Fietszaken nr2 2023

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e f i e t s b ranche | Novembe r 202 3 | 1 e j aa r gang no . 2 | P r i j s € 1 0, 50 Coverstory: Knaap is weer verzekerbaar én slaat nieuwe weg in met citybike Werkplaats- en winkelinrichting & Accessoires

U wilt toch ook de beste fietsverzekering voor uw klanten? Kingpolis fietsverzekering

FIETSZAKEN NR 2 2023 3 Colofon en De Visie Sinds anderhalf jaar woon ik in een knus appartement van zo'n 35 vierkante meter. De kleine ruimte bestaat uit een woonkamer die meteen mijn keuken en thuiswerkplek is, een aparte slaapkamer en een kleine badkamer waar ook de wasmachine staat. Voor één persoon is het allemaal perfect te overzien en op het eerste gezicht lijkt er niet veel speelruimte te zijn voor het herinrichten van mijn woning. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om de indeling en inrichting van mijn appartement in die anderhalf jaar meerdere keren te veranderen. Soms draai ik de bank een kwartslag, zet ik een kastje op een andere plek of verf ik een muur in een nieuwe kleur. Met kleine veranderingen beleef ik mijn woning steeds weer op een andere manier. Die behoefte aan verandering en vernieuwing blijkt – hoe behoudend de fietsbranche ook kan zijn – iets te zijn wat ik deel met ondernemers uit de sector. Veel fietszaken denken na over het verbeteren van hun werkplaats en over het herinrichten van de winkel. Altijd met als doel de klant de winkel op een betere manier te laten beleven. In deze special besteden we in meerdere artikelen aandacht aan werkplaats- en winkelinrichting. Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Celeste Roberts (redacteur) c.roberts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e f i e t s b ranche | Novembe r 202 3 | 1 e j aa r gang no . 2 | P r i j s € 1 0, 50 Coverstory: Knaap is weer verzekerbaar én slaat nieuwe weg in met citybike Werkplaats- en winkelinrichting & Accessoires Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken k.fens@gpmedia.nl DE VISIE ALS ONDERNEMER BEZIG ZIJN MET WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING HEEFT ALTIJD ALS DOEL OM DE KLANT DE WINKEL BETER TE LATEN BELEVEN Prangende vraag We werpen in deze laatste uitgave van het jaar ook een blik op 2024. Ik was dit jaar bij verschillende dealerdagen, waar de collecties voor het nieuwe jaar werden gepresenteerd en waarover je in deze editie kan lezen. Maar te midden van al die opwinding is er ook de prangende vraag: hoe ontvouwt 2024 zich voor de fietsbranche, gezien het aanhoudende voorraadprobleem? Deze kwestie blijft me nieuwsgierig maken en ik volg de ontwikkelingen met grote belangstelling. Terwijl ik deze visie op vrijdagmiddag schrijf, kijk ik af en toe uit het raam en kletteren de regendruppels keihard op de ramen van onze uitgeverij. De natte en koude maanden zijn begonnen. Als ik vanmiddag naar huis fiets, is het waarschijnlijk alweer donker. Verlichting en onderhoudsproducten voor de fiets spelen in deze tijd van het jaar een belangrijke rol. Ook daarover – en over andere accessoires – is genoeg te vinden in deze editie. Voor het weekend dat eraan komt, heb ik nog niet zoveel grote plannen in het vooruitzicht. Misschien ga ik de inrichting van mijn woning weer eens veranderen, want dat is alweer even geleden.

FIETSZAKEN NR 2 2023 4 INHOUD P. 22 COVERSTORY KNAAP Terwijl een groot aantal verzekeringsmaatschappijen eerder dit jaar besloot om fatbikes niet meer te verzekeren, werkte Knaap aan een oplossing. Het fatbike-merk introduceert in samenwerking met Fris Opsporing een track en trace-optie plus opsporingsdienst. Dit wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met een vooraanstaande fietsverzekeraar, waarbij een speciale Knaap-polis is ontwikkeld. P. 14 GEHOORBESCHERMING IN DE FIETSZAAK Wat veel mensen niet beseffen, is dat geluidsniveau schadelijk kan zijn voor het gehoor. Merlijn Vink van Elacin, een bedrijf dat gespecialiseerd is in op maat gemaakte gehoorbescherming en communicatieoplossingen, vertelt wat de regels zijn rondom geluid op de werkvloer. Ook lees je wat je zelf kan doen als ondernemer om gehoorproblemen te voorkomen. P. 18. DEALERDAGEN ACCELL In een tijd waarin de fietsbranche het moeilijk heeft, bracht Accell met zijn jaarlijkse dealershow ondernemers in de feeststemming. Op 10 en 11 september presenteerden de merken van Accell de nieuwe collecties en innovaties voor 2024, met als thema ‘Vrienden van Accell Live’. “De fietsen waren de hoofdact, terwijl de innovaties de sterren van de show waren.” P. 10 INTERVIEW INVENCE Als fervent mountainbiker wilde Siebrand van der Veen niet alleen de sport beoefenen, maar de fietsen ook beter maken. Wat begon als een passie voor fietsen verbouwen, groeide al snel uit tot zijn eigen merk Invence. Over het gebruik van grafeen, de verschillende modellen en over dealers die in alle vrijheid het merk moeten gaan vertegenwoordigen. 14 18 22 10

FIETSZAKEN NR 2 2023 5 P. 40 FIETSZAAK IN BEELD Waar het in de vorige ‘Fietszaak in beeld’ ging over een 100-jarig bestaan, spreken we voor deze editie een ondernemer die nog niet zo lang actief is in de branche. Thijs Goedegebuure is 21 jaar oud en zit pas sinds een jaar ‘in de fietsen’. Met zijn fietszaak Roadrider in Alphen aan den Rijn timmert hij hard aan de weg. “Als ik deze stijgende lijn doorzet, ga ik het in het voorjaar niet redden in m’n eentje.” P. 28 DEALERCASE PRESTO COMPANY Presto Company legt zich toe op het creëren van unieke, op maat gemaakte winkelinrichtingen voor fietszaken. Daarbij draait alles om het realiseren van ontwerpen die perfect aansluiten op de specifieke behoeften van de ondernemer. Vaktijdschrift Fietszaken sprak met Presto-eigenaar Kees Jansma en Thomas Vanderhoydonck van Fietsen De Geus uit België over de samenwerking tussen beide partijen. P. 32 INTERVIEW LIFECYCLECONCEPTS Waarom zou je elk jaar een nieuwe (loop)fiets aanschaffen voor je peuter? En waarom zou je een e-bike kopen die zich moeilijk laat verplaatsen zodra je bent afgestapt? Bij LifeCycleConcepts zijn ze altijd op zoek naar unieke producten die een oplossing bieden voor dit soort vragen. Lennard Toes, mede-eigenaar van Vici en agent van Coboc (de merken die onder LifeCycleConcepts vallen), vertelt erover. P. 26 DEALERDAGEN KRUITBOSCH Kruitbosch organiseerde dit jaar zijn dealerdagen in eigen huis. De groothandel en fietsfabrikant koos voor een compacte setting in het Nederlandse Zwolle en het Belgische Lier. Tijdens de dagen introduceerde Cortina nieuwe modellen en een vernieuwde huisstijl. Daarnaast deelde Kruitbosch dat de groothandelstak een nieuwe koers gaat varen onder de merknaam Pendlr. 26 32 28 40

