodyfashion en bouwde zij al aan een vaste klantenkring. Gerdi werkte tien jaar geleden als zelfstandig headhunter en hielp Els bij de opstart van wat nu GEDES is. Gerdi: “We bouwden de garage van ons huis om tot kantoor en showroom. Zo zijn we begonnen. In het begin bestond de administratie uit een simpel Excel-bestand, maar inmiddels hebben we geavanceerde programma’s waarin we voorraad, orders en facturen verwerken. En waar onze naam vandaan komt? GEDES staat voor de beginletters van Gerdi, Els en onze kinderen David, Eva en Sara.”

SECOND SKIN NR 1 2024 21 Familiebedrijf In 2015 werd GEDES distributeur van Promise, een Spaans lingerie- en nachtmodemerk. “De verkoop van Promise gaat hartstikke goed. Je ziet dat onze klanten steeds meer gaan nabestellen en de orders worden groter.” Eveneens in 2015 werd GEDES distributeur van het Italiaanse AFS International met de merken Iconique, Vacanze Italiane, David en Miradonna. “AFS International is een familiebedrijf en dat merk je aan alles”, zegt Els. “Ieder jaar besteden we minimaal twee dagen in Italië aan het doornemen van de collectie en kijken we waar deze mogelijk nog op detail kan worden aangepast. Het is fijn om te zien dat deze Italiaanse fabrikant echt openstaat voor onze feedback en het is fantastisch om hun passie voor het vak te voelen. Ook kiezen we in juni - uit de nieuwe collectie - de items waarvan we verwachten dat die het goed zullen doen in Nederland en België. We profiteren van de keuzes die we daar in een vroeg stadium maken, maar uiteraard onze klanten ook. Traditioneel lunchen we met de hele familie en dat gaat echt op z’n Italiaans: met pasta, vis en wijn en met z’n allen aan een lange tafel.” Maredamare De gastvrijheid van de familie kon een aantal klanten van GEDES afgelopen zomer ook zelf ervaren. Ruim 25 lingeriespeciaalzaken uit de Benelux bezochten op uitnodiging van GEDES en AFS International de badmodebeurs Maredamare in het Italiaanse Florence. “Dat wederzijds contact is zo belangrijk. We zitten met elkaar in dezelfde boot. En dat geldt niet alleen voor ons contact met fabrikanten en klanten. Ook het contact van onze klanten met fabrikanten is van belang. Onze klanten zijn speciaalzaken met enorm veel vakkennis en jarenlange ervaring. Met elkaar komen we tot de samenstelling van het juiste assortiment”, legt Els uit. Een andere belangrijke pijler van GEDES is badmodemerk Miraclesuit. Dit is volgens Els en Gerdi uniek in zijn soort en wereldwijd al jaren het meest verkochte merk in corrigerende badmode. “Miraclesuit is een Amerikaans merk, maar we hebben hier zo’n 2.000 stuks op voorraad en daardoor kunnen we onze klanten in het seizoen snel leveren”, vertelt Gerdi tijdens een rondleiding door het magazijn. Onderscheidend merkenpakket Lauren en Polo Ralph Lauren swimwear alsook het sterk groeiende lounge- en nachtmodemerk Aruelle maken eveneens deel uit van de portfolio van GEDES. Onlangs is daar ook Pip Studio bijgekomen. GEDES werkt voor dit merk vanaf 1 januari van dit jaar samen met licentiepartner New Edition. Els zegt: “Pip Studio staat bekend om haar stoffen van hoge kwaliteit en unieke prints. We zijn trots dat we van dit merk vanaf dit jaar de Pip Studio Loungewear gaan voeren.” Gerdi: “We zoeken altijd naar merken die van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten en waarmee ze zich als speciaalzaak kunnen onderscheiden. Het is fijn dat we inmiddels een merkenpakket hebben waarmee onze klanten echt het verschil kunnen maken.” Gevraagd naar de toekomstplannen, zegt Els tot besluit: “We willen vooral de passie voor ons vak behouden. We hebben acht agenten in de Benelux en zij brengen onze merken met veel passie en enthousiasme bij onze klanten onder de aandacht. We zijn trots op ons heel ervaren team en het is mooi om met elkaar te werken aan verdere groei van onze merken.” Meer informatie: GEDES Nederland: Carola van der Haak Tel. 06- 51 599 300 | caroavdhaak@gmail.com Showroom Almere, Nederland C4.04 Distributeur België: Els Beernaert Tel. +32 477 45 98 58 | els@gedes.be Showroom Wingene, België Gerdi Beernaert en Els Batsleer

