De Juwelier nr 5-2023 Online

Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Oktober 2023 | 23 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special trouwringen Coverstory Aller Spanninga voldoet aan alle verwachtingen

www.swissmilitary.ch

COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Visie In hoeverre is een juwelier nog echt met zijn vak bezig? Volgt hij of zij de laatste ontwikkelingen op de voet, weten ze van ‘de hoed en de rand’ en tonen zij zich de specialist? In 95 van de 100 gevallen kun je volmondig ja zeggen, denk ik, maar er zijn helaas ook altijd nog uitzonderingen. Ik was natuurlijk aanwezig op de Jewels & Watches Retailbeurs, waar naar mijn mening té weinig juweliers liepen, en zag daar een groot aantal zeer professionele bedrijven die zich allemaal geweldig hadden voorbereid om zich op eigen wijze te profileren. Helaas werd hun inzet niet beloond met de gewenste aandacht. Het is een eeuwige discussie. De vorige editie van de Retailbeurs was wél goedbezocht, maar deze keer zal het warme weer of iets anders (een bezoek aan Vicenza bijvoorbeeld) roet in het eten gegooid hebben. Ik vind dat je als juwelier die actief bezig is met zijn vak op zijn minst even een rondje moet lopen op de beurs, maar dat is niet helemaal waar ik op doelde met mijn intro van dit verhaal. Steeds vaker verbaas ik mij wel over het gebrek aan vakkennis bij sommige juweliers. Dat je niet van ieder horlogemerk precies weet hoe een tourbillon of gecompliceerde smartwatch werkt en in elkaar steekt, snap ik. Maar als je een watchwinder aanziet voor een radio, dan moet je wel bij jezelf te raden gaan denk ik. Het is maar Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Oktober 2023 | 23 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special trouwringen Coverstory Aller Spanninga voldoet aan alle verwachtingen een voorbeeld, maar het duidt wat mij betreft op een serieus gebrek aan ‘met je vak bezig zijn’. Die kennis wel bezitten, maakt van een juwelier een wijze raadgever, iemand die je vertrouwt vanwege zijn of haar expertise, en dat vormt de basis voor het besluit om een winkel te bezoeken. Gelukkig zijn er nog wel heel veel vakmensen, maar hoe zit dat in de toekomst? Ik hoorde recent dat er dit jaar geen nieuwe lichting is gestart aan de juweliersopleiding op de Vakschool Schoonhoven. De animo om juwelier/ondernemer te worden vanuit de nieuwe generatie is er dus steeds minder, zo blijkt. Het is een pijnlijke ontwikkeling die meteen ook wel aangeeft hoe uw vak ervoor staat: de aanwas wordt minder en je zult het meer van zij-instromers moeten hebben. Dan is het wel handig dat zij de nodige training krijgen – bijvoorbeeld op de vakschool waar voor deze zij-instromers een speciale opleiding in het leven geroepen is – zodat ze het verschil tussen een watchwinder en radio in ieder geval kennen. STEEDS VAKER VERBAAS IK MIJ OVER HET GEBREK AAN VAKKENNIS BIJ SOMMIGE JUWELIERS De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. DE JUWELIER NR 5 2023 3

DE JUWELIER NR 5 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW BijouModerne, deNederlandse leverancier van nagenoeg álle benodigdheden voor de juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid is al bijna 75 jaar actief en het family owned bedrijf heeft de laatste tijd de nodige aanpassingen gedaan aan het interne logistieke proces, wat mogelijk werd gemaakt door een flinke uitbreiding. P. 16 COVERSTORY In ons land is Aller Spanninga de enige nog zelf producerende ringenfabrikant. Sterker nog; Aller Spanninga is de grootste én oudste ringenproducent van Nederland en neemt daardoor een unieke positie in de juweliersbranche in. Niet voor niets verkopen zoveel juweliers de fraaie collecties van de ringenspecialist die volledig ontwikkeld zijn voor de Nederlandse markt. P. 22 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Het aantal bezoekers dat de Jewels & Watches Retailbeurs bezocht van 10 tot en met 12 september, is hoger dan vorig jaar. Als we de organisatie van de Retailbeurs mogen geloven, ‘bruiste het Beatrixgebouw als vanouds’. P. 29 OVERVALLEN Je hoort en leest de laatste tijd weer veel over overvallen en inbraken bij juweliers. Ook uit cijfers van Juwon blijkt dat sinds december 2020 er bij juweliersbedrijven en goudsmidateliers met een winkel een toenemend aantal inbraken plaats vindt waarbij daders twee specifieke werkwijzen toepassen: inbraak door gebruik van een explosief (plofkraak) en inbraak door gebruik van een industriële krik. 10 16 22 29

DE JUWELIER NR 5 2023 5 P. 44 WSB Op een prachtige plek aan het Museumplein bevindt zich de shop van het Diamant Museum in Amsterdam. De shop is de laatste ruimte voordat de bezoekers van zowel Coster Diamonds als het Diamant Museum het pand verlaten. WSBDESIGN.COM kreeg de opdracht om de shop naar een hoger level te tillen en daarin is de specialistische interieurbouwer natuurlijk weer met verve geslaagd. P. 50 PEQUIGNET Sinds 1 oktober heeft Pequignet - de beroemde Manufacture uit de Morteau in de Franse Jura - zijn distributie toevertrouwd aan G Time. G Time is ook de Nederlandse distributeur voor Victorinox, Wenger, Raidillon, Jacques du Manoir, Roamer en Morganne Bello. P. 60 In deze uitgave en in de aankomende podcast die snel online komt, beschrijven en bespreken George van Ekeren (van PrismaNote), David Rakers (Business Consultant bij davidrakers.com) en Benjamin Maasland (Bering & Luis & Freya) duurzaamheid en in welke mate dit zeer brede thema in de juweliersbranche ook een rol speelt. P. 64 JUWELIER IN BEELD Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan ontving Juwelier Geerling in mei het predicaat ‘Hofleverancier’ van de burgemeester van Bussum. Deze eervolle benoeming onderstreept een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het familiebedrijf, waarbij hun maatschappelijke betrokkenheid wordt erkend in de vorm van het Koninklijk Wapen. 44 50 60 64