FIETSZAKEN NR 2 2023 6 KORT NIEUWS De reparatie aan de accu kost gemiddeld het meeste (76 euro). Op ruime afstand volgt de basisonderhoudsbeurt (48 euro). De onderhoudskosten voor verlichting (9 euro) en remmen (19 euro) zijn de laagste. De totale uitgaven aan basisonderhoud zijn de hoogste (63%) in vergelijking met andere soorten onderhoud. Op afstand volgen reparaties aan de accu (11%) en banden (10%) van de fiets. Alle andere vormen van onderhoud, zoals motorreparaties, remreparaties, verlichting, keuringen en ander onderhoud, vertegenwoordigen samen 16% van de onderhoudsmarkt. Zeven op de tien mensen (70%) met elektrische stadsfietsen gaan naar een fietsenwinkel voor onderhoud. Minder vaak voert de fabrikant (11%), de eigenaar (10%) of een particulier (2%) het onderhoud uit. In 7% van de gevallen vindt er geen onderhoud plaats aan de elektrische stadsfiets. E-BIKER BESTEEDT GEMIDDELD 39 EURO PER JAAR AAN ONDERHOUD De jaarlijkse onderhoudsmarkt voor elektrische fietsen bedraagt 217 miljoen euro, waarbij de eigenaren van de fietsen gemiddeld 39 euro per jaar aan onderhoud besteden. Het grootste deel van de omzet (63%) gaat naar de basisonderhoudsbeurt. Slechts 7% van de eigenaren van elektrische stadsfietsen laat geen onderhoud uitvoeren aan de fiets. Dit blijkt uit de derde editie van de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Meer informatie: Multiscope Tel. +31 (0)73-6212122 info@multiscope.nl www.multiscope.nl Het ICBF is een nieuwe weg ingeslagen door samen te werken met Fully Charged LIVE Europe. Fully Charged LIVE richt zich voornamelijk op de consumentenmarkt, met de nadruk op elektrisch rijden en thuisenergie. Voor het ICBF biedt deze samenwerking een kans om de zakelijke fiets- en bakfietsmarkt te betrekken bij het evenement. Naast bakfietsproducenten nemen ook e-bike- en andere ‘velomotive’-producenten deel, zoals Tenways, byAr, Gocycle, Lemmo en Brekr. De vloeroppervlakte in de RAI Amsterdam is uitgebreid van 10.000 naar 30.000 vierkante meter, met een verwacht bezoekersaantal van 15.000 tot 20.000. Naast Nederlandse fabrikanten zullen ook buitenlandse exposanten aanwezig zijn, waaronder bedrijven uit China, Taiwan, India en Hongarije. Opvallend is de aanwezigheid van bedrijven die inspelen op de groeiende cargobikemarkt met specifieke producten, evenals de deelname van instanties als de Dutch Cycling Embassy en RVO. Het ICBF biedt ook lezingen met nationale en internationale onderzoeken en bespreekt Europese ontwikkelingen in de fietslogistiek. Meer informatie: International Cargo Bike Festival info@cargobikefestival.com www.cargobikefestival.com INTERNATIONAL CARGO BIKE FESTIVAL BIJNA VOLGEBOEKT Terwijl de organisatoren van het International Cargo Bike Festival (ICBF), Jos Sluijsmans en Tom Parr, eind september deelnamen aan het ‘2o Encontro Carioca de Bicicletas de Carga’ (Tweede Cargo Bike Festival in Rio), bleven de aanmeldingen voor hun eigen event in de RAI Amsterdam binnenkomen. Met de registratie van een delegatie van vijf bedrijven uit India zit het festival, dat op 24 tot en met 26 november plaatsvindt, bijna vol.

FIETSZAKEN NR 2 2023 7 ONDERDELEN Het van oorsprong Duitse familiebedrijf MBPS, waar zo’n 160 mensen werken, distribueert verschillende merken. MBPS is als servicepartner verantwoordelijk voor de aftersales en service van Bosch, terwijl ze voor MAGURA service, sales, trainingen en marketing verzorgen voor de dealer. MAGURA en Bosch zijn daarbij de grootste merken, aangevuld met Bosch-gerelateerde merken en LIQUI MOLY. “MBPS is de schakel tussen de merken en de dealer”, geeft Area Sales Manager Edwin Hofstee van MBPS aan. “Als bijvoorbeeld een Bosch-motor kapot is, halen wij die op, repareren het en sturen het terug naar de dealer. Ook als het gaat om communicatie zitten wij er vaak tussen. Heb je een vraag over een zending? Dan kun je bij de binnendienst van MBPS terecht. We zijn een verlengstuk van de dealer. 95% van de fietsmarkt heeft een account bij ons.” Hofstee is sinds drie jaar werkzaam bij MBPS in zijn huidige rol. “Ik sta echt tussen de merken die onder MBPS vallen en de dealer in. Fietszaken kunnen bij mij terecht voor onder andere technische vragen en trainingen voor alles wat met MAGURA te maken heeft. Ik doe dat voor Zuid-Nederland en Vlaanderen, mijn collega Steffen Raven voor Noord-Nederland. Alles wat niet via de garantie loopt, gaat voor Bosch en MAGURA via ons. We proberen de dealer altijd op de goede weg te helpen, want ze lopen wel eens vast.” ZO FUNGEERT MBPS ALS SCHAKEL TUSSEN MERK EN DEALER Het is voor dealers niet altijd even duidelijk waar remproducent MAGURA en Bosch afzonderlijk van elkaar in het verhaal van MAGURA Bosch Parts & Services (MBPS) staan. Edwin Hofstee, Area Sales Manager bij MBPS, legt het uit en vertelt wat het bedrijf voor dealers kan betekenen. Hub in Arnhem Om de dealer nog beter te kunnen bedienen, opende MBPS in 2020 een hub in Arnhem. Eerder werden de activiteiten voor Nederland en Vlaanderen vanuit Duitsland gedaan. “Zo kunnen we de dealer zelf voorzien van pakketjes en service sneller oppakken. We zijn vorig jaar verhuisd naar een groter pand – dat nu ook alweer te klein is – waar we alles onder één dak hebben: distributie, service en sales. De dealer doorloopt altijd een proces, waarbij hij zelf ook een belangrijke rol op het gebied van invoering heeft. We zijn ermee bezig om dat toegankelijker te maken en streven ernaar dat de dealer een product binnen 24 uur terug heeft.” Meer informatie: MAGURA Bosch Parts & Services Tel. +31 (0)653787729 (Steffen Raven), +31 (0)621381260 (Edwin Hofstee) welcome@mbps.eu | www.mbps.eu