SECOND SKIN NR 1 2024 23 COLLECTIENIEUWS "DIT IS DE MEEST COMFORTABELE BEUGEL-BH VAN TRIUMPH" Vrouwen dachten te lang dat ze moesten kiezen tussen comfort en ondersteuning als het gaat om hun bh’s, vindt Triumph. Daarom heeft het merk een bh gecreëerd die volledig ondersteunt, maar aanvoelt alsof je niets draagt. Voor herfst/winter 2024 presenteert Triumph de Body Make-Up Illusion Lace. Patrizia Milani, de Global Head of Merchandising van Triumph, zegt: "We blijven de grenzen verleggen van wat mogelijk is in lingerie met de lancering van onze Body Make-Up Illusion Lace dit seizoen. De effecten van de bh zijn direct zichtbaar en creëren een voller ogend decolleté, terwijl het aanvoelt alsof je helemaal niets draagt. We kunnen vol vertrouwen zeggen dat het de meest comfortabele beugel-bh is van ons merk." Lift Smart Bustier Triumph's toewijding aan innovatie stopt hier niet. Het merk heeft comfort vanzelfsprekend gemaakt met zijn Smart-lingeriecollectie. Deze collectie bevat een complete garderobe van stijlen die zich aanpassen aan de unieke lichamen van vrouwen. Elk product voldoet aan verschillende behoeften op diverse momenten in de levens van vrouwen. De Lift Smart Bustier is een nieuwe toevoeging aan de Smart-productencollectie. Deze ultralichte, beugelloze kanten serie past zich moeiteloos aan individuele lichaamsvormen aan en biedt goede ondersteuning. Loungewear Triumph voegt de nieuwe Smart Thermal toe aan de MyWear-collectie, een eigentijdse loungewear die dagelijks comfort biedt zonder concessies te doen aan stijl. De eerste lagen zijn geïnfuseerd met R-Vital® Multivitaminen. Een combinatie van Vitamines C, E en gember, die de huid beschermen met verwarmende, herstellende en antioxidante eigenschappen. Nieuwe kleuren Triumph brengt haar lopende stijlen, van alledaagse basics tot tijdloze klassiekers en speciale gelegenheidsstijlen, uit in nieuwe seizoenskleuren. Het nieuwe kleurenpalet van het najaar omarmt sensualiteit. Daarnaast introduceert het merk verschillende variaties van grijs. Meer informatie: Triumph Tel. +31 (0)40-2352900 | www.triumph.com Triumph MyWear Body Make-Up Illusion Lace

24 SECOND SKIN NR 1 2024 COLLECTIENIEUWS MEY NEEMT JE MEE IN DE KLEURRIJKE WERELD VAN HET CIRCUS De nieuwe dames- en herencollectie van Mey prikkelt je fantasie. De damescollectie draagt de naam Cirque du rêve en neemt je mee in de kleurrijke wereld van het circus met alloverprints en bijzondere modellen van de dessous en bralettes. De herencollectie draagt de titel Timeless, die wordt gekenmerkt door een tijdloze, klassieke stijl. Damescollectie In de kleurrijke circustent van je fantasie wil Mey je de alledaagse sleur laten vergeten en heerlijk laten wegdromen. In de key print van de serie, genaamd Love Circus, komen alle kleuren van het seizoen samen. Exotische dieren ontmoeten elkaar in de allover-print en betoveren de draagster op de loungewear-producten van het segment Lovestory. In deze circuswereld kent de fantasie geen grenzen met Marokkaanse aapjes, Bengaalse tijgers, Griekse pegasus en de Indiase cobra. Binnen de nieuwe collectie zijn herfstige bessentinten door alle collectiesegmenten heen terug te vinden. Barbados Cherry (lichte bramentint) staat naast Perfect Plum (donkerpaars) en is toonaangevend binnen het dessous-segment en bij de glanzende stoffen van Lovestory en Poetry. Als accentkleuren spelen Marsala Red (roodachtige aardetint) en Urban Green (goudgeel mosgroen) een grote rol in de high-end segmenten Dessous, Lovestory en Poetry. Luxe neutrale tinten zijn te zien in de Lovestory loungewear en de decoratieve daywear. Ook de tinten Blossom (rozige huidtint) en Taupe Noire (donker taupe) zijn te zien in de segmenten dessous en Poetry. Polar Wind (ijzig rookblauw) en Deep Shadow (donker nachtblauw) geven de klassieke series binnen de segmenten dessous, daywear en nightwear een luxe en tijdloze uitstraling. Herencollectie De herencollectie Timeless is zeer elegant van stijl en terughoudend qua kleurencombinaties. De collectie neemt je mee naar een wereld van nostalgie. Klassieke strependessins, stropdas- en paisleymotieven passen perfect in de huidige tijd. De producten worden nieuw leven ingeblazen door nieuwe technologieën met het oog op kwaliteit en traditionele waarden. De kleuren spelen een dragende rol in alle segmenten van de herencollectie. Stijlvolle, donkere tinten herinneren aan luxe houtsoorten en donker marmer. Donkergroen en diepnachtblauw vullen elkaar mooi aan en zorgen voor een bijna royale stijl. Meer informatie: Mey www.mey.com Oost-België/Luxemburg: Bart Driezen Tel. +32 (0)475 587950 West-België: Frederik Nollet Tel. +32 (0)473 119538 Nederland: Midden: Albert Den Held | Tel. +31 (0)6 51182704 Zuid: Rogér Gisbers | Tel. +31 (0)6 52690730 Noord: Peter en Saskia Folkersma | Tel. +31 (0)6 53310475 | +31 (0)6 53335955 West: Jack Diepeveen | Tel. +31 (0)6 18882141 Luxurious Love Circus & Mysterious Noble Graphics

