Previous Page  13 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

2 2 0 1 6 13

ductdragers in elke fase van het bakproces traceren en monitoren. Dat gaat

zo ver dat we vanuit ons geautomatiseerde systeem in Terborg bijvoorbeeld

veelgebruikte productdragers tijdig preventief kunnen uitsluizen en laten

vervangen of herstellen. Zo voorkomen we dat deegresten blijven kleven

aan een afgesleten coatinglaag en is er minder onnodig productuitval. Stelt

dat een bakkerij zo 1 tot 2 % productafval bespaart, dan heb je het al over

flinke bedragen voor een industriële bakkerij. En natuurlijk zal je altijd pot-

ten en pannen nodig hebben om te kunnen bakken, maar waar het eigenlijk

om draait, is dat bakkers rondlopen vol vragen en meer grip willen op hun

bakproces en dat wij daarvoor alles in huis hebben. En zo niet, dat wij daar

dan oplossingen voor bedenken. Daarom kijken we ook met vertrouwen naar

onze toekomst als jonge zelfstandige onderneming.”

EEN JONGE ZELFSTANDIGE ONDERNEMING,

MAAR WEL MET HONDERD JAAR ERVARING.

“Ja, daar zit natuurlijk onze grote kracht. Het lijkt een nieuw bedrijf, maar we

zijn al honderd jaar met onze activiteiten bezig. In totaal hebben we 51 per-

soneelsleden. Nagenoeg allemaal met langdurige werkervaring bij Kaak. We

nemen al die kennis en ervaring mee.”

HOE KIJKT HET PERSONEEL NAAR DE

VERZELFSTANDIGING?

“We zijn eerlijk gezegd blij dat het allemaal achter de rug is. Het klinkt

gemakkelijk, maar een verzelfstandiging is flinke klus. Een interne reorganisa-

tie op zich. Wat een werk. Van nieuw briefpapier, stempels en douanezaken

regelen tot nieuwe bestelnummers doorvoeren en processen hieraan aanpas-

sen. Iedereen heeft gelukkig volop inzet getoond. Als één streep hebben we

samen naar de streefdatum 1 januari 2016 gewerkt. We hebben tot slot al

onze leveranciers een brief gestuurd om onze stap toe te lichten en de nieu-

we contact- en bankgegevens aan te reiken.”

ZIJN JULLIE TIJDENS ‘DIE INTERNE REORGANISATIE’ NOG

ZAKEN TEGENGEKOMEN DIE VOORTAAN ANDERS GAAN?

“Zo’n verzelfstandiging laat je natuurlijk volop nadenken over je organisatie.

Als je opnieuw kijkt naar jezelf kijkt, zie je dat er ondanks goede ervaringen

in het verleden toch wel zaken anders kunnen. Wat we dagelijks voor onze

klanten doen, hebben we afgelopen periode voor onszelf gedaan op admini-

stratief vlak; Alle administratieve processen zijn gestroomlijnd. Met een fors

versimpeld dashboard kunnen wij nu ons bedrijf aansturen. Een draai aan

slechts een paar knoppen zet onze hele organisatie in beweging.”

OVER EEN ORGANISATIE IN BEWEGING GESPROKEN;

WELKE BEWEGINGEN KUNNEN WE VOOR DE TOEKOMST

VERWACHTEN?

“Als we zeggen You bake, we care dan kun je inderdaad verwachten dat er

nieuwe oplossingen voor de toekomst aankomen. Binnenkort brengen we My

Bakeware op de markt. Een soort applicatie waarin de bakker zijn complete

productieproces kan beheersen waar en wanneer hij maar wil. Of met een

druk op de knop bestellingen kan plaatsen bij ons of de Kaak Groep. Als

jonge, ambitieuze onderneming investeren we verder nadrukkelijk in de bak-

kerij van de toekomst. Dat past helemaal bij onze bedrijfsvisie. Met You bake,

we care onderscheiden we ons van de concurrentie. We zoeken niet naar

nog meer blik en kleurtjes, maar focussen ons op de ontwikkeling van slimme

productdragers. Dat doen we door bijvoorbeeld onze bestaande klanten na

de levering van koppels en coatings te bezoeken en te informeren of onze

producten in de praktijk voldoen. Zulke praktijkervaringen bieden ons de

kans om zaken te verbeteren en natuurlijk om te weten wat er leeft onder de

bakkers. En dat is nodig, want eigenlijk willen we problemen signaleren voor-

dat onze klant er last van heeft. Wij willen onze klanten totaal ontzorgen.”

TOTAAL ONTZORGEN. DAT KLINKT ALSOF JULLIE AMBITIE

VERDER REIKT DAN DE INDUSTRIËLE BAKKERIJSECTOR?

“Dat klopt. De voordelen van iBakeware beperken zich namelijk niet tot de

industriële bakkerijsector. Ook de ambachtelijke bakkerij profiteert mee van

de data die wij met iBakeware verzamelen in de bakprocessen in de indu-

striële bakkerij. Deze data nemen wij zeker ook mee in de ontwikkeling van

productdragers voor de ambachtelijke bakker. Met name voor wat betreft de

coating en levensduur. Je hoor het wel: Kaak Bakeware zit vol mooie plan-

nen. We zijn klaar voor de volgende honderd jaar.”

Meer informatie:

Kaak Bakeware

Tel. +31 (0)315 339111

bakeware@kaak.nl