DE JUWELIER NR 5 2023 6 NIEUWS Carezza positioneert zich meer als een onafhankelijk merk: Carezza by MY iMenso. Met Carezza heeft MY iMenso een wisselsysteem, waarbij een Oostenrijkse kristalsteen direct aan oorbellen of een hanger wordt bevestigd. De succesvolle introductie heeft geleid tot de ontplooiing van de volgende fase, waarbij het alom bekende MY iMenso wisselbare medaillon concept samenvloeit met Carezza. “Hierdoor zijn bepaalde stenen die voorheen exclusief voor de 9 medaillonmaten waren, nu ook beschikbaar voor Carezza”, zegt René. “Voor de trotse eigenaren van een MY iMenso medaillon betekent dit dat er nu ook bijpassende oorhangers of stekers beschikbaar zijn en dat is te zien op de fraaie Candy Shop display die wij speciaal voor Carezza hebben ontwikkeld.” MY IMENSO PRESENTEERT CANDY SHOP DISPLAY VOOR CAREZZA MY iMenso heeft een nieuw display ontwikkeld om het populaire sieradenconcept Carezza nog beter in de winkels te kunnen presenteren. “Dit unieke display met ingebouwde tv wordt goed ontvangen door onze partners. Elke juwelier die met Carezza begint of al verkoopt en plaats heeft, wilt dit display om de Carezza producten nog beter tot hun recht te laten komen. Het geeft de collectie op een duidelijke en mooie manier weer, waarbij de consument een volledig overzicht heeft van het concept en de collectie”, aldus René Migchelsen. Picasso sleet zijn gelukkigste jaren in een afgelegen villa aan de Cote ‘d Azur, bij Cap ‘d Antibes. Omringd door reusachtige parasol dennen (pinea), die hem schaduw gaven en een kalmerende uitwerking hadden op zijn altijd zoekende brein. Van alle plekken waar hij verbleef, woonde Picasso hier het liefst en het langst. De unieke Pico Pinea is een blikvanger aan de pols en origineel gespreksonderwerp ineen. Design De design wijzerplaat komt in rustgevend pinea groen. De minimalistische uitvoering, zonder index, draagt bij aan het abstracte ontwerp. De strakke wijzers zijn in goud of zilver. De omlijsting van dit ronde kunstwerkje is mat goudkleurig of mat zilverkleurig. Het meekleurende glas geeft diepte aan het levendige groen. Dezelfde rijke kleur heeft de leren horlogeband. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com PICO PINEA: GEÏNSPIREERD OP PICASSO’S GELUKKIGSTE JAREN Danish Design breidt de unieke, succesvolle Pico serie uit met twee nieuwe, groene horloges. Bij de nieuwe Pico Pinea lijkt het asymmetrische, diepgroene uurwerk los te zweven in zijn frame. Eigenwijs, anders, net als Pablo Picasso die de inspiratiebron vormde voor deze Danish Design Pico horloge-serie. In zijn kubistische periode haalde de kunstenaar alle elementen van een beeld uit elkaar en gaf ze, buiten alle kaders, een nieuwe plek. Voor meer informatie: Bene-Lux Jewels BV Tel. +31 (0)85 8880599 | info@blj.eu | www.myimenso.com

BETTER STARTS NOW Tsuki-yomi Collection BY1018-80X / Ka l i be r H874 citizenwatch.eu The world's first* fully automatic analogue moon phase radio-controlled watch with Eco-Drive. * Confirmed by CITIZEN Watch as of August 2023.

DE JUWELIER NR 5 2023 8 NABESCHOUWING INOVA COLLECTION Max Maus, projectmanager van de INOVA COLLECTION, ziet na de lancering in Frankfurt uitstekende ontwikkelingsmogelijkheden voor het beursformat: “We zijn erg trots op wat we tot nu toe hebben bereikt met de INOVA COLLECTION. De verhuizing naar het beursterrein van Frankfurt biedt ons een groot groeipotentieel. Met deze belangrijke mijlpaal hebben we een ideale basis gelegd om op verder te bouwen. Nu moeten we de lessen van de afgelopen dagen trekken en ons gezamenlijke beursmerk zo effectief mogelijk verder ontwikkelen in de belangen van de sector. Volwassener en professioneler Veel exposanten verwelkomden de locatiewijziging voor de INOVA COLLECTION en waren blij met nieuwe klantcontacten en de hoge kwaliteit van bezoekers. “De verhuizing naar Frankfurt en een grotere beurslocatie was de beste beslissing die de INOVA COLLECTION heeft genomen”, zegt Frank Heringer, directeur van DiamondGroup. Georg Plum, directeur van M&M Watches, benadrukt: “Naar mijn mening is de vakbeurs met de verhuizing naar Frankfurt veel volwassener en professioneler geworden. Ik mis het internationale karakter van de klanten een beetje, maar we waren zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers en nieuwe klanten.” Eén must visit event Christoph Paukner, algemeen directeur van PALIDO Fine Jewels, vat samen: “Ik ben blij dat we nu op de nieuwe locatie zijn en feliciteer de organisator met het nieuwe concept. Het zou geweldig zijn als de industrie zou beseffen dat we één ‘must visit’ event nodig hebben in Duitsland – en wat zou dat anders kunnen zijn dan de INOVA COLLECTION, die al jaren uitstekend werk levert en daarvoor ook het respect van de bezoekers moet krijgen.” “DE INOVA COLLECTION IS VEEL VOLWASSENER EN PROFESSIONELER GEWORDEN” Van 25 tot 27 augustus 2023 vierde de INOVA COLLECTION zijn première op zijn nieuwe locatie op het beursterrein van Frankfurt met meer dan 300 merken en een uitgebreid ondersteunend programma. Dit jaar volgde de beurs een nieuw dagschema en eindigde zoals verwacht met de meeste bezoekers op zondag.

Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT

DE JUWELIER NR 5 2023 10 INTERVIEW BIJOU MODERNE BIJOU MODERNE IS TOEKOMSTBESTENDIG NA GRONDIGE UITBREIDING EN VERBOUWING Moeten wij Bijou Moderne nog introduceren als bedrijf? We denken het eigenlijk niet. De Nederlandse leverancier van nagenoeg álle benodigdheden voor de juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid is al bijna 75 jaar actief en het family owned bedrijf heeft zich in die tijd geprofileerd als betrouwbare partner voor haar klanten. Als juwelier, horlogemaker of goud- en zilversmid heb je er waarschijnlijk niets van gemerkt, maar de laatste tijd heeft Bijou Moderne de nodige aanpassingen gedaan aan het interne logistieke proces, wat mogelijk werd gemaakt door een flinke uitbreiding. Inmiddels is Bijou Moderne volledig operationeel in haar nieuwe omgeving, maar wel op de vertrouwde plek. Algemeen directeur Leo Bode en Commercieel directeur Sylvia Helmink zijn dan ook in hun nopjes als wij met eigen ogen zien wat er allemaal veranderd is in Bleiswijk. “Iedereen hier is heel blij dat we eindelijk deze stap hebben gezet”, horen wij onder meer. Het had nogal wat voeten in aarde: een totale uitbreiding met 1.800 m2 aan vloeroppervlak die grotendeels ten gunste is gekomen van het magazijn en de showroom. “We kregen in 2018 al de kans om het pand van onze buren te kopen. Je weet; een dergelijke kans krijg je niet vaak. Na veel overleg hebben we besloten deze kans te grijpen met als doel meer ruimte te creëren voor al onze inpandige activiteiten. Eerlijk gezegd was het ook gewoon broodnodig. Toen we in 1997 dit pand betrokken, hadden we een zee aan ruimte, maar twintig jaar later waren we gewoon uit ons jasje gegroeid”, verduidelijkt Sylvia. Werkwijze Leo schetst een beeld van hoe het er aan toe ging bij Bijou Moderne voor de uitbreiding. “De order pickers moesten zich altijd een weg banen door de nauwe paden en op zoek naar de juiste artikelen. Dat was niet altijd gemakkelijk en zorgde voor irritaties. Ons magazijn was te klein geworden voor onze voorraad en de showroom was te klein om alles uit ons assortiment te laten zien. Het was eigenlijk in alles duidelijk dat er wat moest gebeuren en uitbreiding was de enige oplossing. Met de aankoop van het pand van onze buren hebben we dat gerealiseerd, maar alles bij elkaar heeft de verbouwing toch wel veel tijd ingenomen. We kochten het pand in 2018 en toen startte de zoektocht naar een goede aannemer. Eenmaal gevonden ging deze aan de slag in het pand van de buren, waar een nieuwe verdiepingsvloer gemaakt moest worden en waar ons nieuwe magazijn gesitueerd is nu. Alles is aangepast aan onze wensen, maar dat vergt tijd.” Sylvia vult aan: “Toen kwam corona en leken we genoeg tijd te hebben om alles op te pakken. Maar dat was niet zo, want buiten de eerste vier weken hebben we het enorm druk gehad. Dat was behelpen, maar we zijn hier wel gewend om flexibel te zijn. Iedereen die hier werkt, leert ook orders picken, want als het heel druk is, helpt iedereen mee. Het belangrijkste voor ons is dat onze klanten zo snel mogelijk hun spullen krijgen. Dat is prioriteit nummer 1 en hetgeen wij ons brood mee verdienen. De rest komt later wel.” Alles aangepast Zo kan het dus zijn dat de totale verbouwing vier jaar in beslag nam. “Vorig voorjaar was alles zo goed als klaar, op wat kleine details na. Wat we allemaal gedaan hebben? Alles! We hebben verduurzaamd en warmtepompen en zonnepanelen geïnstalleerd. Door de uitbreiding hebben we verder een grotere en beter gevulde showroom, meer ruimte om orders te picken, een kluis waar alle metalen liggen die twee keer zo groot is en waar vijf werkplekken zijn, een nieuw magazijn, het postordergedeelte is zodanig aangepast dat het verwerkingsproces soepeler en zorgvuldiger verloopt ten gunste van een snelle levering en ga zo maar door. En alles is nu onder één dak zodat we veel efficiënter kunnen werken. Dit is voor iedereen hier echt een verademing en dat merk je: de werksfeer is geweldig. Je went er ook heel snel aan. Je kunt je haast niet meer voorstellen hoe het voorheen was, maar één ding is duidelijk: naar die situatie willen we niet meer terug! Logistiek gezien verloopt alles zo strak nu. We zijn gewoon verdubbeld qua oppervlak en helemaal toekomstbestendig nu.” Grotere showroom Als je het verhaal zo aanhoort, denk je bijna dat het voorheen behelpen was bij Bijou Moderne. “Je zocht je echt wat af, maar klanten zullen dat niet gemerkt hebben. We hebben 50.000 artikelen in ons assortiment dus je kunt je voorstellen dat dat soms wel eens zoeken was. Nu heeft

DE JUWELIER NR 5 2023 11 alles een vaste plek met dubbele locatienummers (in de showroom en magazijn red.), waar iedereen van weet waar het ligt. De orders picken wij vanuit de showroom, maar sommige artikelen werden daar niet getoond door ruimtegebrek. Nu kunnen we echt bijna alles presenteren, van fournituren tot gereedschap en machines.” die veel gebruiksvriendelijker is en waarop je nog sneller je gewenste producten kunt bestellen. Door al het werk wat daar ook in ging zitten, dachten we dat een nieuwe catalogus uitbrengen niet nodig was. Maar je hebt het wel over de ‘bijbel van Bijou’ waarin we ons hele assortiment publiceren. We hebben daarom toch een catalogus uitgebracht vorig jaar, maar er is wel gekozen om dat zonder prijsvermelding te doen vanwege de onzekerheid op dat gebied vorig jaar. Daar was niet iedereen even blij mee, maar we hadden een duidelijke reden daarvoor. Inmiddels is onze webshop nagenoeg klaar en zullen we dus digitaal nog beter bereikbaar zijn, maar de catalogus heeft zijn meerwaarde en dat zien wij ook zeker in. Het is onze vertegenwoordiger richting onze klanten.” Voldoen aan de wens van de klant Hoeveel toekomst heeft een geprinte catalogus nog in een digitaal tijdperk? Met die vraag zal Bijou Moderne ook worstelen, maar het bedrijf zorgt ervoor dat al haar klanten kunnen bestellen op de manier zoals zij dat willen. “Voor ons geldt nu dat maandag de drukste dag is, omdat veel mensen in het weekend via onze webshop hun bestelling plaatsen. Maar voorheen was de dinsdag de drukste dag, want toen kwamen de faxen binnen. Tijden veranderen en wij veranderen mee door te voldoen aan de behoeftes van onze klanten. Nu bieden we al een goede digitale manier om te bestellen, maar op korte termijn zal onze webshop een geweldige upgrade krijgen, zowel visueel als qua gebruikersgemak. Maar dat betekent niet dat de catalogus verdwijnt of dat mensen niet meer hier fysiek kunnen komen om te bestellen. Dat versterkt elkaar en veel klanten maken ook gebruik van onze showroom.” Klaar voor de toekomst Zo blijft Bijou Moderne zich volop ontwikkelen, maar veel blijft ook bij hetzelfde. “We streven er hier allemaal naar om onze klanten zo snel mogelijk te helpen. Daarbij hebben we een groot team van bekende gezichten. Ikzelf ben al veertig jaar verbonden aan Bijou Moderne en zo hebben we nog veel meer mensen die al meer dan 25 jaar in dienst zijn. Er is ook zeker sprake van verjonging, wat nieuw elan met zich meebrengt. We zijn gewoon heel blij en trots op ons team en waar we nu staan. We zijn klaar voor de toekomst.” Meer informatie: Bijou Moderne Tel. 010-5296600 | www.bijoumoderne.nl ALLES IS NU ONDER ÉÉN DAK ZODAT WE VEEL EFFICIËNTER KUNNEN WERKEN Jan Gideonse Iemand die een grote stempel drukte op de hele verbouwing en een duidelijk oog had voor het eindresultaat, was Jan Gideonse. “Jan was onze voorman en opzichter tijdens de verbouwing en hield een vinger aan de pols. Hij stuurde alles en iedereen aan en heeft zo’n grote inbreng gehad bij dit alles. Daarom is het ook zo droevig dat hij vorig jaar overleed. Jan heeft bijna 45 jaar met hart en ziel voor Bijou Moderne gewerkt en hij was onze vraagbaak. Met zijn technische kennis en berg aan ervaring was hij enorm waardevol. Maar vooral zijn innemende persoonlijkheid en warmte zijn nog steeds een groot gemis.” Catalogus Door de verbouwing en alles wat daarbij komt kijken, heeft Bijou Moderne een aantal concessies moeten doen. Zo wilde het bedrijf in eerste instantie geen nieuwe catalogus brengen vorig jaar, maar die kwam er uiteindelijk toch. “We zijn volop bezig met de ontwikkeling van een nieuwe webshop,