BEAUTY COMES IN ALL SIZES UP TO K CUP www.felinainternational.com LOVELY LOTUS | 225

26 SECOND SKIN NR 1 2024 KORT NIEUWS STIJL EN COMFORT VOOR HET NIEUWE SEIZOEN MET ELOMI Elomi ontwerpt specifiek lingerie voor het vollere figuur. De collecties zijn gemaakt om ondersteuning en comfort te biedenen en zelfvertrouwen te stimuleren. Elomi introduceert de nieuwe collectie Teagan. De collectie wordt gelanceerd in vier van de belangrijke stijlen van het merk: de UW Plunge-Bra E-O, de UW Padded Half Cup-Bra E-N, de High Leg Brief (S-4XL) en een Thong (S-3XL). Teagan heeft een tattoo-achtig kant met grote schubbenbloemen, geaccentueerd met metallic koperen details die opvallen tegen de zwarte basis. Zarla De Zarla is een nieuw eigentijds ontwerp met een herfstblad- en bessenborduurwerk. Dit ontwerp wordt geproduceerd in een UW Bra E-O en is gebaseerd op het Morgan-frame van Elomi. De bh geeft de hele dag stevige ondersteuning door de Matilda niet-rekbare stof. Deze collectie heeft een bijpassende High Leg Brief (M-4XL) en is verkrijgbaar in de kleuren: Zwart, Café Au Lait en Love Potion. Sachi De Sachi keert terug voor de herfst/winter 2024 met een nieuwe verfijnde uitstraling. Het ontwerp biedt dezelfde ondersteuning en stijl, maar nu in een nieuwe Cabernet-kleur met bijgewerkte strakke satijnen afwerkingen en een nieuwe diamanten connector aan de voorkant. Sachi is verkrijgbaar in een UW Plunge Bra E-N met een nieuw ontworpen Full Brief (S-4XL) en Thong (S-3X) met satijnachtige elastieken. Meer informatie: Wacoal Europe Tel. +31(0)800-0226317 www.wacoallingerie.com Cosabella, wat ‘mooi ding’ betekent in het Italiaans, streeft sinds 1983 ernaar niet alleen ondersteuning te bieden, maar ook om de drager zich comfortabel te laten voelen in hun eigen vel. Het merk omarmt de diversiteit van grenzeloze schoonheid met handgemaakte lingerie, ongeacht vorm, leeftijd en gender. Geïnspireerd door hedendaags design, weeft Cosabella traditioneel vakmanschap naadloos samen met avant-gardistische innovaties. Het ontwerptraject is een nauwgezette samensmelting, waarbij elke collectie met precisie wordt ontwikkeld, ontworpen en gemaakt, zodat elke ronding feilloos wordt benadrukt. The C Edition Het Griekse merk, The C Edition, sluit zich als nieuwkomer aan met meer dan 500 verschillende bodies. Tijdens de Bodyfashion beurs in Almere zal het merk te vinden zijn in de showroom 2.34. OPENING SHOWROOM VAN COSABELLA EN MEER IN ALMERE Geraldine van Zijl, eigenaresse van .D.D. Intimates, waar de merken Cosabella en HOM onder vallen, verwelkomt het nieuwe merk The C Edition. Per januari 2024 opent er een showroom bij Bodyfashion Center Almere op de tweede verdieping, waar HOM, Cosabella en meer merken te bewonderen zijn. Meer informatie: .D.D Intimates Nederland (Cosabella, Hom, The C Edition) Geraldine van Zijl +31 (0)6 54275008 geraldinevanzijl@online.nl www.ddintimates.nl België (Cosabella) Nancy Verdickt +32 475 687736 info@femaleunited.be Teagan Black Almond UW Padded Half Cup-Bra

