Previous Page  9 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 36 Next Page
Page Background

C

O L U M N

Rafke van der Sleen

Nu moet je er altijd voor waken om mensen te beoordelen op hoe zij eruit

zien of op wat ze aan hebben. Klanten open tegemoet treden en vooral niet

invullen wat die persoon weleens zou kunnen aanschaffen, dat is van belang.

Iedereen die in een winkel staat, weet dat je daar lelijk de mist mee kan ingaan.

Sommige hippe en modieuze vrouwen die merkkleding dragen, perfect gekapt

haar hebben en lipgloss op hebben, kiezen soms juist voor het meest goedkope

en eenvoudige model beha. Terwijl er sportieve vrouwen rondlopen die om de

uitgroei in hun haar niet veel geven, maar wel altijd de meest luxueuze linge-

rie dragen met string en gordeltje. Daar verbazen wij ons inmiddels niet meer

over. Maar feit blijft dat we de klant zien, haar parfum ruiken en haar lichaam

kunnen inschatten op maat. Kortom: we hebben direct veel informatie.

Van een internetklant kom je hele andere zaken te weten zoals de naam,

leeftijd, woonplaats en creditcardgegevens. En wat ze voor zichzelf bestellen,

meer niet. Ja, als ze een bestelling terugsturen kun je eruit opmaken dat ze haar

maat niet weet. Maar ik kan haar dus niet verder helpen en dat frustreert me

enorm. Waar een klant om vraagt, is namelijk niet altijd wat ze nodig heeft.

Wanneer een klant voor een sportbeha komt, hebben wij altijd de tegenvraag:

‘Waarom wilt u een sportbeha?’ Soms wil ze er één om in te sporten en dan

is het handig om te weten welke sport ze beoefent. Vaker is een sportbeha

voor vrouwen bedoeld voor andere doeleinden: na borstoperaties, -vergroting,

-verkleining, geen beugel mogen dragen en tijdens zwangerschap. Advies en

alles passen is echt heel belangrijk voor lingerie. Daarom snap ik niet helemaal

waarom klanten een beha op internet kopen.

Ik snap de voordelen natuurlijk. Je kunt altijd en overal kopen en het is snel en

doeltreffend. Of je vaste adresje is inmiddels failliet of gewoon verdwenen uit

het straatbeeld. En toch blijken er nog vele andere redenen te zijn waarom die

klant juist niet in de winkel komt. Dat vind ik dan weer boeiend. Nou ben ik

zelden meer verbaasd, maar ik krijg momenteel een behoorlijk lesje mensen-

kennis van deze onzichtbare groep vrouwen.

En die reden is ‘bodyimage’. Daar heb ik dus nooit bij stil gestaan, dat iemand

zoveel moeite heeft met haar maat of gewicht dat ze misschien niet naar de

winkel durft! Dat gaat dus over zelfvertrouwen. Dat hebben wij als winkelier

ook wel zelf veroorzaakt. Er zijn winkels die sowieso niet verder gaan dan

maat 44. Klanten die continue nul op rekest krijgen als ze om een bepaalde

maat vragen en horen dat iets er ‘in hun maat’ ECHT niet is; dat moet heel

moeilijk zijn om mee om te gaan. Dat vind ik nou echt rot. Vaak zijn het jonge

vrouwen die net een kindje hebben gekregen of mensen die al heel lang met

hun gewicht tobben.

Ik denk dat wij als verkoopsters of adviseuses (zo je wilt) in de winkel hier

veel beter mee om moeten en kunnen gaan, zodat deze groep mensen zich

uit de anonimiteit in een goede beha kunnen storten. Dus onbevooroordeeld

en respectvol, mensen op hun gemak stellen en rekening houden met hoe zij

zichzelf zien. En dan iets adviseren dat goed past en waar ze veel plezier van

hebben. Lijkt me ook heel bevrijdend. Lang leve de vrouwelijke vorm in al

haar diversiteit!

Het is in ieder geval fijn om te zien dat de grote stroom ‘winkelklanten’ die we

richting internet hebben zien vertrekken, tegenwoordig omtrekkende bewegin-

gen terugmaken naar de fysieke winkel. Elk nadeel heb z’n voordeel, toch?!

En daarnaast, klanten der Nederlanden, stop eens met klagen over het feit dat

alle winkels bij jou in de buurt allemaal sluiten of failliet gaan! Doordat jullie

alles online kopen raakt dat wel in een stroomversnelling. Zo makkelijk en

betrouwbaar is het ook niet altijd.

VERSCHOLEN ACHTER BEELDSCHERMEN, ALS VLINDERS IN DE NACHT, ZIJN DE HEDENDAAGSE INTERNETSHOPPERS VOORAL ANONIEM. ZE

HEBBEN GEEN GEZICHT. VOOR IEMAND ALS IK DIE IN DE WINKELS STAAT IS HET EEN ONBEKEND EN VREEMD FENOMEEN. HET GEZICHT

VAN EEN KLANT IS JUIST HET EERSTE DAT IK ZIE.

DE ANONIEME

WERELD

VAN DE INTERNETSHOPPER

9

S

E C O N D

S

K I N

N R

2 2 0 1 6