FIETSZAKEN NR 2 2023 9 AANDRIJFSYSTEMEN BETRONIC: DE IOT-TOEPASSING VOOR E-BIKES Connectiviteit is een zeer actueel thema voor fietsfabrikanten, fietsdealers, verzekeraars en eindgebruikers. Wat kan je met connectiviteit en waarom is Betronic de voorkeurspartner voor e-bike-connectiviteitsoplossingen? Je leest het in dit artikel. Waarom is de vraag naar connectiviteit recentelijk in een stroomversnelling terechtgekomen? E-bikes zijn behoorlijk prijzig en daarom gevoelig voor diefstal. Het aantal e-bikes en diefstallen is in de afgelopen jaren explosief gestegen. In 2022 registreerde de politie 22.593 gestolen e-bikes, een stijging van 74 procent in de afgelopen twee jaar (bron: NRC). Hierdoor zijn verzekeraars steeds terughoudender bij het aanbieden van verzekeringen en zijn de kosten van een verzekering sterk toegenomen. Fatbikes worden op dit moment door verschillende verzekeraars niet meer verzekerd. Het is tegenwoordig voor een consument steeds moeilijker om een e-bike te verzekeren tegen een betaalbare prijs. Een tracker biedt uitkomst omdat een heel groot gedeelte van de getrackte e-bikes teruggevonden wordt. Er zijn al verzekeringsmaatschappijen die alleen e-bikes verzekeren die voorzien zijn van een tracker. Op dit moment werkt Betronic met een aantal partners, zoals verzekeraars, connectiviteitexperts en fietsfabrikanten aan een gecertificeerde tracker om tegenwicht te bieden aan het diefstalprobleem. Zijn er nog meer voordelen aan een ‘connected’ e-bike? Jazeker, connectiviteit kan ook gebruikt worden om relevante fietsinformatie, zoals gereden kilometers, rijgedrag en batterijstatus te delen met een dealer. Deze kan vervolgens proactief onderhoud aanbieden om zo de betrouwbaarheid van de fiets te vergroten. Dit wordt mogelijk gemaakt door communicatie tussen de tracker en de motorcontroller (CAN-communicatie). Deze communicatie kan nog geavanceerder ingezet worden door de motor te blokkeren. Hierdoor kan de fiets onbruikbaar gemaakt worden en wordt diefstal verder ontmoedigd en de beveiliging verhoogd. Hoe speelt Betronic in op de vraag naar connectiviteit in de fietsindustrie? Betronic heeft twee trackerproposities die gericht zijn op verschillende marktsegmenten. Ten eerste is er een aftermarket-product zonder CAN-communicatie-protocol. Als elektronisch ontwikkelaar en fabrikant werkt Betronic samen met partners voor de backend gegevensverwerking (Conneqtech) en een netwerkprovider (KPN). Samen met een belangrijke aftermarket-speler wordt een connectiviteitsoplossing aangeboden (onder andere bij fietsdealers) die kan worden geïntegreerd in bestaande fietsen zonder de noodzaak voor een complete verandering van elektronica op een fiets. Daarnaast is er een propositie, gericht op fietsfabrikanten met een CAN-communicatieprotocol. Een voorbeeld van zo’n markttoepassing is Stella’s Zorgeloos Fietsen-programma. Dit product illustreert hoe Betronics connectiviteitsoplossingen kunnen worden geïntegreerd om een totaalpakket te bieden dat de klanttevredenheid verhoogt. Het omvat tracking, garantie, verzekering en onderhoudsfunctionaliteiten. Waarom Betronic? Betronic ontwikkelt en produceert innovatieve elektronische producten/halffabricaten die de eindproducten van de klant onderscheidend maken. Betronic heeft een indrukwekkende staat van dienst in IoT-ontwikkeling en implementatie in onder andere energie en warmtesystemen. De vijftien jaar ervaring in de fietsindustrie heeft Betronic gemaakt tot een belangrijke en innovatieve toeleverancier in de Nederlandse e-bike-industrie. Deze combinatie van complementaire ervaringen maakt dat het bedrijf uitstekend gepositioneerd is om de geavanceerde connectiviteitsoplossingen te bieden die de fietsindustrie en -markt vraagt. Meer informatie: Betronic B.V. Tel. +31 (0)20 30 38 500 sales@betronic.nl | www.betronic.nl Laura Meuwese - Sales Manager E-Bike Solutions & Jasper de Jonge - CEO Betronic

FIETSZAKEN NR 2 2023 10 SPORT Van der Veen startte meer dan tien jaar geleden aan zijn reis met Invence. Dat begon met frames uit China importeren en deze het label ‘Source’ te geven. Zijn passie voor mountainbiken leidde tot een drang om fietsen te bouwen en naar zijn eigen wensen aan te passen. “Mensen waren meteen enthousiast over de fietsen en wilden weten hoe ik eraan kwam”, vertelt Van der Veen. “Zo begon de vraag naar mijn fietsen. De mountainbikes van Source waren bekend bij het mountainbike-publiek. Het was een succesvol product, waarvan de naam op een gegeven moment veranderde in Invence. In 2017 zette ik de stap om zelf mijn eerste frame te ontwerpen en samen te werken met een Aziatische fabrikant, wat resulteerde in de creatie van de eerste racefiets: de Evo. Deze was voorzien van innovatieve kenmerken, zoals een boostnaaf.” ‘INVENCE GAAT VOOR SAMENWERKING MET DEALERS DIE HET MERK VERDER WILLEN BRENGEN’ Als fervent mountainbiker wilde Siebrand van der Veen niet alleen de sport beoefenen, maar de fietsen ook beter maken. Wat begon als een passie voor fietsen verbouwen, groeide al snel uit tot zijn eigen merk Invence, dat hij naast zijn eigen fietszaak Etappe-CC in Hilversum runt. Vaktijdschrift Fietszaken sprak met Van der Veen over het gebruik van grafeen, de verschillende modellen en over dealers die in alle vrijheid het merk moeten gaan vertegenwoordigen. Siebrand van der Veen

