C
O L U M N
Rafke van der Sleen
Nu moet je er altijd voor waken om mensen te beoordelen op hoe zij eruit
zien of op wat ze aan hebben. Klanten open tegemoet treden en vooral niet
invullen wat die persoon weleens zou kunnen aanschaffen, dat is van belang.
Iedereen die in een winkel staat, weet dat je daar lelijk de mist mee kan ingaan.
Sommige hippe en modieuze vrouwen die merkkleding dragen, perfect gekapt
haar hebben en lipgloss op hebben, kiezen soms juist voor het meest goedkope
en eenvoudige model beha. Terwijl er sportieve vrouwen rondlopen die om de
uitgroei in hun haar niet veel geven, maar wel altijd de meest luxueuze linge-
rie dragen met string en gordeltje. Daar verbazen wij ons inmiddels niet meer
over. Maar feit blijft dat we de klant zien, haar parfum ruiken en haar lichaam
kunnen inschatten op maat. Kortom: we hebben direct veel informatie.
Van een internetklant kom je hele andere zaken te weten zoals de naam,
leeftijd, woonplaats en creditcardgegevens. En wat ze voor zichzelf bestellen,
meer niet. Ja, als ze een bestelling terugsturen kun je eruit opmaken dat ze haar
maat niet weet. Maar ik kan haar dus niet verder helpen en dat frustreert me
enorm. Waar een klant om vraagt, is namelijk niet altijd wat ze nodig heeft.
Wanneer een klant voor een sportbeha komt, hebben wij altijd de tegenvraag:
‘Waarom wilt u een sportbeha?’ Soms wil ze er één om in te sporten en dan
is het handig om te weten welke sport ze beoefent. Vaker is een sportbeha
voor vrouwen bedoeld voor andere doeleinden: na borstoperaties, -vergroting,
-verkleining, geen beugel mogen dragen en tijdens zwangerschap. Advies en
alles passen is echt heel belangrijk voor lingerie. Daarom snap ik niet helemaal
waarom klanten een beha op internet kopen.
Ik snap de voordelen natuurlijk. Je kunt altijd en overal kopen en het is snel en
doeltreffend. Of je vaste adresje is inmiddels failliet of gewoon verdwenen uit
het straatbeeld. En toch blijken er nog vele andere redenen te zijn waarom die
klant juist niet in de winkel komt. Dat vind ik dan weer boeiend. Nou ben ik
zelden meer verbaasd, maar ik krijg momenteel een behoorlijk lesje mensen-
kennis van deze onzichtbare groep vrouwen.
En die reden is ‘bodyimage’. Daar heb ik dus nooit bij stil gestaan, dat iemand
zoveel moeite heeft met haar maat of gewicht dat ze misschien niet naar de
winkel durft! Dat gaat dus over zelfvertrouwen. Dat hebben wij als winkelier
ook wel zelf veroorzaakt. Er zijn winkels die sowieso niet verder gaan dan
maat 44. Klanten die continue nul op rekest krijgen als ze om een bepaalde
maat vragen en horen dat iets er ‘in hun maat’ ECHT niet is; dat moet heel
moeilijk zijn om mee om te gaan. Dat vind ik nou echt rot. Vaak zijn het jonge
vrouwen die net een kindje hebben gekregen of mensen die al heel lang met
hun gewicht tobben.
Ik denk dat wij als verkoopsters of adviseuses (zo je wilt) in de winkel hier
veel beter mee om moeten en kunnen gaan, zodat deze groep mensen zich
uit de anonimiteit in een goede beha kunnen storten. Dus onbevooroordeeld
en respectvol, mensen op hun gemak stellen en rekening houden met hoe zij
zichzelf zien. En dan iets adviseren dat goed past en waar ze veel plezier van
hebben. Lijkt me ook heel bevrijdend. Lang leve de vrouwelijke vorm in al
haar diversiteit!
Het is in ieder geval fijn om te zien dat de grote stroom ‘winkelklanten’ die we
richting internet hebben zien vertrekken, tegenwoordig omtrekkende bewegin-
gen terugmaken naar de fysieke winkel. Elk nadeel heb z’n voordeel, toch?!
En daarnaast, klanten der Nederlanden, stop eens met klagen over het feit dat
alle winkels bij jou in de buurt allemaal sluiten of failliet gaan! Doordat jullie
alles online kopen raakt dat wel in een stroomversnelling. Zo makkelijk en
betrouwbaar is het ook niet altijd.
VERSCHOLEN ACHTER BEELDSCHERMEN, ALS VLINDERS IN DE NACHT, ZIJN DE HEDENDAAGSE INTERNETSHOPPERS VOORAL ANONIEM. ZE
HEBBEN GEEN GEZICHT. VOOR IEMAND ALS IK DIE IN DE WINKELS STAAT IS HET EEN ONBEKEND EN VREEMD FENOMEEN. HET GEZICHT
VAN EEN KLANT IS JUIST HET EERSTE DAT IK ZIE.
DE ANONIEME
WERELD
VAN DE INTERNETSHOPPER
9
S
E C O N D
S
K I N
N R
2 2 0 1 6