E INDE JAARSRINGEN 2023 BI J JUWEL I ERS DOOR HEEL NEDERLAND

DE JUWELIER NR 5 2023 13 HORLOGES MULTI-COLORED FULL METAL G-SHOCK HORLOGES WARE EYECATCHERS OM DE POLS De vier nieuwe G-Shock modellen — de GMW-B5000PC, GMWB5000BPC, GM-B2100PC en GM-B2100BPC — zijn volledig stalen horloges met wijzerplaten voorzien van een gevarieerd scala aan kleuren en gradaties. Deze ontwerpen zijn opvallend, maar sowieso ook helemaal G-Shock De vier nieuwe – uiteraard schokbestendige – horloges hebben allemaal vormen gebaseerd op de populaire GMW-B5000 en GM-B2100 modellen, maar zijn nu multi-colored met diverse kleuren en gradaties. Casio heeft G-SHOCK gevestigd als een merk dat bekend staat om het uitdrukken van individuele persoonlijkheid door horloges te creëren met niet alleen schokbestendigheid, maar ook innovatieve ontwerpen en kleuren. De wijzerplaten van de vier nieuwe horloges maken gebruik van multi-colored kleurenschema’s en gradaties, geïnspireerd door iedereen wiens diverse, individuele karakter hun vastberaden zoektocht naar robuustheid begeleidt. GMW-B5000PC en GMW-B5000BPC Blauw/groene gradatie bereikt met glass vapor deposition siert de rand van het digitale display. De kenmerkende indicaties en de binnenste frame lijn van de rand bevatten rode, gele en andere accentkleuren om een kleurrijk expressieve uitstraling te creëren. GM-B2100PC en GM-B2100BPC De wijzerplaat heeft een basis toon van zwart, met kleurovergang die de uurmarkeringen en de wijzers van het horloge verfraaien. De GM-B2100PC maakt gebruik van paars/blauwe gradatie, en de GM-B2100BPC warm gekleurde oranje/rode gradatie, die beide mooi samengaan met de zwarte onderdelen. Diverse kleuren worden ook toegepast op de indexmarkeringen om een prachtig kleurenschema met een gevoel van eenheid te bereiken. Meer informatie: Casio Benelux Tel. 020-545 1070 | www.casio.nl

DE JUWELIER NR 5 2023 14 VERPAKKINGEN DAHLINGER DROOMT IN ROZE EN GROEN Niet alle juweliers en goudsmeden zijn begin september naar de Jewels &Watches Retailbeurs gekomen. Gelukkig kan Dahlinger het hele jaar door de collecties tonen. Frits Hogenkamp, de Nederlandse agent van Dahlinger, toont u graag de mogelijkheden om te verpakken, te presenteren of op te bergen. Indien gewenst kan dit ook op afspraak op de stand van Dahlinger op de Jewels & Watches-etage in Utrecht. Dankzij zijn jarenlange expertise voor het bedrijf Dahlinger kunnen alle klanten en geïnteresseerden, naast de voorjaars- en najaarsbeurs, uitkijken naar een realistisch advies met een goede ‘touch and feel’. Klassiek in edel zwart zullen alle sieraden ongetwijfeld tot hun recht komen. Maar naast de “little black dress” heeft elke dame andere toppers in haar garderobe. De wereld is kleurrijk en iedereen verlangt ernaar. De kleurentrends bestaan uit delicate pasteltinten. Vooral licht roze en lichte violet tinten zijn in 2023 in de mode. Deze zachte kleuren brengen een veelzijdige stemming over die zowel rust als sereniteit uitstraalt. Zo sluiten deze vrolijke en tegelijkertijd ontspannende tinten aan bij bestaande trendkleuren in natuurlijk groen. CAMELLIA 380 In 2021 werd de serie CAMELLIA 380 geïntroduceerd in de kleuren zwart en café. Het speciale suèdelook materiaal zorgt voor een buitengewoon aangenaam gevoel. Een doorgestikte naad op het deksel onderstreept de waarde van het etui en daarmee het luxe sieraad van de juwelier. Sindsdien geniet de serie grote populariteit onder klanten. Een goede reden voor Dahlinger om vanaf zomer/herfst 2023 twee nieuwe, moderne kleuren aan de collectie toe te voegen. In de roze en groene tinten mauve en olive komen de sieraden bijzonder goed en smaakvol tot hun recht. Deze nieuwe kleuren ronden de presentatie van sieraden met edelstenen af en laten ze nog meer schitteren. Meer informatie: Be Different Tel. 06-10560276 | bedifferentbv@kpnmail.nl

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM JUWELIER VAN HELL AMERSFOORT (NL)

COVERSTORY ALLER SPANNINGA ALLER SPANNINGA VOLDOET AAN ALLE VERWACHTINGEN Een trouwringenspecial zonder Aller Spanninga is geen trouwringenspecial. In ons land is Aller Spanninga de enige nog zelf producerende ringenfabrikant. Sterker nog; Aller Spanninga is de grootste én oudste ringenproducent van Nederland en neemt daardoor een unieke positie in de juweliersbranche in. Niet voor niets verkopen zoveel juweliers de fraaie collecties van de ringenspecialist die volledig ontwikkeld zijn voor de Nederlandse markt. Wat maakt Aller Spanninga verder zo onderscheidend in het trouwringenlandschap en een gewenste partner voor een juwelier? Wij spraken met Tom Blikslager over de collecties, de configurator, de nieuwe website en de algehele ondersteuning van de ringenproducent uit Joure. Aller Spanninga heeft niet alleen een zéér uitgebreid en allesomvattend assortiment dat het volledig in eigen beheer vervaardigt in eigen huis, de ringenspecialist biedt daarnaast de gewenst ondersteuning die je mag verwachten van een dergelijke professionele ringenleverancier. Denk daarbij aan een moderne en volledig up-to-date configurator en een algehele hoge servicegraad. Maar het aanbod, vooral daar maakt Aller Spanninga vooral het verschil mee. Servicegericht De productgroep trouwringen is voor u als ondernemer een zeer belangrijke om op pijl te hebben en te houden. Dat blijkt al jaren en zal voorlopig niet veranderen. Aller Spanninga heeft ten behoeve van die grotere vraag het assortiment uitgebreid en ingespeeld op de laatste trends. “Ons aanbod bestaat inmiddels uit een groot aantal collecties die tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden te verkrijgen zijn, afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument. Dat geeft ons een eigen karakter ten opzichte van de vele Duitse merken. We presenteren onze collecties in compacte boxen die de trouwlustigen meteen een goed beeld geven en dat DE JUWELIER NR 5 2023 16