FIETSZAKEN NR 2 2023 11 Wat belangrijk is bij Invence-fietsen, is dat het merk ernaar streeft om fietsen daadwerkelijk te verbeteren. Ze bereiken dit door gebruik te maken van grafeen in hun materiaal, wat zorgt voor een aanzienlijk hogere stijfheid en tegelijk comfort zonder dat er flexibiliteit in het frame zelf aangebracht moet worden. “Slechts enkele bedrijven maken gebruik van grafeen vanwege de tijdsintensieve en arbeidsintensieve productieprocessen”, gaat Van der Veen verder. “Dit commitment aan kwaliteit betekent dat we bewust de extra kosten op ons nemen om high-end producten te leveren. Bovendien gaan we voor fietsen die de identiteit van de klant weerspiegelen, waarbij we keuzes bieden op het gebied van kleuren, design en de afmontage. Elk model kan volledig worden aangepast aan de wensen van de klant.” Stenen winkels Hij vervolgt: “Daarnaast geloof ik in de stenen winkels. De consument moet geholpen worden vanuit passie en een luisterend oor. Veel fietsenwinkels hebben nog last van de naschokken van corona. Beschikbaarheid van de juiste producten op het juiste moment blijft een uitdaging. Invence is een aanbieder die samen met de dealer meedenkt over hoe het merk succesvol kan zijn in zijn winkel. Naar mijn mening is dat niet door vijftig of honderd fietsen te bestellen, maar wij willen een partij zijn die flexibel daarin is.” Invence heeft racefietsen en mountainbikes. “Het racemodel R-One Nano heeft verfijnde rijeigenschappen en door zijn stijfheid accelereert deze fiets supersnel. Door zijn verfijnde balans blijft-ie stabiel en reageert hij accuraat op elke stuurbeweging. Daarnaast hebben we de Invence Evo, de eerste wegracer, die voorzien is van een 148 mm boostnaaf. Door gebruik te maken van deze naaf en achterbrug wordt de overbrenging nog directer. Bovendien neemt de stijfheid van het wiel met een boostnaaf toe dankzij een grotere spaakhoek. De wielset is handgespaakt en er is minder verlies van energie, meer efficiëntie en meer snelheid.” Dan de mountainbikes. De Grit FSR is niet bepaald een standaard full suspension XC-mountainbike. Met een framegewicht van slechts 1.880 gram in de maat medium is dit een superlichtgewicht. “De balans tussen de geometrie en stijfheid is met dit design naar een hoger level gebracht. De fiets accelereert enorm snel en maakt haarscherp bochtenwerk op volle snelheid bijna moeiteloos. Acceleratie en stuurgedrag zijn van het hoogste niveau. Een uitgebalanceerde geometrie, de positie van de achterdemper en de hoge torsiestijfheid zorgen voor een explosieve energie. Naast de Grit FSR komen we met de Grit HT.” HET FEIT DAT INVENCE OVER VOORRAAD BESCHIKT, BETEKENT DAT WE FRAMES SNEL EN OP VERZOEK KUNNEN LEVEREN Zorgvuldig geselecteerde partners Momenteel zijn er nog geen Invence-dealers, maar daar komt gauw verandering in, als het aan Van der Veen ligt. “We richten ons op het sportieve segment en op dealers die het bouwen van op maat gemaakte fietsen begrijpen. Deze dealers trekken klanten aan die bereid zijn tussen de 4.000 en 8.000 euro te investeren in een fiets en die zeer gepassioneerd zijn over de sport. We zijn op zoek naar zowel beginnende ondernemers als bestaande winkels met exclusieve en kleine merken. Maar ook de ‘normale’ fietszaken zijn interessant. Het doel is niet om een groot aantal dealers aan te trekken, maar eerder om een zorgvuldig geselecteerde groep partners te vinden die het merk Invence kunnen vertegenwoordigen en versterken. Met de mogelijkheid om framesets afzonderlijk aan te schaffen, kunnen dealers genieten van aanzienlijke marges en de vrijheid om te bepalen hoe ze elke fiets op maat kunnen samenstellen. Dit geeft klanten de kans om zelf te beslissen wat er op hun fiets komt, wat vaak resulteert in een hogere investering van de consument. Het feit dat Invence over voorraad beschikt, betekent dat we frames snel en op verzoek kunnen leveren.” Sneeuwbaleffect Van der Veen heeft met Invence een ambitieuze visie voor de komende jaren. Binnen drie jaar wil hij het aantal dealers in Nederland uitbreiden naar ongeveer twintig. “Daarbij zijn de eerste dealers het allerbelangrijkste”, besluit hij. “We moeten ergens beginnen en ik hoop dat er een sneeuwbaleffect ontstaat. We gaan dealers persoonlijk bezoeken en laten zien welke waarde Invence kan toevoegen. Daarnaast gaan we werken met een agentschap om het bereik verder te vergroten. Testevenementen in en rond Hilversum, waar ons Experience Center is, staan ook op de agenda. En dealers die samenwerken met Invence krijgen ondersteuning bij de promotie van testfietsen. We zijn echt op zoek naar dealers die het merk Invence samen met ons verder willen brengen.” Meer informatie: Invence Tel. +31 (0)35 785 3786 info@invence-365racing.com | www.invence-365racing.com

Innovatieve verlichting die de bewegende benen verlicht Meer info of (retail)Partner worden? www.ziemi.nl - luci@ziemi.nL DE ULTIEME KRACHT VAN DE NATUUR #theultimatepowerofnature Bij Airolube draait alles om passie. Passie voor het fietsen, de sport en de natuur. Maak kennis met de ULTIMATE Collection, ontwikkeld voor de fietser die topprestaties eist van zichzelf en zijn materiaal. Meer weten? Vraag je leverancier of mail naar sales@airogroup.com

FIETSZAKEN NR 2 2023 13 TERUGBLIK BIKE & OUTDOOR B2B FEST “Het was een supergoed evenement”, laat de organisatie weten. “We hebben andere winkels binnengehaald dan normaal en de kruisbestuiving tussen de merken heeft goed gewerkt. Bezoekers kwamen vooral voor één merk en pakten er dan regelmatig een ander merk bij, omdat ze er toch al waren. Van de bezoekers kregen we terug dat ze het fijn vonden om alle merken bij elkaar te hebben. Sommigen wisten niet dat we zo veel meer deden dan alleen bike. Ook waren ze erg te spreken over onze showroom. En dat is precies waar we mee bezig zijn: meer mensen naar de showroom krijgen. Er ontstond bij veel bezoekers echt een ‘wow-effect’ toen ze onze showroom zagen. Ze verwachten dat niet op een industrieterrein.” Tijdens het evenement waren de vertegenwoordigers van de merken Scott (ski, running en bike), Bergamont (bikes), Granville (e-bikes), Syncros (accessoires en wielen), Urban Jungle (urban e-bikes), Benno Bikes (longtails), Dolomite (wandelschoenen), 4iiii (powermeters), Wahoo (computers en trainers), Speedplay (pedalen), Shokz (sports audio) en PurePower (sportvoeding) aanwezig. “Iedereen was bezig met klanten, wat leidde tot talloze gesprekken en presentaties. De verkopers namen echt de tijd om met klanten te spreken die al geruime tijd zakendoen met ons én met nieuwe klanten. De keuze voor de mix van bike en outdoor pakte erg goed uit.” EERSTE EDITIE BIKE & OUTDOOR B2B FEST SUCCESVOL De eerste editie van het door Scott Benelux georganiseerde Bike & Outdoor B2B Fest was een succes. Tussen 18 en 29 september brachten ongeveer 120 dealers een bezoek aan de showroom in Werkendam. De organisatie is vastbesloten om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. Continuïteit waarborgen De organisatie kijkt vol vertrouwen vooruit naar het komende jaar. Na een succesvolle eerste editie van het evenement is het wel duidelijk dat er enkele aanpassingen nodig zijn om de efficiëntie te vergroten. “Het plan is om het niet twee weken achter elkaar te organiseren, gezien enkele dagen met lagere bezoekersaantallen. Het doel is om continuïteit te waarborgen en jaarlijks een vast moment te creëren via ons eigen platform. Daarnaast zijn we van plan om uit te breiden en de samenwerking met 2moso voort te zetten, gezien de waardevolle kruisbestuiving die heeft plaatsgevonden, waarbij klanten van beide partijen elkaar hebben gevonden.” Meer informatie: www.bikeoutdoorb2bfest.nl info@bikeoutdoorb2bfest.nl ▲ De showroom van Scott in Werkendam ▼

FIETSZAKEN NR 2 2023 14 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING & ACCESSOIRES ‘GEHOORBESCHERMING GAAT VERDER DAN DE WERKVLOER’ Van de werkplaats in een fietszaak tot professionele wielerploegen; geluid speelt vaak een belangrijke rol in dagelijkse activiteiten binnen de fietsbranche. Wat veel mensen niet beseffen, is dat dit geluidsniveau schadelijk kan zijn voor het gehoor van degenen die er dagelijks aanworden blootgesteld. Merlijn Vink van Elacin, een bedrijf dat gespecialiseerd is in op maat gemaakte gehoorbescherming en communicatieoplossingen, vertelt wat de regels zijn rondom geluid op de werkvloer. Ook lees je wat je zelf kan doen als ondernemer om gehoorproblemen te voorkomen. In Nederland gelden regels voor werkgevers om het gehoor van hun personeel te beschermen. Als het gemiddelde geluidsniveau op de werkplek boven de 80 decibel (het geluid van een luide stofzuiger) ligt, moet de werkgever gehoorbescherming beschikbaar stellen. Het is dan aan de werknemer om het wel of niet te gebruiken. Vanaf 85 decibel is het gebruik van gehoorbescherming verplicht, en de werkgever moet er dan op toezien dat werknemers het daadwerkelijk gebruiken. “De gehoorbescherming die je als werkgever beschikbaar stelt, kan van alles zijn”, zegt QHSE Manager Merlijn Vink van Elacin. “Denk aan herriestoppers (schuimpjes), universele oordoppen, oorkappen en op maat gemaakte oordoppen. Maar gehoorbescherming is pas de laatste stap. Het begint allemaal met bewustwording. Veel werkgevers zijn er totaal niet mee bezig, terwijl dat wel zou moeten om gehoorschade op latere leeftijd te voorkomen.” Het menselijk gehoor is kwetsbaarder dan we denken. Wat deze kwestie volgens Vink gecompliceerd maakt, is dat ons lichaam ons niet altijd tijdig waarschuwt voor gehoorschade. “Net als andere zintuigen is het gehoor adaptief”, gaat Vink verder. “Het lichaam past zich aan de situatie aan, zonder dat je het in de gaten hebt. Dit betekent dat werknemers in een lawaaiige omgeving als een werkplaats vaak niet beseffen dat ze hun gehoor schade toebrengen. Dat kan al het gevolg zijn van een paar minuten herrie. Gehoorbeschermers van Elacin