SECOND SKIN NR 1 2024 27 LINGERIE DAGELIJKS COMFORT EN ZACHTHEID: CHANTELLE EASYFEEL Chantelle EasyFeel biedt bijzonder comfortabele producten voor het dagelijkse gebruik. Het merk biedt een goede combinatie tussen hoge functionaliteit en moderniteit. De serie Norah is de nummer één in doorverkoop, niet alleen in Nederland maar ook in andere landen waar Chantelle EasyFeel aanwezig is. Ook de lijn Floral Touch en Norah Chic zetten sterke prestaties neer en volgen de serie Norah op de voet. ACE Ook in de reeks Ace combineert Chantelle EasyFeel comfort en zachtheid met een origineel, grafisch patroon. Meer informatie: Chantelle Lingerie Tel. +32 (0)3 2069002 www.groupechantelle.com Het label Chantelle EasyFeel – het vroegere Femilet - zet in op comfort voor elke dag. Voor de nieuwe najaarscollectie 2024 is de lijn ACE uitgelicht met drie nieuwe modellen.

Lucia ANITA.COM 23075_AN_Second Skin A_Lucia_01.indd 1 19-12-2023 15 Yolanda Lingerie 0626467504 info@yolandalingerie.nl www.yolandalingerie.nl

SECOND SKIN NR 1 2024 29 Rafke van der Sleen-Van der Linde kent de sector door en door, heeft een heel eigen kijk op ondernemen in de bodyfashionbranche en weet als geen ander hoe een lingeriespeciaalzaak tot een succes gemaakt kan worden. Na tal van jaren mijn beklag te doen in een column komt er een punt dat je denkt; wat zal ik nou weer eens schrijven? Ik heb iedereen eigenlijk al door de mangel gehaald. Alles wat me ooit geïrriteerd heeft heb ik op papier gekwakt. Heeft het zin? Niet volledig, maar ik ben het dan kwijt en ik merk aan mijn collega’s dat er veel herkenning is. Daarom deze keer een opsomming van alle debiele klachten die ik door de jaren heen in de winkel heb gekregen. Al lijkt het of ik het verzonnen heb, het is allemaal echt gebeurd. Laatst was er een meneer op televisie die gewerkt had voor onder andere Bol en andere grote webshops en die vertelde dat alle retouren geaccepteerd worden, dus gebruikte stofzuigers met het haar van de hond er nog in, scheerapparaten met bijbehorende (wat je hoopt) baardharen erin. Ovens met ongebakken deegspetters, kortom je kan het zo gek niet verzinnen. Dat is namelijk goedkoper dan in discussie te gaan met die klant. En juist daardoor heeft de klant in de winkel ook steeds achterlijkere wensen. Een klacht lossen we op hoor, altijd al gedaan maar door de vibe die ontstaat doordat sommige grote webwinkels ALLES maar accepteren, want dat is goedkoper, voeden we de klant niet echt op natuurlijk. Sterker nog, je kweekt een cultuur waar je niet meer vanaf komt. En, het grote probleem daarmee is ook, wij staan met onze smoel “live” in de winkel. Kijk, bij de webshops kun je mailen of een robot spreken en dan lekker uit je dak gaan. Maar in de winkel is dat best wel intimiderend, vind ik. Zeker als iemand ook nog eens zijn man stuurt met de klacht. Zijn meestal grote mannen ook nog. Dan sta je als verkoopster wel even te huiveren als die meneer met opgestreken veren zijn verhaal komt halen. Zeven kleuren zeg maar. Afijn ik ga ze niet opnoemen ook, jullie zullen ze allemaal wel eens gehad hebben die rare klachten. En wij vragen de klant tegenwoordig ook wel eens: 'Hoe zou u dit opgelost willen hebben?' Dan maar de mensen aanspreken op hun redelijkheid, lukt wel eens. Mijn andere voorstel is; een verandering in de grondwet. Ik denk dat Wilders dat ook wel ziet zitten. Dus zo: je dient je als verkoopster netjes en perfect en gastvrij te gedragen naar iedere klant. Maar je mag van de wet één maal per jaar een klant met een pollepel op z’n kop slaan zonder consequenties. Lijkt me wel iets, niet hard hoor maar wel een ferme tik. Dat je als klant weet, als ik echt te ver ga, dan riskeer ik een klap op m’n kop. Dan laten ze het wel uit hun hoofd! Of ze gaan het online bestellen… DEBIELE KLACHTEN Rafke van der Sleen COLUMN