perfect te hanteren is in verkoopgesprekken. Onze gemiddelde verkoopprijs is inmiddels gestegen naar €1.850,-.Wat ons verder onderscheidt is onze hoge marge. Daarnaast hebben we voor klanten een hoge servicegraad waarbij we zoals altijd zeer goed bereikbaar zijn, dus ook op vrijdagmiddag en zaterdag.” Variatie Er gebeurt heel veel op het gebied van ringen en zeker de vraag vanuit de consument is aan veel verandering onderhevig. Dat is ook de reden dat Aller Spanninga een uitgebreide collectie heeft. “Om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk aan iedere wens kunnen voldoen, breiden we ons aanbod ook steeds verder uit. We bieden dus meer variatie in een zeer brede collectie met een uiteenlopend prijsniveau. Een mooi voorbeeld daarvan is onze My Memoire collectie die bestaat uit modellen die anders zijn dan bij de andere merken, omdat onze Memoire ringen gedraaid en gefreesd worden in tegenstelling tot het gietwerk van deze andere merken. De collectie bestaat uit meerdere modellen die in verschillende uitvoeringen beschikbaar zijn. De steengrootte kan bijvoorbeeld aangepast worden, maar natuurlijk kan men ook zelf bepalen voor welk materiaal (geel-, wit- of roodgoud red.) ze kiezen. Daarnaast bieden we hele leuke aanschuifringen – de zogenaamde siders – die in combinatie met de My Memoire ringen gedragen kunnen worden.” Configurator Aller Spanninga biedt haar klanten veel meer dan alleen een allesomvattend aanbod. De ondersteuning is volledig afgestemd op alle wensen van juweliers en verwachtingen van consumenten. Denk daarbij aan een moderne en volledig up-to-date configurator. “De online configurator is een uitkomst in de wereld van tegenwoordig en alle modellen zijn hierin terug te vinden. De meeste ringen zijn zelf helemaal digitaal aan te passen en kunnen vanuit elke positie bekeken worden. De modellen én de prijs worden real time getoond. Het visualiseren van de ring is echt iets waar we op inzetten, want we krijgen zoals gezegd steeds meer speciale verzoeken. We blijven inzetten op het verder verbeteren van de configurator. We merken dat het namelijk een hele positieve uitwerking heeft op het keuze- en aankoopproces. Zo zien we dat de prijs per gekochte set ringen door de configurator behoorlijk stijgt. En dat heeft niet alleen te maken met de goudkoers die zo hoog is. Door alle mogelijkheden zichtbaar zijn, zijn de consumenten kennelijk bereid om meer te besteden. Wat ook goed is om te weten, is dat op de consumentensite alles te vinden is wat bij de juwelier gepresenteerd wordt en dat in het juweliersportaal alles te vinden is wat wij aanbieden. Dan kun je als juwelier dus nog wat meer laten zien en uiteindelijk ook aanbieden. Inmiddels is het percentage van custom made fantasie ringen bij ons ook al gestegen naar 95%, mede door de inzet van de configurator.” Nieuwe website Om de juwelier nog meer te ondersteunen, heeft Aller Spanninga een nieuwe website ontwikkeld die binnenkort live gaat. Tom: “We hebben de mogelijkheden tot configuratie voor consumenten wat teruggeschroefd. Zo wordt het allemaal wat overzichtelijker en kan de juwelier de trouwlustigen meenemen in het hele proces. Zij zijn de specialist en kunnen hen alle opties laten zien. We geven zodoende onze partners alle tools in handen om zich volledig te profileren en hun klanten mee te nemen in het keuzeproces. Van aanbod tot ondersteuning: bij Aller Spanninga ben je aan het juiste adres.” Meer informatie: Aller Spanninga | Tel. +31 (0)513 412 848 | www.allerspanninga.com DE JUWELIER NR 5 2023 17

Onze website is het online startpunt voor het laatste nieuws en info over Bijou Moderne, onze diensten en producten. Vraag uw inlogcode aan! www.bijoumoderne.nl Bijou Moderne, dé groothandel voor elke juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid. Vraag uw catalogus aan! 808 pagina’s boordevol info Bijou Moderne Ook voor gereedschap van Elma gaat u naar Bijou Moderne Fournituren • Gereedschappen • Machines • Metalen Edelstenen • Batterijen • Rijggaren • Poetsmiddelen Verpakkingen • Sluitingen • Horlogerie • Presentatie Bijou Moderne • Edisonlaan 36-38 • 2665 JC Bleiswijk • Holland • T 010 - 529 66 00 • E info@bijoumoderne.nl Compleet assortiment met meer dan 50.000 artikelen uit voorraad leverbaar! Zeearend 9 | 7609PT Almelo | 0546 – 819 607 | receptie@bransalmelo.nl | www.bransalmelo.nl HORLOGE REPARATIE SIERADEN REPARATIE GRAVEREN ALLE SOORTEN ZETWERK Let’s work together!

DE JUWELIER NR 5 2023 19 ACHTERGROND OORGAATJES PRIKKEN – EEN ECHTE GAMECHANGER In een voortdurend veranderend retaillandschap zijn bedrijven constant op zoek naar innovatieve manieren om op te vallen en nieuwe klanten te bereiken. Een trend die zich heeft ontwikkeld als echte gamechanger, is het aanbieden van de oorpiercingservice. In dit artikel gaan we met Nathan van Kuijk, Managing Director bij STUDEX Benelux dieper in op de verschillende voordelen en geven we enkele tips om uw omzet te verhogen. Oorgaatjes prikken is een service die online niet aangeboden kan worden. U trekt dus automatisch nieuwe klanten aan. Nathan: “Daarnaast verlaagt deze service de drempel voor de consumenten om de winkel effectief binnen te stappen. Jongere klanten zullen vaak vergezeld zijn van hun ouders, grootouders, andere familieleden en vrienden, hetgeen nog extra verkoopkansen biedt. Wanneer de klanten tevreden zijn over het prikken van de oorgaatjes, is de kans erg groot dat ze later nog terugkomen. Ze zullen de winkel ongetwijfeld aanbevelen aan familie en vrienden. Bovendien verhoogt het prikken van oorgaatjes het aantal klanten in uw winkel in tijden waarin de winkels daar het meest behoefte aan hebben, bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie.” Verhoog uw omzet met een aantrekkelijke marge STUDEX oorbellen – inclusief prikoorbellen – zijn door het Duitse juwelenmagazine “Blickpunkt Juwelier” meerdere malen bestempeld als ‘snel verkopende wonderproducten’. “Onze prikoorbellen en oorbellen voor achteraf verkopen sneller dan veel andere sieradenmerken. Bovendien biedt STUDEX bovengemiddelde marges in vergelijking met anderen in de sieradenindustrie.” Kies voor echt goud bij kinderen Kinderen vormen een belangrijke doelgroep als het gaat om oorgaatjes prikken. De eerste keer oorgaatjes laten prikken is en blijft een onvergetelijke gebeurtenis. Voor ouders is de prijs minder belangrijk. Zij gaan vooral op zoek naar een veilige en betrouwbare partner om oorgaatjes te laten prikken bij hun kind. Omdat goud nu eenmaal een andere aantrekkingskracht heeft dan bijvoorbeeld chirurgisch staal, kunnen juweliers perfect inspelen op deze markt door echte gouden oorbellen aan te bieden als eerste paar oorbellen. Vernieuwde website en STUDEX® app STUDEX blijft innoveren om aan de behoeften van hun partners te voldoen. “De vernieuwde website www.studex.be biedt consumenten uitgebreide informatie over het prikken van oorgaatjes. Samen met onze activiteiten op sociale media creëren we een sterke vraag naar onze producten en diensten bij de consument. Onlangs werd ook de STUDEX APP ‘Gaatjes prikken met STUDEX’ vernieuwd. Met deze revolutionaire tool kunnen klanten virtueel verschillende oorbellen uitproberen, wat hun betrokkenheid en ervaring verder verbetert. Kortom, oorgaatjes prikken in uw zaak is niet zomaar een zakelijke beslissing; het is een strategische zet om de klantenbinding te vergroten en meer inkomsten te creëren”, aldus Nathan tot slot. Meer informatie: Studex Benelux bv Tel. +32 (0)89 712902 | sales@studex.be | www.studex.be

Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain

DE JUWELIER NR 5 2023 21 HORLOGES De Worldtimer complicatie maakt optimaal gebruik van het nieuwe ontwerp van de kast. Deze is twee jaar geleden in 2021 volledig vernieuwd en krijgt nu een diameter van 41 mm, om plaats te bieden aan de Worldtimer-functie. Het horloge behoudt zijn belangrijkste doel: het moet functioneel, goed afleesbaar en robuust zijn. Met dit in gedachten is de wijzerplaat van de Startimer Pilot Quartz Worldtimer verdeeld in drie zorgvuldig ontworpen delen. In het midden, tegen een zonovergoten achtergrond, bevinden zich de essentiële functies van het horloge: de uren, minuten en datum, met lichtgevende Arabische cijfers, evenals de twee belangrijkste wijzers en de secondewijzer, die altijd is afgewerkt met zijn rode driehoekige contragewicht, het Alpina-logo. Alle wijzers zijn met de hand gepolijst. Het horloge is uitgevoerd met een typische ‘sector dial’-minutenwijzer in spoorstijl uit de jaren 20 en 30, toen pilotenhorloges ontstonden. Daaromheen zit een tweede zone: de 24 uur die de aarde verdelen. De helft heeft een witte (of rode) achtergrond, voor de uren overdag. De andere helft bevindt zich op een blauwe (of groene) achtergrond, voor de nachtelijke uren. Dit eenvoudige chromatische onderscheid maakt een dag/nacht-indicator overbodig, die onnodig afbreuk zou hebben gedaan aan de esthetiek van de wijzerplaat. Tot slot de derde cirkel: de 24 belangrijkste tijdzones ter wereld, gekoppeld aan hun referentiestad. Met in het rood de 0-tijdzone, die van Greenwich, of GMT, waar Alpina ‘Genève’ in plaats van ‘Parijs’ heeft geplaatst, om zijn Zwitserse wortels te benadrukken. Deze 24 steden draaien op hun schijf dankzij een speciale kroon op 4 uur, waarmee de tijdzone van uw keuze kan worden gesynchroniseerd met de centrale wijzer met rode punt. DE STARTIMER PILOT QUARTZ-LIJN VERWELKOMT ZIJN EERSTE WORLDTIMER Een nieuwe complicatie heeft zijn intrede gedaan in de Startimer-collectie van Alpina: deWorldtimer. DeWorldtimer is ideaal voor een globetrotter als de Startimer, omdat er slechts één centrale wijzer en een extra kroon nodig zijn om de tijdzones in te stellen. Het horloge wordt aangedreven door een quartz uurwerk en er zijn drie nieuwe 41 mm modellen verkrijgbaar, met een blauwe of groene wijzerplaat en een stalen armband, of zwart met een leren band. Blauw, groen of zwart De kast van deze nieuwe modellen is van staal en bestand tegen de dagelijkse risico’s, net als het antireflecterend saffierglas. Alpina lanceert drie versies tegelijk met een groene, blauwe of zwarte wijzerplaat. De gesatineerde afwerking van de kast is zorgvuldig aangepast aan de verschillende onderdelen: cirkelvormig voor de bezel en de lugs, verticaal voor de buitenste schakels van de stalen band. De derde schakel in het midden is spiegelgepolijst. Dit geeft het horloge een stralende touch en sluit mooi aan bij de gepolijste afwerking van de twee kronen. De doorgestikte band van zwart kalfsleer sluit met een gesp, en de twee stalen banden zijn voorzien van vouwsluitingen. Elk horloge is waterbestendig tot 100 meter dankzij een dichte achterkant gegraveerd met het Startimer-motief en biedt 45 maanden autonomie. Meer informatie: Alpina Nederland Jos van Hugte | Tel. +31 (0)6 36276676 | www.alpinawatches.com

DE JUWELIER NR 5 2023 22 NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS JEWELS & WATCHES RETAILBEURS “BRUISTE ALS VANOUDS” Het gevoel zal bij veel exposanten anders zijn, maar het aantal bezoekers dat de Jewels & Watches Retailbeurs bezocht van 10 tot en met 12 september, is hoger dan vorig jaar. Dat was dan ook wel een dieptepunt, maar als we de organisatie van de Retailbeurs mogen geloven, ‘bruiste het Beatrixgebouw als vanouds’. De organisatie van de Retailbeurs Najaarseditie 2023 in Koninklijke Jaarbeurs kijkt terug op een succesvol evenement. Op 10, 11 en 12 september bezochten 2.814 bezoekers de najaarseditie van de Retailbeurs, verdeeld over de verschillende verdiepingen. Dat aantal zegt dus niet zoveel over specifiek de Jewels & Watches-etage. Marieke Groot, beursmanager: “Het Beatrixgebouw bruiste als vanouds. Bezoekers lieten zich inspireren door de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing, e-commerce en consumentengedrag. Daarnaast werd er goed ingekocht, werden er leuke gesprekken gevoerd en zijn er mooie contacten gelegd. De reacties van zowel bezoekers als exposanten waren lovend.” “Nog nooit zo laat weggegaan” Om die woorden luister bij te zetten wordt een bezoeker geciteerd. Een reactie van Juwelier Pampus: “Ik ben nog nooit zo laat weggegaan van de Retailbeurs. Het was een lange maar zeer succesvolle dag.” Het klopt dat er nog steeds een mooie opkomst was en dat er goed ingekocht is, maar al met al moeten wij ook concluderen dat het aantal bezoekers gewoon te laag lag. Het mooie weer zal meegespeeld hebben, net als het gelijktijdig plaatsvinden van Vicenza, maar voor een groot aantal exposanten was het verloop van de Retailbeurs teleurstellend, terwijl en meer dan genoeg te ontdekken was. IK BEN NOG NOOIT ZO LAAT WEGGEGAAN VAN DE RETAILBEURS. HET WAS EEN LANGE MAAR ZEER SUCCESVOLLE DAG Mocht u dus niet naar de Jewels & Watches Retailbeurs geweest zijn, heeft u gemist dat Palido en Briljant een nieuwe vaste stand hebben bemachtigd, dat er veel nieuwe merken aanwezig waren, lezingen en workshop gehouden werden en overall gewoon heel veel moeite is gestoken vanuit exposanten om bezoekers volop te informeren en inspireren. Dat daar dan niet volop gehoor aan wordt gegeven is vooral jammer. Maar er komt altijd – voorlopig – weer een nieuwe kans. De volgende editie van de Retailbeurs Voorjaarseditie vindt plaats van zondag 10 tot en met dinsdag 12 maart 2024 in het Beatrixgebouw van Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Wij hebben voor nu natuurlijk ook een uitgebreide sfeerimpressie gemaakt.