FIETSZAKEN NR 2 2023 15 NA EEN PAAR MINUTEN IN 100 DECIBEL ZIT JE AL AAN JE DAGDOSIS AAN GELUID Vergelijk het met een paraplu. Met een paraplu boven je hoofd ben je beschermd tegen de regen. Haal je die paraplu een paar seconden weg, dan ben je helemaal nat. Hetzelfde geldt voor je gehoor als je in een kroeg met 100 decibel staat en je oordoppen een paar minuten uitdoet. Na enkele minuten zit je dan al aan je dagdosis aan geluid.” Fietsbranche In fietszaken lijkt het geluidsniveau volgens Vink op het eerste gezicht niet altijd hoog te zijn. Toch kunnen zelfs incidentele geluiden (denk aan het gebruik van luchtdrukapparatuur, machines, en gereedschap) het gehoor schaden. Vink benadrukt dat lichte filters in dit geval vaak voldoende zijn, vooral omdat het belangrijk is om in contact te blijven met de omgeving. “Meet met een app op je telefoon het geluid in de werkplaats en ga ermee aan de slag. Demp niet te veel, want je moet je niet rot schrikken als er ineens iemand in de winkel of werkplaats staat. Je wil in verbinding blijven met je omgeving en je collega’s of klanten normaal kunnen verstaan. Als je bewust een luid apparaat tijdelijk even aan hebt staan en het de rest van de tijd relatief rustig is, dan kan het advies zijn om alleen op het moment dat je de machine gebruikt de gehoorbescherming te dragen. De benodigde demping is dan sterk afhankelijk van de luidheid van de machine.” Elacin, het bedrijf waar Vink werk, sponsort ongeveer 75 wielrenners van de DSM-wielerploeg met communicatie-oortjes en slaapdoppen. Dit geeft aan dat ook professionele wielrenners baat kunnen hebben bij gehoorbescherming. Zelfs recreatieve fietsers kunnen er wat aan hebben. “Een Amerikaanse studie* toont aan dat bij een fietssnelheid van 16 km/u het geluidsniveau van windruis al kan oplopen tot 85 decibel, en bij 24 km/u zelfs tot 90 decibel. Rijden op een speedpedelec met een snelheid van 45 km/u kan resulteren in geluidsniveaus boven 100 decibel, met een risico op gehoorschade binnen slechts vier minuten. Hier moet wel bij opgemerkt worden dat je doorgaans niet de hele dag op de fiets zit en je gehoor niet constant dezelfde windstoten te verduren krijgt.” Bewustwording Zoals Vink al eerder benadrukte, is gehoorbescherming de laatste stap. Het is volgens hem belangrijk om allereerst de werkomgeving te evalueren en te kijken of er slimmere manieren zijn om geluidsoverlast te verminderen. “Dit kan variëren van het plaatsen van geluiddempende elementen op machines tot het verbeteren van de akoestiek van de werkruimte met behulp van akoestische panelen”, besluit Vink. “Bewustwording is hierbij het sleutelwoord. We hebben het nu veel over gehoorbeschermers gehad, maar kijk eerst of die wel nodig zijn. Kijk of je slimmer kunt werken en onthoud dat gehoorbescherming verdergaat dan de werkvloer. Want ook thuis, bij een concert of in de kroeg kun je te maken krijgen met lawaai.” * Bron: "Evaluation of Noise Exposure Secondary to Wind Noise in Cyclists" by Michael Seidman, Anna G. Wertz et al. (henryford.com) Meer informatie: Elacin International B.V. Tel. +31 (0)88 20 80 600 customerservice@elacin.com www.elacin.com

www.mydearbeer.com | info@mydearbeer.com jouw klant Fluitend onderweg! 10+1 gratis Neem contact op voor de actie! LifeCycleConcepts - info@lifecycleconcepts.bike - Lennard Toes De elegante en ultralichte e-bikes van Coboc Nu in Nederland en Vlaanderen 10-17 kg

FIETSZAKEN NR 2 2023 17 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING Het nieuwe pand biedt 500 m2 winkelruimte, een loods en een werkplaats. Het pand was decennialang niet gerenoveerd enmoest volledigworden gestript en opnieuw opgebouwd, vooral vanwege de brandveiligheid. Belangrijk voor Floris Fietsen was de vraag: welke sfeer moet de winkel uitstralen? Samen met Presto Company, dat gespecialiseerd is in winkelinterieur, werden de wensen omgezet naar ideeën en uiteindelijk naar een concreet plan voor de winkel. Met dit plan als basis ging de familie, samen met een lokale aannemer, aan de slag om de plannen te realiseren. FAMILIEBEDRIJF FLORIS FIETSEN GERENOVEERD IN SAMENWERKING MET QWIC Floris Fietsen uit Hoogezand viert komend jaar een bijzondere mijlpaal: het tienjarig bestaan. De fietszaak is uitgegroeid tot een authentiek familiebedrijf, gerund door zowel vader als moeder, met ondersteuning van hun kinderen en een hecht team van medewerkers. Dit jaar opende Floris Fietsen in samenwerking met QWIC zijn nieuwe pand. Rol voor QWIC QWIC, het voornaamste merk dat Floris Fietsen voert, speelde ook een rol bij de realisatie van de nieuwe winkel. Robin Barten, Retail Campaign Marketeer bij QWIC, werkte nauw samen met het team van Floris Fietsen. Samen bespraken ze de wensen, QWIC kwam met een ontwerp om die wensen te verwezenlijken, leverde de materialen en assisteerde bij de opbouw. Het resultaat is een indrukwekkende sectie met QWIC-fietsen, waarbij de collectie prachtig wordt tentoongesteld. Barten: “Als merk denken en helpen wij graag mee met de winkelinrichting van onze partners. Wij werken niet met standaardoplossingen, maar maken op maat gemaakte plannen die passen bij de wensen en uitstraling van de winkel.” Het resultaat mag er zijn. De winkel is een toonbeeld van doordacht ontwerp en toewijding. Natuurlijke kleuren en materialen creëren een warme en gastvrije sfeer. Ook aan het gemak voor de klanten is gedacht. Bij reparaties hoeven ze niet door de winkel, maar komen ze via de zij-ingang gemakkelijk bij de balie terecht voor de werkplaats. Bovendien is de winkel volledig rolstoeltoegankelijk. Klanten hebben de nieuwe winkel met open armen ontvangen en uiten hun enthousiasme met talloze positieve reacties. Floris Fietsen kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, waar ze met dezelfde passie en toewijding de fietsgemeenschap blijven bedienen. Meer informatie: QWIC Tel. +31 (0)20 630 6540 www.qwic.nl

