Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

a g a z i n e

n r

2 2 0 1 7

41

TJED

Met het samenstellen van de natuurlij-

ke broodverbeteraar Tjed, introduceerde

Timo en Victor hun eerste eigen brood-

verbetermiddel. “Tijdens Bakkersvak

hebben we dit gepresenteerd richting

de branche. We hebben in totaal zes-

honderd proefmonsters weggegeven aan

bakkers die allemaal hun gegevens heb-

ben achtergelaten. Het mooie van Tjed is

dat het volledig natuurlijk is en dat het de

kwaliteit van het brood en de houdbaar-

heid drastisch verbetert. En je hoeft maar

1% van Tjed toe te voegen aan de bloem,

naast de normale hoeveelheid water, gist

en zout en je merkt het verschil al. Wij

zweren hier al twee jaar bij en onze bak-

kers zijn lyrisch over de producten, maar

ook onze klanten merken het verschil.

We hebben hele leuke reacties mogen

ontvangen tot nog toe en hopen dat we

hiermee een groot aantal bakkers van

dienst kunnen zijn.”

“Mijn doel is eigenlijk heel simpel met Tjed”, zo voegt Victor toe. “Ik wil dat iedereen blij wordt van het eten van brood.

Het moet maar eens klaar zijn met alle zogenaamde ‘Maggi mixen’ die gebruikt worden voor het produceren van brood. In

Nederland hebben we een verkeerd gevoel voor nostalgie. Tijden veranderen en ook het eetpatroon van consumenten veran-

dert. Daar moet je op inspelen door bijvoorbeeld langer houdbaar, lekker brood aan te bieden. Dat is in ieder geval wat wij

hier doen.”

VIX BROODMIX

De winkel en de bakkerij zijn nu een soort proeftuin voor het verder ontwikkelen van Tjed. “We hebben zes winkels gehad,

een prachtige bakkerij, een florerend bedrijf en dat is niet meer. We gaan ons nu richten op andere zaken. Dat is ons grond-

stoffenbedrijf VIX Broodmix en de winkel en bakkerij in de Mezenlaan houden we zeker aan. Daar kunnen we kijken hoe

gereageerd wordt op onze producten.”

BEZORGEN

Dat de klanten in ieder vol lof over de producten zijn bleek uit alle vragen die de bakker kreeg om de broden te blijven

leveren na het faillissement. “Om onze oude klanten toch ons brood te kunnen blijven aanbieden, hebben we begin dit jaar

besloten om de broden te gaan ‘bezorgen’. Niet tot aan de voordeur, dat zou de kosten te hoog maken, maar bij collega-on-

dernemers van ambachtelijke winkels. Elke dinsdag en donderdag gaan wij op een bakfiets met de bestelde broden langs bij

de bevriende winkeliers. Dit zijn de zogenaamde ophaalpunten. Het voordeel is dat wij onze broden kunnen blijven verkopen

en de ambachtelijke winkelier,

zoals Bloembinderij Calendula,

Wijnhandel Kooper en Pepita

d’Oro Atelier extra klanten in zijn

zaak heeft. Een absolute win-win

situatie.”

Zo blijkt maar weer dat elk nadeel

ook kan veranderen in een voor-

deel. “Als we nog ‘gewoon’ zes

winkels hadden gehad, hadden we

nooit deze initiatieven opgezet”,

zo is Timo. “Je moet creatief zijn

in deze tijden en er zijn genoeg

kansen om je te onderscheiden.”

“Je moet ook verder durven kijken

dan je neus lang is”, zo vult Victor

aan. “Het gaat uiteindelijk om het

product en dat het lekker is. Dat

moet altijd het doel zijn.”