DE JUWELIER NR 5 2023 23

DE JUWELIER NR 5 2023 24 NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS 9 3 1 5 11 4

DE JUWELIER NR 5 2023 25 IN THE PICTURE 1. Drijfhout was aanwezig als gastexposant met haar zeer brede assortiment gouden sieraden en kon op veel belangstelling rekenen. Goud is nog steeds gewild, zo mogen we wel concluderen 3. Het sieradenmerk Nomelli werd door Bene-Lux Jewels breed gepresenteerd en het aantal noviteiten maakte indruk. Nomelli biedt legio mogelijkheden. Zo zijn de sieraden 100% personaliseerbaar en worden vervaardigd in zilver of goud in verschillende gehaltes of kleuren. Deze sieraden kunnen dan ook weer verrijkt worden met diamanten, briljant of labgrown diamond 4. Coeur de Lion was op een nieuwe locatie – meteen bij de ingang – aanwezig dit keer en was een opvallende verschijning met haar kleurrijke stand 5. Gezien op de stand van Weisz Group: Swing Jewels 7. Vanwege het toenemende aantal klanten in Nederland, is PALIDO sinds de Jewels & Watches Retailbeurs in een grotere, vaste stand (B270) terug te vinden en mocht daar een groot aantal geïnteresseerden ontvangen. Het brede assortiment van het hoogwaardige sieradenmerk komt daar ook veel beter tot zijn recht 8. Jeroen van der Zwart en zijn zoon Twan waren aanwezig met Jenn Jewelz 9. Thea Groefsema van Mobach Design toonde de bezoekers de noviteiten van onder meer Rolf Cremer en La Mollla 11. Ook Inverness was te vinden op een nieuwe plek. Als je binnenliep op de eerste etage liep je meteen tegen opvallende stand met roze accenten aan Omdat niet alle exposanten bezocht worden tijdens een beursbezoek en omdat iedereen zijn best doet om zich te onderscheiden, verdienen de inspanningen wat ons betreft nog wat meer aandacht. Mensen maken de beurs natuurlijk en dat ziet u daarom ook terug op deze foto’s. Een vakbeurs als Jewels & Watches Retailbeurs draait daarnaast om noviteiten, nieuwe merken, nieuwe collecties en ga zo maar door. Een prachtig overzicht vind je dan ook hier. OMDAT NIET ALLE EXPOSANTEN BEZOCHT WORDEN TIJDENS EEN BEURSBEZOEK EN OMDAT IEDEREEN ZIJN BEST DOET OM ZICH TE ONDERSCHEIDEN, VERDIENEN DE INSPANNINGEN WAT ONS BETREFT NOG WAT MEER AANDACHT “ “ 8 7

Voor al je Groeibriljant, Memoire en Premium sieraden Een duurzame bewuste keuze www.briljant-sieraden.nl www.briljantmanmadediamonds.nl tel. 0492-532373

DE JUWELIER NR 5 2023 27 HORLOGES ICE-WATCH NEEMT HEFT IN EIGEN HANDEN IN NEDERLAND Ice-Watch heeft een roemrucht verleden in ons land als horlogemerk dat het echt anders aanpakt. Het van origine Belgische merk heeft een grote schare fans opgebouwd met de kleurrijke, kunststof horlogemodellen met een zeer herkenbaar design en gaat het spreekwoordelijke heft weer in eigen handen nemen in Nederland door de distributie weer voor haar eigen rekening te nemen. Speciaal daarvoor zijn twee ‘nieuwe’ gezichten aangenomen met Mark Hastman en Maurice van Gelderen. Oude tijden herleven bij Ice-Watch op deze manier: Change. You can. Wat belangrijker voor u als juwelier is om te weten, is dat het beleid van Ice-Watch herzien en aangepast is. De marge voor de juwelier is verhoogd en andere voorwaarden zijn aangepast ten gunste van Ice-Watch dealers. CEO en oprichter van Ice-Watch Jean-Pierre Lutgen vertelt daarover: “We hebben een aantal beslissingen genomen om jullie te helpen het merk Ice-Watch nog beter te positioneren en te verkopen. Onze nieuwe manier van werken geeft onze dealers grote voordelen zoals directe verzending vanuit ons centraal magazijn in Bastogne, waarvandaan wij ook onze klantenservice zullen beheren. Facturatie is exclusief BTW uit België. Wij garanderen een marge van 2.5 op al onze producten. We bieden een outlet-korting op onze B2B website met kortingen oplopend tot met 40%. Wij stellen displays, torenkasten en toonbanken gratis ter beschikking. De producten en marktstrategie blijven cruciaal. Consumenten hebben steeds meer oog voor innovatie en exclusiviteit. Daar gaan wij op inspelen door meer en sneller nieuwe collecties te lanceren. We blijven de meerderheid van onze producten onder de €99.- houden. Nieuwe collecties, diversificatie, een nieuwe marge en direct contact zijn voor ons vier succesfactoren die moeten zorgen voor een sterke comeback van Ice-Watch in Nederland.” Twee herkenbare gezichten Om dat te realiseren zijn twee nieuwe mannen verantwoordelijk. Mark Hastman en Maurice van Gelderen. Mark: “In 2008 ben ik begonnen bij Paul Simons Watches & Design als accountmanager voor Frederique Constant en Alpina. In 2015 heb ik de overstap naar MeisterSinger bij Time Company gemaakt. Daar heb ik met veel plezier gewerkt. Na acht jaar is het voor mij tijd geweest voor een nieuwe uitdaging. Om die reden ben ik per 1 oktober een samenwerking aangegaan met Ice-Watch. Voor mij ligt de uitdaging om dit merk opnieuw op de kaart te zetten in Nederland en er een succesvol merk van te maken. Dit ga ik samen oppakken met tevens een wel bekende van dit merk, Maurice van Gelderen.” Maurice: “Wellicht dat u mij herkent van de introductie van Ice-Watch in Nederland. Ik heb jarenlang met veel plezier gewerkt bij Paul Simons Watches & Design. Later heb ik zelf de distributie gedaan van het horlogemerk William L.1985 en voordat ik drie jaar geleden uit het vak ben gestapt, heb ik gewerkt bij de PDA-Groep als brand manager van onder andere Hugo Boss. Ik kijk met veel plezier terug op de succesvolle jaren van Ice-Watch en kijk daarom erg uit naar een vernieuwde samenwerking met Jean-Pierre en het merk. Ik kijk ook erg uit naar mijn comeback in het juweliersvak en naar de samenwerking met mijn oud-collega uit dezelfde periode, Mark Hastman. Wij hopen het merk Ice-Watch opnieuw op de kaart te kunnen zetten in Nederland. Daarnaast zijn wij erg enthousiast om volgend jaar het nieuwe horlogemerk Watch People te introduceren in Nederland.” Wordt vervolgd dus! Meer informatie: Mark Hastman mark.hastman@ice-watch.com | tel. +31 (0)6 31991580 Maurice van Gelderen maurice.vangelderen@ice-watch.com | tel. +31 (0)6 55891122 Maurice van Gelderen, Jean-Pierre Lutgen en Mark Hastman ▲