FIETSZAKEN NR 2 2023 18 DEALERDAGEN DEALERS IN DE WATTEN GELEGD BIJ ‘VRIENDEN VAN ACCELL LIVE’ In een tijd waarin de fietsbranche het moeilijk heeft, bracht Accell met zijn jaarlijkse dealershow ondernemers en andere bezoekers in de feeststemming. Op zondag 10 en maandag 11 september presenteerden de merken van Accell de nieuwe collecties en innovaties voor 2024, met als thema ‘Vrienden van Accell Live’. “De fietsen waren de hoofdact, terwijl de innovaties de sterren van de show waren.” Met een recordaantal inschrijvingen van 720 fietszaken en in totaal ruim 2.000 bezoekers, was De Fietser in Ede 10 en 11 september drukbezocht. Ondernemers uit de fietsbranche konden met collega’s of familie in een dagdeel verschillende presentaties volgen, al hun (technische) vragen stellen, fietsen testen en bovenal genieten van de prettige sfeer onder het genot van een hapje, een drankje en livemuziek. “We hebben elkaar hard nodig in deze tijd”, zei Marketing & Communicatie Manager Barbara Frumau-Luckman van Accell tijdens de dealershow. “Daarom wilden we met Vrienden van Accell Live een feestelijk relatie-evenement neerzetten en tegelijkertijd onze ontwikkelingen en noviteiten delen. We trekken hierin heel erg op met de dealers. Met hun input kunnen we samen vooruit.” Batavus pakte flink uit tijdens de dealershow. Het merk liet zien dat het met de toekomst bezig is doordat het de Finez, de Altura en de Fonk heeft vernieuwd. Daarnaast introduceerde het Nederlandse merk drie compleet nieuwe modellen, die in 2024 op de markt komen. Brede banden, full suspension en een markant uiterlijk zijn daarbij belangrijk. De Zone, ten eerste, is het sportieve broertje van de Altura. Een fiets voor in de stad, maar ook zeker daarbuiten. Met de sterke Yamaha-motor versla je het verkeer én de heuvels. De sportieve Marker is een SUV-achtige fiets, die extreem comfortabel is. Met de Marker maak je je eigen pad. Je hebt een veilige en comfortabele rit, ook al ga je off-road. De sterke Bosch CX-motor duwt je bijna elke berg op. Tot slot is de Razer de opvolger van de Dinsdag E-go. Lichtgewicht en stijlvol met veel oog voor detail. Met het compleet nieuwe Bosch SX-platform race je snel en bijna moeiteloos door het verkeer. Open en transparant “Tijdens de presentaties nodigden we dealers nadrukkelijk uit om mee te denken over de nieuwe modellen van Batavus”, vertelde Communicatieadviseur Femmy Laarhuis van Accell. “Hun inbreng is essentieel voor de doorontwikkeling van onze fietsen.” Frumau-Luckman: “We willen ons juist hierin onderscheiden. Je bent echt een team en met dit evenement willen we onze fietsvrienden bedanken, in de watten leggen en betrekken bij de nieuwste ontwikkelingen. Sparta lanceerde de s-COMPACT tijdens het evenement. Dit is een compacte, veelzijdige, comfortabele en volwaardige fiets, ondanks het formaat. Makkelijk op te bergen – bijvoorbeeld als je midden in de stad woont – of te vervoeren. Je neemt de s-COMPACT mee in de auto, camper of in het openbaar vervoer. Geschikt voor volledige ritten of voor je first of last mile met de fiets. Wat verder opviel, waren de KOGA Evia, de net gelanceerde Nootau van Van Nicholas en de nieuwe merken en kortingsacties van Juncker Bike Parts. Naast dat ondernemers kennis konden maken met een complete update van het assortiment van Juncker, presenteerden ze een spaarprogramma voor gratis cadeaus. Bovendien benadrukte Juncker aan de hand van een presentatie het belang van een professionele werkplaats als onderdeel van je winkel.

FIETSZAKEN NR 2 2023 19 MET DIT EVENEMENT WILLEN WE ONZE FIETSVRIENDEN BEDANKEN, IN DE WATTEN LEGGEN EN BETREKKEN BIJ DE NIEUWSTE ONTWIKKELINGEN Beleving van fabrikant De bezoekers van de dealershow die we spraken, waren eigenlijk allemaal positief. Zo zei fietszaakhouder Theo van Zanten: “Het is gezellig en alles is goed verzorgd. Ik ga meestal naar deze dealershow, vooral om bij te blijven. Ik ben Sparta-dealer, dus daar focus ik me op. Verder houd ik mijn ogen open voor andere merken en kijk ik naar de trends. Als je hier als Accell-dealer niet bent, mis je de beleving waar de fabrikant mee bezig is. Ook praat het in de winkel net wat makkelijker met de accountmanager, als je alles al hebt gezien.” Net als Van Zanten is Luc Wynants van Fietsen Luc een trouwe bezoeker: “Ik ben er ieder jaar bij”, vertelde hij enthousiast. “Voor de nieuwe modellen en om inspiratie op te doen voor de inrichting van mijn winkel. Door deze dealershow ben ik bezig met de toekomst. Ik maak overal foto’s van en kijk hoe ik producten in mijn winkel kan neerzetten. Voor mij is dat heel belangrijk. Je mist veel als je als Accell-dealer hier niet naartoe komt.” Niet allemaal losse afspraken Stefan Fransen van Pedal uit Venlo ziet de efficiënte van een evenement als dit. “Mijn indruk is ontzettend positief. Wat zijn nieuwtjes? Aan welke andere onderdelen kan ik nog meer denken? Zijn er nieuwe tassen? Ook raakte ik in gesprek met KOGA om te kijken of ik dat merk in mijn winkel kan zetten. Pedal bestaat pas een jaar, dus voor mij is dit een goed moment om te kijken wat ik nog meer allemaal wil. Het is fijn dat je alles in één keer kan zien, ook de merken die je niet voert, in plaats van dat je allemaal losse afspraken moet maken.” Niet bij Vrienden van Accell Live geweest? Geen probleem. “De accountmanager informeert je over de noviteiten”, sloot Laarhuis af. “Alle dealers hebben informatie ontvangen over de hoogtepunten van de dealershow. Zo proberen we iedereen erbij te betrekken, want niet alle dealers konden erbij zijn.” Frumau-Luckman: “En het werkt twee kanten op. Ook wij willen informatie ontvangen van dealers. We zijn een bedrijf dat producten in de markt zet, maar de gedachte daarachter is veranderd ten opzichte van vroeger. Waar we eerder aanbodgericht werkten, is dat nu meer vraaggericht, waarbij we de consument en dealer centraal zetten.” Meer informatie: Accell Group Tel. +31 (0)513 639 703 www.accell-group.com De presentatie van Batavus

HARDER BRIGHTER FASTER STRONGER BLINDER COSMICSPORTS.COM WORD DEALER! Interesse om dealer te worden van onze merken Fuji, Breezer of SE Bikes? Neem contact met ons op! info@advancedsports.eu Advanced Sports GmbH | Bergstrasse 16 + 18 | 73557 Mutlangen | Duitsland ai16977183335_Fietszaken_Advanced_Sports_ad_214x148.pdf 1 19-10-2023 14:25