30 SECOND SKIN NR 1 2024 COVERSTORY BETOVERENDE COLLECTIES VAN LOUISA BRACQ DIE VROUWELIJKHEID VERSTERKEN Met de herfst-/wintercollectie 2024/2025 benadrukt Louisa Bracq vrouwelijkheid en de luxe positionering van het merk. Dit wordt gepresenteerd in drie collecties met prachtig borduurwerk, dat ambachtelijk vervaardigd is in de historische Louisa Bracq fabriek in het Franse Caudry. De nadruk ligt op de kwaliteit en pasvorm van de producten, variërend van cupmaat A tot en met cupmaat K. Voor dit nieuwe seizoen introduceert Louisa Bracq drie nieuwe lijnen: SWAN, NYMPHA en een heruitgave van de iconische SUPERSTARlijn uit de herfst/winter 2021/2022 collectie. Naast het onthullen van de nieuwe collecties streeft Louisa Bracq naar innovatie en het herschikken van het perspectief op lingerie. Hiervoor heeft het merk bewust de communicatiestrategie heroverwogen. Louisa Bracq heeft haar positie als pionier in meerdere landen verstevigd en stuurt haar koers langs het pad dat haar succes in de afgelopen SWAN SUPERSTAR

SECOND SKIN NR 1 2024 31 drie jaar heeft bepaald. Met het behoud van fundamentele waarden streven ze ernaar om hun creatieve eigenheid te beschermen. Het merk blijft trouw aan het uitstralen van zelfvertrouwen en innovatie. Zwarte zwaan De SWAN-lijn belichaamt sen-sualiteit, luxe en verfijning met zijn grafische details en glanzende garen dat een glossy effect geeft aan het borduurwerk. De lijn haalt inspiratie uit de film Black Swan, wat terug te zien is in het borduurwerk dat de dramatische bewegingen van zwanenvleugels weergeeft. Elke creatie uit deze lijn vertegenwoordigt vrouwelijke elegantie en vangt de sfeer van mysterie en passie. SWAN is beschikbaar in het zwart en biedt vier verschillende bh-stijlen: full cup, push-up, scarf en een nieuwe stijl, de triangel bh met beugel. De bh-bandjes zijn versierd met LB-sieraden in roségoud. De shorts en strings in deze lijn worden gekenmerkt door een LB-initialenlogo en twee gekruiste bandjes op de achterkant, voor een vloeiend silhouet. Binnen deze reeks biedt Louisa Bracq ook haar iconische body, volledig vervaardigd in borduurwerk. Speciale momenten De NYMPHA-lijn haalt inspiratie uit de romantische en elegante sfeer van bruiloften, met bloem- en bladmotieven. De tijdloze schoonheid van de meest speciale momenten in het leven worden gevierd in deze collectie. De lijn biedt bh’s in vier verschillende stijlen: full cup, balconette, spacer en beugelloos. Daarnaast wordt de range aangevuld met een nachtjapon versierd met korsetachtig kruislings veterwerk. Louisa Bracq legt met deze collectie de sfeer van elegantie vast en biedt zo exclusieve, poëtische stukken aan. Heruitgave SUPERSTAR De lijn SUPERSTAR is een waar succes van Louisa Bracq. In de herfst/ winter 2024/2025 wordt de lijn opnieuw uitgebracht. Het merk heeft haar techniek verbeterd voor deze lijn door een simplex knit dat voor een uitstekende pasvorm tot cupmaat K zorgt. Ze zijn trouw gebleven aan de sexy uitstraling met het zwarte knit met leer-achtige accenten. Het borduurwerk is nu minimalistischer en luxueuzer in het zwart en goud en past daardoor perfect bij feestelijke gelegenheden. Meer informatie: BodyZone Agency Nastja Judkina Tel. +31 (0)6 41610063 nastja@bodyzoneagency.com www.bodyzoneagency.com NYMPHA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4