Maak je dromen werkelijkheid www.eclat.nl

DE JUWELIER NR 5 2023 29 REPORTAGE IS DE JUWELIER WEER EEN GELIEFDER DOELWIT VOOR CRIMINELEN? Je hoort en leest de laatste tijd weer veel over overvallen en inbraken bij juweliers. Het lijkt wel of het bijna dagelijks raak is. Ook uit cijfers van Juwon blijkt dat sinds december 2020 er bij juweliersbedrijven en goudsmidateliers met een winkel een toenemend aantal inbraken plaats vindt waarbij daders twee Juwon weet als geen ander wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van overvallen en inbraken. De specialistische verzekeraar krijgt natuurlijk van haar 800 leden meldingen binnen en ziet dan ook de zorgelijke trend van criminelen die nietsontziend zijn in hun werkwijze met alle schade van dien. Toch is het niet zo dat de aantallen alarmerend hoog liggen. “Afgaande op de cijfers die ons een goed inzicht geven, is er geen sprake van extreme aantallen overvallen en inbraken. Je zou het wel kunnen denken door de vele media-aandacht, maar de cijfers in recordjaren zoals tien jaar geleden lagen echt nog wel een stukje hoger. Afgelopen jaar waren er in totaal zeventig incidenten gemeld waarbij een poging tot of een succesvolle inbraak of overval is gepleegd. Op dit moment (tot en met augustus) staat de teller op vijftig incidenten dit jaar. Dat is veel, maar voor ons zijn dit ‘normale’ cijfers die horen bij de juweliersbranche”, aldus René de Langen. specifieke werkwijzen toepassen: inbraak door gebruik van een explosief (plofkraak) en inbraak door gebruik van een industriële krik. Wat kun je nóg meer doen als juwelier om je te wapenen tegen een overval of inbraak? En is het wel echt zo dat het aantal zo hoog ligt? Wij spraken René de Langen en Maurits Mooij van Juwon. Lees verder op de volgende pagina ►

DE JUWELIER NR 5 2023 30 REPORTAGE Plofkraken Als juwelier zijnde weet je natuurlijk dat je eerder een doelwit kan zijn van criminelen door de waarde van de producten die je verkoopt. “Onze leden zijn zich ook heel bewust van de risico’s, maar niet iedereen is op de hoogte van de ontwikkelingen. Wij zien aan de hand van onze cijfers heel duidelijk als er zich een trend vormt, zoals nu gaande is met plofkraken, maar vooral met het opkrikken van rolluiken. Dit jaar vonden er landelijk bijvoorbeeld al vijf plofkraken plaats. Bij deze inbraakmethode wordt er een explosief op het rolluik, de etalageruiten of de winkeldeur geplaatst. Daders hopen hiermee een opening te creëren waardoor ze de winkelruimte kunnen betreden. Als gevolg van de explosie is de materiële schade aan het pand en de winkelinrichting in alle gevallen aanzienlijk. Glas en puin ligt door de gehele winkel verspreid. Door de druk van de explosie lopen ook omliggende panden (glas)schade op. In de meeste gevallen was de buit uit de winkel zeer gering of nihil, wat je toch aan het denken zet over de daders. Ze lijken goed voorbereid qua randzaken, zoals apparatuur en een gestolen auto met vals kenteken, maar aan de andere kant lijken ze er niet van op de hoogte te zijn dat een juwelier zijn waardevolle spullen ’s avonds in de kluis legt, waardoor de buit heel klein is”, aldus Maurits. Opkrikken rolluik Zoals Maurits ook al aangaf, is het opkrikken van rolluiken op dit moment een veelvuldig gebruikte methode om toegang tot winkels te krijgen. Dit jaar vonden er landelijk 18 opkrikschaden plaats, waar vorig jaar ook al 15 keer deze methode werd toegepast bij een inbraak. Maurits daarover: “Bij deze inbraakmethode wordt een industriële krik gebruikt om het midden van het rolluik circa 35 centimeter op te duwen, zodat één of meerdere daders er onder door kunnen kruipen. Tot voor kort werden uitsluitend rolluiken aan de buitenzijde van de gevel opgekrikt. Momenteel worden ook – nadat de winkeldeur is geforceerd – binnen geplaatste rolluiken opgekrikt. De daders handelen beheerst en rustig en nemen erg veel tijd voor het uitvoeren van hun actie. De daders vluchten met achterlating van hun inbrekerswerktuig en meeneming van hun buit op een gestolen scooter of met een gestolen auto. De schade aan het winkelinterieur is in alle gevallen aanzienlijk. Een zorgwekkende ontwikkeling waar juweliers zich bewust van moeten zijn.” Passende oplossingen en maatregelen Juwon is al 35 jaar bekend als specialistische verzekeraar voor de juweliersbranche en René heeft in die tijd de vele inbraak- en overvalmethodes voorbij zien komen. Het opkrikken van de rolluiken is de nieuwste ‘trend’ volgens hem. “We hebben meerdere golven meegemaakt, waarbij de juwelier – in overleg met zijn verzekeraar – genoodzaakt was passende oplossingen en maatregelen te vinden en te nemen. Ik kan me de Cartier-Breitling-Omega golf nog wel herinneren, waar de duurdere merken populair waren onder criminelen. Het gevolg was dat juweliers die de duurdere merken verkochten met sluizen gingen werken. Daarna volgde de ramkrakers die met gestolen Audi 80’s ramkraken pleegden en de anti-rampalen hun intrede deden. Toen volgden ruim tien jaar geleden de vele overvallen en nu hebben we te maken met de post corona golf, die zich kenmerkt door criminelen die explosieven gebruiken en dus rolluiken opkrikken. De modus operandi verandert dus, maar dat de juweliers een doelwit zijn door de waarde van de producten die zij verkopen is en blijft een feit. Wat wij opvallend vinden is dat ook de kleinere ondernemers slachtoffer worden van een inbraak of overval.” Geen getallen noemen In de media verschijnen veelvuldig verhalen over de inbraken en overvallen op juweliers, waardoor het lijkt of het schering en inslag is. Maurits en René roepen op om vooral niet te spreken over schadeposten. “Je leest wel eens ’60.000 euro schade’ of zelfs ‘een ton schade’. Dat triggert alleen maar meer onverlaten om ook een poging te wagen. En de buit is natuurlijk nooit zo groot. De schade misschien wel, maar de buit is echt maar een fractie. Zeker bij een plofkraak is de schade enorm, net zoals de impact op de betrokkenen.” Preventie Wat kan je nu doen om een inbraak te voorkomen of de omvang van de schade bij een inbraak te beperken? Maurits: “Bewaar buiten werktijd zoveel mogelijk sieraden in de kluis. Met name gouden sieraden zijn in trek bij de inbrekers, want dat is snelle handel. Maar de meeste juweliers hebben dit ook opgeborgen na sluitingstijd. Verder kun je buiten werktijd de waarde van sieraden en horloges in etalages aan de straatzijde beperkt houden. En etaleer in deze periode geen gouden sieraden in de etalages. Heeft u een mistmachine? Controleer of deze op de juiste wijze op het alarmsysteem is

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4