FIETSZAKEN NR 2 2023 21 VERZEKERINGEN ‘KINGPOLIS MAAKT HET VERSCHIL MET KORTE LIJNTJES EN ZEER VLOTTE AFHANDELING VAN SCHADES’ Hans van Greefhorst (Fietsen van Greefhorst, www.fietswereldgreefhorst.nl) ▲ “De kracht van Kingpolis is de scherpe verhouding tussen prijs en kwaliteit. Daarbij is de samenwerking altijd goed. Gewoon makkelijk en niet ingewikkeld. Als ik iets nodig heb, wordt het snel en duidelijk geregeld. Het mes snijdt daarnaast aan meerdere kanten bij Kingpolis. Bij een verzekering verdien ik namelijk aan premies, gestolen fietsen en onderhoud. Op jaarbasis kun je er dan aardig wat aan overhouden. Wat ze ook goed doen, is aandacht besteden aan uitjes. Kingpolis heeft me twee keer uitgenodigd voor de zesdaagse op de wielerbaan in Rotterdam. Zo zie je elkaar op een andere manier. Zowel de mensen van Kingpolis als collega-ondernemers.” Fietsverzekeraar Kingpolis werkt samen met dealers om de consument te beschermen tegen risico’s als diefstal en beschadiging. In totaal gaat dat om ongeveer 1.000 fietszaken in Nederland en België. Hoe ervaren dealers die samenwerking? Wat maakt Kingpolis een prettige partner en waarin onderscheidt het zich ten opzichte van andere verzekeraars? We spraken erover met drie ondernemers. Martin van der Wel ▲ (Martin van der Wel Tweewielers, www.vanderweltweewielers.nl) “Sinds een jaar of vijf werk ik samenmet Kingpolis. Het vijfjaargarantieplan is samen met mij ontwikkeld. Het idee daarachter is dat de fietszaak de verzekeringnemer is en de premie betaalt. De klant is vervolgens verplicht om voor het onderhoud bij de desbetreffende fietszaak te komen. Zo hoef je geen korting meer te geven op de verkoopprijs. Kingpolis heeft producten, zoals de verzekering voor racefietsen, die je niet vaak tegenkomt. Ook als ik een product op maat wil, denken ze daarover mee.” “Als ik een vraag heb, bel ik naar de dealerdesk en word ik meteen superfijn geholpen. Dat werkt prettiger dan wanneer ik alles op de mail moet zetten, want dat is best tijdrovend. Bovendien zijn de lijntjes kort. Niet alleen met de dealerdesk en de accountmanager, maar ook met de directeur. Vaak zitten daar veel schijven tussen, bij Kingpolis niet. In mijn optiek is dat hun kracht, waarmee ze het verschil maken.” Peter Hollander (Wels2wielers, www.wels2wielers.nl) ► “Kingpolis zorg er altijd voor dat de consument de juiste dekking krijgt, die gekoppeld is aan de juiste premie. Het contact is laagdrempelig, positief en alles wordt in jip-en-janneke-taal uitgelegd. Ook aan de consument. De afhandeling van schades is ten opzichte van andere maatschappijen zeer vlot. Waar je bij andere partijen wel eens acht tot vijftien dagen moet wachten, is het bij Kingpolis tussen de één en zeven dagen allemaal geregeld. Tot een half jaar geleden was Kingpolis de enige maatschappij waar je waar voor je geld kreeg. Al negen jaar werk ik heel fijn samen met Kingpolis en maak ik graag gebruik van hun topproducten.” Meer informatie: Kingpolis | Tel. +31 (0)85 7441651 | dealer@kingpolis.nl

FIETSZAKEN NR 2 2023 22 COVERSTORY KNAAP Na het nieuws dat veel verzekeraars de fatbike-verzekering stopzetten, heeft het in 2019 opgerichte Knaap zich ingespannen om zo snel mogelijk weer een verzekeringsoptie te bieden aan Knaap-rijders. In dit kader heeft Knaap gesprekken gevoerd met verschillende verzekeringsmaatschappijen en opsporingsdiensten om een robuust concept te ontwikkelen dat het beste aansluit bij de behoeften van Knaap-rijders. In samenwerking met een vooraanstaande verzekeraar gelooft Knaap een aantrekkelijke polis te hebben ontworpen. “Niemand wilde echt meewerken, maar deze partij wel”, vertelt Cats. “Zij waren een van de eerste grote partijen die stopte met het verzekeren van fatbikes en zijn nu ook weer de eerste die eraan beginnen.” Het nieuwe concept van Knaap is gebaseerd op een geïntegreerd track en trace-systeem dat zowel functionaliteit als een community biedt. De fietsen zijn uitgerust met dit systeem, dat wordt beheerd via een speciale Knaap-app. In deze app kunnen gebruikers bijvoorbeeld een ‘Find My Friend’-functie gebruiken om vrienden toe te voegen en altijd elkaars locatie te kunnen zien. Hierdoor ontstaat een community van fietsers die elkaar kunnen helpen en sociale activiteiten kunnen plannen. Bovendien is er een beveiligingsaspect ingebouwd, waarbij een pushmelding wordt verzonden en het alarm van de fiets afgaat als iemand de fiets aanraakt zonder toestemming. Fris Opsporing vindt 96% van de fietsen terug “Als de fiets wordt gestolen, kan de eigenaar op een knop in de app drukken, waardoor de fiets wordt uitgeschakeld en het systeem niet meer werkt totdat deze is gevonden en bevestigd door Knaap”, gaat Cats verder. “Deze functie heeft ook geïntegreerde samenwerking met opsporingsdienst Fris Opsporing, die toegang krijgt tot het netwerk en zowel GPS als Bluetooth gebruikt om de fiets op te sporen. Zij halen 96% van de fietsen terug en werken goed samen met de politie. De Knaap-fietsen zijn zo ontworpen dat cruciale componenten als de GPS, de controller en de motor aan elkaar gekoppeld zijn, waardoor het bijna niet meer de moeite waard is om de fiets te verkopen als deze gestolen is. Hopelijk zorgen we er daarmee voor dat er minder Knaap-fietsen worden gestolen.” Knaap biedt consumenten verschillende keuzes, variërend van een basisapplicatie met opsporingsfunctie tot een uitgebreidere polis via de verzekeraar voor extra beveiliging tegen diefstal en schade. Het basispakket gaat maximaal tien euro kosten, terwijl de polis rond de twintig euro gaat kosten. Niet alleen de consument plukt de vruchten van deze manier van werken, ook voor dealers is het interessant, zo stelt Cats. “Dealers kunnen onze app – die in samenwerking met hen is opgezet – aanbieden aan klanten en ze krijgen dan een percentage van de verkoop. De laatste maanden werden er 30% minder Knaap-fietsen verkocht en daar komt hiermee hopelijk een einde aan. Een dealer kan bovendien geld verdienen aan het nieuwe systeem inbouwen in de Knaap-fietsen die al rondrijden. Maar het belangrijkste voor hen is dat ze Knaap weer op een goede manier kunnen verkopen.” Verbeterde modellen en citybike Naast dat Knaap-fietsen weer te verzekeren zijn, komt het fatbike-merk met een verbeterde versie van de AMS en de RTD. “Het nieuwe systeem zit daar automatisch in, dus dat hoeft niet ingebouwd te worden. De KNAAP IS WEER VERZEKERBAAR ÉN SLAAT NIEUWE WEG IN MET CITYBIKE Terwijl een groot aantal verzekeringsmaatschappijen eerder dit jaar besloot om fatbikes niet meer te verzekeren, werkte Knaap aan een oplossing waar zowel de dealer als de consument wat aan heeft. Het fatbike-merk introduceert in samenwerking met Fris Opsporing een track en trace-optie plus opsporingsdienst. Dit wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met een vooraanstaande fietsverzekeraar – waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt –, waarbij een speciale Knaap-polis is ontwikkeld. “Voor een dealer is het belangrijkste dat hij gewoon weer Knaap kan verkopen”, aldus Robin Cats, die samen met Michael Fiering eigenaar is. De nieuwe citybikes van Knaap: de LAX (boven) en de NYC (onder)

FIETSZAKEN NR 2 2023 23 verbeterde versies van de AMS en de RTD heten de AMS X en de RTD X. Begin december zijn die verkrijgbaar voor de dealer. Het stuur van die modellen is verstelbaar en we gaan over op een motor van Ananda. Ook is de koplamp StVZO-gecertificeerd voor gebruik in alle landen en heeft de fiets een kettinggeleider, zodat die er nooit af kan vallen.” Daarnaast gooit Knaap het over een andere boeg met de introductie van een citybike, die in maart 2024 wordt verwacht. “Dit wordt een Veloretti-achtige fiets. We geloven heel erg in de fatbike, maar willen ook verder kijken dan dat. De citybike komt er in een mannen- en vrouwenversie; de NYC en de LAX. Met dikke banden, maar niet zo dik als bij de normale modellen. Boven in het frame komt een aan- en uitknop en de fiets heeft een Ananda-middenmotor, aangedreven door een riem, en geïntegreerde 36 V 14 Ah (504 Wh) accu. Het mooie is dat die 120 newtonmeter aan kracht levert, ondanks dat-ie een vermogen van 250 watt heeft. We hebben daarvoor gekozen omdat Knaap niet alleen in Nederland rijdt, maar ook in onder andere Duitsland en Frankrijk, waar fietsers vaker heuvelop moeten rijden.” Selectief dealerschap Waar iedere dealer zich de afgelopen jaren kon aansluiten bij Knaap, gaat het merk nu over op selectief dealerschap. “We willen ons merk beter waarborgen”, besluit Cats. “Onze fietsen worden soms doorverkocht aan kortingsknallers, waarna er geen (goede) service wordt geleverd door die partijen. Dat willen we tegenaan. We gaan een netwerk opbouwen met dealers die aan onze voorwaarden voldoen. Niet alleen om het merk Knaap sterker te maken, maar ook zodat de nazorg voor de consument beter geregeld is. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat een Knaap-rijder twee weken op service moet wachten of meer dan 48 uur op een reactie. Dat kan wel betekenen dat dealers gaan verdwijnen, omdat ze het serviceniveau niet aankunnen. We zijn daarover met onze dealers in gesprek. Voor ons zijn de kwaliteit en service het belangrijkste en we gaan er alles aan doen om dat nog beter te regelen.” Meer informatie: Knaap Bikes | Tel. +31 (0)85 060 6549 info@knaapbikes.com | www.knaapbikes.com De oude vertrouwde modellen van Knaap

FIETSZAKEN NR 2 2023 24 WERKPLAATS- EN WINKELINRICHTING & ACCESSOIRES In 2019 werd Airolube opgericht met als doel de fietsonderhoudsindustrie te transformeren. Een sector waarin aardolie en schadelijke ingrediënten nog vaak domineerden. Airolube bewees dat dit niet noodzakelijk was. Dankzij slimme prijsstrategieën en innovatieve ontwikkelingstechnieken werden duurzame producten tegen concurrerende prijzen geïntroduceerd, wat veel fietsers aansprak. Met behulp van sociale media en zorgvuldig gekozen distributiekanalen groeide Airolube uit tot marktleider in natuurlijke fietsonderhoudsproducten, een belangrijke stap in de strijd tegen klimaatverandering. Als reactie op deze ontwikkelingen introduceert Airolube dit jaar de Ultimate Collection, speciaal ontworpen voor prestatiegerichte fietsers. Het ontwikkelingsteam kreeg de opdracht een fietsonderhoudslijn te creëren zonder compromissen. Na het succes van de Ultimate Chain Cleaner en Ultimate Chain Wax worden nu de Ultimate Chain Oil en Ultimate Bike Cleaner toegevoegd. Hiermee ontstaat een complete lijn voor het onderhoud van fietsen en aandrijfsystemen, terwijl speciaalzaken de Ultimate Collection met basisproducten kunnen combineren om een milieuvriendelijk assortiment van fietsverzorgingsproducten voor diverse fietsers te bieden. Airolube blijft de duurzame weg voor fietsers vrijmaken en tegelijkertijd bijdragen aan een groenere toekomst. Meer informatie: Airolube | Tel. +31 (0)6 448 822 27 info@airogroup.com | www.airogroup.nl AIROLUBE ULTIMATE COLLECTION: DE NATUUR IN VOLLE GLORIE Wat gebeurt er wanneer gedreven laboranten en gepassioneerde atleten zich samen inzetten om de best presterende producten te creëren, uitsluitend met behulp van natuurlijke ingrediënten? Dan ontstaat het antwoord van Airolube op de groeiende vraag naar krachtige onderhoudsproducten van natuurlijke oorsprong. Sinds 1991 verzorgt Frederiks Vloeren duurzame en veilige vloeren van hoge kwaliteit. Deze zijn slijtvast en geproduceerd van gerecycled materiaal. Ze bevatten goede slipweerstand en worden dus niet glad. Daarnaast zijn de vloeren zuurbestendig, warmte-isolerend, geluiddempend en brandwerend. Een andere kwaliteit van PVC is dat de vloer niet beschadigd wanneer er gereedschap of andere spullen op vallen. Een vloeistofdichte PVC-vloer is dankzij deze voordelen niet meer weg te denken uit de rijwielbranche. De naadloze PVC-vloeren zijn massief verlijmd op de bestaande dekvloer. Een service die aansluit op het leggen van de vloeren is het beoordelen van de bestaande ondervloer. Zo is het in enkele gevallen nodig om te egaliseren, te schuren, de ondervloer te repareren of een vochtscherm aan te brengen. Kwalitatief technisch advies over de bestaande ondervloer is een standaardservice. Voor fietszaken is de keuze voor Frederiks ook nog eens relevant om in aanmerking te komen voor het vloeistofdichtheidscertificaat. Deze krijg je als de vloer volgens ‘Verklaring Vloeistofdichte Voorziening’ is aangebracht. De werkplaatsvloeren van Frederiks zijn geluiddempend en prettig voor fietswinkeliers die grenzen aan woningen, waar met name contact- en omgevingsgeluid een rol spelen. FREDERIKS VLOEREN NIET MEER WEG TE DENKEN UIT FIETSBRANCHE Frederiks Vloeren is al ruim dertig jaar een begrip op het gebied van PVC-vloeren, met name in de rijwielhandel. De PVC-vloeren van Frederiks zijn vloeistofdicht en daarmee ideaal voor in de werkplaats, waar met remmenreiniger en andere vloeistoffen wordt gewerkt. Meer informatie: Frederiks Vloeren | Tel. +31 (0)6 54713796 info@frederiksvloeren.nl | www.frederiksvloeren.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4